Leer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Leer

Bericht door Ananas »

Ik ben op zoek naar bronnen over de herkomst van leer. Een vriendin van mij (vegetariër, wil wel veganist worden maar ziet de noodzaak er nog lang niet van in, draagt leer en eet wel gelatine en stremsel) is er onlangs achtergekomen dat leer niet per see een bijproduct is van de vlees industrie. En nu ben ik op zoek naar bronnen over het fokken van dieren voor hun huid.

Heb via de zoekfunctie al gevonden dat het in de film Earthlings wordt toegelicht, maar verder vind ik geen bronnen. Heeft iemand tips?

(Op wikipedia staat trouwens dat het een bijproduct is....)

dorus

Re: Leer

Bericht door dorus »

Kijk hier even naar :

http://www.petaindia.com/feat/f-leathertrade.asp

http://www.petaindia.com/campaigns/clothing-leather.asp

http://action.peta.org.uk/ea-campaign/c ... gn.id=1487

Een groot deel van het leder dat hier gedragen wordt komt in de vorm van schoenen, kleding, handtassen, geldbeugels, riemen enz. uit landen als India en China.

En als het een bijproduct is dan is het ok ??!!
Het argument "bijproduct" houd helemaal geen steek
Stel : leder van mensenhuid is een bijproduct van het doden van mensen in een kanibalengemeenschap dan is dat ok?
Ik doe het niet graag maar wel een vb uit de realiteit (al wel verleden tijd - gelukkig! ): in het Duitsland van de jaren begin veertig vorige eeuw was mensenleder een bijproduct van het doden van mensen in de concentratiekampen : dan was het ok om dit te gebruiken?

Vraag even aan je vriendin om tegen een koe in de wei dit te zeggen : "Dag lieve koe. Ze gaan je door de hel doen gaan om je te doden. Ofwel krijg je eerst een electrische shock voordat ze je keel oversnijden ofwel stik je bij volle bewustzijn in je eigen bloed. Ik vindt dit echt niet kunnen. Ik weiger dan ook je vlees te eten want dat is volledig onethisch maar ik ga wel je huid dragen want dat is maar een bijproduct! Daaaaag lieve koe!"
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Zen

Bericht door Zen »

Als iets een bijproduct is betekent dat overigens sowieso niet dat er geen geld aan verdiend wordt. Het is alleen niet de primaire bron van inkomsten. Maar hoe dan ook geldt; als je niet wilt bijdragen aan dierenleed dan doe je er verstandig aan om geen enkel product te kopen waaraan geldt wordt verdiend door bedrijven die dieren uitbuiten en mishandelen.
Cut cold stone with a warm heart

lena

Bericht door lena »

De NVV heeft een folder over leer, misschien heb je daar ook nog iets aan? Dit is de inhoud-kant (klik hier als je het hele plaatje niet te zien krijgt):
http://i.imgur.com/79YuJ.jpg

Liadan

Bericht door Liadan »

In de film Earthlings wordt er wel veel over verteld in ieder geval.. over koeien uit India die speciaal voor het leer worden geslacht.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Inmiddels al een hele tijd geleden heb ik een onderzoekje naar leer vs nepleer gedaan.
Hier is een nog een link naar een artikeltje dat in de gezond idee! (Voorloper van de V ;)) heeft gestaan naar aanleiding van dat onderzoekje. Het verslag van dat onderzoekje heb ik overigens hier ook nog, mocht je geïnteresseerd zijn. Het is inmiddels wel een beetje verouderd, al zullen de productieprocessen in de basis nog wel gelijk zijn.
Wat betreft bijproduct vs hoofdproduct heb ik destijds het volgende geschreven met betrekking tot leer:
Het hoofdproduct van de productie van vee is vlees. Dit maakt de huid echter nog geen bijproduct, maar, vanwege de hoge economische waarde, toch zeker een nevenproduct. De huid levert bijna 5% op van de totale opbrengst van een stier.
Wat bij-, hoofd- en nevenproduct is blijft een beetje een definitiekwestie. Feit is wel dat vrijwel geen dier gehouden wordt specifiek voor de huid, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo is ook in mijn verslag te lezen:
...vrijwel geen enkel dier wordt op grote schaal specifiek gehouden voor de huid gehouden, die uiteindelijk verwerkt zal worden tot leer. Een voorbeeld van een uitzondering van een dier dat wel specifiek gehouden wordt vanwege zijn huid is de Red Sokoto geit, waarvan speciale suède dameshandschoenen worden gemaakt.

Ananas

Bericht door Ananas »

Bedankt allemaal voor de info, kan ik zeker wat mee.

Het is voor mijzelf geen argument dat het een bijproduct van de industrie is, maar voor anderen blijkbaar wel.

Rick, zou je mij je hele verslag willen sturen? Ben erg benieuwd geworden!

vegalan

Bericht door vegalan »

Leer is helaas nog niet geheel te vervangen door een alternatief. Vooral in de orthopedie wordt nog vaak gebruik gemaakt van leer. Het gaat hier niet om het uiterlijk, maar wel om de mechanische belasting.

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

vegalan schreef:Leer is helaas nog niet geheel te vervangen door een alternatief. Vooral in de orthopedie wordt nog vaak gebruik gemaakt van leer. Het gaat hier niet om het uiterlijk, maar wel om de mechanische belasting.

.
Na jaren lang aandringen is het mij gelukt: ik heb veganistische orthopedische schoenen. Dat orthopedische schoenen enkel van leer gemaakt kunnen worden, is niet waar, maar gemakzucht van de schoenmaker.

vegalan

Bericht door vegalan »

Jasmijn schreef:Na jaren lang aandringen is het mij gelukt: ik heb veganistische orthopedische schoenen. Dat orthopedische schoenen enkel van leer gemaakt kunnen worden, is niet waar, maar gemakzucht van de schoenmaker.
Voor schoenen zou dat nog wel kunnen, want die hebben niet zo'n hoge trek of rek belasting, maar in geval van bijv riemen en banden is dat wat anders. Misschien is het wel mogelijk om daarvoor een goed alternatief te ontwikkelen, maar helaas zijn die nu nog niet verkrijgbaar.

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Waar baseer jij op dat die niet verkrijgbaar zijn? Er zijn tegenwoordig heel goede stoffen die vrijwel identiek zijn aan leer.
´Mijn´ schoenmaker is voor zijn nepleer afgereist naar een meubelwinkel in Duitsland. Die had het nepleer als bankbekleding. Dunkt me dat dat ook voor andere orthopedische producten gebruikt kan worden.

vegalan

Bericht door vegalan »

Jasmijn schreef:Waar baseer jij op dat die niet verkrijgbaar zijn? Er zijn tegenwoordig heel goede stoffen die vrijwel identiek zijn aan leer. ´Mijn´ schoenmaker is voor zijn nepleer afgereist naar een meubelwinkel in Duitsland. Die had het nepleer als bankbekleding. Dunkt me dat dat ook voor andere orthopedische producten gebruikt kan worden.
Ik heb (voor gehandicapten) een aantal keren contact gehad met een orthopeed en orthopedisch technicus. Daaruit bleek dat leer nog niet geheel vervangbaar is. Er zijn wel pogingen gedaan om dit dmv kunststof te vervangen, maar daar is men op terug gekomen, want leer kan meer trekkracht hebben dan bijv plastic zonder grote verlenging. De trek/rek belasting bij bankbekleding, waar genoeg alternatieven voor bestaan, is lager dan wanneer je dit gebruikt voor riemen en banden die door lichaamsgewicht en vooral spierbewegingen worden belast.

.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dit noemt men onderwijs, maar de eerste helft (het leven en de dood van koeien en eventueel andere dieren) wordt voor het gemak maar even overgeslagen. Ik noem dit geen onderwijs, ik noem dit consumenten maken.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Onlangs stuurde ik een e-mail naar het duurzame kledingmerk Kuyichi. Mijn bericht betreft de lederen patches die op hun broeken genaaid zijn. Ik wilde aansporen tot een alternatief. De reactie die ik kreeg bleek positief verrassend! Per 2015 wordt een alternatief gebruikt, gemaakt van hergebruikt papier. Het deed me deugd het onderstaande bericht te lezen en ik ben nu overtuigd dat ik jullie dit merk kan aanbevelen.

Dear Koen,

Thanks a lot for your email.
We understand your concern about the leather patches but please be informed
that we only use recycled leather.
From the spring-summer 2015 collection we will not longer use only recycled
leather but jacron patches. Jacron patches are made from recycled paper.

I hope this information has been useful to you.

Mit freundlichen Grüßen/ Met vriendelijke groet/Kind Regards,

Sales Support

H.Q. - The Netherlands
Kuyichi Europe
Hendrik Figeeweg 3G-6 2031 BJ Haarlem
T +49 (0)211 387 891 70 / +31 (0)23 890 68 10
F +31 (0)23 553 20 71
E salessupport@kuyichi.com

kuyichi.com

Please consider the environment before printing this e-mail

-----Original Message-----
From: Koen
Sent: woensdag 24 september 2014 20:29
To: info@kuyichi.com
Subject: Sustainable jeans

Dear Sir, Madam,

First of all, I must say I really like Kuyichi products. Most of the jeans I
wear are made by your company. They are very comfortable and I have not found an
ethically better alternative. There is however one thing that bothers me. As a
vegetarian, my opinion is that animal exploitation does not belong in a
sustainable world. The leather patches on the jeans to me feel like a bloody
signature on a wonderful product. I know the patching is a tradition in jeans
manufacturing, but I think it is time to break this tradition. I would love to buy your
jeans without any remnants of animal cruelty, rather today than tomorrow! Thank
your very much for reading!

Best regards,

Koen
:govegan:

Lisa

Bericht door Lisa »

Oh helemaal super zeg!!

Lisa

Bericht door Lisa »

Weten jullie of PU leer echt leer of imitatieler is?
Ik heb het opgezocht op internet en kijk even naar de bovenste reactie:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezond ... -kunstleer
Ik zoek een telefoonhoesje en volgens de meneer van de markt kan een goedkoop hoesje nooit van echt leer zijn, want echt leer is heel duur.
Ik zie leren hoesjes op internet voor 10 euro (pu leer staat er dan bij)

Ik weet nog wel dat mijn bontkraag ook geen echt bont kon zijn want echt bont was immers super duur, maar dat blijkt ook nogal mee te vallen. Dus ik weet het niet.
Ik kan natuurlijk ook gewoon een metallic hoesje kopen van samsung maar die is dan weer 40 euro en dat wil ik niet uitgeven

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

PU leer is synthetisch.

Een hoesje van €20 kan wel van echt leer zijn denk ik.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

Dankjewel voor je antwoord martine, dan bestel ik gewoon een pu leren hoesje van internet

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik twijfelde, dus ik heb het nog even nagezocht. Blijkbaar bestaat er zowel PU nepleer als echt leer met een laagje PU erop. PU leer bevat waarschijnlijk dus toch echt leer. Sorry! :shock: :oops:

http://www.leder-info.nl/index.php/PU-leer
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

Geeft niet daarom twijfelde ik ook, veel verschillende sites spreken elkaar tegen, volgens die website die jij aankaarte (had ik ook al gezien) is het wel echt leer, maar volgens de volgende website is het weer 100% synthetisch.
Zou de prijs nog iets uit kunnen maken? Als het onder de 20 euro kun je er dan van uit gaan dat het imitatie is bijvoorbeeld?

Plaats reactie