Groenteburger Mcdonalds

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Stokkie
Leefwijze: veganist

Re: Groenteburger Mcdonalds

Bericht door Stokkie » vr jun 03, 2011 20:17

Ik kies ervoor te benadrukken tegenover vleeseters hoe
makkelijk het is om veganist te zijn. Hoe gewoon het
is. Niet hoe bijzonder en speciaal het is, want dan denken
mensen dat het moeilijk en ingewikkeld is, iets dat ze
nooit zullen kunnen volhouden en dus ook niet gaan
proberen.

En wat fijn dat jullie blijkbaar zoveel veganistische
restaurants in de buurt hebben. Ik woon in de hoofdstad
van Noord Holland en hier is 1 vegetarisch restaurant,
4 dagen per week geopend.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Liadan

Bericht door Liadan » vr jun 03, 2011 21:40

Ik eet ook echt nooit bij de Mac Donalds. Niet alleen vanwege het vlees wat ze verkopen, maar ook omdat het soort voedsel me gewoon niet trekt. Ik heb ook geen familie of vrienden die daar graag eten dus ik heb ook nooit te maken met situaties dat ik mee moet.

Stein

Bericht door Stein » vr jun 03, 2011 23:22

Ik heb een veganistisch&biologisch restaurant in de buurt (mijn favoriet, ook supergoed eten) en drie of vier vegetarische. België he :) en ik zit nog maar in Leuven, in Gent heb je er nog heel veel meer.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » za jun 04, 2011 18:45

Ik vind het erg goed dat ze een alternatief bieden, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen een cent aan McDonald's te geven. Vroeger met partijtjes was het wel fijn hoor. Toen was die groenteburger nog algemeen verkrijgbaar en kreeg ik die gewoon in mijn happy meal ;) We gingen er zelf ook nooit heen omdat mijn moeder zei dat die bijna al hun geld verdienden door vlees te verkopen, dus dat vond ik ook niet zo erg. Dat is er een beetje ingebleven, haha. Heb ook zoiets van, als die burger nou helemaal niet verkocht wordt halen ze hem straks weer van het menu, maar desondanks voel ik me niet de aangewezen persoon om hem te kopen. Falafel haal ik ook niet bij zo'n kebabzaakje, alleen bij vega-zaken (die er doorgaans ook een stuk frisser uitzien, zoals de maoz) en uit eten bij een niet-vega restaurant doe ik ook niet uit eigen beweging. Maarja, mocht er zich nu weer eens een onontkoombare situatie voordoen dan zal ik 'm misschien ook wel nemen, altijd wel fijn als je toch die mogelijkheid hebt (*herinnert zich de keer dat we met school op terugweg van een reis waren en ze plotseling het idee hadden om onderweg te eten i.p.v. eerder thuis te zijn aan de weg waar alleen een McDonalds was zonder vegaburger en ik heel lang honger heb gehad in de viezige frituurlucht*) :grin:

JesseL

Bericht door JesseL » zo jun 05, 2011 10:00

Ik ga er ook niet vaak heen, zeker ga ik het niet bewust opzoeken, maar in geval van "nood" vind ik het toch wel handig dat het kan. Buitenshuis is er gewoon heel erg weinig vegan beschikbaar, en dan kan het heel soms toch handig zijn. Zeker met kleine kinderen. We moeten hen al zoveel onthouden, dan vind ik dat ze best 2x per jaar naar de mac mogen als het toevallig zo uit komt. (Bijvoorbeeld op fietsvakantie. Van Gouda naar Maassluis Na kilometers fietsen, nog steeds niks normaals eetbaars tegen gekomen of iets leuks voor de kinderen. Druilerig weer etc. Toen kwamen we opeens in Ommoord lang een mac. Dat was toen een zeer welkome onderbreking voor de kinderen. Even lekker uit de regen, even wat warms eten en lekker spelen.) Maar goed, ik zal er dus niet vaak heen gaan.
Principieel boycotten zou ik van mezelf hypocriet vinden. Zelfs in natuurwinkels verkopen ze vlees, daar stoor ik me persoonlijk veel meer aan, aangezien ik dan hoop/verwacht een winkel met alleen "goede" producten. Bij de mac en in supermarkten stel ik me er van te voren op in om geconfronteerd te worden met bergen lijken...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jun 05, 2011 14:44

McDonalds trekt mij persoonlijk totaal niet, maar ik vind het wel echt heel goed dat ze een vegan burger hebben, en dus zelfs een soort eivrije mayo? Dat had ik niet verwacht. Inderdaad handig om te weten! Maar goed, ik zou er misschien wel eten als er echt niks anders in de buurt was, alleen verwacht ik niet dat dat zo snel zal gebeuren.

Stokkie

Bericht door Stokkie » za jun 11, 2011 19:12

Ik ben aan het werk en krijg een sms van mijn (normaliter) vleesetende echtgenoot. Hij zit met zijn jongste dochter bij de Mac aan een groenteburger! Mijn man, aan een groenteburger. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. En dat is......omdat het kan. Omdat ze het op het menu hebben gezet. En ik vind het een goede zaak.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Hikari

Bericht door Hikari » za jun 11, 2011 20:47

Hallo allemaal ^^

Ik kom hier regelmatig langs om te kijken en zag deze post over groenteburgers..
Vorig jaar rond September heb ik contact opgenomen met McDonalds over of de groenteburger wel of niet vegan is en kreeg dit bericht:

Geachte mevrouw Visser,

Hartelijk dank voor uw email. De site http://www.mcdonaldsmenu.info is bedoeld om de gasten zo goed mogelijk te informeren inzake voedingswaarden, maar zeker ook over allergenen.

Als u de site opent en de rechter cirkel aanklikt met de aanduiding menu komt u bij de producten die wij in ons assortiment hebben. Door op de kleine cirkels te klikken krijgt u respectievelijk van links naar rechts de informatie over hoofdgerechten, bijgerechten, dranken, sauzen, desserts en ontbijt.
Op het midden van het scherm staat links de allergenen en rechts de voedingswaarden vermeld.

Voor wat betreft de Groenteburger kan ik u informeren dat het brood melk bevat en verder de sus en patty koemelk en ei vrij zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
McDonald's Nederland B.V.

Carolien Wesselman

Sinds toen neem ik als we eens bij de Mc eten maar een groenteburger zonder broodje,
Is ook geen probleem maar de jongen keek me wel een beetje vaag aan :P

Verder heb ik hier nog een lijstje met de McDonalds waar de groenteburgers beschikbaar zijn,
Maar ik weet niet of deze nog helemaal Up to date is ^^
http://www.megaupload.com/?d=9KF24T83

Ananas

Bericht door Ananas » zo jun 12, 2011 22:06

Hikari schreef: Sinds toen neem ik als we eens bij de Mc eten maar een groenteburger zonder broodje,
Is ook geen probleem maar de jongen keek me wel een beetje vaag aan :P
Kijken die medewerkers van de Mc niet altijd al zo? :P

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jun 13, 2011 11:05

Hmm. Ik vind het niet verrassend dat er melk in het broodje zit, maar dat hadden ze dan wel wat duidelijker mogen maken. Op hun website zie ik namelijk alleen "kan sporen bevatten".

Marla

Bericht door Marla » ma jun 13, 2011 12:14

Ik denk ook dat dat het is hoor, dat het sporen kan bevatten. Anders zou het wel heel suf zijn.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jun 13, 2011 12:28

Marla schreef:Ik denk ook dat dat het is hoor, dat het sporen kan bevatten. Anders zou het wel heel suf zijn.
Oh ja, zou ook kunnen inderdaad... Ze zeggen ook dat niks écht vegetarisch is omdat overal sporen van vlees in kunnen zitten, dus volgens die redenering zal het brood ook wel melk bevatten.

Hikari

Bericht door Hikari » di jun 14, 2011 20:36

Het zou kunnen.. Je weet het natuurlijk nooit zeker helaas :(
Maar ik wilde het evengoed even met jullie delen,
Of je dan wel of niet het broodje wilt eten is natuurlijk je eigen beslissing :)

Kellie

Bericht door Kellie » di jun 14, 2011 20:54

Ik vertrouw het eerlijk gezegd echt niet.. Worden die burgertjes dan ook apart gebakken of op dezelfde plaat? En daarnaast idd.. het is wel McDonalds :(
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 15, 2011 8:09

Ik vraag me af of McDonalds daadwerkelijk slechter bezig is dan andere snackbars ed. of dat het alleen van hen meer bekend is omdat ze zo groot en bekend zijn.

Zen

Bericht door Zen » wo jun 15, 2011 10:20

Fynnya schreef:Ik vraag me af of McDonalds daadwerkelijk slechter bezig is dan andere snackbars ed. of dat het alleen van hen meer bekend is omdat ze zo groot en bekend zijn.
Klopt, maar ik zou ik niet naar 'gewone' snackbars gaan. Vrijwel alles wat ze daar verkopen is dierenleed.

Dat hele 'boycotten' houdt natuurlijk een keer op; je kunt er nooit volledig consequent in zijn, maar ik probeer dat soort zaken gewoon te vermijden.
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » wo jun 15, 2011 13:13

Persoonlijk zou ik niets bij McDonalds kopen, zelfs niet als ze een heel vegan menu zouden hebben met verse biologische broodjes en een soja-shake. Dit bedrijf verdient heel veel geld aan dierenleed. Net zoals Zen vermijdt ik ook de gewone snackbar en liefst zo veel mogelijk plekken waar men verdient aan exploitatie van dieren. Dat Ekoplaza vlees, vis en zuivel verkoopt vind ik al vervelend...

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo jun 15, 2011 13:23

Ik heb er eens in London bij "hoge nood" een zakje patat gekocht, maar hield er net zo'n onbehaaglijk gevoel aan over als de keer dat ik in zo'n vies ruikende islamitische slagerswinkel een paar avocado's kocht.
Je ziet die man met zijn met bloed besmeurde jas de avocado's in zo'n wit plastic zakje doen en denkt steeds: "waar hebben die handen daarnet nog aangezeten?" :P
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesseL

Bericht door JesseL » do jun 16, 2011 6:43

Kellie schreef:Ik vertrouw het eerlijk gezegd echt niet.. Worden die burgertjes dan ook apart gebakken of op dezelfde plaat? En daarnaast idd.. het is wel McDonalds :(
De reden waarom niet alle filialen Groenteburger verkopen heeft er mee te maken dat kleine, of niet druk bezochte filialen gene ruimte (of economisch niet rendabel is) om ene aparte bakplaat etc voor de groenteburgers te hebben. Dat wat dat betreft vertrouw ik het wel enigszins. Als ik zelfs dingen niet meer kan nemen waarvan de fabrikant zegt dat het vegan is, dan wordt het wel heel erg lastig als vegan, vind ik.

Ik vind het ook vervelend dat natuurwinkels vlees verkopen. :(

Kellie

Bericht door Kellie » do jun 16, 2011 9:00

JesseL schreef: De reden waarom niet alle filialen Groenteburger verkopen heeft er mee te maken dat kleine, of niet druk bezochte filialen gene ruimte (of economisch niet rendabel is) om ene aparte bakplaat etc voor de groenteburgers te hebben. Dat wat dat betreft vertrouw ik het wel enigszins. Als ik zelfs dingen niet meer kan nemen waarvan de fabrikant zegt dat het vegan is, dan wordt het wel heel erg lastig als vegan, vind ik.

Ik vind het ook vervelend dat natuurwinkels vlees verkopen. :(
Aparte bakplaat is dan inderdaad wel netjes, en snap dat veganist zijn moelijk word als je alles gaat wantrouwen.. Heb dat soms ook wel eens hoor. Bijvoorbeeld met pastasaus, iemand zei dat daar zulke rijpe tomaten voor gebruikt worden, dat er regelmatig een wormpje bij ingaat. Als ik dat besef, eet ik een stuk minder lekker.. Maar ik wil voor mezelf het kader ook niet te klein maken.. Dat is misschien ook met die groenteburgers zo, buiten de discussie of je nou wel of niet bij McDonalds eet.. maar hoe vegan kan zo'n burger dan eigenlijk zijn als het wel met bijv boter wordt gebakken? Blijft lastig soms..

En dat natuurwinkels vlees eten, tjaa, ik denk dat daar verschillende argumenten voor en tegen zijn. Aan de ene kant is het goed dat er biologisch vlees is, omdat mensen, die toch al bewuster bezig zijn dan wel naar een Natuurwinkel komen. Misschien dat ze uiteindelijk dan toch ook kiezen voor de plantaardige 'vleesvervangers', die er veel lekkerder uitzien :D
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Plaats reactie