Sportdrank

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Sportdrank

Bericht door Framboos » za mei 08, 2010 17:57

Stel, je wilt zelf sportdrankjes maken. Wat gebruik je dan als je bron van suiker? Pure glucose/druivensuiker? (Hoe slecht is dat?)

En dan helemaal geen fructose, of equal amounts of glucose/frustose? En kun je zgn salttablets ook in Nederland kopen? Zo nee, weet iemand hoe ik elektrolytes toe kan voegen aan mijn mix zonder elke keer kokoswater te gebruiken (o, lena, bedankt voor de tip, bij mijn toko hadden ze wel kokoswater-met-vruchtvlees-zonder-suiker in de diepvries!).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nel
Leefwijze: veganist

Re: Sportdrank

Bericht door Nel » zo mei 09, 2010 13:05

:idea: Interessant Framboos, ik lees met je mee :!:
:D
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Marla

Bericht door Marla » zo mei 09, 2010 13:09

Je kan bij de drogist ORS kopen, ik weet niet of je dat kent? Ik weet alleen niet wat de samenstelling daarvan is, maar dat is vast wel op internet te vinden. Er staat in ieder geval wel bij dat je het kan gebruiken bij vochtverlies door transpiratie.

Truus

Bericht door Truus » zo mei 09, 2010 15:59

Marla schreef:Je kan bij de drogist ORS kopen [knip] Er staat in ieder geval wel bij dat je het kan gebruiken bij vochtverlies door transpiratie.
Bedoel je H2O?

Marla

Bericht door Marla » zo mei 09, 2010 16:44

Nee ik bedoel ORS :)
Dat staat voor Oral Rehydration Solution, een poedertje dat bestaat uit verschillende zouten en suikers die helpen om je vochtgehalte snel op peil te brengen. In principe wordt het vooral gebruikt bij vochtverlies na diarree, maar op de verpakking staat dus dat je het ook kan gebruiken bij transpiratie, alleen moet je het dan in een grotere hoeveelheid water oplossen. Ik heb het vroeger ook regelmatig gebruikt bij een kater :oops:

Wen

Bericht door Wen » zo mei 09, 2010 23:46

Ja, ik gebruik het bij zieke dieren :D
Het gaat uitdroging tegen en wordt ook aan baby's die diarree hebben gegeven.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mei 10, 2010 7:11

Bij mijn babies hielp cola beter. Wat cola in een beker doen en dat een uurtje laten staan zodat de koolzuur er uit is. Af en toe een lepeltje geven. ORS spuugden ze er zo weer uit omdat het zo vies smaakte. Misschien zit er tegenwoordig een smaakje aan, ik praat over zo'n 18 jaar terug.
De tip van de cola vond ik eerst nogal heftig klinken, maar kreeg hem van een homeopathisch arts en het werkt echt goed.

Truus

Bericht door Truus » ma mei 10, 2010 7:31

Annikka-Ayla schreef:Bij mijn babies hielp cola beter.
Tijdens mijn zwangerschappen kreeg ik van mijn gynecoloog het advies cola te drinken tegen hevig braken. Dat zou helpen omdat het ionen bevat. Geheel tegen mijn principes in heb ik toen kratten cola in huis gehaald, en inderdaad trad daarmee net genoeg verbetering op dat ik uit het ziekenhuis kon blijven (in tegenstelling tot de eerste keer, toen ik een andere arts had die deze truc niet kende).

Sporten is een andere zaak. Het lijkt me een hele kunst om dat zo zwaar te overdrijven dat je ervan uitdroogt, zeker in vochtig en koel NL. Maar goed, ieder z'n eigen hobbies.

cavia

Bericht door cavia » ma mei 10, 2010 8:30

Cola helpt ook tegen misselijkheid en maagpijn, volgens mij.
(Tegen alles volgens mij haha, je kunt er zelfs vieze/oude munten mee schoonmaken.)

Maar goed, dat is heel offtopic. Over sportdrank weet ik niks. Ik drink gewoon water.

lena

Bericht door lena » ma mei 10, 2010 8:52

(ugh, het forum logde mij uit toen ik mijn bericht verstuurde en nu is het weg).

Volgens mij bevatten frisdranken te weinig zout als je echt zwaar sport. Framboos heeft het niet over een half uurtje joggen dacht ik, maar over lange races op de fiets.

Hier is wat info over zout/suikerverhouding in sportdrank. Staan geen bronnen bij, maar misschien een nuttig startpunt?

Ken je veganfitness.net? Dat vind ik een heel nuttig forum voor dit soort vragen. Zie bijvoorbeeld dit topic waar ze ook ingaan op fructose/glucose verhouding enzo.
Pure glucose/druivensuiker? (Hoe slecht is dat?)
Bedoel je slecht voor je gezondheid in het algemeen? Zou dat niet wat meevallen als je het meteen weer verbrandt? Bananen en dadels zijn natuurlijk gezonder, maar ik neem aan dat dat geen optie voor je is.

Mark

Bericht door Mark » ma mei 10, 2010 9:03

Zeewier is ook een goede bron voor electrolytes. Voor langzame suikers kan je agave siroop gebruiken.

Ik lees op dit moment Thrive fitness van Brendan Brazier, erg goed boek met veel theorie en nuttige tips en recepten. Aanradertje dus :)
http://www.hangrypants.com/wp-content/u ... _Large.jpg

Nel

Bericht door Nel » ma mei 10, 2010 10:21

Ik kende een ultra duurloper die Cola dronk, nu begrijp ik waarom. Ik dacht voor de cafeine, maar ook dus voor de ionen.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 10, 2010 17:17

Marla schreef:Nee ik bedoel ORS :)
Dat staat voor Oral Rehydration Solution, een poedertje dat bestaat uit verschillende zouten en suikers die helpen om je vochtgehalte snel op peil te brengen. In principe wordt het vooral gebruikt bij vochtverlies na diarree, maar op de verpakking staat dus dat je het ook kan gebruiken bij transpiratie, alleen moet je het dan in een grotere hoeveelheid water oplossen. Ik heb het vroeger ook regelmatig gebruikt bij een kater :oops:
Heb het vandaag gekocht (dank voor de tip)- wel een beetje duur, 7 euro nogwat voor 10 zakjes. Maar als ik weer eens heel erg dorst heb en water helpt niet... Zou je die zouten niet gewoon ergens los kunnen kopen? Dan kan ik ze zelf wel mengen...
Annikka-Ayla schreef:Bij mijn babies hielp cola beter. Wat cola in een beker doen en dat een uurtje laten staan zodat de koolzuur er uit is. Af en toe een lepeltje geven. ORS spuugden ze er zo weer uit omdat het zo vies smaakte. Misschien zit er tegenwoordig een smaakje aan, ik praat over zo'n 18 jaar terug.
De tip van de cola vond ik eerst nogal heftig klinken, maar kreeg hem van een homeopathisch arts en het werkt echt goed.
Ik denk dat ik me wel in kan houden. :wink: En als ik dan toch zulke dingen ga drinken, dan kan ik net zo goed sportdrank kopen denk ik.
Laatst gewijzigd door Framboos op ma mei 10, 2010 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 10, 2010 17:20

Truus schreef: Sporten is een andere zaak. Het lijkt me een hele kunst om dat zo zwaar te overdrijven dat je ervan uitdroogt, zeker in vochtig en koel NL. Maar goed, ieder z'n eigen hobbies.
Ik overdrijf het volgens mij helemaal niet zo, maar ik had op een gegeven moment alleen-maar-altijd dorst. Gewoon water helpt gewoon echt niet als je een paar uur gaat fietsen (en ik fiets echt niet hard ofzo). En na looptraining heb ik vaak het zout op mijn gezicht staan (ik heb wel eens begrepen dat sommige mensen zouter zweten dan anderen?), dus ik vind het niet heel raar dat ik dat aan denk te moeten vullen.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 10, 2010 18:07

lena schreef:
Hier is wat info over zout/suikerverhouding in sportdrank. Staan geen bronnen bij, maar misschien een nuttig startpunt?

Ken je veganfitness.net? Dat vind ik een heel nuttig forum voor dit soort vragen. Zie bijvoorbeeld dit topic waar ze ook ingaan op fructose/glucose verhouding enzo.
Dank, zal ze eens gaan lezen!
Bedoel je slecht voor je gezondheid in het algemeen? Zou dat niet wat meevallen als je het meteen weer verbrandt?
Ja, dat vroeg ik me dus ook af.
Bananen en dadels zijn natuurlijk gezonder, maar ik neem aan dat dat geen optie voor je is.
Bananen vind ik in niet-gepureerde vorm echt niet lekker (enige fruit dat ik echt niet zo eet volgens mij, en nu net een van de handigste fruitsoorten voor fietsers...). Dadels heb ik heel vaak bij mij op de fiets. :)

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 10, 2010 18:09

Mark schreef:Zeewier is ook een goede bron voor electrolytes. Voor langzame suikers kan je agave siroop gebruiken.
Mja, vandaar mijn vraag of dulse ook op dit forum, maar heb het helaas nog niet kunnen vinden. Zou ander zeewier ook werken? Ik vind zeewier/vissmaak alleen erg goor, dus denk niet dat ik er sportdrank mee ga maken... Maar ik wil best een spirulinapilletje naar binnen werken van tevoren, helpt dat ook?

O, en heb Thrive fitness net binnengekregen. :)

Edit: voor langharige sporters: bij de Kruitvat hebben ze nu van Leontien haarbandjes met rubber elastiek, waardoor ze niet naar achteren/van je hoofd afschuiven... drie stuk voor 1,50. Ze blijven echt onwijs goed zitten.

Marla

Bericht door Marla » ma mei 10, 2010 18:22

Framboos schreef: Heb het vandaag gekocht (dank voor de tip)- wel een beetje duur, 7 euro nogwat voor 10 zakjes. Maar als ik weer eens heel erg dorst heb en water helpt niet... Zou je die zouten niet gewoon ergens los kunnen kopen? Dan kan ik ze zelf wel mengen...
Het is inderdaad niet echt goedkoop, had ik nog erbij willen zetten :oops:
Staat er ook op de verpakking welke zouten er in zitten? Ik vraag me af of de zouten die ik bestel voor practica ook geschikt zijn voor consumptie. In dat geval zou ik je wel aan wat adressen kunnen helpen (hoewel sommigen ongetwijfeld niet aan particulieren leveren).

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 10, 2010 18:42

Glucose (watervrij) 2,7 mg
natriumcitraat 580 mg
natriumchloride 520 mg
kaliumchloride 300 mg
aroma 0,04 g

Marla

Bericht door Marla » ma mei 10, 2010 18:53

Keukenzout bestaat voor het grootste gedeelte uit natriumchloride, dus ik denk dat je dat wel daarvoor in de plaats kan gebruiken. Kaliumchloride is ook wel makkelijk te bestellen denk ik. Van natriumcitraat weet ik het niet, ga ik morgen op mijn werk eens bekijken.

Truus

Bericht door Truus » ma mei 10, 2010 21:53

Mijn theorie (volstrekt onbewezen en door geen enkele deskundige ondersteund) is dat de reden dat we transpireren is om het overtollige zout uit het lijf te spoelen, en dat we dat dan niet moeten proberen te vervangen.

Plaats reactie