yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: yoghurt: alpro, provamel, zelfgemaakt...

Bericht door Martine » do dec 15, 2011 22:13

Truus schreef:Wat staat er eigenlijk precies? Waarop baseer je dat ze het niet willen vermelden? Helaas kan ikzelf geen Duits lezen.
De schrijver van het Duitse blog Laubfresser heeft een mail-wisseling gehad met Sojade. Kort samengevat

Laubfresser: Ik zou graag willen weten waar jullie yoghurt-culturen vandaan komen, uit planten of uit melk?
Sojade: De fermenten in onze yoghurt zijn micro-organismen en dus noch dierlijk noch plantaardig
Laubfresser: Ik begrijp dat de fermenten zelf niet dierlijk zijn, maar deze fermenten ontstaan niet zomaar. Ik wil daarom graag weten hoe jullie de fermenten kweken, waar komen ze vandaan en wat voor voedingsbodem wordt er gebruikt?
Sojade: Alle verdere informatie is vertrouwelijk
Laubfresser (nieuw verzoek, twee maanden later): Ik ben vegan, dat betekent dat ik geen producten wil gebruiken waar dierlijke stoffen voor gebruikt zijn, ook niet als hulpstof. Daarom wil ik graag weten 1. of de bron van jullie yoghurt cultuur plantaardig of dierlijk is; 2. Als de bron dierlijk is, halen jullie dan steeds nieuwe bacteriën van die dierlijke bron, of wordt de cultuur nu verder op plantaardig materiaal gekweekt; 3. Als jullie inmiddels geen nieuwe bacteriën meer uit een dierlijke bron halen, hoe lang is het dan geleden dat jullie voor het laatst bacteriën uit een dierlijke bron hebben genomen; 4. Gebruiken jullie dierlijke producten in de voedingsbodem waar de bacteriën nu op groeien? Als u niet in detail wilt ingaan op het exacte productieproces, geef dan alstublieft in ieder geval aan in hoeverre uw product geschikt is voor veganisten en dus zonder dierlijke (hulp)stoffen is geproduceerd.
Sojade: Onze productiemethoden zijn sinds uw vorige mail niet veranderd. Onze fermenten zijn niet dierlijk of plantaardig, want het zijn micro-organismen.
Laubfresser: Uit uw antwoorden kan ik niet afleiden of uw product vegan is. U geeft niet voldoende informatie. Veganisten krijgen door deze reacties de indruk dat uw product niet vegan is, maar dat u dat niet wilt toegeven. Uw concurrent Alpro daarentegen garandeert wel dat hun producten vegan zijn en ze hebben zelfs het vegan keurmerk. Als u zulke vage uitspraken blijft doen, zal uw product uiteindelijk als niet vegan bekend komen te staan.
Sojade: Onze fermenten zijn niet dierlijk of plantaardig, dat is een biologische waarheid. De fermenten die wij gebruiken zijn bijzonder geschikt om soja mee te laten fermenteren.

De klantenservice van Sojade wil/kan dus niet zeggen waar hun yoghurt culturen vandaan komen en hoe ze gekweekt worden. Ze ontwijken de vragen van Laubfresser, door net te doen alsof deze niet begrijpt dat bacteriën plant noch dier zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » do dec 15, 2011 23:02

Martine schreef:Ze ontwijken de vragen van Laubfresser
Bedankt voor je uitgebreide vertaling. Mijn indruk is dat het antwoord komt van een kantoorbediende die zelf het productieproces niet kent. Je hebt gelijk dat het geen vertrouwen wekt.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jan 09, 2012 20:31

Ik heb de afgelopen keren de Provamel Bio Soja Variant op Yoghurt weer gekocht in plaats van de sojade en die is ook echt heel erg goed. Misschien wel lekkerder dan sojade eigenlijk. Moet ze eens tegelijk kopen en dat proeven, nu vind ik het zo moeilijk vergelijken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Eef

Bericht door Eef » wo jan 11, 2012 12:11

Ik gebruik de Provamel naturel en die zou inderdaad wel wat zuurder mogen.
Van Sojade had ik nog niet eerder gehoord, maar van een bedrijf dat zo moeilijk doet over het verstrekken van heel normale informatie hoef ik eerlijk gezegd ook niets.

Truus

Bericht door Truus » wo jan 11, 2012 21:38

Zijn Provamel en Sojade niet van hetzelfde moederbedrijf?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 12, 2012 9:20

Truus schreef:Zijn Provamel en Sojade niet van hetzelfde moederbedrijf?
Nee, Alpro en Provamel zijn hetzelfde moederbedrijf. Het moederbedrijf van Sojade, Triballat maakt blijkbaar ook producten van dierlijke melk. Op hun homesite kun je zien dat Triballat een groot bedrijf is dat de merken Sojasun, Sojade, een aantal dierlijke kaasmerken en dieetproducten (sommige ook met dierlijke melk) produceert.

Bij deze link nog wat informatie (in het Engels) van mensen die in het Frans naar Sojade hebben geschreven om te vragen hoe ze hun bacteriën kweken en hetzelfde soort antwoord kregen als de mensen van Laubfresser.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus » do jan 12, 2012 10:21

Martine schreef:Alpro en Provamel zijn hetzelfde moederbedrijf
O, sorry, dan ben ik in de war. Overigens heb ik het idee dat de productielijn van de sojade van de zomer in andere handen is gekomen, wellicht die je noemt.

De Soyatoo kookroom en slagroom in een dooshttp://www.soyatoo.de/uploads/tx_waiviana/7500bs_01.jpg (in tegenstelling tot spuitbus) zijn toen van de markt verdwenen, aanvankelijk onder het mom dat de opklopbaarheid niet te garanderen viel. Toen ik er vragen over stelde, ontving ik antwoord van Tofutown. Ze deden alsof het tijdelijk niet leverbaar is, maar mijn indruk is dat ze de productie gewoon gestopt zijn. Zelfs een afbeelding van de kookroom is niet meer te vinden op het Internet.

Eef

Bericht door Eef » do jan 12, 2012 10:32

Truus schreef:Zijn Provamel en Sojade niet van hetzelfde moederbedrijf?
Je liet me even schrikken! ;)
Maar gelukkig kan ik gewoon de yoghurt van provamel blijven gebruiken zo te lezen :D

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 13, 2012 12:36

Truus schreef:Ze deden alsof het tijdelijk niet leverbaar is, maar mijn indruk is dat ze de productie gewoon gestopt zijn.
Dat is ook precies wat alle distributeurs aangeven :(

Truus

Bericht door Truus » di okt 30, 2012 17:33

Truus schreef:Ze deden alsof het tijdelijk niet leverbaar is, maar mijn indruk is dat ze de productie gewoon gestopt zijn.
De slagroom is er weer! Alleen de kokos variant is niet in mijn natuurwinkel, wel de soja en rijst varianten. Van Tofutown, die Soyatoo heeft over genomen.

Plaats reactie