Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door jet »

Zat net te denken: maar .....appels dan? Offeh een willekeurige bladgroente? Daar zitten ook regelmatig beestjes op die ik dan meestal in de tuin zet, maar als ik ze niet zie, dan kan het best zijn dat ik per ongeluk toch beestjes binnenkrijg en/of doodmaak :oops: :(
Dan zou ik dus alles waar iets in zit dat ik niet zelf geteeld heb, en netjes ge-anti-dierd heb (lees: voorzichtig de beestjes eruit heb gehaald) dus niet meer in aanmerking komen.
Sorry, ben bang dat ik bij ingrediënten die vegan zouden moeten zijn (fruit, groenten, vruchten, noten, zaden etc) toch gewoon er van uit ga dat ik dat kan en mag eten.....

De mosterd van de Ikea is voor zover ik kan beoordelen ook vegan, er zit 1 e-nummer in, namelijk e211, en die lijkt ook vegan volgens http://www.food-info.net/nl/e/e211.htm
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas »

Vegantastic schreef:Je moest eens weten waar allemaal insecten of andere diertjes in kunnen zitten :) Snap nooit zo dat uitlichten van vijgen.
Ja laatst nog in m'n neus :mrgreen:

Maar bij vijgen is het altijd het geval, dat is toch anders dan 'soms op de spinazie'... Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet veel belangrijker is om vlees/vis/zuivel/eieren/honing te mijden, maar ik vind het toch een vies idee en het is toch ook niet veganistisch.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Altijd? Hoe kun je zien dat er iets in de vijg zit dan?
Ik eet namelijk wel eens vijgen zo (dus zonder dat ze ergens in verwerkt zijn) en meestal snij ik ze dan open, en ik heb nog nooit iets gezien waarvan ik dacht dat het er niet hoorde..... :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ananas schreef:
Vegantastic schreef:Je moest eens weten waar allemaal insecten of andere diertjes in kunnen zitten :) Snap nooit zo dat uitlichten van vijgen.
Ja laatst nog in m'n neus :mrgreen:

Maar bij vijgen is het altijd het geval, dat is toch anders dan 'soms op de spinazie'... Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet veel belangrijker is om vlees/vis/zuivel/eieren/honing te mijden, maar ik vind het toch een vies idee en het is toch ook niet veganistisch.
Ik begrijp dat het niet altijd is. In veel fruit kan je ook eitjes vinden in de schillen. Waar denk je dat soms de fruitvliegjes vandaan komen als je fruit ergens in legt en er opeens toch fruitvliegjes zijn :)

Overigens eet ik nooit vijgen. Vond het ook niet lekker. Dus zou het nooit kopen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Hmm, maar de wesp sterft dus onafhankelijk van of je het nou wel of niet opeet? Een vies idee vind ik het wel, maar ik heb er niet echt bezwaar tegen. Overigens lust ik ook geen vijgen.

Ik ben trouwens meer dan genoeg veganistische snoep, koek, ijs, burgers en dergelijken tegengekomen hier, dus ik raad alle veganisten aan om een keertje naar NYC te komen! :D Het is hier echt vegan paradise :govegan: :mrgreen:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Ananas

Bericht door Ananas »

Patser! :p

veggie84

Bericht door veggie84 »

Eef schreef:Ik ben biologisch volkoren zuurdesem speltbrood gewend en dan is dat bio gistbrood van AH echt net lucht, wat een verschil... En het is ook vast niet volkoren, ik vermoed dat de helft wel bloem is als ik dat zo proef. Maar goed, dat heeft niets met veganisme te maken, maar meer met voorkeur.
bloem is voor mij net zoals suiker, net wanneer je denkt er for real van af te zijn, komt er vanuit een onverwacht hoekje wat bloem

net als bij suiker (of sweets) :D 'schuldgevoelens achteraf, omdat me lichaam erniets aan kon doen.

Truly yours ;) Alle bloem door whole weat vervanger 8) daarom heb ik ook nooit een standaard en kan op de een of de andere dag zomaar iets wat ik kan, zoals pannekoeken zoo verpest worden of omdat iets een ingredient weer te weinig valt of juist teveel. zelfs simpele bakdingen, cupcakes, pancakes, boreks enzo zijn niet simpel

haha

back on topic: ja die veganistische zuurdesem volkoren spelt brood :D

oke ik ga nu back on topic, waar waren we gebleven?

veggie84

Bericht door veggie84 »

Hallo,

kan iemand bevestigen dat de sappen van zonnatura vegan zijn?

het gaat om de melkzuur dat er in zit,

bij allergieinformatie staat geen.

en ik heb gezocht naar melkzuur/lactaten, staat bij: voor alle religies, veganisten vegetariers,

fo real lactaten ook:S lactaten --> lactose? dan zou als het melkzuur uit lactose kwam, bij allergieinformatie melk staan? oohh

ik heb geen zekerheid.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

melkzuur komt van melkzuurbacterien.

veggie84

Bericht door veggie84 »

ja klopt haha

Ik had de vraag eerder gesteld wat melkzuur was,

maar toen begreep ik hier op forum dat melkzuur ook dierlijk kan zijn, uit lactose. Is dat dan niet vegan?

op internet heb ik sites gezien dat melkzuur uit lactaten also vegan noemt,

pff ik heb nog niet gekocht hoor die flessen sap.

haha zou zoo makkelijker zijn he als op producten stond vegetarian check, vegan check

:)

Ananas

Bericht door Ananas »

veggie84 schreef:
haha zou zoo makkelijker zijn he als op producten stond vegetarian check, vegan check
Nog een jaar of 4 wachten. EU had vorig jaar een wet aangenomen die dat verplicht gaat stellen.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ben dr bang voor, want dan moet de definitie volledig vastliggen.....
En krijg je dan wel of geen check als er een 'duister' e-nummer in zit?
Maar wel mee eens, ik zou het zelf enorm handig vinden. In Schotland kwam ik het al op diverse levensmiddelen tegen (staat er ineens op de jam dat het vegan is.....)

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Interessante link, die over vijgen!

Ik vond marsepein aardappelballetjes van de Hema, vegan! Niet heel gezond (alhoewel, amandelen = noten = ... :P ), wel ont-zet-tend lekker ^^ mag ook wel eens. Mocht je op de ingrediëntenlijst kijken en denken, 'em.. wat was invertase dan ookalweer', dat is iets met gist, niet met dieren :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik dacht dat die marsepeinen aardappeltjes meestal/vaak wel vegan zijn. Heb er veel van gegeten :p

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Excellent Marsepein bonbons met walnoot van AH lijken ook vegan.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Ananas schreef:
Hier het technische verhaal wat beter uitgelegd: http://houtenhart.blogspot.nl/2005/11/w ... lwesp.html
Dat is echt messed up :shock:

Ik vind over het algemeen eigenlijk niet dat je heel kinderachtig moet zijn met dat soort dingen. Als je natuurlijke voeding eet zit daar inderdaad wel eens een beestje in. Rups in je bloemkool, oorwurm in je bakje fruit e.d. Het is niet de bedoeling dat je die opeet, maar het kan helaas wel eens voorkomen. Daar ga je niet dood aan. Mijn zus werd laatst helemaal lijp omdat er een mot in mijn zakje boekweit zat, toen heb ik haar er even aan herinnerd dat ze yoghurt en kaas eet, en dat daar veel ergere dingen inzitten (wilde ze natuurlijk niet horen).

Over het brood: doe jezelf een lol en koop een tweedehands broodbakmachine. Dan weet je precies wat er in je brood zit en moeilijk is het niet. Bij een biologische winkel/supermarkt zou ik nog wel wat kopen, maar je weet echt niet wat supermarkten allemaal in hun brood gooien aan 'broodverbeteraar'. En dat is niet vegan.

Lovechock is inderdaad vegan zover ik weet, en veel andere soorten raw chocolate ook. Ik had een apart draadje over Raw-Bite gemaakt en heb nu ook Ombar geprobeerd. Super lekker, snoepen zonder schuldgevoel (staat niet bol van suiker) en verkrijgbaar bij EkoPlaza e.d. http://www.chocodelic.nl/
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Butternutkin schreef: Over het brood: doe jezelf een lol en koop een tweedehands broodbakmachine. Dan weet je precies wat er in je brood zit en moeilijk is het niet. Bij een biologische winkel/supermarkt zou ik nog wel wat kopen, maar je weet echt niet wat supermarkten allemaal in hun brood gooien aan 'broodverbeteraar'. En dat is niet vegan.
Eens. Bio is fijn want a) ze gooien er geen e-nummers in waarvan je denkt, wat is dat in godsnaam, en b) geen (of bijna geen) dierlijke broodverbeteraars. Maar dan nog valt het me altijd op dat er veel méér dan de 3 echt nodige ingrediënten (meel, gist, zout) inzitten. Okee, ik gooi ook altijd een lepeltje tahin in de broodbakmachine (betere structuur + calcium-boost) maar verder, is het gewoon brood zoals het bedoeld is :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Lepeltje tahin had ik zelf nog niet bedacht, dat is wel een goeie!
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik eet zelf best graag 'biologisch' supermarktbrood, maar voor speltbrood van de Ekoplaza met ongebrande amandelnotenpasta kun je me echt wakker maken. http://boktimg.nl/s/yummie2.gif

Over supermarktbrood gesproken, wie van jullie komt er wel eens bij de Jumbo? Vrijwel al hun 'goudeerlijk' brood is vegan, alleen de boterbollen niet en de meergranenbollen ook niet (zit boter in het aroma, in de meeste broden zit geen aroma). Er zitten ook geen E-nummers in. Je hebt er ruime keuze dus je kunt lekker afwisselen!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Marla

Bericht door Marla »

Bij de AH, eigen merk hoummous (zowel gewoon als pikant).

Plaats reactie