e-reader

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

e-reader

Bericht door jet »

Ik heb een dilemma.

Graag zou ik een ereader kopen (als ik het geld had/heb), want dan hoeven er voor mijn boeken geen bomen meer omgehakt te worden, maarrr.....
Ik hou van boeken, dus van de papieren versie zeg maar. Ik struin graag boekenmarkten af. Ga graag naar boekwinkels. En het lezen van je boekje als je ondersteboven over de bank gedrapeerd hangt met een dubbelgevouwen boek (liever niet), of het papierluchtje ervan.... Dat zou ik dan allemaal missen....
Sluit het elkaar uit?
Wie heeft er ervaring met ereaders? En welke dan?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: e-reader

Bericht door Fynnya »

Je kan toch allebei doen?
Ik heb sommige muziek als mp3's op mijn computer, andere als cd in mijn cd-kast en zelfs nog wat op cassette.... (en nog een heel stel op lp's, maar die kan ik niet afspelen nu, dus die tel ik niet mee).
Ik zie niet in waarom dat met boeken en een e-reader niet zou kunnen. Ik denk niet dat je bij boekenwinkels en boekenmarkten naar buiten geschopt wordt als ze weten dat je ook dingen op een e-reader leest :mrgreen:
Ik denk zelfs dat je het sowieso naast elkaar zal blijven doen, omdat allerlei oude, niet zo bekende boeken toch niet voor op de e-reader verkrijgbaar zijn.

jet
Moderator

Bericht door jet »

dat is waar inderdaad, maar goed, welke ereader dan???
(ik hoef geen mp3's ofzo af te spelen met zo'n ding, allemaal onzin)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik zie het trouwens voor me.... :mrgreen:
dat je zo'n boekenwinkel inkomt en dat er dan een alarm afgaat....
en dat de winkelbediendes en klanten allemaal naar je kijken alsof je een kakkerlak op de keukentafel bent.....
en dat er dan een grote neger je bij kop en kont pakt en je er letterlijk uitsmijt.....
waarna je natuurlijk buiten met je snuffert in de modder belandt en er een patrouille-auto vlakbij stopt
waarvan de mannetjes/vrouwtjes je ook nog eens van top tot teen opnemen terwijl ze naar binnen lopen om verhaal te halen....

*plop* fantasie

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Ik zie geen verschil tussen het lezen van het scherm van e-reader en het lezen van het gewone boek.
E-reader vind ik zelfs veel fijner, omdat ik vaak liggend op mijn zij in mijn bed lees.

Ik heb me er onlangs in verdiept en ik vond het toch een belangrijke optie om een mp3 te hebben op de e-reader, want dan kun je ook de luisterboeken beluisteren als je daar behoefte aan hebt (liggend op het strand, op vakantie heerlijk :P ).
Daarnaast zijn de e-readers zonder mp3 allemaal pockets, en dat hoef ik niet, ze hebben een veel te klein schermpje.

Wat ik ook niet hoef is een touch screen. Dat vind ik ook echt zo waardeloos, vette vinger afdrukken op de "bladzijde" van een boek :S Daarmee komt overigens ook de matheid van je scherm (e-inkt voordeel tov gewoon PC scherm) te vervallen, de touchscreen zorgt ervoor dat je scherm gaat weerkatsen.

Ook belangrijk: snelheid van het omslaan van pagina's en dat er een betere e-inkt technologie gebruikt wordt, ander krijg je het effect van het zien van de vorige pagina terwijl je al de volgende aan het lezen bent.

Toen heb ik een tweedehandse e-reader gekocht (Sony, altijd goed ;) ) via marktplaats maar uiteindelijk weer teruggebracht omdat ik me aan de gebruikssporen stoorde.
Ik wil nog steeds wel een e-reader, maar dan wel een nieuwe. Alleen die kosten heel erg veel... Even afwachten dan...

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vind het wel handig dat ik op m'n iPhone boeken kan lezen, maar ik doe het eigenlijk nooit want het is toch niet hetzelfde. Ik lees er ook veel langzamer door dan met een gewoon boek, omdat ik de hele tijd bezig ben met scrollen :| geef mij maar ouderwetse boeken! En dan liefst uit de bieb of tweedehands.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik wacht op een concurrent van de iPad die google chromeOS of Android draait. Waarschijnlijk pas einde van het jaar.

Zal het niet voor e-booken gebruiken, maar in al die dingen komt er iets voor te zitten. Er komen steeds meer op de markt. In Duitsland is de WePad bijna op de markt. En een NL'er in china heeft ook zoiets gemaakt. Veel concurrentie voor de iPad binnenkort.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

http://nos.nl/artikel/158866-ipad-krijg ... -npad.html" target="_blank

Ik zou ze echt niet met e-readers vergelijken. E-reader is door e-inkt net zo slecht voor je ogen als gewoon papier. Terwijl het lezen van het computer scherm voor de vermoeide ogen zorgt.

Ananas

Bericht door Ananas »

Waarom is e-inkt en gewoon papier slecht voor je ogen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

forisma schreef: Terwijl het lezen van het computer scherm voor de vermoeide ogen zorgt.
Nee hoor. Alleen als je het niet gewend bent.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Ananas schreef:Waarom is e-inkt en gewoon papier slecht voor je ogen?
haha nee het is juist beter dan het scherm.. Lezen is al vermoeiend op zich, en als je dan ook nog van het (computer)scherm moet lezen, dan is het een extra belasting.
e-inkt en papier zijn wat dat betreft een betere optie.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:
forisma schreef: Terwijl het lezen van het computer scherm voor de vermoeide ogen zorgt.
Nee hoor. Alleen als je het niet gewend bent.
Ik ben het ook gewend, zit vaak uren per dag achter de pc. Maar ik vind het nog steeds vermoeiender voor mijn ogen dan lezen van papier.

jet
Moderator

Bericht door jet »

+1
zit elke dag voor werk uren achter de pc, en vind het veel vervelender dan lezen van papier.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Lezen op een e-reader is niet te vergelijken met lezen vanaf een computerscherm hoor! Het leest net als papier. Ik heb die van Sony, gewoon met knopjes, want ik hou niet van touch-screens. Er zit verder ook niets op, want ik heb een ipod voor mijn muziekies. Ik vind het de uitvinding van de eeuw!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Framboos

Bericht door Framboos »

Ananas schreef:Ik vind het wel handig dat ik op m'n iPhone boeken kan lezen, maar ik doe het eigenlijk nooit want het is toch niet hetzelfde. Ik lees er ook veel langzamer door dan met een gewoon boek, omdat ik de hele tijd bezig ben met scrollen :| geef mij maar ouderwetse boeken! En dan liefst uit de bieb of tweedehands.
Je weet dat e-readers heel anders zijn he? Heb je er al wel eens een in je handen gehad?

Wat Stokkie zegt:
Stokkie schreef:Lezen op een e-reader is niet te vergelijken met lezen vanaf een computerscherm hoor! Het leest net als papier.
Vegantastic, sorry, maar ik denk dat hoe getraind je ogen ook zijn, je van een computerscherm/iets wat licht afgeeft nog altijd moeier wordt dan van een e-reader of boek.

Ik snapte ook niets van het nut van een e-reader, maar sinds ik er eentje gezien heb snap ik het eigenlijk wel - het is echt heel anders dan een computerscherm.

Zodra ze er een boekengeur bij weten te maken, zal ik eens overwegen er een te kopen...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik zit snel elke dag 12uur+ achter mijn computer. Geen last van vermoeiende ogen.
Alleen last als ik sowieso weinig slaap heb gehad. Maar dat ligt daar dan aan.

Van lezen word ik juist weer moe :) Daarom lees ik ook geen boeken. Ik kijk de film wel :)

Is voor ieder anders.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Wat hebben mensen toch met de boekengeur :P
Ik vind het lezen van echte boeken heel zielig voor de bossen.. Ik kan niet wachten totdat de e-readers wat goedkoper zijn..

@rno

Bericht door @rno »

forisma schreef: Ik vind het lezen van echte boeken heel zielig voor de bossen.. .
Waar zijn e-readers van gemaakt?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

@rno

Bericht door @rno »

Doet me trouwens denken aan de foto van een computerruimte van een groot kantoorgebouw 20 jaar geleden. En een foto van diezelfde ruimte nu.

Nu wordt het: mijn boekenkast vorig jaar ==> mijn boekenkast volgend jaar.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

lena

Bericht door lena »

Framboos schreef: Vegantastic, sorry, maar ik denk dat hoe getraind je ogen ook zijn, je van een computerscherm/iets wat licht afgeeft nog altijd moeier wordt dan van een e-reader of boek.
Ik las net dit artikel: Do e-readers cause eye strain wat hier over gaat.

Plaats reactie