tampons, maandverband

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

tampons, maandverband

Bericht door jet »

welk maandverband en/of tampons gebruiken jullie?
Ik heb meestal Natracare normaal, maar nu was ik op zoek naar een kleiner en groter formaat, maar die kan ik niet vinden..... (wel van andere merken zoals O.B.).
Voor maandverband eigenlijk hetzelfde, zolang je maar iets 'normaals' wil dan is er wel een minder milieuvervuilend merk, maar zodra je afwijkt....
Hoe doen jullie dat?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Liadan

Re: tampons, maandverband

Bericht door Liadan »

Uhm ik gebruik altijd gewoon die van de AH..

jet
Moderator

Bericht door jet »

heeft die ook mini's en 'maxi's' dan?
Ik heb er vanmorgen voor gestaan, en bij mijn AH hadden ze alleen normaal en super in het eigen-merk deel.....
En ik vroeg me af of AH wel zo vegan en/of milieuvriendelijk is....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marla

Bericht door Marla »

Volgens mij hadden we al zo'n soort topic maar het is wel een hele tijd terug dus misschien is het inmiddels verwijderd (zal zo even kijken of ik het kan vinden).

Als je écht milieu vriendelijk wil zijn dan kun je het beste een mooncup of divacup gebruiken, omdat je dan helemaal geen afval hebt. Ik heb zelf de divacup geprobeerd maar ik voelde hem de hele tijd zitten en na een tijdje nam ik een spiraaltje dus toen kon ik hem niet meer gebruiken. Het schijnt dat je na wat oefening zo'n divacup helemaal niet meer voelt en dan is het toch wel erg handig maar zo ver ben ik dus nog nooit gekomen.

Ik gebruik zelf heel fout OB tampons. Ik heb allerlei andere merken geprobeerd maar ik krijg altijd last en met OB heb ik dat probleem niet.

Marla

Bericht door Marla »

Liadan

Bericht door Liadan »

jet schreef:heeft die ook mini's en 'maxi's' dan?
Ik heb er vanmorgen voor gestaan, en bij mijn AH hadden ze alleen normaal en super in het eigen-merk deel.....
Geen idee, ik koop zelf altijd de dunste (normaal volgens mij). Voor tampons gebruik ik trouwens ook O.B., omdat ik ook snel last van die dingen krijg en met O.B. dus inderdaad niet. Ik vind met zoiets als dit het echt heel belangrijk dat het goed zit. En is het echt zo milieu-onvriendelijk dan? Tampons zijn toch gewoon watjes?

Marla

Bericht door Marla »

Het is gemaakt van katoen (neem ik aan, want watten zijn van katoen) en de manier waarop katoen wordt verbouwd is erg vervuilend want er worden veel pesticiden gebruikt. Daarnaast is OB van Johnson & Johnson, niet echt een fijn bedrijf volgens mij (dierproeven ed.) maar daar zullen anderen vast wel meer van weten.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik gebruik een combinatie van natracare en een willekeurige die ik in de winkel zie, meestal inderdaad OB of iets vergelijkbaars.
Ik weet heel weinig over hoe het zit, maar hoorde een keer dat er allemaal bleekmiddel ed. gebruikt wordt bij gewone tampons en maandverband, en dat vind ik een eng idee. Niet voor het milieu, maar om iets dat met chemisch spul bewerkt is, in mijn vagina te doen. Klinkt gewoon niet gezond. Dus daarom koop ik voor tampons natracare. Maar ik denk er niet altijd aan bij de biowinkel, en als ik nodig heb en het is op, koop ik gewoon bij de supermarkt of Kruidvat.
Nadeel van natracare vind ik dat de tamponmaten zo afwijken van die van 'normale' merken, ze zijn altijd een stuk kleiner. Dus koop ik vaak per ongeluk de verkeerde maat. En het maandverband vind ik niet zo fijn, zo klein en zonder vleugels enzo, ze lijken meer op inlegkruisjes eigenlijk. Dan voelt een gewoon merk gewoon veiliger.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

jet schreef:Ik heb meestal Natracare normaal, maar nu was ik op zoek naar een kleiner en groter formaat, maar die kan ik niet vinden.....

Natracare maandverband is er in verschillende maten hoor! Je hebt bijv. ook van die hele grote flappen (op het doosje staat dat die ideaal zijn voor 's nachts). Ze zijn nogal groot en lang, dus je steekt ze niet zomaar mee in je zak (of je moet wel een heel grote zak hebben), maar misschien is het wat je zoekt.

Claudia

Bericht door Claudia »

Ik ben groot fan van mijn menstruatiecup :mrgreen: (y) En ik voel hem inderdaad allang niet meer. De eerste dag voelde ik hem wel wat zitten, een wat onprettig gevoel rond mijn baarmoedermond, maar daarna niet meer. En het scheelt zooooo veel aan afval, maar ook aan bagage als je op vakantie gaat bijvoorbeeld..... En het is ook prettiger dan tampons vind ik, je vagina droogt er niet van uit en het voelt nóg schoner. En een beetje afhankelijke van hoe hevig je bloedt, hoef je hem vaak pas na 10 uur of zo schoon te maken....
Dus ik kan zo'n ding van harte aanbevelen :mrgreen:
Ik dacht trouwens dat je ook met een spiraaltje wel een menstruatiecup kon gebruiken....?

Ik heb trouwens een Lunette cup :)

marjan

Bericht door marjan »

Claudia schreef: Ik dacht trouwens dat je ook met een spiraaltje wel een menstruatiecup kon gebruiken....?
Dat dacht ik ook.... en heb ik ook wel gedaan. Was al verbaasd dat Marla (?) hier beweerde dat dat niet kon...

Ik heb de Divacup http://www.webvrouw.nl/divacup/" target="_blank En omdat ik er heel heel lang op moest wachten toen ik hem besteld had (echt maanden) kreeg ik er als een soort goedmakertje ook nog een hulpmiddel voor staand plassen voor vrouwen bij http://www.webvrouw.nl/staand_plassen/" target="_blank cadeau. Ik vond het wel een grappig cadeautje maar heb hem eigenlijk alleen nog maar een keer gebruikt om hem te testen :mrgreen: En hij werkt :D

Sybine
Leefwijze: flexanist

many moons

Bericht door Sybine »

Ik gebruik eigenlijk nooit meer wegwerpverband. Dat irriteert bij mij altijd. Het ene merk wel sneller en erger dan het andere merk. Maar echt fijn is dat spul nooit.

Ik heb nu katoenen maandverband. Gewoon weer ouderwets wassen dus :D
Eerder ook wel een divacup, maar met een spiraaltje zijn mijn bloedingen zo minimaal dat ik liever weer maandverband gebruik.

http://www.beginnings.org/winkel/verzor ... _moons.htm" target="_blank

Marla

Bericht door Marla »

marjan schreef:
Claudia schreef: Ik dacht trouwens dat je ook met een spiraaltje wel een menstruatiecup kon gebruiken....?
Dat dacht ik ook.... en heb ik ook wel gedaan. Was al verbaasd dat Marla (?) hier beweerde dat dat niet kon...
Het kan ook wel maar het risico bestaat dat je spiraaltje verkeerd gaat zitten of zelfs helemaal er uit komt. Soms krijg je namelijk een soort vacuüm als je je cup er uit haalt. Het risico is ongetwijfeld heel klein maar ik had op de site van divacup* zelf gelezen dat ze het gebruik afraden icm een spiraaltje dus toen deed ik het ook maar niet meer.

Edit: *ik dacht tenminste dat het op de site van divacup stond maar ik ben toen allerlei sites afgegaan voor info dus misschien was het wel een andere. Ik zal straks even kijken of ik het nog weet te vinden.

Marla

Bericht door Marla »

Q. Can The DivaCup be worn with an IUD?
A.

Please use caution when using any internal feminine hygiene product with an IUD as there is a rare possibility of dislodging it. We recommend that you become familiar with your particular IUD risks (such as body expelling IUD, etc.). As with any gynaecological concerns, please consult your physician prior to using a menstrual cup.
Ongetwijfeld is die kans echt maar heel klein maar ik had geen zin om het risico te nemen.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik heb 3 jaar de prikpil gehad, geen last gehad van maandelijkse periodes en dus ook geen afval (y)

beetje jammer alleen dat ik door m'n nieuwe studie geen tijd meer heb om naar het prikkwartier te gaan, dus nu ben ik aan het wachten tot ik weer ongesteld word en dan ga ik waarschijnlijk weer aan de goedkoopste tampons...

marjan

Bericht door marjan »

Het prikkwartier? Wat is dat dan? Ik neem aan dat je de prikpil toch wel kunt halen op afspraak? En zo niet dan spuit ik hem wel bij behoefte.... op afspraak :)

Ananas

Bericht door Ananas »

Haha, nou, helaas niet, dat soort dingen doet de assistente (net als bloeddruk meten ed) dagelijks tussen 8:45 en 9:00 en 12:00 en 12:15. Beetje onhandige tijden. De arts heeft het wel eens gedaan als ik voor iets anders een afspraak had, maar hij heeft het te druk om alleen dat te doen. Denk trouwens dat jij ver weg woont (?) maar bedankt voor het aanbod :mrgreen:

marjan

Bericht door marjan »

Ja, ik woon zeker ver weg. Maar weet dat alle verpleegkundigen (en dat zijn er heel wat in Nederland) dit kunnen spuiten. Dus misschien is er met iemand anders iets te regelen?

En anders zul je toch echt steeds een andere kwaal moeten verzinnen om op een ander tijdstip bij je huisarts terecht te kunnen. Maar om met de prikpil te stoppen (als je er tevreden over bent) omdat de doktersassistentes je niet kunnen spuiten op een moment dat jij ook kunt lijkt me wel een heel raar verhaal.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ja tis wel jammer, de doktersassiste zelf vond het helaas niet zo'n raar verhaal. Helaas ken ik helemaal geen verpleegkundigen, er zit wel iemand in mijn jaar die de geneeskunde bachelor al af heeft maar ik vraag dat toch liever niet aan hem.. de assistente deed het namelijk altijd in mijn bil, kan dat eigenlijk ook op een fatsoenlijke plek marjan? Dan vind ik het misschien nog een optie ;)

marjan

Bericht door marjan »

Haha, het kan ook in je bovenbeen of in je bovenarm...

Plaats reactie