Slagroom?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

bianka

Re: Slagroom?

Bericht door bianka »

Hebben jullie ook altijd het probleem met de spuitbussen van Soyatoo dat hij de eerste keer goed werkt en daarna lijkt het wel of er "melk" uitkomt? Geen druk meer in de spuitbus.
Ik heb hem niet in de koelkast gezet en op kamertemperatuur laten staan. Ik heb dit al vaker gehad en vind het wel heel duur als je zo'n bus maar 1 keer kan gebruiken. Het gaat om de Soya versie. De pakjes kon ik niet meer vinden bij Ekoplaza.

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Volgens de natuurwinkel hier zijn er leveringsproblemen met de pakjes. Deze zijn al een paar maanden niet meer op voorraad.
De soyatoo slagroomspuit heb ik geen ervaring mee. Wij hebben altijd die van Veggiedeli en die kunnen we een paar weken gebruiken na openen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

bianka schreef:Hebben jullie ook altijd het probleem met de spuitbussen van Soyatoo dat hij de eerste keer goed werkt en daarna lijkt het wel of er "melk" uitkomt? Geen druk meer in de spuitbus...
Ja, had ik ook, maar enkele tips:
- schud de bus goed door elkaar voordat ie de koelkast ingaat
- zet 'm op de kop in de koelkast, zo blijft de room tegen de spuitmond
- probeer bij gebruik de slagroom steeds naar de mond te slingeren
- stop onmiddellijk met spuiten als er geen room komt (laat dan de bus een uurtje uit de koelkast en schud opnieuw)

Ik krijg de bus inmiddels vrijwel altijd helemaal leeg :good:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana »

Ik heb een pakje slagroom van granoVita staan. Ga het straks maar eens kloppen, ben wel benieuwd!
Zie het op hun site niet meer staan toen ik zocht naar een plaatje. Wel een spuitbus. Is wel handiger...

Iemand ervaring met dit merk? Vind het altijd zo zonde om het hele pakje te maken voor mij alleen :(

cavia

Bericht door cavia »

maar het is wel van de zotte dat het zo moet gaan om iets uit een bus slagroom te krijgen haha

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik heb dat ook wel eens gehad, inderdaad niet erg handig. Ik vraag me af hoe het komt. Als het bijvoorbeeld een milieuvriendelijkere soort spuitbus is dan andere slagrooms hebben, vind ik het wel acceptabel.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Afgelopen jaarwisseling voor het eerst soja slagroom geprobeerd van het merk Soyatoo. Mijn eerste reactie toen ik het rook was "slagroomtaart dat te lang in de kartonnen doos heeft gezeten" :D Maar over de bowl heen (fruit in vruchtenwijn) was het toch wel goed te doen. Beter dan zonder iig :wink:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb nu voor het eerst die van veggiedeli genomen (had altijd die van soyatoo) en die is echt zoveel lekkerder! Het komt ook veel beter eruit, ik had altijd problemen met die van soyatoo.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Marla schreef:Ik heb nu voor het eerst die van veggiedeli genomen (had altijd die van soyatoo) en die is echt zoveel lekkerder! Het komt ook veel beter eruit, ik had altijd problemen met die van soyatoo.
Vind ik ook! als die nou eens net zo goed verkrijgbaar werd als Soyatoo...

lena

Bericht door lena »

Wordt die van Veggiedeli ook ergens standaard in een winkel verkocht of moet je dat overal bestellen?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wij kunnen het in de natuurwinkel kopen. We hadden gevraagd of ze naast het assortiment van de vegetarische slager ook veggiedeli kunnen leveren en dat is gelukt. Ze hebben nu standaard een aantal veggiedeli producten (o.a. kazen en slagroom) in de koeling staan. Het kan in Almere ;-)
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Ineke

Bericht door Ineke »

Ik snap werkelijk niet dat mensen de Soyatoo naar karton vinden smaken heb je die uit het pakje gebruikt of zo?. en is de karton smaak erin getrokken?.
Die rijstversie vind ik vies die heeft gewoon een zeer duidelijk waterige rijst (bij) smaak.

Overigens is de soyatoo op zo kort mogelijke termijn gewoon weer beschikbaar.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ananas

Bericht door Ananas »

Tja, ik snap niet dat je de rijstmelkslagroom vies vindt...

Iets met smaak en twisten enzo denk ik.

indra

Bericht door indra »

Ineke schreef:Ik snap werkelijk niet dat mensen de Soyatoo naar karton vinden smaken heb je die uit het pakje gebruikt of zo?. en is de karton smaak erin getrokken?.
Die rijstversie vind ik vies die heeft gewoon een zeer duidelijk waterige rijst (bij) smaak.

Overigens is de soyatoo op zo kort mogelijke termijn gewoon weer beschikbaar.
ik heb t deze week nog nodig? HEb het eerder eens gebruikt en kreeg toen positieve reacties van notoire slagroom gebruikers. Anders de spuitbus variant? Ik keek even op verpakking, maar oatly en spelt'room' zijn niet opklopbaar, toch?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Heeft er iemand ervaring met het opkloppen van kokosroom die uit een blikje gekoelde volvette kokosmelk geschept is? Ik lees er veel positieve verhalen over op Engelstalige blogs, maar op de één of andere manier durf ik het nog steeds niet uit te proberen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Martine schreef:Heeft er iemand ervaring met het opkloppen van kokosroom die uit een blikje gekoelde volvette kokosmelk geschept is? Ik lees er veel positieve verhalen over op Engelstalige blogs, maar op de één of andere manier durf ik het nog steeds niet uit te proberen.
Ik heb het wel een paar keer op (niet precies dat recept, maar zoiets), vind het best lekker! Ik kon het niet echt heel luchtig kloppen en ik vond het wat dat betreft ook niet zo op slagroom lijken, maar het is zeker wel een lekker romige topping voor taart of toetjes :)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Bonnie Heb je ook poeder suiker gebruikt? Of kun je hiervoor ook een gezondere vorm van zoetstof gebruiken?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

forisma schreef:Bonnie Heb je ook poeder suiker gebruikt? Of kun je hiervoor ook een gezondere vorm van zoetstof gebruiken?
Ja, dat vroeg ik me ook af! Als je het met stevia maakt, zou je misschien een klein beetje maizena, arrowroot of johannisbroodpitmeel erdoor kunnen mixen, zodat het toch mooi stevig wordt?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

forisma schreef:Bonnie Heb je ook poeder suiker gebruikt? Of kun je hiervoor ook een gezondere vorm van zoetstof gebruiken?
Oh, dat weet ik niet meer! Ik denk dat ik toen wel poedersuiker heb gebruikt ja. Het lijkt me dat het ook met bijvoorbeeld een beetje agave of andere vloeibare zoetstof kan. Dan is het misschien ietsje dunner en ietsje minder zoet maar slagroom hoeft toch niet mierzoet te zijn :) Hier lees ik dat het zonder suiker ook nog steeds lekker is (omdat de kokosroom van nature een beetje zoet is), maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Martine schreef:
Ja, dat vroeg ik me ook af! Als je het met stevia maakt, zou je misschien een klein beetje maizena, arrowroot of johannisbroodpitmeel erdoor kunnen mixen, zodat het toch mooi stevig wordt?
Dat lijkt me ook wel fijn inderdaad! maar misschien wel ingewikkelder omdat je maizena enzo meestal moet verhitten?

Deze wil ik zelf ook nog een keer proberen: http://www.theppk.com/2011/04/rad-whip/ (Isa zegt dat die ook met agave kan, dus misschien ook wel met stevia, als je dat zou willen)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Bonnie schreef: Dat lijkt me ook wel fijn inderdaad! maar misschien wel ingewikkelder omdat je maizena enzo meestal moet verhitten?

Deze wil ik zelf ook nog een keer proberen: http://www.theppk.com/2011/04/rad-whip/ (Isa zegt dat die ook met agave kan, dus misschien ook wel met stevia, als je dat zou willen)
Verdikkings/bindmiddelen krijgen vaak hun volle kracht als je ze verhit, maar zeker Johannisbroodpitmeel werkt op kamertemperatuur ook best goed, vooral als je het een poosje laat opstijven.

Die rad whip van Isa schijnt inderdaad ook heel goed te zijn, maar dat recept vind ik wel erg bewerkelijk, met veel stapjes die mis kunnen gaan...

Plaats reactie