Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Ik kwam iets veganistisch tegen bij ...

Bericht door forisma »

Melkzuur komt niet van zuivel. Het is gewoon een stofje, wordt gemaakt van glucose, door de reactie met melkzuurbacteriën.

Ananas

Bericht door Ananas »

Of in je spieren als je te veel aan het klussen bent

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Het wordt meestal gemaakt uit melasse of zetmeel, maar kan (volgens food-info.net van Universiteit van Wageningen, en het boek E=eetbaar) ook uit wei gemaakt worden.

Ananas

Bericht door Ananas »

van diezelfde site:
*pagina melkzuur*

Dieetbeperkingen :
Geen. Melkzuur en lactaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Hoewel de naam een relatie met melk suggereert wordt het gemaakt uit suiker en kan het dus gebruikt worden door mensen met een melkallergie of lactose intolerantie.

het is gewoon het product van anaerobe verbranding met toevallig een naam waar melk in voor komt

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Ananas schreef:van diezelfde site:
*pagina melkzuur*

Dieetbeperkingen :
Geen. Melkzuur en lactaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Hoewel de naam een relatie met melk suggereert wordt het gemaakt uit suiker en kan het dus gebruikt worden door mensen met een melkallergie of lactose intolerantie.
En op een andere bladzijde van diezelfde website: "Het kan echter ook uit verzuurde melkwei gewonnen worden, maar is dan nog steeds van bacteriele origine en niet afkomstig uit het dier zelf"
Food-info gebruikt gewoon een veel te beperkte definitie van veganisme.

Ananas

Bericht door Ananas »

hmm ik denk dat het dan net zo'n kwestie is als met vitamine d3, dat de grens vd voedingsindustrie wat anders is dan die van vegans.
moet zeggen dat ik zelf melkzuur nooit gemeden heb.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Ik mijd het zelf ook niet. Stoffen die meestal vegan zijn en maar soms niet en toch maar in kleine hoeveelheden in producten zitten, vind ik niet de moeite waard om te gaan vermijden. Het effect van zulke stoffen op de dierindustrie is miniem, ik kan mijn energie beter aan iets belangrijkers besteden.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Fynnya schreef:Ik ben nog nooit bij een Russische winkel geweest, zelfs nog nooit gedacht over of die zouden bestaan in Nederland. Ik zie dat er in Utrecht ook een zit, nou ja een gemengde Slavische supermarkt tenminste.
Wat hebben ze daar eigenlijk dat leuk is om te proberen (als veganist)? Ik ben nooit in dat soort landen geweest, dus geen idee wat ze daar eten en of ik dat lekker zou vinden.
forisma schreef:Fynnya Dat is een goeie vraag, ik moet er goed over nadenken :)
Ik ga een lijstje maken met veganistische dingen van de Russische winkels die ik lekker vind!
Heb je al een lijstje? ;)
Ik ben vandaag bij die Slavische supermarkt geweest, en dat was wel grappig maar niet echt productief.
Het was moeilijk te zien wat vegan was, omdat een deel van de producten alleen ingrediëntenlijsten hadden in Slavische talen, die ik dus niet kan. En allerlei producten hadden geen foto of plaatje, maar alleen een tekst in Slavische taal, dus dan had ik überhaupt geen idee wat voor soort product er in zou zitten. Ik heb wel wat willekeurige dingen uit de rekken genomen om eens te kijken bij de Duitse ingrediëntenlijsten (die hadden opvallend veel verpakkingen wel), maar daar bleek niet veel bij te zitten dat én vegan was én iets was dat ik lekker vind.

Het enige Slavische dat ik gekocht heb, was een pot met groente in zuur. En ik heb wat zakjes graan gekocht, ze hadden gerst, gierst en boekweit. Niet heel spannend, omdat ik die normaal ook eet, maar wel leuk omdat ze er vast goedkoper zijn dan bij de biowinkel (waar ik ze normaal koop, omdat ik gierst en boekweit nog nooit op andere plekken heb gevonden). Ik weet alleen niet of ze geraffineerd zijn (ik heb überhaupt geen idee of boekweit en gierst ooit geraffineerd worden), maar ik heb ze toch maar gekocht, ik merk het wel als ik ze open maak.
Dus wel leuk om te kijken, maar helaas niet thuis gekomen met allerlei nieuwe producten om uit te proberen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Fynnya Wat leuk dat je al op ontdekkingstocht ben geweest :))) Ik was zelf nog niet in gelegenheid om daar naartoe te gaan en een lijstje te maken.
Waarom heb je geen halva (халва) gekocht, waar we het over hadden? :P Had je gelijk kunnen proeven.
Groenten in zuur koop ik ook altijd hoor :P Ik vind tomaten heerlijk! Vooral met couscous en falafel. Dat maakt een goeie combi.

UPD Granen zijn niet geraffineerd, nee :)
Laatst gewijzigd door forisma op do jun 30, 2011 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

indra

Bericht door indra »

ik ben in centraal azie geweest en inderdaad wordt daar ook veel graansoorten oa boekweit gegeten. ik wist eerst echt even niet waar ze het over hadden, zelfs de Engelse buckwheat verstond ik eerst anders.
veel gedroogde vruchten ook, gezouten abrikozennoten, .. maar verder typisch Russisch? best lastig.

indra

Bericht door indra »

indra schreef:ik zal contact zoeken met de klantenservice..

dit ontving ik. (beetje raar antwoord; verstaan ze honing niet onder dierlijk, of?)

Hartelijk dank voor uw bericht van 14-6-2011.

L&P olijfbrood is vrij van dierlijke ingrediënten.
L&P honing/notenbrood bevat melkzuur.
L&P frans stokbrood is vrij van dierlijke producten.

Met vriendelijke groet,

Albert Heijn Klantenservice

Fynnya

Bericht door Fynnya »

forisma schreef:Waarom heb je geen halva (халва) gekocht, waar we het over hadden? :P
Ik probeer suikerloos te leven en ben aan het "lijnen".
forisma schreef:UPD Granen zijn niet geraffineerd, nee :)
Wat is UPD?
indra schreef:
indra schreef:ik zal contact zoeken met de klantenservice..

dit ontving ik. (beetje raar antwoord; verstaan ze honing niet onder dierlijk, of?)
Het kan zijn dat ze onder dierlijk alleen dingen verstaan die niet vegetarisch zijn, dus die uit dood lichaam komen, en dat ze melk, ei en honing dus niet dierlijk noemen. Het kan ook zijn dat ze honing als plantaardig beschouwen, omdat het alleen in het lichaam van bijen is geweest maar niet door hun lichaam gemaakt is, ofzoiets. Geen idee of dat zo werkt hoor, maar dat zeggen mensen wel eens; en daarnaast schijnen veel Amerikaanse veganisten wel honing te eten. Het kan ook zijn dat ze gewoon niet goed opgelet hebben.
Als je niet specifiek naar alle details vraagt maar alleen vraagt of er iets dierlijks in zit, klopt er regelmatig niks van het antwoord dat je krijgt, klantenservice-medewerkers weten er vaak nauwelijks iets vanaf.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

C1000 introduceert deze week een lijn gekoelde vleesvervangers onder huismerk. Het gaat om de producten van GoodBite die al in de vestigingen te koop waren, maar voortaan het C1000-logo op de verpakking hebben. Tegelijk breidt de keten het assortiment uit.

‘Nieuw zijn tofu reepjes en het tofu blok’, meldt C1000-woordvoerder Rianne van Beek. Het gaat in totaal om vijftien vleesvervangende producten en vier varianten vegetarische vleeswaren.

Biologisch
Volgens de keten is voor deze lijn alleen eiwit gebruikt van kippen die een vrije uitloop hebben. De tofu reepjes en tofu blok zijn bovendien biologisch.

Euroweken
De uitrol bij alle vestigingen vindt in de loop van de week plaats. De producten liggen in de koeling op de vleesafdeling. Van Beek: ‘Om de introductie kracht bij te zetten zijn de hamburgers, balletjes en Javaanse schijven in de aanbieding tijdens de huidige Euroweken.’
http://www.distrifood.nl/web/Nieuws/Bin ... ismerk.htm

Hier zijn alle producten van C1000-Goodbite te zien: http://www.c1000.nl/assortiment/goodbite
Ik verwacht dat die nieuwe tofureepjes en witte tofu vegan zijn, en rul gehakt van Goodbite was al vegan, dus dan zal deze rul gehakt dat waarschijnlijk ook wel zijn.

Berti

Bericht door Berti »

www.goodbite.nl kan je alle ingredienten terugvinden.
ik vind het zo jammer, dat ze altijd maar denken dat overal ei-eiwit of melkeiwit in moet.
slaat nergens op....haal die zooi eruit en ze zouden nog meer kunnen verkopen want breder publiek dan.

cavia

Bericht door cavia »

Zag het inderdaad liggen gister. Ook zag ik dat Vivera een vegan pittige bonenburger oid heeft.

MirjamK

Bericht door MirjamK »

Oeeh jaa die bonenburger heb ik meteen geprobeerd !
En ik vond hem heel lekker ! (Had hem op een broodje gedaan mt sla enzo)
Echt lekker pittig haha

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Welke is dat dan? Kan die niet vinden op de site.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Ik weet niet of het al genoemd is, maar de Vegetarische Slager heeft 2 nieuwe producten: Lupine Bitterballen en Lupine Kroketten.
Beide 100% plantaardig. Ze zien eruit om te smullen, ik wou dat ik dichterbij woonde (of de verzendkosten niet zo hoog waren).
Ook hebben ze sinds kort een verkooppunt in Amsterdam, bij Boeren Jongens: http://boerenjongens.nl

cavia

Bericht door cavia »

Huh? Staat er op de site dat ze 100% plantaardig zijn? Zijn ze niet hoor (zit room in)! De Slagers versie is dat wel.
Edit; en de Slagerskroketten en -bitterballen zijn trouwens ook echt onwijs lekker.

Zen

Bericht door Zen »

cavia schreef:Huh? Staat er op de site dat ze 100% plantaardig zijn? Zijn ze niet hoor (zit room in)!
Oh noes! Ik heb ze net besteld...

Weet je dat heel zeker? Jij werkt er toch? Er staat duidelijk op de site dat ze 100% plantaardig zijn idd. Overigens zijn die Lupinekroketten en bitterballen niet bepaald nieuw.
Cut cold stone with a warm heart

Plaats reactie