Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Gnoe »

Vegantastic schreef:Ik ken alleen een gewone bio bruinbrood en een meergranen zonnebloempit ofzoiets van AH. Weet niet of er ook nog andere zijn eigenlijk. Zag weleens een biostokbrood. Leek mij ook goed.
Ja dat meergranen-zonnepitbrood was wel lekker! :thanks:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!
Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Renee1137 schreef:
Gnoe schreef:Bij AH op de vers brood afdeling konden ze me van geen enkel brood garanderen dat het veganistisch is. Het is nog speciaal nagevraagd 'achter de schermen'. (Ik heb het dus niet over voorverpakt brood want daarvan is volgens mij de allisson OK en er zijn verschillende afbakbroodjes.)
Ik denk dat je bij zo'n vraag meer succes hebt bij een natuurwinkel. Naast dat Vegantastic al aangaf dat bijna al het Ekoplaza-brood vegan is, hebben ze ingrediëntenlijsten van alles én zitten er nooit of bijna e-nummers in het brood (of andere producten for that matter*),
Weet ik, want ik koop mijn brood normaal bij de natuurwinkel. :) Of het Vlaamsch Broodhuys. Maar die zijn alle ver weg en de AH zit op 5 minuten lopen hier vandaan. Soms maakt dat uit. :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!
jet
Moderator

Bericht door jet »

Vandaag kwam ik in het alpro-sojamelk-schap een pak MinusL tegen.
Daar stond op 'lactosevrij' en 'ook geschikt voor mensen met een hoge lactose-intolerantie'.
Toch leek het mij heel melkachtig, maar kon geen ingrediënten vinden (er zaten stickers op, dus misschien daaronder). Kent iemand het, en is het vegan of is het net als de 'plantaardige' koffiemelk van Campina?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Volgens mij is het niet vegan. Het is gewoon koeienmelk maar bewerkt waardoor er geen lactose in zit.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
jet
Moderator

Bericht door jet »

:eek:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Nee, minusL is niet vegan. Het is gewone koeienmelk waar de lactose uitgehaald is.
jet
Moderator

Bericht door jet »

:shock: :shock:
veggie84

Bericht door veggie84 »

never mind ;)
Laatst gewijzigd door veggie84 op ma jul 30, 2012 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dit topic gaat niet over welk brood gezond is e.d.
jet
Moderator

Bericht door jet »

...dat klopt :mrgreen:

Ik kwam iets veganistisch tegen bij de toko: jackfruit in blik.
Het ziet er 'vlezig' uit, en heeft ook vruchtvlees (beetje als ananas, maar dan niet zoet).
Smaakt prima door diverse aziatische gerechten, en stoofpotjes :D
Tis lang houdbaar, en handig als je een keer 'niks' in huis hebt.

Verder had de Ekoplaza hier losse Seitanbroodjes (niet gekeken of ze ook roombotervrij oid waren).
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

jet schreef:Ik kwam iets veganistisch tegen bij de toko: jackfruit in blik.
Ik heb het een jaar geleden ofzo gekocht bij de toko, toen ik weer eens in een 'laat ik alle dingen die ik niet ken gaan kopen om uit te proberen'-bui was, maar heb het nog niet durven proberen. Er zaten ooit in een blikje met gemengde dingen wat stukjes jackfruit en die vond ik niet lekker, dus ik moet nog bedenken wat ik ermee kan doen om het wel lekker te vinden, dus dat blikje ligt maar stof te verzamelen :roll:
Ananas

Bericht door Ananas »

jet schreef: Verder had de Ekoplaza hier losse Seitanbroodjes (niet gekeken of ze ook roombotervrij oid waren).
Er zit roomboter in het deeg, en ze worden met ei bestreken...

Er is wel een veganistische variant van, bv. bij de Biomarkt te koop. Voor zover ik weet verkoopt Ekoplaza die niet.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Dr zat een sticker op van een lokale bakkerij, dus ik zal volgende keer dat ik er ben even navragen hoe het zit met ei en roomboter.
De broodjes die ze voorverpakt hadden waren in elk geval NIET vegan weet ik.
Is die variant van de biomarkt een voorverpakte of 'verse'?

Kwam net bij de AH erachter dat alle vegandingen die ze zouden kunnen hebben uit het assortiment zijn..... :(
Althans, ik zocht om snel klaar maaltijden, maar dat is dus over nu.
Gegrillde groenten salade hebben ze nooit gehad, en de samosa's hebben ze nu ook niet meer.
Iemand een idee van een gewone supermarkt (dus geen Ekoplaza oid) die nog wel dat soort dingen verkoopt?

=> De rode tapenade van AH lijkt ook vegan (wel sporen eventueel), e-nummers heb ik nog niet gecheckt (kan zijn dat die rode kleur nog problemen geeft)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik was net even bij Jumbo en daar hebben ze Jumbo huismerk/Vivera vleesvervangers. Sommige waren gelabeld met het blauwe 100% plantaardig label, maar toen ik de ingrediënten ging lezen stond er bij eentje toch kippeneiwit op! Er waren ook kroketten met een VEGA (vegetarisch) label die volgens de ingredienten wel plantaardig waren (of dat dan ook echt zo is?). Blijkbaar is hier iets fout gegaan, dus lees in ieder geval even de ingredienten als je bij Jumbo plantaardige vleesvervangers van Vivera koopt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Truus

Bericht door Truus »

Martine schreef:Sommige waren gelabeld met het blauwe 100% plantaardig label, maar toen ik de ingrediënten ging lezen stond er bij eentje toch kippeneiwit op!
Ik was gisteren in EkoPlaza en las achteloos de ingrediënten van een zakje muesli. In het Engels stond dat dit product geschikt is voor vegetarieërs én veganisten, maar bij de ingredieënten stond honing. In het Nederlands stond overigens niet dat het geschikt is voor wie-dan-ook. M.i. als het puntje bij het paaltje komt kun je bijna helemaal niets vertrouwen, te meer dat onze warenwetten niet streng zijn en niet nageleefd worden.

Tip: als de ingrediënten in meerdere talen genoemd worden, lees dan alle talen, want soms vind je ingrediënten in de ene taal die er in de andere taal niet bij staan.

Nog iets: Bij het onderwerp "Ik kwam iets veganistisch tegen bij ..." zie ik regelmatig langs komen uitdrukkingen als "Ik weet niet zeker of dit veganistisch is" of "Ik heb niet gekeken of het veganistisch is". Wellicht is het een idee een aparte draad te openen voor "Misschien veganistisch" en deze te bewaren voor melding van producten waarvan we gecontroleerd hebben dat het wel zo is? Ik zou me niet naar de supermarkt willen spoeden om iets te kopen dat ik hier op het forum aangeprijsd heb gezien, en dan blijkt dat het niet veganistisch is...
jet
Moderator

Bericht door jet »

Nog iets: Bij het onderwerp "Ik kwam iets veganistisch tegen bij ..." zie ik regelmatig langs komen uitdrukkingen als "Ik weet niet zeker of dit veganistisch is" of "Ik heb niet gekeken of het veganistisch is". Wellicht is het een idee een aparte draad te openen voor "Misschien veganistisch" en deze te bewaren voor melding van producten waarvan we gecontroleerd hebben dat het wel zo is? Ik zou me niet naar de supermarkt willen spoeden om iets te kopen dat ik hier op het forum aangeprijsd heb gezien, en dan blijkt dat het niet veganistisch is...
Ik denk dat het lastig is iets te plaatsen waarvan je 100% zeker bent voor iedereen, want niet iedereen hier houdt dezelfde regels aan.
De ene is wel streng op e-nummers, de andere niet. Verschillen zul je toch blijven houden denk ik.

Verder heb je wel gelijk dat ik de 'broodcyclus' probeerde te onderbreken, en dus 'gauw' even iets zocht om er neer te kunnen zetten (anders moest ik hard gaan modereren, en streng zijn tegen iedereen :wink: ) en dat ik mij een paar keer schuldig heb gemaakt aan het plaatsen van dingen die ik niet zeker wist. De meeste dingen die ik wel zeker weet zijn al voorbij gekomen, en ik zeg al, ik zocht 'snel' iets om van het brood af weer terug bij het echte topic te komen. Als iedereen zich nou braaf aan het onderwerp houdt, dan zal ik beloven niks 'ongecontroleerds' meer in het topic te gooien :mrgreen:
jet
Moderator

Bericht door jet »

Lovechock-reep.
Kwam het tegen bij de Ekoplaza.
100% raw chocolate almond/fig
Ik kan in de ingrediëntenlijst niks vinden dat niet vegan is en er staat op dat er geen melk, soja of gluten in zit!
http://www.lovechock.nl <= moet www.lovechock.com zijn.... :oops:
Ananas

Bericht door Ananas »

Lovechock zelf is wel vegan ja. Vijgen zijn dat echter niet, omdat de galwesp vijgen gebruikt om in te nestelen. De larven groeien daar en vliegen uit, terwijl de moederwesp sterft in de vijg, en die eet je dan met de vijg samen op.

Hier het technische verhaal wat beter uitgelegd: http://houtenhart.blogspot.nl/2005/11/w ... lwesp.html

Hier een opinie http://insufferablevegan.com/tag/are-figs-vegan/
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Je moest eens weten waar allemaal insecten of andere diertjes in kunnen zitten :) Snap nooit zo dat uitlichten van vijgen.
veggie84

Bericht door veggie84 »

Gelukkig dat jij dat zo simpel hebt kunnen zeggen

:D (k)
Plaats reactie