Seitan rubber...wat doe ik fout?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

Seitan rubber...wat doe ik fout?

Bericht door Freakteacher »

Ben nieuw hier en vraag me als eerste af of ik me nog dien voor te stellen in een daarvoor bestemd topic. Heb dit niet kunnen vinden dus ik begin maar gewoon met posten :D .

Net een tijdje op de veganistische tour na al een tijdje vegetarisch te zijn, en nu heb ik vandaag geprobeerd Seitan te maken waarvan de smaak goed was, maar het net was alsof je op rubber zat te kauwen. Ik weet niet of dit normaal is, maar hoop het eigenlijk niet.

Ik heb 150 gr. tarwegluten met ongeveer 90 ml. water gemengd en goed gekneed. Vervolgens in kleine stukjes geknipt en die stukjes 7 minuten gekookt waardoor ze groter werden. Die stukken weer in kleinere stukjes geknipt en die laten weken in een marinade van olijfolie, knoflook en tacokruiden.

Dat een half uurtje laten intrekken en vervolgens gebakken.

De smaak was eigenlijk best goed, maar de textuur was net als van zacht rubber en dat was een beetje jammer. Nou ben ik nieuw in de hele veganistische keuken dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan of dat Seitan een dergelijke textuur hoort te hebben. Ik (en m'n vrouw) had in ieder geval gehoopt dat het malser/sappiger zou zijn.

Als iemand me wat tips kan geven graag.

Alvast bedankt!

Bob.
Bonnie
Contacteer:

Re: Seitan rubber...wat doe ik fout?

Bericht door Bonnie »

Hoi Bob! welkom hier! :)
Ik vind het ook wel lastig om de structuur van seitan precies goed te krijgen, vooral als je het kookt in een pan, omdat het water dan niet te hard mag koken. Ik vind het zelf makkelijker om de seitan te stomen of in de oven te bakken, dus misschien is dat iets om uit te proberen? Koken zoals jij het beschrijft kan natuurlijk ook, maar ik heb daar zelf niet altijd goede resultaten mee gekregen, dus misschien kan iemand anders daar beter advies over geven.
Er zijn ook nog veel verschillende recepten voor seitandeeg zelf. Veel recepten die ik gebruik bevatten bijvoorbeeld gepureerde bonen (of kikkererwtenmeel) waardoor de seitan alweer een iets andere structuur krijgt. Hier op de PPK staan een aantal seitanrecepten, misschien kun je daar wat ideeën uit opdoen:
http://www.theppk.com/?s=vital+wheat+gluten&r=1
Ik weet niet of je al andere dingen met gluten hebt gemaakt, maar anders vind ik de Chickpea Cutlets van die pagina altijd wel een handig recept om mee te beginnen - er zit wel glutenmeel in, maar ze bestaan voornamelijk uit kikkererwten dus het deeg is een stuk makkelijker om mee te werken :) (én je kunt ze gewoon zo in een koekenpan bakken). Maar die zijn wel best anders dan "gewone" seitan, dus misschien niet precies wat je zoekt...

Edit: Oh, en voor als je het nog niet gevonden had: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... start=2920 hier is een voorsteltopic!
Marla

Bericht door Marla »

Ik denk dat je de seitan langer had moeten koken eigenlijk. Als ik seitan maak kook ik het ongeveer 45 minuten en daarna bak ik het nog, dus dat is wel een stuk langer dan jij hebt gedaan. Klinkt verder wel erg goed met die marinade enzo, wat doe je daar precies in?
Er is trouwens een heel topic over zelf seitan maken bij de recepten en kookhoek, alleen werkt de zoek functie helaas niet dus is het een beetje lastig vinden.
Freakteacher

Bedankt voor de reacties (y) .

Ik zal volgende keer 's proberen om alles wat langer te koken.

Die marinade daar doe ik een zakje tacokruiden (andere kan natuurlijk ook) in, 3 fijngemalen tenen knoflook en flink wat olijfolie. Alles mixen, beetje in laten trekken gedurende een half uurtje en af en toe doorroeren.

Alleen knoflook en wat sojasaus kan ook en andere combi's zullen ook wel gaan denk ik, maar zoals ik al zei ben ik nieuw in de hele veganistische keuken dus er gaat voor mij een wereld van nieuwe smaakjes en gerechten (lekker en niet lekker) open.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Met gekookte seitan lukt het mij ook niet om de textuur goed te krijgen, dus ik stoom of bak het meestal. Ik maak meestal ook geen kleine stukjes, maar grotere blokken/ballen die ik dan later in reepjes of blokjes snijd.

Als je het in de oven bakt (ongveer 60 minuten) krijgt het een vrij droge taaie textuur, die vooral lekker is als je het later nog in een (tomaten)saus laat meestoven zodat het wat malser wordt.

Gestoomde seitan is veel malser, maar ook licht rubber-achtig. Ook dat verbetert als je het in stoofschotels meesuddert. Om seitan te stomen kun je een speciale stoompan of stoommand gebruiken, maar je kun ook gewoon een vergiet of zeef in pan hangen en dan onder in die pan een flinke laag water aan de kook brengen. Stoom de seitan met het deksel op de pan 45-60 minuten.

Toen ik net seitan begon te maken heb ik veel gehad aan de blog van vegandad. Deze recepten kunnen bijna niet fout gaan. Vegandad stoomt zijn worstjes, maar als je ze bakt zijn ze ook lekker, maar minder sappig.

http://vegandad.blogspot.com/2008/06/ve ... -meat.html
http://vegandad.blogspot.com/2008/06/ve ... -meat.html
http://vegandad.blogspot.com/2008/03/ho ... eroni.html

Dit is ook een lekker seitan recept: http://yeahthatveganshit.blogspot.com/2 ... tness.html
Laatst gewijzigd door Martine op za dec 17, 2011 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Sanne

Bericht door Sanne »

Dat stomen heb ik nog nooit geprobeerd, maar met koken lukt t me altijd wel om het lekker mals te krijgen.
Ik maar meestal eerst een warm prutje van boullion, sojasaus en kruiden en heet water, dan een klein beetje iets vettigs bij, bijvoorbeeld gebakken sambal of een scheutje olie. Dan giet ik dat bij het poeder. Koken in wat boullion met sojasaus voor ongeveer drie kwartier. Dan snij ik t in stukjes en bak t. Nooit rubberig.
Hoe langer je t kookt, hoe minder rubberachtig. Dat merk je ook met seitan uit een potje die vaak zo piept tussen je tanden, als je die lang bakt of nog f kookt wordt t beter. En door iets vettigs erdoor te mengen hecht het iets minder stevig aan zichzelf, dus daardoor minder taai.
Ik hoop dat je dr wat mee kan, groetjes
Freakteacher

Ga ik ook proberen.

Bedankt (y) .
grig

Bericht door grig »

wat gepureerde, gerookte tofu erdoorheen doet ook wel eens wonderen;)
veggie84

Bericht door veggie84 »

ik heb een potje seitan van yakso al 2 maanden of zo hier thuis.

eigenlijk is seitan net zoiets als wat tofu eerst voor me was, helemaal nieuw en ik wil er niet eens aan beginnen wanneer ik zo naar potje kijk

ik heb geen idee wat ik ermee moet, ik zag recepten op youtube, soepachtige recepten, ik dacht kan ik dat wel opeten?

kan iemand zeggen, hey als rookie zou je seitan zo moeten doen, of iemand die ervaring heeft met yakso seitan op zn lekkerst?
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hmm. Ik heb zelf nog nooit Yakso seitan gehad (ik maak het eigenlijk altijd zelf, van glutenpoeder), maar seitan in het algemeen is erg lekker als je het flink kruid en dan knapperig bakt. Ik laat het ook graag lang meesudderen in stoofpotten, zodat het de smaak van de stoofpot aanneemt en lekker mals wordt.

Dus: Flink wat paprikapoeder en kerrie over de seitan strooien, bakken in een pan met een scheutje olie, serveren in een pitabroodje met sla, tomaat, augurkjes en veganaise/knoflooksaus

Of: Bak de seitan met een uitje en wat knoflook, eventueel ook een paprika en wat andere groente, doe er een blikje tomatenblokjes bij en flink wat kruiden en laat een half uurtje zachtjes sudderen.

Was dat wat je zocht?
veggie84

Bericht door veggie84 »

jawel. thankyou

:)
veggie84

Bericht door veggie84 »

ik heb dus vandaag (yakso) seitan gebakken, goed gekruid, een deel grote stukjes gelaten, een deel meer kleinere stukjes gehakt, gemengd met stukjes hete peper..

haha

ik snap nu wat er met rubber wordt bedoeld.

iig 8) vond ik de kleinere stukjes (scrambled tofuachtige stukjes) wel lekker, knapperig

en kwam toen op een idee, hopen dat het lukt.

eerder toen ik niet vegan was, vond ik erg lekker: macaroni (van die oortjes) met (fijn)gehakt, met daarbovenop yogurt(met beetje water gemengd) met knoflook.

.., maar ik hoop toch echt dat ik nu eindelijk mijn (fijn)gehakt heb gevonden :)

good night
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja ik heb volgens mij van andere mensen wel gelezen dat die yakso seitan inderdaad vrij hoog scoort op de rubber-index. Zelfgemaakte seitan is veel lekkerder en malser, dus je zou eens een zak tarwegluten kunnen bestellen en een poging wagen?
Ananas

Bericht door Ananas »

Martine schreef:Ja ik heb volgens mij van andere mensen wel gelezen dat die yakso seitan inderdaad vrij hoog scoort op de rubber-index. Zelfgemaakte seitan is veel lekkerder en malser, dus je zou eens een zak tarwegluten kunnen bestellen en een poging wagen?

Niks richter, maar schaal van rubber :D
Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje »

Bij de (Chinese) toko verkopen ze ook seitan, die veel beter smaakt dan die van de natuurvoeder. Je kan het vinden bij de conserven, onder het merk WuChung en onder de benamingen 'mock duck', 'mock pork', en 'mock chicken' (de eerste vind ik het lekkerst). Ik bak het nooit, maar warm het in de saus op, die ik een beetje laat inkoken, zodat je meteen een jus hebt. Is ook nog een stuk voordeliger geprijsd dan die van de natuurvoeder.
veggie84

Bericht door veggie84 »

Martine schreef:Ja ik heb volgens mij van andere mensen wel gelezen dat die yakso seitan inderdaad vrij hoog scoort op de rubber-index. Zelfgemaakte seitan is veel lekkerder en malser, dus je zou eens een zak tarwegluten kunnen bestellen en een poging wagen?
goed idee
Plaats reactie