Hoe houdt je jezelf warm ?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vrouwtje Piggelmee
Leefwijze: flexanist

Hoe houdt je jezelf warm ?

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » za mar 20, 2010 21:53

Er zullen vast ervaren veganisten zijn :)
Ik ben een enorme koukleum en daar om erg gesteld op m,n wollen truien en sokken en dekens en vachtjes
en ga zo maar door .En brei veel en heb altijd een hekel gehad om syntetische garens te gebruiken.
Ben nu oude truien uit aan het halen om er opnieuw mee te breien .
En ben van plan om van oude dekens vloerkleden te gaan weven .
Scheelt weer in het consuminderen en energieverbruik.
Wat gebruiken jullie als alternatieven ? Bij voorkeur mileuvriendelijk en fairtrade

Ik zag bij : De afstap .oude leliestraat 12 Amsterdam .Vlakbij het Multatuli beeld
Biobamboe "wol "
Zag er mooi en kwalitatief goed uit .
Dat ga ik dan eerst maar eens proberen .
Ben je strikt dan ben je extremist ,Laks dan ben je hypocriet,
Dus kun je het nooit goed doen .

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Hoe houdt je jezelf warm ?

Bericht door Fynnya » zo mar 21, 2010 13:19

Ik ben ook een enorme koukleum, en mijn warmhoudtruuk is mijn heerlijke kruikje, gemaakt door mijn lief. Een stoffen zak met erin gerst (denk ik, misschien was het een ander graan), dat ik 3 minuten in de magnetron leg en daarna onder mijn voeten. Heerlijk warm, en via mijn voeten wordt mijn hele lichaam dan warm. En het voelt veel lekkerder aan dan zo'n plastic kruik met water, deze vormt zich naar de vorm van je voeten. Ook heerlijk op je buik bij ongesteldheid.

Hanneke

Bericht door Hanneke » zo mar 21, 2010 13:54

Nou, ik vind dat ook heel lastig hoor. En heb pas weer een paar wollen truien gekocht. Misschien ben ik dan ook wel meer een flexanist dan een part-time veganist?

lena

Bericht door lena » zo mar 21, 2010 14:00

Zie dit topic over vegan breigarens en dergelijke.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 21, 2010 14:40

Ik heb een warme dikke trui van katoen. Die is erg warm. Te warm eigenlijk.
En heb ook een trui van hennep, die ook erg isoleert m.i.

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 21, 2010 19:05

Ik heb warme truien van bijvoorbeeld acryl. meerdere laagjes over elkaar doet het hem ook wel. Dekbed is van synthetisch materiaal en dat is by far het warmste dekbed wat ik ooit heb gehad. Ik ben echt een koukleum maar heb niet het idee dat ik wol nodig heb om het warm te hebben... nooit van wol gehouden ook.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 21, 2010 19:16

Ik vind acryl warmer dan wol. Dingen als bamboegaren heb ik nog niet uitgeprobeerd en zie ik hier ook niet in de winkels liggen. Ik ben een giga koukleum en draag in de winter (en nu nog) veel laagjes over elkaar. 's Avonds zit ik o de bank met een huisdeken (was afgelopen najaar in de aanbieding bij het Kruidvat) en daar heb ik vaak nog een paar kruiken bij.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 21, 2010 19:55

Wat voor mijzelf in elk geval werkt is: niet te lang stilzitten.
Van lang stilzitten word ik koud, maar als ik tussendoor beweeg, en mn spieren aan het werk zet, dan hou ik de kou veel langer (b)uit(en).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus » zo mar 21, 2010 20:13

Tijdens de olie crisis van 1973 werden er tips op de radio uitgezonden hoe je je warm kunt houden zonder de kachel hoog te draaien. Een ervan was draag een muts. De meeste warmte verlaat ons lichaam via het hoofd.

Andersom werkt ook: bij warm weer een natte hoed op zetten.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 21, 2010 20:18

Vorig jaar heb ik 's nachts idd weleens een muts opgezet 's nachts. Wat was het koud met je hoofd zo vlak onder het dak :shock:
Deze winter heb ik het bed andersom opgemaakt en liggen we dus met ons hoofd aan het voeteneind, maar een stuk verder van het dak af en gelukkig geen muts meer nodig gehad. Wel twee kruiken, extra deken en een dikke pyjama (met soms een trui eroverheen).

JesseL

Bericht door JesseL » zo mar 21, 2010 20:20

Qua warmte is op lamswol na, fleece volgens mij ongeëvenaard en nog vegan ook.

Sinds wij veel met sportkleding etc (vanwege het fietsen) bezig zijn en o.a. fleece ontdekt hebben, gebruiken we dat steeds meer. Bijvoorbeeld fleece dekens en een fleece trui is lekker warm. Je kan er alleen volgens mij niet mee breien... maar daar heb ik geen verstand van.

Één fleece trui met een dunne windbreaker erover was in de winter veel warmer buiten dan mijn warmste winterjas en het ademt ook nog beter.
Ook in huis doe ik tegenwoordig vaak gewoon mijn kampeer fleecetrui aan en dan kan de kachel gelijk 2 graden omlaag (t.o.v. een normale katoenen trui).

En inderdaad is je hoofd erg belangrijk. Niet voor niets hebben echte out-door slaapzakken een mummie vorm met capuchon om je hoofd warm te houden.

Wij hebben gelukkig een zeer warm huis (met dubbel HR++ glas). Vandaag was het met het zonnetje gelijk 25 graden binnen. Maar ook in de winter wordt het nooit echt koud (en we hebben een zeer fijne hetelucht verwarming). Een kruik heb ik gelukkig al in geen jaren meer nodig gehad.

Berti

Bericht door Berti » zo mar 21, 2010 21:07

ook ik herken het probleem, ben een wolfan van huis uit EN iemand die spint dus als het om materialen voor garens gaat moet je bij mij zijn!
(trouwens recent de wol opgegeven!!!! dus ben nu een vegan spinner)

polarfleece bestaat OOK als garen dus kan je mee breien.
er zijn garens met mengsel van verschillende plantaardige vezels die warmer zijn dan katoen.
linnen en het erop lijkende hennep (kwa eigenschappen) kan ik aanraden, geschikt voor het hele jaar.
dan is er nog ecosensor of ecofiber wat gemaakt is van PET flessen, is ook garen van
modal/ tencel/ lyocell/ viscose wordt gemaakt van hout of andere pulp vezel en is bio afbreekbaar, maar produktieprocessen zijn niet allemaal even milieuvriendelijk.
sojazijde, gemaakt van pulp van sojabonen heeft vergelijkbare eigenschappen van zijde en houdt je ook warm als zijde.
blijft altijd nog katoen, ben ik niet zo kapot van tenzij bio, ivm grote gebruik van chemicalien bij produktie.
zo zijn er ook garens met onderling gecombineerde vezels.

hoop dat dit een beetje helpt maar idd polarfleece (het echte spul) heeft verschillende warmteklassen.

groetjes
berti

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » zo mar 21, 2010 22:33

Bedankt ,bedankt voor jullie reacties .Wat is er veel mogelijk .Er gaat een wereld voor mij open
En wat een mooi spul op die plaatjes via de links .Dat is er nou zo fijn aan dat dit forum er is .Had zelf al rond gekeken naar zo,n thread maar bij producten gezocht . Of het over het hoofd gezien ,dat was dan vorige week . :) Toen ik van van plan was
om me eerst op veganistisch eten te richten .Wat gaat het hard .
Ben je strikt dan ben je extremist ,Laks dan ben je hypocriet,
Dus kun je het nooit goed doen .

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 21, 2010 22:40

Hoe ik mezelf warm hou is door te sporten. Geen antwoord op je vraag misschien, maar ik wilde dat iemand me dit eerder had verteld, vandaar. Als ik drie dagen niet sport, dan begin ik het rond 9 uur 's avonds echt koud te krijgen en tegen tien uur wil ik dan dat ik meer dan 5 fleecedekens had en vraag ik me af of ik ooit nog warm ga worden. Als ik gewoon elke dag of met 1 dag ertussen sport, is er niets aan de hand en heb ik het 's avonds helemaal niet koud (ook niet als ik bijvoorbeeld 's ochtends sport).

Wen

Bericht door Wen » ma mar 22, 2010 17:40

Ik heb altijd kou. En ik vind een dikke trui van acryl ongeëvenaard.

leukermetjou

Bericht door leukermetjou » ma mar 22, 2010 18:32

Framboos schreef:Hoe ik mezelf warm hou is door te sporten. Geen antwoord op je vraag misschien, maar ik wilde dat iemand me dit eerder had verteld, vandaar. Als ik drie dagen niet sport, dan begin ik het rond 9 uur 's avonds echt koud te krijgen en tegen tien uur wil ik dan dat ik meer dan 5 fleecedekens had en vraag ik me af of ik ooit nog warm ga worden. Als ik gewoon elke dag of met 1 dag ertussen sport, is er niets aan de hand en heb ik het 's avonds helemaal niet koud (ook niet als ik bijvoorbeeld 's ochtends sport).
Dat heb ik ook!

En omdat ik 4 huisgenoten heb die lekker stoken, hoef ik bijna nooit de verwarming aan en zit ik met een raampje open in mijn tshirtje :D. Als ik het 's avonds toch koud krijg pak ik een grote kop met thee en kruip onder een dekentje. Uf. Heb er nu al zin in!
Leuker, met jou. Omdat de wereld met jou zoveel leuker is.

rik23

Bericht door rik23 » ma mar 22, 2010 18:52

Ik gebruik het halve jaar door 3 dekbedden en hou overdag een pyjama aan onder mijn broek en trui(niet die pyjama waarin ik slaap!) en ik drink vooral warme en geen gekoelde dranken.

lena

Bericht door lena » ma mar 22, 2010 19:12

Er is tegenwoordig ook best veel synthetisch thermo-ondergoed, zowel van goedkope als dure merken (Action, Hema, Lidl, buitensportwinkel). Ik had dit jaar moeite met het vinden van echt fijne warme sokken. Had ooit thermo skisokken gekocht bij de Hema, maar die waren dit jaar allemaal met wol. De thermo-sokken die ik wel vond waren niet echt warm of niet echt comfortabel. Ik heb niet echt goed gezocht, dus ze bestaan vast wel, maar dat is dus wel iets waar je blijkbaar niet tot het laatste moment mee moet wachten met zoeken. Ik vind dat koude voeten ook vaak leiden tot een koud lichaam. Goede schoenen zijn wat dat betreft ook belangrijk (als je buiten bent).

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 22, 2010 21:05

rik23 schreef:Ik gebruik het halve jaar door 3 dekbedden en hou overdag een pyjama aan onder mijn broek en trui(niet die pyjama waarin ik slaap!) en ik drink vooral warme en geen gekoelde dranken.
Oi, echt? Zou er niet iets met je doorbloeding aan de hand zijn dan? Of met je schildklier?

rik23

Bericht door rik23 » di mar 23, 2010 20:46

Framboos schreef: Oi, echt? Zou er niet iets met je doorbloeding aan de hand zijn dan? Of met je schildklier?
Niet naar ik weet. Maar behoefte aan warmte heb ik altijd al gehad liefst zo,n 23 a 33 graden dag en nacht...

Ik heb wel vaker gehoord dat 3 dekbedden veel is, ik tref het ergens anders ook nooit aan.

Maar het weer is nu merkbaar een stuk aangenamer :D :D :D .

Plaats reactie