chocolade van euroshopper

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
glitters
Leefwijze: part-time veganist

chocolade van euroshopper

Bericht door glitters »

In pure chocola van euroshopper zitten deze ingredienten: cacaomassa, suiker, lactose, emulgator (sojalecithine), aroma.

Is het dan veganistisch of niet? Ik heb zo mijn twijfels omdat er lactose bijstaat, is dat iets uit melk of niet?
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

MirjamK
Leefwijze: veganist

Re: chocolade van euroshopper

Bericht door MirjamK »

lactose is een suiker die uit melk komt. dus nee het is niet veganistisch.

Danbo

Bericht door Danbo »

Ik post even in dit topic omdat ik het over chocolade in het algemeen wil hebben.

Zo is het één en ander mij niet duidelijk. Kijk ik in de supermarkt bij 'gewone' repen pure chocolade (kies je eigen favoriete merk), dan zie ik bij de ingrediëntenlijst veelal geen melk- of lactoseproducten erin zitten. Naar mijn idee zijn deze dus vega en ik eet ze dan ook af en toe. Echter, toen ik een tijdje geleden biologische (dure) repen tegenkwam bij de plaatselijke natuurwinkel, hadden ze een aparte sectie voor vega-repen inclusief keurmerk. Betekent dit dan dat de 'gewone' repen pure chocolade dat niet zijn?

Voor zover ik kan gokken, krijgen de 'normale' repen geen vegan-keurmerk omdat ze in fabrieken worden verwerkt waar ook melkchocolade wordt geproduceerd. Persoonlijk heb ik bij zo'n minimale kans op 'kruisbestuiving' geen problemen met de pure reep, al blijft de verwarring. Ben namelijk in de veronderstelling dat 'gewone' pure chocolade vega is, maar hoor toch liever bevestiging dan wel ontkenning hier, want die biologische repen met vega-keurmerk zetten me toch aan het twijfelen.

Thank you in advance!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Voor zover ik weet, is de meeste pure chocola, ook in de supermarkt, gewoon veganistisch. Ik denk dat zo'n rek in de biowinkel met name gemaakt is vanwege de vega 'melk'chocolades, en de rest er dan maar gelijk bijpakt.
De reden dat reguliere merken chocola geen vegan keurmerk hebben, heeft denk ik weinig te maken met of het vegan is of niet, maar meer met dat het hen over het algemeen weinig op zal leveren (maar een heel klein deel van de supermarktklanten is veganist) en het wel allemaal tijd en moeite kost (en waarschijnlijk ook geld) om zo'n keurmerk te krijgen. Voor merken in biowinkels is de veganmarkt veel meer van belang, en misschien zal een deel ook uit principe duidelijk willen uitdragen dat hun producten veganistisch zijn.

Danbo

Bericht door Danbo »

Dank voor het antwoord!

On another note, de plaatstelijke supermarkt heeft zowel (biologisch) veganistische chocoladekoekjes als als vele tofu-varianten niet meer in de schappen staan, zo zag ik laatst :( Natuurwinkels zijn een stuk verder weg, dus hoop dat andere supermarkten in de omgeving hun assortiment niet eveneens beperkt hebben.

Plaats reactie