Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Marianne » di feb 24, 2015 20:13

De Vego whole hazelnut chocolate bar van 150 gram (5 x 30 gram) van eko plaza al geprobeerd?
Fairtrade, vegan én het lijkt op melkchocola! (lang niet geproefd...)

Framboos

Bericht door Framboos » wo feb 25, 2015 17:33

Martine schreef:De smaak. Amandel heb ik nog niet geprobeerd, maar die met kokos heeft een subtiel kokossmaakje, en dat vond ik lekker. Ik denk dat het misschien ook wat romiger is dan pure sojayoghurt, maar ik heb ze nog niet naast elkaar geproefd.
De kokos vind ik ook lekker (maar ik vind nagenoeg alles met kokos lekker dus..). De amandel... ben ik nog niet over uit. De amandel is echt voor de smaak toegevoegd, niet zoals amandelmelk - een melk op basis van amandel, maar als in: smaakt naar bitterkoekjes. Ik verwachtte een veel subtielere smaak. Ik denk dat ik 'm wel lekker vind...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 28, 2015 11:54

Vegan chocolade-eitjes bij Lidl. Niet alleen standaard pure eitjes, maar ook grote holle eieren, praline eitjes en eitjes met cassislikeur vulling. Yum! :dansbanana:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » zo mar 01, 2015 16:21

Martine schreef:Vegan chocolade-eitjes bij Lidl. Niet alleen standaard pure eitjes, maar ook grote holle eieren, praline eitjes en eitjes met cassislikeur vulling. Yum! :dansbanana:
Praline eitjes!?!? Wow! :cheerie: :hungry2: :rendier:

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 01, 2015 18:14

Vego chocola is echt de beste chocola ooit ja! Dat komt mijn huis niet in :p Wel heel tof dat het nu ook in NL verkocht wordt.

Lisa

Bericht door Lisa » zo mar 01, 2015 19:16

Ach jee had ik dat maar niet geweten, net nu ik wilde afvallen.
Maar kleine kans dat ik dit kan weerstaan, al zou ik ze alleen maar voor mijn dochtertje gaan halen

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mar 03, 2015 11:22

Ik heb steeds pech als ik naar Ekoplaza ga dus nee die vego nog niet gezien (en dat is maar goed ook :mrgreen: )
Gelukkig hou ik steeds minder van zoet en wel van pure choco.

De paaseitjes ga ik wel halen, binnenkort wat etentjes dus perfect voor bij de koffie.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mar 04, 2015 17:09

Martine schreef:Vegan chocolade-eitjes bij Lidl. Niet alleen standaard pure eitjes, maar ook grote holle eieren, praline eitjes en eitjes met cassislikeur vulling. Yum! :dansbanana:
Hier hadden ze ook nog eitjes met amarettovulling! Dankje voor de tip Martine. ^^

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 04, 2015 18:34

Leuk! Zal nog eens goed opletten of ze die met amaretto hier ook hebben.

jacob
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door jacob » wo mar 04, 2015 20:45

Bedankt voor de paas eitjes tip Martine! Ik had het zelf nooit gevonden, want ik zou denken dat in chocolade altijd melk verwerkt is. Ik heb gisteren de paaseitjes puur gekocht bij de Lidl. De visite heeft ze goedgekeurd.

Ik lees in een chocolade-topic op dit forum dat pure chocolade vaak vegan is. Ik vraag mij alleen af hoe het met het ingrediënt "lecithinen (SOJA)" zit dat in de paaseitjes zit? Ik lees op een wiki pagina:

"Sommige lecithine bevat eierdooier. Andere grote bronnen van lecithine zijn van sojaolie. Lecithine kan ook direct uit dierlijk vet gehaald worden."

Ik begrijp dat de vermelding SOJA betekent dat het hier niet om een dierlijke lecithine gaat? En het vanille aroma is zoals ik het begrijp uit een ander topic op dit forum ook vegan?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mar 05, 2015 7:37

Pure chocola is inderdaad vaak vegan. Soms zitten er botervet of andere melkbestanddelen in, maar meestal niet. Als er (soja) achter de lecithine staat is het sojalecithine en dus niet dierlijk. Vanille-aroma kan van bevergeil gemaakt zijn, maar dat gebeurt heel weinig en wordt waarschijnlijk vooral in roomijs gebruikt. De Keuringsdienst van Waarde heeft hier twee afleveringen aan gewijd.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do mar 05, 2015 10:03

Dat woord alleen al, jammie :lol:
Doet me denken aan anaalklieren van katten. Wie wil die uitscheiding nou eten.

Raynak

Bericht door Raynak » zo mar 08, 2015 11:11

Heeft iemand deze toevallig al eens uitgeprobeerd?
Lijkt me handig voor camperen/hiken/trips waarbij je niet de hele tijd een koeling ter beschikking hebt.

AH Tofu in blik:
http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/c ... 76_708.jpg

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mar 08, 2015 12:15

Ik wist niet eens dat zoiets bestaat. Grappig, ben benieuwd of het lekker is. Weet je op welke afdeling het staat? Bij de Aziatische producten ofzo?

Raynak

Bericht door Raynak » ma mar 09, 2015 9:48

Martine schreef:Ik wist niet eens dat zoiets bestaat. Grappig, ben benieuwd of het lekker is. Weet je op welke afdeling het staat? Bij de Aziatische producten ofzo?
Nee, ik heb het zelf ook nog nergens zien staan helaas. Maar op de AH website staat er ook 'Nieuw in het assortiment' bij, en de AH waar ik het meeste heenga is relatief klein, dus die hebben het wellicht (nog) niet.
Maar ik ga snel eens op zoek in de grote AH :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma mar 09, 2015 11:51

In Frankrijk kocht ik altijd stevige tofu van Bjorg, die zat vacuum verpakt en hoeft niet in de koeling. Handig hoor.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma mar 09, 2015 21:15

O dankje voor de tip, Raynak! Ik heb hier bij de AH even gekeken maar ik heb het nog niet gezien.

Die tofu van Bjorg (of een ander merk? van de biowinkel in een ongekoeld pakje iig) heb ik volgens mij ook weleens meegenomen op vakantie - handig inderdaad. :)

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 10, 2015 19:47

Voor wie er in de buurt woont: bij de vega slager in Den Haag hebben ze nu allemaal toffe spreads: pompoenpesto, artisjokhart spread, paddenstoelenspread, een spread van geroosterde aubergine... handig voor op brood :-) o en ook nog steeds de yummy cream cheeze op basis van cashewnoten!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mar 11, 2015 12:07

Lidl heeft inmiddels drie soorten hummus: naturel, pikant en gedroogde tomaat met basilicum. Ik vind ze erg lekker, en ze zijn ook nog goedkoop (99 cent voor de naturel en 1,29 voor de smaakjes). Ik heb er een blogje over geschreven: https://gewoonvegan.nl/hummus-van-lidl/

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 17:33

Bonnie schreef:
Hier hadden ze ook nog eitjes met amarettovulling! Dankje voor de tip Martine. ^^
De enige gevulde eitjes die ik at voordat ik vegan werd waren de eitjes waarvan ik dacht dat ze niet gevuld waren, maar die toch vulling bleken te hebben en ik dan weer uit moest spugen want brr. :roll:

Die amaretto-eitjes laat ik nog steeds aan me voorbij gaan, maar die praline-eitjes klinken wel interessant... Is geen drankvulling toch? Meer een soort... moes?

Plaats reactie