Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Martine »

Ik heb nog een keer de ravioli uit een pot gegeten gisteren :oops: Drukke werkweek...

Dit keer heb ik er gebakken champignons en spinazie door gedaan. Dat was zo'n geslaagde combinatie dat ik er net een blogje van gemaakt heb: http://vegetus.nl/ravioli-in-tomatensau ... -spinazie/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Is die tomatensaus niet heel zoet? Ik heb echt al heel lang geen ravioli meer gegeten, best handig af en toe inderdaad.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

De tomatensaus is niet zoet vind ik. Hij heeft wel een beetje zo'n typische 'kant-en-klare-tomatensaus' smaak, maar dat vind ik niet zo storend als ik het niet te vaak eet (volgende week dus niet meteen weer een pot).

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Mystique schreef:LoL... Erg late reactie, maar gelukkig wel (gedeeltelijk) goed nieuws. De biologische huiswijnen van de Jumbo zijn geschikt voor veganisten!

U heeft ons de volgende vraag gesteld:
Is jullie biologische huismerk wijn geschikt voor veganisten? En hoe duurzaam is de palmolie die jullie gebruiken (in jullie broden)?

Waarbij wij het volgende antwoord hebben gegeven:

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Onze biologische huismerkwijnen zijn inderdaad geschikt voor veganisten.

Ha mooi! Ik zet ze erbij op mijn vegan wijnen lijst! ( http://vegan.ricksmind.com )
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Met vragen over wijn is het denk handig wel specifiek te hebben over het klaren, want soms gaan ze alleen kijken naar ingredienten. Dus zou die van jumbo er nog niet toe rekenen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Nou, ik heb dezelfde vraag aan Albert Heijn gesteld en zij gaven aan geen garantie te kunnen geven mede door het klaren, dus ik ga ervan uit dat ze bij de klantenservice van de Jumbo ook op de hoogte zijn van wat veganistisch inhoudt...

Op deze manier kun je alles in twijfel blijven trekken als bevestigd wordt dat het geschikt is voor veganisten. Maar goed, ik zal wel nogmaals een mail sturen met de specifieke vraag over het klaren...

Vandaag was er een 'plantaardige' koopzondag bij de Ekoplaza bij mij in de buurt. Even langs geweest. NVV was er ook, maar stond er alleen met het boek 500 vega gerechten, die ik al heb en V-magazines van 2011, dus vond het niet zo uitnodigend. Wel heel leuk dat ik een mevrouw zag lopen met het boek in haar mandje.
Verder was er ook een mevrouw die vegan gebak verkoopt, het smaakte allemaal lekker, maar ik vind het zelf veel te leuk om te bakken en de producten te duur om het aan te schaffen.
En de eigenaar had 2 soepen van Lima opgewarmd. De Miso soep heb ik met 15% korting gekocht, die vond ik echt heel lekker. Maar nogmaals, ik ben toch meer van het zelf bereiden.
Ik vond het jammer dat de tafel van de NVV er zo karig uitzag, had er toch iets meer van verwacht. En ze boden het boek nu zogenaamd goedkoop voor maar 10 euro aan, terwijl ik er zelf ook gewoon een tientje voor betaald heb...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Zag t boek van de week idd ook bij de C1000 liggen... ook voor 10 euro ;)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Die potten van de Danivall heb ik ook wel eens meegenomen. Ik vind het als opwarmmaaltijd alleen niet 2-persoons.... Als je er nog een half kilo of meer aan groenten doorheen gooit, dan kun je het inderdaad wel met zn 2-en eten misschien, maar zonder dat en als opwarmmaaltijd (en daar zou ik het voornamelijk voor bedoelen, want anders kun je het net zo goed zelf maken) is het maar voor 1 persoon..... En dan vind ik 5 euro toch wel heel duur hoor.....

Voor de studiereis die ik afgelopen week had had ik wat snaai-dingen ingekocht. En bij Albert Heijn hadden ze nu (of misschien al langer) fruitrepen en gedroogde fruitstukjes. Lekker, ook niet goedkoop, maar wel handig voor onderweg.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Martine schreef:Ik heb nog een keer de ravioli uit een pot gegeten gisteren :oops: Drukke werkweek...

Dit keer heb ik er gebakken champignons en spinazie door gedaan. Dat was zo'n geslaagde combinatie dat ik er net een blogje van gemaakt heb: http://vegetus.nl/ravioli-in-tomatensau ... -spinazie/
Ah die site is van jou! Erg leuke site en ik heb er al aardig wat dingen gelezen vanavond, die ik zeker ga proberen na te maken!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Vegantastic schreef:Met vragen over wijn is het denk handig wel specifiek te hebben over het klaren, want soms gaan ze alleen kijken naar ingredienten. Dus zou die van jumbo er nog niet toe rekenen.
Ik stel dat altijd erg duidelijk in mijn vragen, zal ze ook eens mailen. Hopelijk is de uitkomst hetzelfde.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Op de blog van Forisma zag ik een artikeltje over nephoning die je bij Turkse winkeltjes kunt kopen: http://carrot-brocante.blogspot.nl/2013 ... mment-form

Ik heb ook een potje van die Kasro nephoning gekocht, maar ik vraag me af of het helemaal vegan is, want waar komt die honingsmaak vandaan? In het Nederlands en Duits zijn de ingrediënten op mijn potje glucose-fructose stroop en hazelnoten, maar in het Frans staat er sirop de fructose en arôme de miel: Fructose siroop met honing aroma dus. Ik heb even gezocht, en het lijkt erop dat honing-aroma van echte honing gemaakt kan zijn: http://www.stringer-flavour.com/flavour ... vourID=127
Weet iemand hier meer van?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Mystique schreef:LoL... Erg late reactie, maar gelukkig wel (gedeeltelijk) goed nieuws. De biologische huiswijnen van de Jumbo zijn geschikt voor veganisten!

Is jullie biologische huismerk wijn geschikt voor veganisten? En hoe duurzaam is de palmolie die jullie gebruiken (in jullie broden)?

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Onze biologische huismerkwijnen zijn inderdaad geschikt voor veganisten.

Dani schreef:
Vegantastic schreef:Met vragen over wijn is het denk handig wel specifiek te hebben over het klaren, want soms gaan ze alleen kijken naar ingredienten. Dus zou die van jumbo er nog niet toe rekenen.
Ik stel dat altijd erg duidelijk in mijn vragen, zal ze ook eens mailen. Hopelijk is de uitkomst hetzelfde.

Nou na heel lang de volgende reactie gekregen van Jumbo..dus nog even verder wachten. Wel goed dat ze het echt willen uitzoeken!

Geachte heer, mevrouw,

Kunt u aangeven of er wijnen zijn die de Jumbo verkoopt onder haar eigen merk die geschikt zijn voor veganisten?

Sommige wijnhuizen maken gebruik van dierlijke producten als klaringsmiddel voor het verwijderen van eiwitten, gisten en andere organische deeltjes uit de wijn. Voorbeelden van dierlijke producten die gebruikt worden als klaringsmiddel zijn gelatine, vislijm, chitosan, caseïne en ei-albumine, melk.

Dit wordt vooral om optische redenen gedaan, maar ook voor de neutralisering van bitterstoffen en om de wijn beter houdbaar te maken. Het is echter niet nodig om dierlijke producten te gebruiken, het gebruik van plantaardige middelen als klei of Arabische gom is een mogelijkheid, of zelfs helemaal niet klaren is een optie. Ondanks dat er geen sporen achter blijven in het uiteindelijke product is het voor de veganist niet wenselijk dat er dierlijke producten worden gebruikt gedurende het proces. Het is alleen helaas niet altijd aan de fles af te lezen of een wijn geschikt is voor veganisten of niet.

Ik ben dan nu ook een lijst aan het samenstellen met wijnen die geschikt zijn voor veganisten en waar deze te koop zijn. Een voorbeeld van veganistische wijnen die te koop zijn bij de Jumbo zijn Yellow Tail, Canepa en La Granja 360! Maar ik kan geen informatie vinden over de wijnen die de Jumbo onder het eigen merk voert (zowel de biologische wijn, als de gewone lijn).

Zou u mij daar informatie over kunnen verschaffen?
Vriendelijke groet, Danielle R

Geachte mevrouw <..>,

wij zullen ons laboratorium Meron BV een lijst laten samenstellen zodat we er zeker van zijn dat de data die wij u overhandigen absoluut juist is.
Zodra wij deze hebben, sturen we u die door.

Met vriendelijke groet,

Consumentenservice

Mystique

Bericht door Mystique »

Ja, ik vind ook dat er de laatste tijd verdomd langzaam gereageerd wordt op mijn mails. Zowel door AH als door Jumbo. Ik heb AH een mail gestuurd welke plantaardige olie zij gebruiken voor hun brood, want als ik erachter kom dat ze, net zoals de Jumbo, palmolie gebruiken dan koop ik het uiteraard niet meer...

Fijn dat jij nog een mail hebt gestuurd, Dani. Ze kunnen wel een flinke klacht van mij verwachten als het toch niet vegan blijkt te zijn.

Het wordt tijd dat veganistisch de standaard wordt en je er juist om moet vragen of het niet vegan is. :)

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Ik ben niet van de koekjes, maar vandaag zag ik bij de Lidl (gember)koekjes liggen waarop staat dat ze geschikt zijn voor 'vegetarians & vegans'. 600 gram voor 2,49.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3462_n.jpg

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Lidl: Rijstwafels met pure chocolade, EKO.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

indra

Bericht door indra »

Ik kan zowel bij Jumbo als bij Coop de vivera soja/rijst melk niet meer vinden. Zijn ze er uit?? Balen! Hoogvliet had ze ook, maar daar ben ik de afgelopen weken niet meer geweest.

Ananas

Bericht door Ananas »

Heb recent een hele discussie gehad met de bedrijfsleider vd Hoogvliet hier en met hun hoofdkantoor, nadat de ongezoete Vivera sojamelk leek te zijn verdwenen toen Alpro amandel- en hazelnootmelk werd geïntroduceerd. Inmiddels is die sojamelk gewoon weer terug :) het verkocht ook veel te goed hier om het zo maar uit het assortiment te mikken. Dus zou er ff achter aan gaan Indra!

indra

Bericht door indra »

Ik was vandaag toevallig bij een Hoogvliet, maar zag daar alleen nog de vanille en rijstmelk staan. Echt balen als het er uit gaat, ik vond het nog de betaalbare sojamelk.. ik kom te weinig bij 1 winkel om er naar te vragen ben ik bang maar misschien moet ik het toch maar doen, al was het bij Jumbo denk ik een restant van de c1000 die er eerder in zat. (en ga nu voor een tijd weg, maar goed) ik hoop dat meer mensen er naar vragen.

Marla

Bericht door Marla »

Ik zag vandaag bij de Tuinen hennepmelk. Nog nooit eerder in een winkel gezien! Ik heb het niet gekocht want ik vond het erg duur (3 euro) maar ik wil het wel eens proberen. Ik vond het eiwitgehalte alleen wel erg tegenvallen, slechts 0.1 gram per 100 ml.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Binnenkort krijgen wij onze orthodox Joodse familie op bezoek (beetje lang verhaal waarom wij Joodse familie hebben...), dus vandaag zijn we even naar de Kastelenstraat in Amsterdam gegaan om wat koosjere producten te kopen bij de Joodse specialiteitenwinkels daar. Omdat Joden heel precies zijn met dierlijke ingrediënten, bijv. geen melk en vlees mengen, geen insecten eten etc., verkopen ze bij zulke winkeltjes verrassend veel vegan producten. Ook bij de Jumbo's en AH's in de Joodse buurt verkopen ze relatief veel koosjere producten die toevallig vegan zijn.

Ze hadden bijvoorbeeld de Foureé en Dame Blanche koeken en Short Cake spritsen die je ook bij Veggiedeli kunt bestellen, en verder vonden we onder andere vegan drop, 'smarties', kleurendrop, gummibeertjes en jelly beans. Bij het snoep moet je onder andere even opletten dat er geen visgelatine in zit, maar karmijnrood zul je in een Joodse winkel bijvoorbeeld nooit tegenkomen, omdat ze geen insecten eten. Ze hadden ook Tofutti roomkaas en vegan pesto.

Op deze site vind je onderaan een lijstje met winkels waar zulke koosjere producten worden verkocht: http://www.nik.nl/kosjere-winkels-restaurants/

Plaats reactie