Pizzeria

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jo:)

Pizzeria

Bericht door Jo:) »

Als je bij de pizzeria vraagt om een pizza zonder kaas (en vlees natuurlijk) is hij dan gewoon vegan? Of kunnen er nog andere dingen opzitten?
En zouden ze je serieuzer nemen als je vraagt om een pizza zonder kaas omdat je lactose-intolerant bent? ;)
Laatst gewijzigd door Jo:) op wo okt 01, 2003 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
An eye for eye only ends up making the whole world blind.
-- Mahatma Gandhi

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik geloof dat het meestal vegan zou zijn. Maar sommige stopte nog ei of melk ofzo doorheen.

Maar ik weet het niet zeker. Ben geen pizza-expert

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Mijn ervaring met pizzeria's in Nederland (10 jaar geleden dus) was dat er heel vaak melkpoeder in het deeg zat.
Hier in Amerika zit er soms honing in de korst.
In Frankrijk is het meestal wel veganistisch (net als hun brood).

Let op:
- melkpoeder dat al bij het bloem zit (zoals pizzahut). Als je vraagt naar ingredienten, wordt meestal niet de zak met bloem gelezen.
- kaas die in de tomatensaus zit (hier in Amerika een keer gebeurd).
- werknemers die proberen het antwoord te geven dat je wilt horen. In Amsterdam hadden ze bij een pizzeria pizza's met en zonder melk in de korst (tot we zeiden dat we allergies waren).

Wanda schreef:Mijn ervaring met pizzeria's in Nederland (10 jaar geleden dus) was dat er heel vaak melkpoeder in het deeg zat.
Hier in Amerika zit er soms honing in de korst.
In Frankrijk is het meestal wel veganistisch (net als hun brood).

Let op:
- melkpoeder dat al bij het bloem zit (zoals pizzahut). Als je vraagt naar ingredienten, wordt meestal niet de zak met bloem gelezen.
- kaas die in de tomatensaus zit (hier in Amerika een keer gebeurd).
- werknemers die proberen het antwoord te geven dat je wilt horen. In Amsterdam hadden ze bij een pizzeria pizza's met en zonder melk in de korst (tot we zeiden dat we allergies waren).
Als ik dit zo lees vertrouw ik het niet zo. Maar ik kan het proberen, dus zeggen dat ik lactose-intolerant ben en dat er dus ook geen kaas door de tomatensaus zit en geen melkpoeder in de bloem. Er zit dus geen ei door het deeg?
-- Mahatma Gandhi

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Ei door het deeg ben ik nooit tegengekomen Jo.

Het is ook leuk om pizza's zelf te maken. Korst lukt bij mij nooit goed.
Jammer genoeg verkopen ze mijn lievelingskorst niet meer.

Soms heb ik het idee dat mijn gezondheidswinkel een lijst heeft van alles wat wij kopen en elke maand er een artikel van wegdoet. Of begin ik paranoid te worden?

Wanda schreef:Ei door het deeg ben ik nooit tegengekomen Jo.

Het is ook leuk om pizza's zelf te maken. Korst lukt bij mij nooit goed.
Jammer genoeg verkopen ze mijn lievelingskorst niet meer.
Het gaat erom dat ik volgende week met mijn klas naar het strand ga en daar gaan we ook eten, waarschijnlijk dus pizza. Slechte "reclame" voor het veganisme als ik dan geen pizza eet maar brood ofzo :(
-- Mahatma Gandhi

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Jo:) schreef:Het gaat erom dat ik volgende week met mijn klas naar het strand ga en daar gaan we ook eten, waarschijnlijk dus pizza. Slechte "reclame" voor het veganisme als ik dan geen pizza eet maar brood ofzo :(
Of een goed voorbeeld van jouw wilskracht.
Kan je trouwens van te voren de pizzeria even bellen? Dat is misschien minder irritant dan al die vragen te moeten stellen waar jouw klasgenoten bij zijn.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Maar Jo, je moet natuurlijk ook voor je zelf beslissen wat voor jou belangrijk is. Ik heb het persoonlijk altijd belangrijk gevonden om consequent te zijn. Ik denk dat je daar meer respect door krijgt. En ik voel mij daar zelf gewoon beter bij.
Maar ik ken genoeg veganisten die liever af en toe wat uitzonderingen maken (bijvoorbeeld om niet als fanatiek over te komen e.d.).
Ieder moet voor zich die beslissingen maken.

Laat volgende week weten hoe het gegaan is en wat je beslist hebt.
(Heb je in Nederland niet een kant-en-klare veganistische pizza die je door de pizzeria even in de oven kan laten doen? :) )

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Watje schreef:Star aan principes vasthouden is dogma. Zelfzucht is slechter dan vlees eten. Het belang van anderen kunnen laten prevaleren boven het eigenbelang is liefde. Waarde ligt voorbij het ego.
Zelfzucht is slechter dan vlees eten zeg je. Maar vlees eten kan natuurlijk ook beschouwd worden als zelfzucht. Een dierenleven eindigen of een dier mishandelen om wat 'lekkers' in je mond te kunnen doen is het absolute voorbeeld van zelfzucht. Proberen zo weinig mogelijk pijn te veroorzaken aan andere levende wezens is liefde.

Wanda schreef:Maar Jo, je moet natuurlijk ook voor je zelf beslissen wat voor jou belangrijk is. Ik heb het persoonlijk altijd belangrijk gevonden om consequent te zijn. Ik denk dat je daar meer respect door krijgt. En ik voel mij daar zelf gewoon beter bij.
Maar ik ken genoeg veganisten die liever af en toe wat uitzonderingen maken (bijvoorbeeld om niet als fanatiek over te komen e.d.).
Ieder moet voor zich die beslissingen maken.

Laat volgende week weten hoe het gegaan is en wat je beslist hebt.
(Heb je in Nederland niet een kant-en-klare veganistische pizza die je door de pizzeria even in de oven kan laten doen? :) )
Ik ga hoe dan ook vegan eten. Ik ga niet mijn principes opzij schuiven om pizza te kunnen eten. Bovendien weet iedereen in mijn klas dat ik vegan en om dan opeens niet-vegan te gaan eten???

Je hebt hier volgens mij geen kant-en klare veganistische pizza maar ik kan het wel zelf maken natuurlijk, ik zie het al voor me dat ik daar met die pizza aankom ;)
-- Mahatma Gandhi

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Toen we in Frankrijk woonden aten we voor een tijd alleen maar biologisch. We maakten echt geen enkele uitzondering. Zelfs niet buiten de deur.
Mijn echtgenoot (Mohan) zei toen op een dag dat we uitgenodigd waren bij vrienden. We liepen er naartoe en onderweg kwamen we langs een pizzeria. Mohan zei toen dat het hem leuk leek als we daar wat zouden eten. Hij zei dat hij wou vragen of ze ook biologische pizza's hadden. Ik wist natuurlijk dat dat niet zo was. Hij nam me toch mee naar binnen en liep naar de eigenaar toe. De eigenaar zei dat ze biologische pizza's hadden en Mohan nam me mee naar een tafeltje. Ik snapte er helemaal niets meer van.

Mohan gaf uiteindelijk toe dat hij dit allemaal van te voren met de eigenaar geregeld had. Hij had hem gevraagd welke ingredienten hij moest kopen en die naar hem toegebracht. Hij had zelfs soyatoetjes aan het restaurant gegeven.

Pizza's kan je trouwens natuurlijk ook koud eten Jo. Dat is hier in Amerika heel gewoon. Dus je kan het zelf meenemen.

Gast

Bericht door Gast »

ik vraag/informeer bij de pizzeria altijd wat er in het pizzadeeg gaat, meestal is dit gewoon gist, tarwemeel, water en olie. in frankrijk daarentegen zijn de bodems vaak 'crepe achtig' en vermoed ik dat er ook nog iets van melk in zit, maar dat weet ik niet zeker.

fief
Contacteer:

Re: Pizzeria

Bericht door fief »

Jo:) schreef:Als je bij de pizzeria vraagt om een pizza zonder kaas (en vlees natuurlijk) is hij dan gewoon vegan? Of kunnen er nog andere dingen opzitten?
En zouden ze je serieuzer nemen als je vraagt om een pizza zonder kaas omdat je lactose-intolerant bent? ;)
ik wil niet heel vervelend zijn, maar tot 100 gram, wordt de meeste kaas als lactose-vrij gezien

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Anonymous schreef:in frankrijk daarentegen zijn de bodems vaak 'crepe achtig' en vermoed ik dat er ook nog iets van melk in zit, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een aantal jaren in Frankrijk gewoond en ben daar nooit brood of pizza tegengekomen met melk erin.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Wanda schreef: Mohan gaf uiteindelijk toe dat hij dit allemaal van te voren met de eigenaar geregeld had. Hij had hem gevraagd welke ingredienten hij moest kopen en die naar hem toegebracht. Hij had zelfs soyatoetjes aan het restaurant gegeven.

.
Nou ik vind het wel een romantisch verhaal in ieder geval.

Gr Caroline

Fee

Bericht door Fee »

Hoi Jo,

Ik zou gewoon vragen wat er precies in het deeg zit. Waarschijnlijk is het wel oké.

Ik hoop dat je gewoon mee kunt eten.

Groetjes

Fee

Sanne schreef dit

Bericht door Sanne schreef dit »

Wat in ***naam is dan geen zelfzucht? Dan doe je toch uiteindelijk alles voor je zelf? En als alles zelfzuchtig is, verliest dat woord dan niet zijn betekenis? Misschien moet je het een niveautje eronder zien, en het bekijken op een directere manier.

Je eet geen vlees om anderen(dieren) geen pijn te doen. Je eet vlees om andere mensen geen pijn te doen omdat jij anderen (dieren) geen pijn toebrengt en zij wel? Wacht ff hoor, dat snap ik niet meer....

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Goede vraag Sanne. Dat is iets wat de mensheid al heel erg lang bezig houdt. Je zou misschien kunnen zeggen als je gerichtheid op het 'goede' je niets oplevert en je toch omwille van dit 'goede' toch je gerichtheid niet verandert, dat je dan niet uit zelfzucht handelt.

Maar is dat in dit geval wel zo belangrijk? Ik denk eer dat motivaties als mezelf goed voelen, trots op mezelf zijn, van weinig tot geen waarde aangaande mijn goed doen of bewijs van mijn goed doen zijn, eer een dwaalweg.

Forum-Beheer
Site Admin

Zelfzucht zucht!

Bericht door Forum-Beheer »

Vriendelijk verzoek om de discussie hier in het producten forum practisch te houden. Discissies over zelfzucht voortzetten in filo-forum a.u.b.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Dit topic is praktisch ( :? ) van het begin af al niet zuiver en alleen praktisch ( :? ) gericht in de manier die jij suggereert maar heeft twee kanten;

- hoe kan ik er voor zorgen dat ik een veganistische pizza krijg bij een pizzeria

- hoe kan ik aan mijn veganistische principes voldoen zonder slechte reclame voor het veganisme te maken

Het zijn Jo en Wanda die de topic al vrij snel de kant induwen ( :? ) van het tweede aspect. Deze reacties worden niet verwijderd en er wordt ook geen topic splitsing opgelegd. Een reactie van een gast die hetzelfde on-topic gehalte heeft als de reactie van Wanda wordt dan verwijderd. De reactie van Wanda daarop dan weer niet.

Op het moment dat het tweede aspect wat kritischer belicht wordt moet de discussie blijkbaar monddood gemaakt worden. Mooi staaltje van je wil opleggen aan anderen, dicteren van jouw mening, waarbij je uiteraard alleen de mening verkracht van diegenen die kritisch staan ten opzichte van bepaalde aspecten van het veganisme zoals dit door bepaalde vega goeroes gedicteerd wordt en waarbij ze de geest van jongeren vergiftigen.

Plaats reactie