verborgen dierlijk

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
rik23
Leefwijze: veganist

verborgen dierlijk

Bericht door rik23 »

dierlijk vet in chips!!!????? link: http://www.alternet.org/food/145144" target="_blank

ice_cream_has_meat_in_it_7_vegetarian_foods_that_actually_contain_meat_products
Ever wonder why you can’t just eat a handful of potato chips? I used to think it was the salt, until I discovered that many brands are soaked in tallow (fat from membranous tissue in cattle) before hitting the shelves at the grocery store. And, here you thought you were just chomping on some greasy, deep-fried potatoes. I find this to be incredibly unfair.

en als naturel-chips liefhebber was ik wel geschokt dit te lezen.

net als dit trouwens toen ik zocht of appelsap in het produtieproces door gelatine-filters ging.(voor die heldere gelige kleur)
want ik vond dit! Ik heb zelf in een appelsap(concentraat)fabriek gewerkt.

Dat hele spul heeft niks meer met appelsap van doen na dat die fabrieken er mee klaar zijn.
Op de eerste plaats worden voor appelsap alle appels genomen, ook die welke op de grond liggen, met wespen erin, boeit allemaal niet, rot oid ook niet.
Dan wordt de zooi zo lang gekookt dat er alleen nog stroop over is.
Vervolgens wordt dat in vaten verpakt, standaard olietonnen met daarin een plastic zak.
Vervolgens komt het van voornamelijk oost europa, maar ook nog verder, vanuit zelfs Iran per “truck” naar hier.
Hier wordt het spul in een lab gechecked op suikerniveau, zuurtegraad, schimmels, bacteriën, etc.
Dan wordt het spul in giga opslagtanks gepompt via allerhande rvs en rubber slangen.
In de tanks wordt e.e.a. geblend, lees verschillende smaken met elkaar gemengd om verschillende leveranciers happy te maken.
Om het produkt te ont-schimmelen en bacteriën, wordt er een stof aan de appelsiroop toegevoegd, genaamd di-methyl-di-carbonaat.
Dit goedje, hetwelk in 95 zeker niet was toegestaan… http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimethyldicarbonaat" target="_blank

Vervolgens wordt er, om het zuurgehalte op peil te krijgen, L-malic acid aan toegevoegd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:L- ... ucture.svg" target="_blank
Een goedje, zo zuur dat het glazuur spointaan van je tanden springt.

Is het suikerniveau niet goed? hup type-70 mierenzoet vloeibaar suiker erbij.

Verder werden de leidingen en tanks er gespoeld met logen, zuren, schuimmidelen etc.
Of dat geheel weg is kun je ook je bedenkingen bij hebben.

Vervolgens werd het spul weer in vaten ingepakt en naar afnemers verscheept.
Waar er??? mee gedaan wordt eer er kraanwater bij komt en het in pakken wordt afgevuld….
Op dat pak staat dan plots 100% puur sap….
(moet zijn 100% puur bedrog uiteraard)

Sinds ik daar heb gewerkt heb ik nooit meer appelsap gedronken.

Zo veel rare kankersoorten zijn dus best verklaarbaar.
Geloof niet dat de overheid je beschermt tegen criminele bedrijfspraktijken

(volgens mij geldt bovenstaande voor de hele levensmiddelenindustrie.)

. ...dan toch maar een glaasje niet geconcentreert sinaasappelsap? http://www.youtube.com/watch?v=Qerc7a_d ... r_embedded" target="_blank

bron: reactie op een nieuwtje anarchiel.com

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: verborgen dierlijk

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik wist dat appelsap niet helemaal zuiver is, maar dit is wel erg ranzig.
Er is ook troebel appelsap te koop. Dat wordt hier in de omgeving gemaakt en heet geloof ik iets met flevosap. Dat vind ik wel lekker al drink ik het zelden.

Ik heb ergens gelezen dat er bij chips met een smaakje vaak een beetje lactose wordt toegevoegd om het smaakje beter aan het chipje te laten plakken. Staat niet op de verpakking, maar mijn buik laat het me wel weten dat het niet oké was.
Als er minder dan een bepaald percentage van iets in een product zit, hoeft het niet op het etiket te staan. Onbegrijpelijk.
Ik ken een meisje met glutenallergie en die dronk jaren geleden winterthee van Pickwick. Daar kreeg ze last van, al stond er niks op de verpakking. Toch maar contact opgenomen met de fabriek en idd zaten er gluten in, maar zo weinig dat het niet op de verpakking hoefde te staan.

Het wordt tijd dat de regels worden aangepast voor etikettering.

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita »

Eigenlijk ben ik juist blij dat ze ook de appels van de grond pakken. Die gebruik ik thuis ook (al laat ik er wel wat liggen en hangen voor de beestjes, vaak meer lieveheersbeestjes dan wespen overigens.)
En ik klop een eventueel beestje er wel uit, je appel is echt niet direct onbruikbaar. Ik wil je niet beledigen maar juist dit soort ideeen zorgen ervoor dat ons eten onnatuurlijk wordt. Dat appels moeten glimmen en geen gekke bobbels of gaatjes enzo mogen hebben. Vroeger kon je ook valappeltjes kopen, ideaal voor appelmoes.

Maar goed afgezien daarvan. Fijn dat je ons informeert. ik wil me wel eens laten verleiden door de glanzende pakken in de supermarkt. De reguliere voedingsmiddelen industrie is een drama. Ik ben wel heel blij dat mensen daar nu oog voor krijgen. Ben heel blij met programma's als de keuringsdienst van waarden en al die vreemde eetprogramma's van llink.

Vandaag was ik in een gewone supermarkt op zoek naar ranja. Ook zo'n drama. Bij de baby-afdeling stond roosevicee en het eerste ingredient was glucefructrose stroop, daar kan ik echt boos om worden. En dan het opgroeimix noemen!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Leuk zo een lijstje, maar denk dat het ook een beetje overdreven neergezet wordt in dat lijstje.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

rik23 schreef:ice_cream_has_meat_in_it_7_vegetarian_foods_that_actually_contain_meat_products
Ever wonder why you can’t just eat a handful of potato chips? I used to think it was the salt, until I discovered that many brands are soaked in tallow (fat from membranous tissue in cattle) before hitting the shelves at the grocery store. And, here you thought you were just chomping on some greasy, deep-fried potatoes. I find this to be incredibly unfair.
iemand vertalen alsjeblieft? :thanks:

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

Door dit soort praktijken koop ik het liefst zo min mogelijk producten die voor de 'massa' zijn bedoeld. Je kunt er dan van uitgaan dat ze in een fabriek met allerlei vage middeltjes in aanraking komen, ook al zou de vwa het allemaal goed moeten checken. Mijn chips is de biol. variant van AH, gefrituurd in zonnebloemolie, dus ik ga er maar vanuit dat deze redelijk clean is. Al weet je het nooit zeker. Ik ben sowieso niet zo'n appelsap-fan, maar die Fair Trade van de AH is best lekker. Al weet ik natuurlijk ook niet zeker of dat allemaal klopt. Het is de tol die we betalen voor massaproductie. Als we alles weer direct bij de boer zouden kopen of zelf zouden verbouwen, zouden deze fabrieken niet bestaan. Maar het is de behoefte van de samenleving, blijkbaar...

@Happyanita: Ik heb totaal niet het idee dat rik23 een dergelijke productselectie toejuicht. Ik ben het helemaal met je eens dat appels met bobbels en kuiltjes even lekker zijn. Maar de manier waarop de meeste producten verder op massaschaal worden geproduceerd in de fabrieken, en de vreemde praktijken die hier plaatsvinden waar wij als consument geen zicht op hebben, zorgen er toch net iets meer voor dat ons voedsel onnatuurlijker wordt. Vind het een beetje een vreemde link die je legt.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

Jasmijn schreef: iemand vertalen alsjeblieft? :thanks:
Ik had geen idee hoe ik dat vet duidelijk in zijn Nederlands moest omschrijven, dus maar even letterlijk.

Heb je jezelf weleens afgevraagd waarom je niet gewoon een handje chips kunt eten? Ik dacht eerst dat het aan het zout lag, tot ik erachter kwam dat veel merken hun chips in talg(vet van rundervliesweefsel?) weken voor ze in de supermarkt liggen. En je dacht dat je alleen maar op wat vette, gefrituurde aardappelen aan het kauwen was. Ik vind dit erg oneerlijk.

Ik vind het overigens niet erg geloofwaardig klinken:P
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

rik23

Bericht door rik23 »

Ik heb een tijdje in en kleine bio sap perserij gewerkt.
boeren en bedrijven die hun fruit er laten persen, sturen niet zelden vruchten die onder de rotte plekken zitten.
Met peren beb ik het een paar keer gezien dat de helft van de vruchten zo zacht was dat het tussen de rollers van de rollerbaan op de vloer kledderden "eerste persing" grapte mijn collega.

Toen ik ernaar vroeg zij de baas dat er in zowel de reguliere als de bio fruitverwerkingsbedrijven het gebruik van overtijds fruit heel gewoon is....

Verder moet in nog opmerken dat het sap tot 88graden verhit word en door dunne plastic buisjes(niet dat harde plastic van de theekan) de fles in gaat. Ongezond als je bedenkt dat plastic afgeeft bij warm vocht.

Een adviesje: bij de bio appel en multidiksap heb ik gelukkig nog geen duidelijke rotte plekken of een plastic smaakje geproefd.

Plaats reactie