fruit en schellak ( E904)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
sterreman
Leefwijze: vegetarier

fruit en schellak ( E904)

Bericht door sterreman »

Tja hoe veilig kun je nog eten.
Op veel verpakkingen van ons eten kunnen we zien wat er in ons eten zit.
Niet dat we natuurlijk weten wat al die namen in houden, laat staan al die E-nummers.
Maar iemand die al langer vegetarier is of veganist raakt zich er steeds meer van bewust dat veel producten weg gestreept moeten worden van zijn/haar dagelijkse inkopen.
Ook al is het vaak niet duidelijk of er nu wel of geen dierelijke product zit verwerkt in het eten. ( de mogelijke van dierlijke afkomstige e-nummers)

Maar iets wat ik eigenlijk volgens mij hier nog niet ben tegen gekomen is fruit.
Tja hoe zit het met fruit.
De meeste mensen denken, ach dat is wel ok, wat is er mis mee.
Ok de wijze waarop het gekweekt is kan een gesprek stof zijn.

Maar waar niemand over praat is de behandeling die toch veel fruitsoorten krijgen.
Want zeg nu eens eerlijk ziet de appel er altijd zo mooi uit bij jouw in de tuin?
Tja en zo kun je bij genoeg fruitsoorten af vragen waar die mooie glans toch vandaan komt.

Ik denk dat het voor veel mensen geheel onbekend is, maar ons fruit word ook netjes behandeld met een dierlijk product.
Het gaat om de E 904 of ook wel schellak genoemd. Deze schellak word juist gebruikt als glansmiddel voor dat prachtige mooie fruit.

Maar schellak komt wel van de indiase luizen af.
Helaas kunnen we niet herleiden aan een product als fruit dat deze is behandeld met dit glansmiddel.
Daarbij weten vaak helemaal niets over het fruit. Het enigste wat we soms weten is dat het bio is of niet.
Maar plaats, herkomst land, kas of land etc etc weten we niet.

Hoe gaan jullie daar eigenlijk mee om?

*Martijn*
Leefwijze: veganist

Re: fruit en schellak ( E904)

Bericht door *Martijn* »

Als het even kan koop ik fruit dat van niet te ver weg komt. Verder moet het voor mij vooral praktisch blijven. Er is meer in mijn leven dan veganist zijn. Te streng veganisme schiet wat mij betreft ook zijn doel voorbij. Als ik de schil van citrusvruchten rasp, dan gooi ik er wel altijd eerst wat kokend water overheen.

sterreman

Bericht door sterreman »

Echter vergis je niet dan op ongeveer elk stuk fruit etc dat word gedaan.
Maar ook bv rozijnen enzo.

Dus het is gewoon heel erg lastig om nog redelijk juist te kunnen eten.
Je word op een of andere manier gedwongen deel te nemen aan het verkeer ( productie gemaakt van of door het dier).

Alleen zie ik geen toegevoegde waarde dat er een glansje zit op mijn appel, rozijn enz enz

rik23

Bericht door rik23 »

ik wist het al en ik schil mijn niet bio- fruit. ook om minder landbouwgif binnen te krijgen en rozijnen koop ik allen maar bio anders krijg ik er last van.
of bio- vruchten er ook mee behandeld worden, weet ik niet maar ik verwacht het niet. dat de hollandse appeltjes ermee behandeld worden vermoed ik sterk.

ik heb gelezen dat schellak word ook als kunststof verwerkt in o.a computers en cd, lp, worden ervan gemaakt :(
op die manier zou je kunnen zeggen dat er alleen maar woud be-vega,s zijn en geen echte. maar de wil en het proberen is er en dat is mooi.

¨Alleen zie ik geen toegevoegde waarde dat er een glansje zit op mijn appel, rozijn enz enz¨
de handelaren wel want die onnadenkende mensen kopen het eerder als het onnatuurlijk mooi glanst.

ik af en toe nog schellak, karmijn of honing als het aan iets lekkers is toegevoegd en ze er zuinig mee zijn geweest. bijvoorbeeld in wat duurdere b 12 pillen die ik voorgeschotelt kreeg van mijn huisgenoten zat schellak maar verder geen troep :oops: en honing probeer ik te mijden want het smaakt me niet eens meer!
Laatst gewijzigd door rik23 op do dec 09, 2010 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen »

Graag een bronvermelding, liefst een link?
Sommig fruit glanst helemaal niet, maar supermarktfruit doorgaans wel en daar blijf ik liever van weg omdat ik al vermoedde dat er iets mee gedaan werd (los van bestrijdingsmiddelen die in de teelt worden gebruikt). Hoe zit het met biologisch geteeld fruit?
Laatst gewijzigd door Zen op do dec 09, 2010 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

vegalan

Bericht door vegalan »

*Martijn* schreef:Verder moet het voor mij vooral praktisch blijven. Er is meer in mijn leven dan veganist zijn. Te streng veganisme schiet wat mij betreft ook zijn doel voorbij.
Daar kan ik grotendeels wel in mee gaan, het moet geen kwelling worden.

*Martijn* schreef: Als ik de schil van citrusvruchten rasp, dan gooi ik er wel altijd eerst wat kokend water overheen.
Zou dat helpen? Bij verwarming tot 100 °C vindt een omzetting plaats tot een moeilijker oplosbaar product met hoger smeltpunt. Schellak laat zich niet verwijderen door water, wel door alcohol.
Er blijft niets anders over dan schillen. Gelukkig eet men van het meeste fruit de schil niet.
Je voorkomt zo ook de nadelige invloed van Morfoline, mocht deze aanwezig zijn.

Biologisch geteeld fruit bevat meestal geen schellak.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

rik23 schreef:ik wist het al en ik schil mijn niet bio- fruit. ook om minder landbouwgif binnen te krijgen en rozijnen koop ik allen maar bio anders krijg ik er last van.
of bio- vruchten er ook mee behandeld worden, weet ik niet maar ik verwacht het niet. dat de hollandse appeltjes ermee behandeld worden vermoed ik sterk.
Ik heb juist vernomen dat ze vooral een chemische wax gebruiken. (=goedkoper).
ik heb gelezen dat schellak word ook als kunststof verwerkt in o.a computers en cd, lp, worden ervan gemaakt :(
En ik hoorde dat er in koffiepads varkensvet zit..... niet alles geloven ;)

Van LP's had je dat wel overigens.

rik23

Bericht door rik23 »

Vegantastic schreef: Ik heb juist vernomen dat ze vooral een chemische wax gebruiken. (=goedkoper).
: dat blief ik ook niet dus schil ik lekker door en neem bio vruchten. :wink:
Laatst gewijzigd door rik23 op do dec 09, 2010 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

Keuringsdienst van Waarde, Citroen

http://player.omroep.nl/?aflID=8081717&silverlight=true

je hebt waarschijnlijk Silverlight nog om dat filmpje te zien?

.

sterreman

Bericht door sterreman »

Zen schreef: Hoe zit het met biologisch geteeld fruit?
Daar mag het officieel niet op worden toegepast. Bij wet verboden zelfs, las ik pas.

Voor de rest van de fruitsoorten etc en een aantal groentes word er gretig gebruik van gemaakt.

Ik heb dit onderwerp pas elders geplaatst, maar het verbaasde me dat eigenlijk veel leden oa bij de lidl kopen. Waar toch echt weinig tot geen biologisch te vinden is

En inderdaad word er voor biologisch een chemische wax gebruikt.
Hoezo biologisch :twisted:

lena

Bericht door lena »

Als je absoluut geen concessies wilt doen dan denk ik dat veganistische permacultuur de enige optie is. Biologisch fruit wordt met koeienmest geteeld, dat is dus erg verbonden met de vlees- en zuivelindustrie.

Ik ben ook wel benieuwd naar je bronnen over wat er precies waar gebruikt word en hoe standaard dit is. Ik heb ook wel eens begrepen dat juist biologisch fruit vaak bewerkt wordt met natuurlijke materialen zoals bijenwas.

Zelf maak ik me hier niet druk om. Je moet ergens een grens trekken. Veganisme is voor mij geen dogma. Ik vermijd wel bijenwas en schellak als dat op de verpakking staat omdat dat nog wel praktisch is, maar verder ga ik niet. Er is zoveel enorm dierenleed dat kleeft aan de vlees- ei- en zuivelindustrie, ik vind het belangrijk niet te verzanden in discussies over heel kleine dingen zolang er nog zoveel heel groot leed is.

Ananas

Bericht door Ananas »

sterreman schreef:
Ik heb dit onderwerp pas elders geplaatst, maar het verbaasde me dat eigenlijk veel leden oa bij de lidl kopen. Waar toch echt weinig tot geen biologisch te vinden is
Misschien is het per regio/Lidl anders, maar waar ik boodschappen doe zijn zeker wel bio producten te koop. Niet alles, maar wel een en ander en ook steeds meer.
Ik ben al blij als ik genoeg groente en fruit kan kopen. Ik heb geen geld om alles
biologisch te halen, dan zou ik dat zeker doen. En wat niet biologisch voer betreft denk ik niet dat dat van de AH beter is dan van de Lidl.

sterreman

Bericht door sterreman »

Ananas schreef:
sterreman schreef:
Misschien is het per regio/Lidl anders, maar waar ik boodschappen doe zijn zeker wel bio producten te koop. Niet alles, maar wel een en ander en ook steeds meer.
Ik ben al blij als ik genoeg groente en fruit kan kopen. Ik heb geen geld om alles
biologisch te halen, dan zou ik dat zeker doen. En wat niet biologisch voer betreft denk ik niet dat dat van de AH beter is dan van de Lidl.
Gelukkig wel, daarom schreef ik ook amper ( DUS WEL IETS) tot niets.( kleine winkel en in duitsland).
Ik woon aan de grens bij vandaar

Truus

Bericht door Truus »

sterreman schreef:Voor de rest van de fruitsoorten etc en een aantal groentes word er gretig gebruik van gemaakt.
Welken?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

lena schreef:Zelf maak ik me hier niet druk om. Je moet ergens een grens trekken. Veganisme is voor mij geen dogma. Ik vermijd wel bijenwas en schellak als dat op de verpakking staat omdat dat nog wel praktisch is, maar verder ga ik niet. Er is zoveel enorm dierenleed dat kleeft aan de vlees- ei- en zuivelindustrie, ik vind het belangrijk niet te verzanden in discussies over heel kleine dingen zolang er nog zoveel heel groot leed is.
Voor mij geldt hetzelfde.

Plaats reactie