Kokos

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Kokos

Bericht door Jasmijn »

Ik lees op verschillende sites dat kokosnoten soms geoogst worden door speciaal daarvoor getrainde apen. In het zuiden van Thailand komen nog opleidingsscholen voor en worden elk jaar wedstrijden gehouden wie het snelst kan oogsten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kokos" target="_blank
http://www.groenewiel.nl/tropischeprodu ... okokos.htm" target="_blank
http://eten-en-drinken.infonu.nl/produc ... onder.html" target="_blank

Enorme schok dus, want ik wist dit nog niet.
Jasmijn

Re: Kokos

Bericht door Jasmijn »

Hier een filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=wNHS93NHyYE" target="_blank
Ranna

Bericht door Ranna »

Oooww?! :shock:
Das helemaal nieuw voor mij ook!

Gatver.
Zen

Bericht door Zen »

Goede info Jasmijn! Wist dit ook niet... echt schandalig. :(

Als ik kokos koop is het vrijwel altijd biologisch. Ik ga eens kijken waar dat vandaan komt en het navragen bij de fabrikant.
Cut cold stone with a warm heart
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik heb al gemaild naar Ekoland of zij mij kunnen vertellen waar hun kokos vandaan komt en of het ook iets met de apen van doen heeft.
Weet jij andere biologische merken die ook kokos verkopen, aan wie we het ook kunnen vragen?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Had er wel eens van gehoord dat het gebeurde. Ik vind de vraag in hoeverre kan je dit vermijden belangrijk (ben benieuwd wel naar de antwoorden.. in principe is de kokos die ik heb wel altijd biologisch. Net als de kokosmelk).

En waar trek je de grens of is er geen grens? Omdat ook in andere landen nog steeds dieren worden gebruikt voor landbewerking enzo.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

je trekt de grens net zo ver als je de horizon kan zien.

als blijkt dat er geen duidelijkheid bestaat over de herkomst van de kokos, of als het antwoord luidt dat het verkregen is door gebruik van apen, dan geen kokos. is immers niet veganistisch dan. zelfde als met dierproeven: weet je dat een bepaalde shampoo niet dierproefvrij is, zal je 'em niet gebruiken.
Vegantastic schreef:Omdat ook in andere landen nog steeds dieren worden gebruikt voor landbewerking enzo.
welke landen, welke producten? dan hoef ik die ook niet meer.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Denk zo een beetje elk Afrikaans land en landen uit Azië en midden-oosten waar nog veel dieren gebruikt worden ipv machines. Denk dus nog genoeg producten.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

lekker is dat.
Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ik ben dol op kokos en ga deze draad niet meer lezen :mrgreen:
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

struisvogelen Apraxia?
Ted

Bericht door Ted »

Vegantastic schreef:Denk zo een beetje elk Afrikaans land en landen uit Azië en midden-oosten waar nog veel dieren gebruikt worden ipv machines. Denk dus nog genoeg producten.
Helemaal waar. Het strookt natuurlijk niet met de principes die we hier nastreven, maar eerlijk gezegt is dit niet mijn grootste zorg. Als ik het kan voorkomen, prima.
Maar als ik het gebruik van dieren aldaar vergelijk met het complete misbruik van dieren hier, moeten de prioriteiten toch wel hier liggen.
In veel landen hebben boeren een of een paar dieren die ze voor landbouw gebruiken. Het zijn enorme investeringen voor ze, maar machines liggen niet binnen de mogelijkheden. En daarom gaan ze wel veel beter met die dieren om, in tegenstelling tot in de westerse wereld, waar dieren als producten worden behandeld.
Wil je daar verandering in brengen, kun je beter die boeren gaan helpen meer geld voor hun product te krijgen en te investeren in machines.
Ted

Bericht door Ted »

Jasmijn schreef:Ik heb al gemaild naar Ekoland of zij mij kunnen vertellen waar hun kokos vandaan komt en of het ook iets met de apen van doen heeft.
Weet jij andere biologische merken die ook kokos verkopen, aan wie we het ook kunnen vragen?
Ergens wist ik wel dat er apen ingezet worden om kokosnoten te oogsten, maar heb er nooit bij stil gestaan... ben benieuwd of iemand meer weet over de herkomst van kokos hier in de winkels.

Ik weet dat er ook veel landen of gebieden zijn waar de kokosnoten gewoon door mensen worden geoogst. Zowel met een krom mes met een erg lange steel, als door mensen die de boom inklimmen. (knap klimwerk overigens, mooi om te zien)
Zen

Bericht door Zen »

Vegantastic schreef: En waar trek je de grens of is er geen grens? Omdat ook in andere landen nog steeds dieren worden gebruikt voor landbewerking enzo.
Helemaal waar. Hier hadden we het laatst nog over...

Maar bij kokos krijg ik nu de indruk dat het slechts common practice is in bepaalde landen om dieren (apen) te gebruiken... Wel goed om na te gaan of dat ook echt zo is. Wellicht is het gewoon een kwestie van kokos uit een bepaald aantal landen mijden. Of een campagne te starten... ;)
Cut cold stone with a warm heart
Ananas

Bericht door Ananas »

Hè bah, ik eet het zo vaak.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Denk dat ik er maar een mailtje achteraan ga sturen.
Plaats reactie