Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Bonnie » wo mar 11, 2015 18:17

Hahaha, ik vind ze zelf ook niet echt heel lekker eigenlijk. Ik dacht dat mijn smaak misschien zou zijn veranderd, en ik hou van chocola en van amaretto dus in theorie vond ik ze lekker, maar tja. Het is zo'n gek contrast tussen harde chocola en compleet vloeibare vulling, brr.

De vulling van de praline is dik, een beetje als chocopasta, dus het smelt maar iets sneller dan de chocolade zelf. Dat vind ik een veel betere combinatie. :) Ik vind ze lekker! Wel heel zoet en niet enorm hazelnotig (maar ik vergelijk ze met zelfgemaakte hazelnoottruffels van pure chocola -- da's ook iets heel anders natuurlijk).

ijsbek
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo mar 11, 2015 18:40

Laatst Yam balletjes van Florentin geprobeerd. Was niet echt onder de indruk, zeker de prijs in acht genomen.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 20:46

ijsbek schreef:Laatst Yam balletjes van Florentin geprobeerd. Was niet echt onder de indruk, zeker de prijs in acht genomen.
O, die vind ik best lekker!

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 20:49

Bonnie schreef:Hahaha, ik vind ze zelf ook niet echt heel lekker eigenlijk. Ik dacht dat mijn smaak misschien zou zijn veranderd, en ik hou van chocola en van amaretto dus in theorie vond ik ze lekker, maar tja. Het is zo'n gek contrast tussen harde chocola en compleet vloeibare vulling, brr.
Haha ja misschien is dat het.
Bonnie schreef:De vulling van de praline is dik, een beetje als chocopasta, dus het smelt maar iets sneller dan de chocolade zelf. Dat vind ik een veel betere combinatie. :) Ik vind ze lekker! Wel heel zoet en niet enorm hazelnotig (maar ik vergelijk ze met zelfgemaakte hazelnoottruffels van pure chocola -- da's ook iets heel anders natuurlijk).
Kijk, dat klinkt veel beter! Ik ga ze toch maar eens proberen geloof ik.

Bij de Whole Foods in Londen kocht ik wel eens vegan bonbons. En dan niet met notensmaakjesvulling etc, maar roos, viool, citroen, framboos. Heerlijk waren die!

Weet een van de Groningers trouwens of Schlaman, die bonbonzaak schuin tegenover Albertus, nog steeds vegan bonbons verkoopt?

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do mar 12, 2015 11:55

Framboos schreef:
ijsbek schreef:Laatst Yam balletjes van Florentin geprobeerd. Was niet echt onder de indruk, zeker de prijs in acht genomen.
O, die vind ik best lekker!
Smaken verschillen. :P
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

jacob
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door jacob » za mar 14, 2015 20:14

Martine schreef:Pure chocola is inderdaad vaak vegan. Soms zitten er botervet of andere melkbestanddelen in, maar meestal niet. Als er (soja) achter de lecithine staat is het sojalecithine en dus niet dierlijk. Vanille-aroma kan van bevergeil gemaakt zijn, maar dat gebeurt heel weinig en wordt waarschijnlijk vooral in roomijs gebruikt. De Keuringsdienst van Waarde heeft hier twee afleveringen aan gewijd.
Bedankt voor je reactie :) Ik heb nog een vraag: ik kocht onlangs pure chocolade van Ritter Sport (Halfbitter). Bij de ingredienten staat: "natuurlijk aroma". Ik vraag mij af of dat per definitie vegan is?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 15, 2015 8:01

Nee, dat is niet per definitie vegan. Bevergeil en rundvleesextract zijn ook natuurlijk aroma's.
Maar de kans dat er in chocola dierlijke aroma's zitten is klein. Als je het echt zeker wilt weten moet je het navragen bij de fabrikant.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 15, 2015 14:15

Haribo Salmiak vrolijke drop.

Zit agaragar in in plaats van gelatine! Nu had ik net besloten even geen snoep meer te kopen, dus of het lekker is weet ik niet. :|

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 15, 2015 15:06

Ik heb ze nog niet gekocht. Ze voelen hard aan de buitenkant, dus ik ben bang dat ze geen bevredigende drop textuur hebben. Zal ze binnenkort wel eens halen 'om te testen voor Gewoon Vegan' :grin:

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 15, 2015 18:21

Haha ja.Ik had ze al niet onder drop maar onder salmiaksnoep geschaard. Met de hoop dat ze heel moeilijk kapot te kauwen zijn.

(Salmiaksnoep is mijn vice en kan ik net zo lang eten tot mijn gehemelte kapot is en ik koppijn heb, daarom koop ik het eigenlijk niet meer. :oops: )

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mar 21, 2015 23:50

Ik heb de Vrolijke Drop gekocht. Het is maar goed dat we het grootste deel van de avond niet thuis waren, anders was de zak al leeg geweest denk ik :blush:

De buitenkant is een soort korstje van suiker, maar daar bijt je makkelijk doorheen en binnenin zijn ze lekker zacht en smeuig. De smaak is behoorlijk dropachtig met zoethout, salmiak en ik proefde ook een beetje anijs. Echt dooreetdrop. :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 22, 2015 10:33

Nog iets getest, haver 'yoghurt' van Yosa, sinds kort te koop bij Ekoplaza: https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/yosa/

Ik had de citrussmaak en het lijkt totaal niet op yoghurt. Heel zoet, met de textuur van pudding. Meer een soort citroen cheesecake toetje dan een bakje yoghurt.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 22, 2015 12:33

Martine schreef:Ik heb de Vrolijke Drop gekocht. Het is maar goed dat we het grootste deel van de avond niet thuis waren, anders was de zak al leeg geweest denk ik :blush:

De buitenkant is een soort korstje van suiker, maar daar bijt je makkelijk doorheen en binnenin zijn ze lekker zacht en smeuig. De smaak is behoorlijk dropachtig met zoethout, salmiak en ik proefde ook een beetje anijs. Echt dooreetdrop. :mrgreen:
Haha ik ben ook gecaved en wilde al melden dat het totaal niet zulke harde drop is als het lijkt en dat 't heerlijk is en je het beter niet kunt kopen als je maar 1 of 2 dropjes wilt eten. :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 22, 2015 12:34

Martine schreef:Nog iets getest, haver 'yoghurt' van Yosa, sinds kort te koop bij Ekoplaza: https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/yosa/

Ik had de citrussmaak en het lijkt totaal niet op yoghurt. Heel zoet, met de textuur van pudding. Meer een soort citroen cheesecake toetje dan een bakje yoghurt.
Heb je wel eens amerikaanse sojayoghurt gehad? Zoals je het beschrijft lijkt het daarop.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 22, 2015 19:29

Leuk dat je de dropjes ook geprobeerd hebt :-D

Amerikaanse sojayoghurt heb ik nog nooit gehad. Yosa is geloof ik een Scandinavisch (Fins?) product. In het Engels staat er 'oat snack' op met bifidus culturen, dus ik denk dat het vooral de fantasie van Ekoplaza is om het yoghurt variatie te noemen. Het smaakt ook helemaal niet gefermenteerd, behalve dat het een beetje op je tong prikt van de koolzuurgassen die erin zitten omdat de bacteriën aan de haal gaan met alle suiker die erin zit. Het is echt net pudding, ik denk dat je het zo op een bordje zou kunnen storten als zo'n Mona griesmeelpuddinkje. Best lekker hoor, maar totaal anders dan zelfgemaakte haveryoghurt.

Lissy

Bericht door Lissy » wo mar 25, 2015 19:36

Met het risico van herhaling omdat ik niet het hele topic heb doorgelezen:
Van de lidl, pastasaus (glazen pot met groene dop) en biologische spaghetti.

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 31, 2015 11:36

Goh Martine, zijn er vegan aardappelpureemixen, lees ik op je blog? :shock:

Ik dacht dat daar altijd melk in zat. Ik vond dat vroeger echt heerlijk. :mrgreen: Weet dat je culinair verantwoord zou moeten vinden dat er niets boven zelfgemaakte aardappelpuree gaat, maar...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 31, 2015 12:55

Ja, ik eet stiekem heel graag instant puree, maar dat durf ik op mijn blog niet te hard te zeggen. :mrgreen:

De gewone naturel puree van Maggi is vegan en de stamppot puree ook. En ze hebben mixen waar je zelf aardappelcupcakes en -pannenkoekjes mee kunt maken, waar ook niks dierlijks in zit volgens mij.

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 31, 2015 14:23

Nou, ik ben blij dat je het noemde op je blog want ik meen dat ik het toen ik net vegan was checkte en dat er toen overal melk in zat.

Ik ben blij - deze week zitten er raapstelen in mijn groentepakket dus ik ga maar eens langs de supermarkt!

Raynak

Bericht door Raynak » di mar 31, 2015 17:23

Vandaag deze voor het eerst geprobeerd, vegan paté van Granovita, gekocht bij Ekoplaza:

http://i59.tinypic.com/24fkbpe.jpg

Ik had hem al een tijdje geleden gekocht, dus ik weet de exacte prijs helaas niet meer, maar volgens mij was het rond de €2,50 voor 200g.
Ik vond hem iig erg lekker, ik ga hem zeker nog eens kopen. Ze hadden ook nog een champignon-variant.

Plaats reactie