Overige producten..

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Elske1989
Leefwijze: vegetarier

Overige producten..

Bericht door Elske1989 » vr okt 07, 2011 15:04

Begin me steeds meer wegwijs te worden in veganistische producten qua brood/koekjes e.d. Gister zelfs veganistische chocola bij de AH gevonden!
Overigens had ik eerst m'n twijfels nog, maar merk dat ik nu gewoon echt helemaal om ben!

Maarre ik kan nog niet echt vinden hoe en wat nu met bijvoorbeeld afwasmiddel en shampoo. Ik had altijd het merk 'Eco Klok' qua afwasmiddel, maar is dat 'n goede? Kan namelijk zelfs niets vinden over of 't wel proefdiervrij is, al leek mij het altijd een goed merk.
Schoonmaakmiddel heb ik van Ecover en dat zit volgens mij wel goed.
Shampoo kan ik helemaal totaal niet vinden.. ik kocht altijd het allergoedkoopste bij de AH (want ja, ik ben ook gewoon maar 'n student), maar wat is nu vegan en proefdiervrij enzo?

Ben benieuwd. Wat kopen jullie qua tandpasta, shampoo, afwasmiddel en bijv. mascara? Met gewoon een aantal goede merken zou je me 'n heel eind in de goede richting helpen!
Thnx!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Overige producten..

Bericht door Fynnya » vr okt 07, 2011 15:46

Als je wilt weten welke producten en merken veganistisch zijn, is de wiki heel handig: http://veganisme.org/wiki
Daar staan ook bladzijdes over shampoo, wasmiddel enzo:
http://veganisme.org/wiki/index.php/Make-up
http://veganisme.org/wiki/index.php/Tandpasta
http://veganisme.org/wiki/index.php/Shampoo
http://veganisme.org/wiki/index.php/Schoonmaakproducten

Het kan wel door iedereen bewerkt worden, dus het geeft geen garantie dat ze echt helemaal zeker veganistisch zijn, maar het is wel een heel handig hulpmiddel, en je kan natuurlijk altijd nog zelf even op de verpakkingen kijken of op de website van de producent.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » vr okt 07, 2011 16:26

Elske1989 schreef:Wat kopen jullie qua tandpasta, shampoo, afwasmiddel en bijv. mascara?
Tandpasta heb ik van Lavera, te koop bij natuurwinkel en Vega life. Ik vind hem niet zo duur. Shampoo van de Lush, was een cadeautje, anders vaak Urtekram (bij de NW). Conditioner heb ik dan weer van de Tuinen, daar hebben ze een fijne henna conditioner voor geverfd haar waardoor de kleur beter blijft (die verf is ook henna, van de Tuinen).
Mascara heb ik nog geen fijn product van gevonden. Heb nu van de hema maar ben niet tevreden, 2 keer knipperen en het zit overal behalve op m'n wimpers (al is het waterproof volgens de verpakking). Ik hecht er echter niet zo'n waarde aan.
Deo is nu van de Lush maar heb ook regelmatig Weleda. Ik vind dat laatste sowieso een heel fijn merk, hoewel je wel altijd de ingrediënten moet checken want is niet altijd vegan.
Schoonmaakmiddelen wissel ik af. Ik was bijvoorbeeld absoluut niet tevreden over de Klok afwasmiddel, alles bleef zo vettig daarmee. Wel blij met AH puur/eerlijk. Dat heb ik ook als toiletreiniger.

Ecover vind ik fijn, te koop bij NW. Heb daarvan waspoeder & wasverzachter, een spray voor allerhande geknoeide dingen en een ontvettende spray voor in de keuken. En ook handzeep. Het is regelmatig in de aanbieding en dan koop ik wat op voorraad.

Is allemaal wel wat prijziger dan de kunstmatige huismerkspulletjes maar zoooveel prettiger in gebruik :) en ook zoveel fijner te weten dat ik geen troep het milieu & mijn lijf in pomp.

Elske1989
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Elske1989 » vr okt 07, 2011 20:04

Oh, die Wiki kende ik niet.. goede! Zoiets leek me inderdaad al erg handig, want is nogal onnodig als iedereen voor zich moet gaan uitzoeken wat wel/niet veganistisch is. Vandaar ook mijn vraag. Natuurlijk kan ik etiketten lezen, maar met al die e-nummers en ingewikkelde namen wordt 't er niet makkelijker op.

Ananas: Bedankt voor je reactie met producten die jij gebruikt! Handig om wat producten + ervaringen te weten. :) Ga morgen 's op zoek naar 't een en ander. Mascara moet ik dan dus nog maar even naar op zoek.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr okt 07, 2011 20:43

Voor dierproefvrije producten kijk je best op de volgende sites:

- http://www.stopdierproeven.org/new_site ... ucten.html
- http://www.gocrueltyfree.org/shopper

Hierop staan alle producten die het HCS-keurmerk hebben. Dit is het meest betrouwbare keurmerk dat er is op dierproefvrij gebied. Kijk regelmatig even, want de lijst wordt na elk onafhankelijk onderzoek geupdated.

Het HCS keurmerk wil niet zeggen dat het product ook veganistisch is, maar daar kunnen wij of de wiki je wel mee helpen.

Persoonlijk gebruik ik meestal tandpasta, shampoo en deo van Urtekram en heel erg af en toe mascara en oogpotlood van Yves Rocher.
Qua schoonmaakmiddelen gebruik ik meestal Sonett of Ecover, alleen deze hebben helaas geen HCS keurmerk. Ik ben meteen even gaan zoeken naar goede vervangers hiervoor en kom uit op het merk Bio-D. Kent iemens het? Je kunt het online kopen, ziet er heel fijn en verantwoord uit: http://www.biofutura.nl/milieuvriendeli ... ucten.html Ik denk dat ik hier wat schoonmaakmiddelen ga bestellen (met een groep mensen uit de buurt, dan kunnen we de verzendkosten verdelen).

jet
Moderator

Bericht door jet » za okt 08, 2011 19:01

<knip>
....en heel erg af en toe mascara en oogpotlood van Yves Rocher.
</knip>
Ik dacht dat Yves Rocher heel erg fout was? Kan het mis hebben, maar ik meen dat ze nogal veel rotzooi in hun producten stoppen die erg milieu-onvriendelijk zijn (en ik dacht ook dat ze dieronvriendelijk waren, maar als jij hebt opgezocht van niet, dan zal dat wel niet kloppen).
Mijn geheugen vertelt mij dat ik dit al een tijd lang weet, dus kan wel oudere informatie zijn (dat ze tegenwoordig misschien wel weer beter bezig zijn?), maar in mijn hoofd zat een connectie 'Yves Rocher => slecht' :mrgreen: Mijn excuses als ik het verkeerd heb.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za okt 08, 2011 19:34

Yves Rocher heeft het HCS keurmerk en dit keurmerk krijgen bedrijven niet zomaar. Er wordt echt door een onafhankelijk panel gecontroleerd, regelmatig, dus ze zijn dierproefvrij.
Zelf beweren ze daarnaast ook 'groen' te zijn, maar hier heb ik me niet in verdiept, dus zou best wel eens niet waar kunnen zijn.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » za okt 08, 2011 21:59

Ik gebruik de eigen merk sjampoo van de drogist.
Lekker goedkoop en als het goed is veganistisch en niet getest op dieren. Dat was het jaren geleden zo, de laatste jaren heb ik mij er minder in verdiept.

Ineke

Bericht door Ineke » ma okt 17, 2011 14:11

Als het lekker goedkoop is moet je wel beseffen dat dat er misschien mensen voor misbruikt zijn. als je je het kunt veroorloven kun je beter vegan en Fair trade kopen.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo okt 23, 2011 20:57

Ineke schreef:Als het lekker goedkoop is moet je wel beseffen dat dat er misschien mensen voor misbruikt zijn. als je je het kunt veroorloven kun je beter vegan en Fair trade kopen.
Lekker goedkoop kan ook komen door goedkopere ingredienten/anders samenstelling/korting omdat het geen merk is.

Is er info te vinden over misbruik van mensen t.b.v. eigen merk produkten.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za jan 07, 2012 10:57

Weet iemand waar ik vegan mokkaboontjes (soort snoep) kan vinden? In die van AH zit helaas schellak.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jan 07, 2012 11:05

forisma schreef:Weet iemand waar ik vegan mokkaboontjes (soort snoep) kan vinden? In die van AH zit helaas schellak.
Bij Jamin! daar heb ik ze iig ooit gevonden.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za jan 07, 2012 11:44

thnx, ga even kijken daar.

Eef

Bericht door Eef » za jan 07, 2012 13:23

De natuurwinkel heeft ook hele lekkere vegan chocola: van Bonvita de pure met cranberrie en wat minder gezond maar erg lekker: koffie- en witte chocola. En van Vivani is de pure chocola met sinaasappel ook heel lekker! Oh, en de pure chocola van Tony Chocolonely is ook heel lekker en vegan, die kun je vinden bij AH. Hij is alleen niet biologisch.

Voor schoonmaken en wassen gebruik ik Sonett, dat is natuurlijk en dierproefvrij. Het ruikt ook erg lekker. Ik vind ook dat het beter werkt dan Ecover. Dat gebruikte ik eerst maar ben ik mee gestopt nadat ik hoorde dat zij testen deden op konijnenbloed en watervlooien.

De douchegel is van Sante en volgens hun site zijn alle 'family' producten vegan. Je kunt een grote pompverpakking nemen, die zijn goedkoper.
Gezichtsverzorging gebruik ik van Weleda (amandelolie voor oogmake-up, hamamelis milde reinigingsmelk)
Onze deo is van Lafe's, dat is de beste natuurlijke deodorant die we hebben gevonden. En ook gebruik ik wel eens de vanille-kokos deospray van Lavera.

De mascara die ik nu nog heb is van Earths beauty en is nog niet vegan, ik doe er lang mee, maar lavera heeft wel veganistische mascara (niet allemaal!). Verder gebruik ik oogschaduw van Sante (oogschaduw trio) ,
de Rasulshampoo van Urtekram en Saline tandpasta van Weleda.

Ik kan je zeker natuurlijke verzorgingsproducten aanraden, dat is beter voor je lichaam en ook voor het milieu. Daarbij wordt er meestal ook rekening gehouden met mens en dier. Je kunt daarvoor eventueel kijken naar het BDIH keurmerk.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 11, 2012 9:52

Ik heb inmiddels deze mascara van yves rocher: http://www.yves-rocher.nl/control/produ ... c=Category

waterproof (en ook echt). was afgeprijsd voor 9 euro in de winkel. nog wel duur, maarja. ben er tevreden mee!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo jan 11, 2012 9:54

9 euro is best goedkoop voor een mascara, hoor.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 11, 2012 10:01

Tja ook weer zo'n meningverschil. ik vind het echt duur. kan veel andere dingen doen met 9 euro

Eef

Bericht door Eef » do jan 12, 2012 10:58

Ik was de geweldigste lippenbalsem ooit nog vergeten te vermelden, die van Hurraw!
Ik heb de vanilleversie. Hij ruikt heeeeeerlijk en werkt goed. En is natuurlijk, rauw/onverhit en uiteraard vegan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mei 10, 2013 12:06

Heeft er iemand ervaring met deo kristallen, zoals deze: http://www.detuinen.nl/de-tuinen-deo-kristal.html/

Op Amerikaanse sites heb ik al veel positieve ervaringen erover gelezen. Ik gebruik nu een deoblok van Lush, maar mijn vriend krijgt daar geirriteerde oksels van, net als van de Guv'ner poederdeo van Lush. Voor hem zoek ik dus nog een heel neutrale deo, maar het moet natuurlijk wel goed genoeg werken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 10, 2013 12:20

Ik heb een tijd lang zo'n deokristal gebruikt (van Urtekram).
Vond het niet zo fijn, werkte ook niet goed bij mij, maar wellicht dat dat bij anderen anders is.
Voordeel voor mij was wel dat het in elk geval niet kon lekken in een sporttas :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie