Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door Fynnya »

Ik kom eigenlijk maar heel af en toe melk(bestanddelen) tegen in brood, alleen bij witbrood of van die 'luxe' broden, bij gewoon volkoren brood bijna nooit. Maar misschien ligt het er maar aan wat voor soort brood je vaak eet en bij welke winkel je koopt?

Liadan
Leefwijze: veganist

Bericht door Liadan »

Speltbrood van de Ekoplaza is in ieder geval veganistisch :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Het verschilt ook per supermarkt. Bij Deen zijn er best veel soorten brood zonder melk. Bij AH is het altijd wat meer zoeken en juist de luxe broden wel met melk. Bij C1000 en Plus zijn de meeste soorten ook met melk.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Fynnya schreef:Ik kom eigenlijk maar heel af en toe melk(bestanddelen) tegen in brood, alleen bij witbrood of van die 'luxe' broden, bij gewoon volkoren brood bijna nooit. Maar misschien ligt het er maar aan wat voor soort brood je vaak eet en bij welke winkel je koopt?
Bij AH op de vers brood afdeling konden ze me van geen enkel brood garanderen dat het veganistisch is. Het is nog speciaal nagevraagd 'achter de schermen'. (Ik heb het dus niet over voorverpakt brood want daarvan is volgens mij de allisson OK en er zijn verschillende afbakbroodjes.)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ze hebben allisson inderdaad, maar ook de biologische broden die ok zijn. En ze hadden pistoletjes eerst die biologisch waren, maar die zijn er uit. Nu zijn het rondere bolletjes en daar zaten zelfde ingredienten in als pistoletjes.

In al dat andere brood zit e472

Ananas

Bericht door Ananas »

MoniqueS schreef:Hoe zit htt dan met zuurdesembrood van de biologische winkel? Zou die ook niet vegan zijn? Weet iemand dat?

Bijna alle broden bij Ekoplaza zijn vegan, behalve dan de Casonettes - daar zit ei in (maar de witte Casonette is dan wel weer vegan).

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

Vegantastic schreef:Ze hebben allisson inderdaad, maar ook de biologische broden die ok zijn. En ze hadden pistoletjes eerst die biologisch waren, maar die zijn er uit. Nu zijn het rondere bolletjes en daar zaten zelfde ingredienten in als pistoletjes.
Nou, ik geloof je -als meest strikte en best geïnformeerde vegan die ik ken- graag! :wink: Scheelt een hoop gedoe dat we ook af en toe bij de AH kunnen kopen. :D (Die allisson vind ik niks aan :( maar tussen de andere bio moet toch wat zitten!)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik ken alleen een gewone bio bruinbrood en een meergranen zonnebloempit ofzoiets van AH. Weet niet of er ook nog andere zijn eigenlijk. Zag weleens een biostokbrood. Leek mij ook goed.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Vegantastic schreef:
In al dat andere brood zit e472
Heeft de AH aangegeven dat de E472 in hun brood van dierlijke afkomst is? Op mijn e-nummer wijzer zeggen ze hierover "over het algemeen van plantaardige oorsprong, maar dierlijk kan niet worden uitgesloten".
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Truus

Bericht door Truus »

Dani schreef:
Vegantastic schreef:Heeft de AH aangegeven dat de E472 in hun brood van dierlijke afkomst is?
Dat weten ze niet. Hun bakkerij koopt het in als grondstof en heeft zelf geen inzicht in de oorsprong.

veggie84

Bericht door veggie84 »

Ah heeft ook allinson nog, of daarnaast met zuurdesem erin, pistoletjes de bio meergranen pistoletjes, geen e-nummers iig dierlijke.

groetjes

en bio winkel, ik weet niet, zag een keer sporen van ansjovis :S gadverdamme maar dat was volgens mij alleen het pizzabroodje

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Gnoe schreef:Bij AH op de vers brood afdeling konden ze me van geen enkel brood garanderen dat het veganistisch is. Het is nog speciaal nagevraagd 'achter de schermen'. (Ik heb het dus niet over voorverpakt brood want daarvan is volgens mij de allisson OK en er zijn verschillende afbakbroodjes.)
Ik denk dat je bij zo'n vraag meer succes hebt bij een natuurwinkel. Naast dat Vegantastic al aangaf dat bijna al het Ekoplaza-brood vegan is, hebben ze ingrediëntenlijsten van alles én zitten er nooit of bijna e-nummers in het brood (of andere producten for that matter*), zodat ze makkelijk kunnen zien of het echt vegan is of niet. Veel klanten die allergisch/intolerant voor iets zijn ook bij natuurwinkels, en relatief veel vegetariërs, maakt het makkelijker :P mensen vragen constant of er niet vlees/ei/melk/gluten/bietsuiker/rietsuiker/gist et cetera in hun potentiële aankopen zit :D dus ze zijn het wel gewend.

* Het is bedrijfspolicy om e-nummers, mits aanwezig, alleen toe te laten als het gaat om volledig natuurlijke toevoegingen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus »

Omdat het in deze draad off-topic is, heb ik hier gereageerd.

Eef

Bericht door Eef »

Gnoe schreef:
Fynnya schreef:Ik kom eigenlijk maar heel af en toe melk(bestanddelen) tegen in brood, alleen bij witbrood of van die 'luxe' broden, bij gewoon volkoren brood bijna nooit. Maar misschien ligt het er maar aan wat voor soort brood je vaak eet en bij welke winkel je koopt?
Bij AH op de vers brood afdeling konden ze me van geen enkel brood garanderen dat het veganistisch is. Het is nog speciaal nagevraagd 'achter de schermen'. (Ik heb het dus niet over voorverpakt brood want daarvan is volgens mij de allisson OK en er zijn verschillende afbakbroodjes.)
Ik koop mijn brood altijd bij de Ekoplaza en de ingrediënten van hun brood kun je bekijken op de site van de bakkerij die het hen levert, in ons geval http://www.bakkerijverbeek.nl.
Ik heb tot nu toe nog bij geen enkel 'gewoon' brood dierlijke ingrediënten gezien. Wel palmolie, mocht je daar op letten.

Afgelopen week had ik brood tekort en ben ik naar AH gegaan om extra te halen. Ze kunnen daar inderdaad niet garanderen dat het brood veganistisch is, ik heb de verpakking gezien waarin het brood bij hen binnenkomt en daar stonden ook helemaal geen ingrediënten op vermeld. De vrouw achter het brood vertelde mij dat ze binnenkort wel ingrediënten op al het brood gaan vermelden.
Maar goed, er stond wel allergie-informatie op de verpakking die ze had en daar stond geen melk bij, enkel graan en rogge. En aangezien het brood biologisch is, zijn broodverbetermiddelen (die vaak niet vegan zijn) niet toegestaan, dus zou je er vanuit mogen gaan dat het brood vegan is, lijkt mij. Maar als je het echt heel zeker wilt weten dan zou je naar het hoofdkantoor moeten bellen/mailen denk ik. En dan maar hopen dat ze je goede informatie geven. Ik vind het niet echt een vertrouwd gevoel geven dat geen mens bij de AH weet wat er in hun producten zitten...

Ik vind het biologische brood van de natuurwinkel de veiligste optie, daar is al het brood bio en kan er niet per ongeluk niet-biologisch, dus niet-veganistisch, brood in een bio-zak komen....
Op de voorverpakte biologische (afbak)pistoletjes van AH staan wel ingrediënten, die zijn vegan.

Ik ben biologisch volkoren zuurdesem speltbrood gewend en dan is dat bio gistbrood van AH echt net lucht, wat een verschil... En het is ook vast niet volkoren, ik vermoed dat de helft wel bloem is als ik dat zo proef. Maar goed, dat heeft niets met veganisme te maken, maar meer met voorkeur.

veggie84

Bericht door veggie84 »

klopt wel Eef.

Alleen qua brood he, in Oldenzaal zit geen Eko Plaza.

En wanneer ik in Eko Plaza ben, heb ik niet ect de rust weet je. Dus volgende x dat ik daar ben, ga ik me focussen op brood, dat wat jij eet

Eef

Bericht door Eef »

veggie84 schreef:klopt wel Eef.

Alleen qua brood he, in Oldenzaal zit geen Eko Plaza.

En wanneer ik in Eko Plaza ben, heb ik niet ect de rust weet je. Dus volgende x dat ik daar ben, ga ik me focussen op brood, dat wat jij eet
Ik bestel het dus elke week speciaal, omdat ze niet alle soorten op voorraad hebben en ik niet van elk brood de ingredienten wil navragen, dus dat bekijk ik dan vooraf op de website van de bakker.
Maar wat je zou kunnen doen is bij de dichtsbijzijnde Ekoplaza een broodbestelling doen voor meerdere weken en dat dan in de diepvries doen. Je kunt ze gewoon mailen of bellen met je bestelling voor de dag waarop jij daar in de buurt bent of kunt zijn. Dan kun je ook vooraf rustig op de website bekijken welk brood je wilt hebben.

jet
Moderator

Bericht door jet »

De Ekoplaza in Enschede (aan het verlengde van de Oldenzaalsestraat :wink: ) doet aan bestellingen :mrgreen:

...en om weer even on-topic te blijven:
Ik zag bij Lidl een muesli waarvan ik dacht dat ie vegan was. Zal het voor de zekerheid even checken zodra ik er weer kom.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Bij AH is van het zaden en pittenbrood (pain de ...) de bastille (volkoren) en de meergranen variant zonder melk. Er zit wel e472E in.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Renee1137 schreef:
Gnoe schreef:Bij AH op de vers brood afdeling konden ze me van geen enkel brood garanderen dat het veganistisch is. Het is nog speciaal nagevraagd 'achter de schermen'. (Ik heb het dus niet over voorverpakt brood want daarvan is volgens mij de allisson OK en er zijn verschillende afbakbroodjes.)
Ik denk dat je bij zo'n vraag meer succes hebt bij een natuurwinkel. Naast dat Vegantastic al aangaf dat bijna al het Ekoplaza-brood vegan is,

Dat heb ik niet gezegd. Van Ekoplaza weet ik het niet. Biologisch is iig niet standaard vegan.

Kwam trouwens net zachte biologische bolletjes tegen bij de Jumbo die vegan zijn (afgaand op ingredientenlijst). Ook een type hamburgerbroodje. Die zocht ik al eens. Wel handig nu gevonden te hebben

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Bij de Plus heb je ook zachte hamburgerbroodjes.

Plaats reactie