Dierenvellen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
*Martijn*
Leefwijze: veganist

Dierenvellen

Bericht door *Martijn* » zo dec 27, 2009 10:20

Sinds ik een beetje onder mijn steen vandaan aan het komen ben kom ik er achter dat veel mensen in hun huis dierenvellen hebben liggen. Dus de huid van een schaap inclusief de vacht. Ik heb mijn vriendin al voorgesteld dat we die schapen maar eens een fatsoenlijke begrafenis moeten geven. Weet iemand of er alternatieven bestaan voor dit wollen/leren produkt?

JesseL

Re: Dierenvellen

Bericht door JesseL » zo dec 27, 2009 10:34

Over welk product heb je het? Wij hebben voor zo ver ik weet geen dierenvellen in huis liggen. Ik dacht niet dat het nog van deze tijd was om dierenhuiden op de grond te leggen...

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo dec 27, 2009 12:18

Het gaat over dierenvellen. Dat staat boven het topic aangegeven als onderwerp. Het staat ook in de tekst. Nogmaals, voor alle duidelijkheid: het gaat over dierenvellen.

Sommige / veel mensen hebben dierenvellen in hun huis liggen. Ze doen dat als decoratief element, omdat het warm en zacht is en omdat ze het gezellig vinden. Ze hebben dus niet de associatie met dierenleed bij deze vellen. Waarschijnlijk hebben ze wel de associatie met 'natuurlijk' bij de dierenvellen. Mijn vriendin vertelde dat een dierenvel haar "warmte en omhulling" geeft. Zo'n vel ligt op de grond of op de bank en je kunt het bij je trekken als je het koud hebt. Vooral handig als mensen in huis op sokken of sloffen lopen.

De bedoeling van dit topic is niet om het gebruik van dierenvellen af te kraken, maar om alternatieven op het spoor te komen. Misschien bestaan er hoogpolige kleedjes van badstof?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo dec 27, 2009 13:01

Je hebt ook (namaak-)schapenvellen van synthetisch materiaal! M'n moeder heeft er een paar door het huis heen liggen. Ze zegt dat ze ze ooit bij Karwei gekocht heeft en dat ze die nog steeds verkopen.
Ik heb zelf niet gekeken dus ik weet niet zeker of ze nog steeds precies dezelfde hebben bij Karwei, maar in de folder staan wel schapenvachten. Ze zijn ook een stuk goedkoper dan die van IKEA (waar ze echte schapenvachten verkopen), dus hopelijk zijn deze inderdaad vegan?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo dec 27, 2009 13:09

Het heeft natuurlijk niet de uitstraling van een schapenvacht (maar mogelijk wil je dat als veganist ook helemaal niet), maar je kan in plaats van een los kleedje ook gewoon een klein stuk extra hoogpolig vloerbedekking kopen. Van die allerlekkerste meest luxe en zachte variant. Ik denk dat een stuk van zulke vloerbedekking kopen goedkoper is dan van dezelfde kwaliteit een los matje. Je kan vragen bij de winkel of ze nog losse restjes over hebben (die kan je dan vrij goedkoop krijgen, omdat ze een stuk van een meter toch niet makkelijk verkocht krijgen), of anders het kleinste stuk dat ze willen afsnijden, en dat gewoon in stukken snijden (of vragen of zij het even doen) en in meerdere kamers leggen.
Is heel lekker voor onder je bureau ook.

JesseL

Bericht door JesseL » zo dec 27, 2009 13:59

Ik wilde het niet afkraken, ik kon me er gewoon niets bij voorstellen. Ik wist serieus niet dat er nog mensen waren die zulke dingen in huis hadden. Bij dierenvellen denk ik aan een Canadese blokhut ergens diep in het bos met een open haard en een dierenvel voor de haard. Of een oud kasteel met van die vellen an de muur als decoratie.
Vandaar dat ik je topic niet goed begreep en dacht dat je het meer cryptisch bedoelde.

Als decoratie lijkt het me sowieso niet geschikt als veganist. Dat is hetzelfde als bont, leer of wol gebruiken... Ook zou ik geen nep vel willen. Ik ga ook niet een nep lijk in huis halen. Ik vermijd ook pertinent nep bont op jassen etc. Dan lijkt het alsnog alsof je met een dierentrofee wil pronken.

Als alternatief zou ik gewoon een lekkere fleece deken nemen. Zalig zacht en warm en vegan. :D

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 27, 2009 14:20

JesseL schreef:Ik wilde het niet afkraken, ik kon me er gewoon niets bij voorstellen. Ik wist serieus niet dat er nog mensen waren die zulke dingen in huis hadden. Bij dierenvellen denk ik aan een Canadese blokhut ergens diep in het bos met een open haard en een dierenvel voor de haard. Of een oud kasteel met van die vellen an de muur als decoratie.
Vandaar dat ik je topic niet goed begreep en dacht dat je het meer cryptisch bedoelde.

Als decoratie lijkt het me sowieso niet geschikt als veganist. Dat is hetzelfde als bont, leer of wol gebruiken... Ook zou ik geen nep vel willen. Ik ga ook niet een nep lijk in huis halen. Ik vermijd ook pertinent nep bont op jassen etc. Dan lijkt het alsnog alsof je met een dierentrofee wil pronken.

Als alternatief zou ik gewoon een lekkere fleece deken nemen. Zalig zacht en warm en vegan. :D
+1

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo dec 27, 2009 14:45

Sorry dat mijn verhaal niet duidelijk was. Maar als ze het bij de Karwei en bij de Ikea verkopen is het toch niet zo'n raar produkt.

Een paar jaar geleden zag ik bij een woninginrichtingwinkel een zwart polyurethaan berenvel liggen. Niet zacht en ook onbetaalbaar. Misschien leuk als grap, bijvoorbeeld om te laten zien dat berenvellen uit de tijd zijn, maar het spreekt me uiteindelijk toch niet zo aan.

Bedankt voor de tips!

Bij Ikea hebben ze koeienhuid (pas op, schokkend!) en schapenvacht. De schapenvacht is volgens mij nep, want wasbaar, egaal grijs en steeds van dezelfde grootte.

Jammer dat een schapenvacht zo'n warme uitstraling heeft. Ik denk dat een nep-schapenvacht het daar niet bij haalt. Uiteindelijk wil ik inderdaad helemaal geen dierenvel, ook geen imitatie. Misschien hooguit deze. (Maar van die ontwerpers vind ik het idee van een rasta kussen dan weer veel leuker.)

Dan moeten het maar stukken hoogpolig tapijt worden in ronde vormen, met misschien een gewatteerde bies en met leuke kleuren... Daar ga ik maar eens op broeden.
Laatst gewijzigd door *Martijn* op zo dec 27, 2009 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo dec 27, 2009 14:50

*Martijn* schreef:Sorry dat mijn verhaal niet duidelijk was. Maar als ze het bij de Karwei en bij de Ikea verkopen is het toch niet zo'n raar produkt.
Ik vond je volkomen duidelijk, en was ook beetje verbaasd dat anderen het niet begrepen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 27, 2009 15:00

O ik begreep het wel, alleen dacht ook dat het meer iets van vroeger was en boshutjes en Canada enzo. Het verbaast mij dat veel mensen het thuis hebben.
Maar die +1 was eveneens bedoeld voor de fleecedeken. Die is ook zalig warm.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo dec 27, 2009 15:06

Ik vind die nep-schapenvachten niet per se minder warmte uitstralen dan echte, maar ik heb ze ook nooit zo vergeleken... Ik zie het ook niet echt al een schapenhuidje denk ik, meer als een zacht wit kleedje waar de kat graag op ligt dat toevallig die vorm heeft :)

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di dec 29, 2009 11:17

*Martijn* schreef: Bij Ikea hebben ze koeienhuid (pas op, schokkend!) en schapenvacht. De schapenvacht is volgens mij nep, want wasbaar, egaal grijs en steeds van dezelfde grootte.
Ik heb die schapenvacht wel eens bekeken bij de Ikea, en ik moet zeggen dat de witte verdacht echt lijkt. Misschien snijden ze ze allemaal in dezelfde grootte en worden ze geverfd?

Quote van Ikea:
Het leer zal zijn natuurlijke uiterlijk en kwaliteit langdurig behouden.
Natuurlijke littekens, brandmerken en wisselingen in kleur en afmeting vormen een natuurlijk onderdeel van het leer en verhogen de individuele uitstraling van je unieke vloerkleed.
:shock:

Maar je hebt gelijk dat steeds meer mensen dat mooi lijken te vinden. Omdat 't zogenaamd natuurlijk, woest en romantisch is. :( Het zal moeilijk zijn daar een vervanging voor te vinden denk ik. Een fleecedekentje is niet zo woest. Maar gelukkig zijn er genoeg andere mooie vloerkleden van plantaardig materiaal.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di dec 29, 2009 12:03

Lieke schreef:Ik heb die schapenvacht wel eens bekeken bij de Ikea, en ik moet zeggen dat de witte verdacht echt lijkt. Misschien snijden ze ze allemaal in dezelfde grootte en worden ze geverfd?
Op de site van de Engelse Ikea is de witte ook duurder dan de grijze. Misschien is de grijze nep en de witte echt? De grijze lijkt egaal, terwijl de witte volgens mij minder egaal is en ook een andere vorm heeft. Maar als het om leer gaat, dan vind ik de wasinstructies erbij wel erg raar, want normaal mag je leer helemaal niet wassen.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » wo dec 30, 2009 11:43

Ik ken zelf van de Ikea alleen die witte. En dan liggen ze op zo'n enorme stapel, afschuwelijk :( Ik vind er niks aan, zo'n half lijk op je vloer. Maar prima als ze het na kunnen maken natuurlijk. Mijn broertje van 3 stond eergisteren in de Ikea naast zo'n koeienhuid en zei tegen mij: "kijk Eva, dat is gewoon een dode koe, dat is toch zielig!" Een paar mensen moesten lachen maar gelijk had hij wel.

Framboos

Bericht door Framboos » wo dec 30, 2009 12:32

:hehe:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 30, 2009 12:55

Grappig zeg :D Dit soort opmerkingen van kinderen verdient een apart topic!!! http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... =59&t=6443" target="_blank

(en in de V...)

Ranna

Bericht door Ranna » wo dec 30, 2009 15:36

*Eva* schreef:Mijn broertje van 3 stond eergisteren in de Ikea naast zo'n koeienhuid en zei tegen mij: "kijk Eva, dat is gewoon een dode koe, dat is toch zielig!" Een paar mensen moesten lachen maar gelijk had hij wel.
Whahahaa!!! Geweldig dat soort uitspraken en nog raak ook.
Gek hè dat er mensen zijn die dat niet zien, of erger nog, het mooi vinden, brrrrrrrrr....

Er zijn tegenwoordig ook hele mooie kleden van textiel?
En anders maar een stel pantoffels bij de deur in verschillende maten. Als de mensen koude voeten krijgen doen ze die maar aan. Een fleecedeken op de hoek van de bank en voila.

Plaats reactie