Koffiemelk

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
JesseL
Leefwijze: veganist

Koffiemelk

Bericht door JesseL » wo dec 23, 2009 11:19

Ik heb er ooit wel eerder naar gevraagd, maar er is volgens mij nog niet een specifiek topic over koffiemelk.

Thuis neem ik nu meestal de Campina plantaardig. Deze smaakt redelijk neutraal en werkt beter als koffiemelk dan normale sojamelk. Het is iets dikker en je hebt er minder van nodig, waardoor je koffie minder koud en waterig wordt. Ook is het goed betaalbaar en gewoon in de supermarkt te koop.
Nadeel is dat het van Campina is, wat de grootste zuivel producent van Nederland is, maar ja, dit product is wel vegan. Dus op zich is dat weer positief en hierdoor is vegan koffiemelk opeens wel beschikbaar voor de massa.
(Wel grappig dat ze het zelf aanduiden als een gezond alternatief voor normale koffiemelk, ze zeggen dus zelf dat melk niet gezond is :grin: )

Deze is helaas alleen in 500 ml te krijgen. Hierdoor is het dus niet te gebruiken om mee te nemen als je ergens heen gaat of zo. Ik kan verder ook geen vegan koffiemelk poeder of cups vinden. Ik vind dit wel heel lastig. Het zou toch wel erg fijn zijn als ik nog gewoon op visite kan gaan en koffie kan drinken (zonder melk vind ik niet echt een optie). Kent iemand wel vegan cups of poeder of een andere oplossing?

Jasmijn

Re: Koffiemelk

Bericht door Jasmijn » wo dec 23, 2009 11:31

Thuis kan je de soja koffiecreamer gebruiken. Of misschien is dit wat? http://www.soya.be/nl/market.php?produc ... koffieroom" target="_blank" target="_blank
Ik drink zelf geen koffie, maar heb wel eens 'stiekem' gewone sojamelk of soja cuisine door de koffie van mijn moeder gegooid. Het schifte een beetje en ze merkte wel een verschil, maar volgens mij is het prima te doen.

En meenemen, tja... Misschien kun je een busje instant sojamelkpoeder aanschaffen, en dat evt. overdoen in kleinere porties zodat je het makkelijk mee kunt nemen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 23, 2009 11:40

Waarvan is die campina plantaardig dan van gemaakt? Ik ken dat product niet.

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 23, 2009 11:52

Water, plantaardige olie 8%, glucosestroop, caseïnaat, emulgator (E471/E472e), stabilisator (E340/E331/E407 plantaardig), antioxidant (E307/E304/E322), zout, kleurstof (E160a).
Sommige E nummers zouden van dierlijke oorsprong kunnen zijn, maar zijn dat meestal niet en aangezien ze het bij 407 benadrukken dat het de plantaardige variant is, ga ik er vooralsnog vanuit dat het hele product plantaardig is. Maar ik ga dit nog wel na vragen voor de zekerheid.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 23, 2009 11:59

Volgens mij is caseïnaat alleen te verkrijgen uit melk. http://www.hyfoma.com/nl/content/voedin ... caseinaat/" target="_blank

Beetje raar dat ze bij sommige e-nummers 'plantaardig' bij zetten en wel caseine erin gooien. Wel erg misleiding.

Bij e160a kan trouwens ook visolie gebruikt worden.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo dec 23, 2009 12:07

Caseïnaat... sja, dat is dierlijk!
Nogal misleiding dat ze er 'plantaardig' opzetten inderdaad. Dat vind ik ook bij de zogenoemde 'plantaardige margarines' met D3 niet kunnen.

Misschien kunnen we hiermee naar Kassa stappen!?

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 23, 2009 12:09

Jeetje! Dat wist ik niet. Dat is wel heel erg misleidend dan. :shock:

Ik heb ze al een email gestuurd om te vragen naar de gebruikte hulpstoffen, maar dit is wel heel ernstig.

Nu wordt mijn vraag naar alternatieven nog actueler, aangezien ik dan ook iets anders voor thuis nodig heb.
Thuis wil ik dus iets in een grote, voordelige verpakking en verder iets kleins of makkelijk doseerbaar om mee te kunnen nemen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 23, 2009 12:26

Kan je de sojaroom niet gebruiken van alpro of provamel?

Bij natuurwinkel heb je ook van soyatoo een koffieroom.

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 23, 2009 12:33

De Soya Cuisine van Alpro vond ik niet echt lekker in de koffie. Iets te vettig of zo. Bovendien is het ook wel erg duur om het als koffiemelk te gebruiken. Geopend moet het koel bewaard blijven en het dopje is niet lek vrij, dus heel handig om mee te nemen voor buiten de deur en op visite is het ook niet.

Die soyatoo was volgens mij ook redelijk onbetaalbaar, maar ik kan me vergissen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo dec 23, 2009 13:43

Ik drink zelf mijn koffie zwart, maar heb wel poeder voor amandelmelk in huis. Dat is wel zoet en ook vrij prijzig, maar wel te gebruiken om koffie mee te verzachten. Ik maak amandelmelk als ik opeens een craving voor melk hebt.

Eagle

Bericht door Eagle » wo dec 23, 2009 16:52

@Jesse: er bestaat nog wel een ouder topic. (Ik zat met hetzelfde probleem dus heb onlangs hiernaar gezocht.) Biedt waarschijnlijk geen oplossing maar misschien wil je het nog eens nalezen.

http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... &sk=t&sd=a

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 23, 2009 18:01

Heb ik toch niet goed genoeg gezocht. Stom, met Google kan ik altijd alles vinden, maar met forum zoekmachines lukt het me nooit goed...

Blijkbaar was het probleem met Campina plantaardig al bekend. :(

Ik heb net weer koffie met normale sojamelk geprobeerd en dat is toch echt niet lekker. Heb bijna een 1/3 sojamelk nodig om het een beetje licht genoeg te krijgen. De koffie smaakt dan teveel naar soja (blijkbaar versterkt koffie de soja smaak, of de warmte) en het wordt erg waterig.

marjan

Bericht door marjan » wo dec 23, 2009 18:29

met opgeklopte vanillemelk of beter nog de machinato is koffie ook heel lekker hoor!

Eagle

Bericht door Eagle » wo dec 23, 2009 19:17

@Jesse: ik heb gezocht met het zoekgedeelte op de NVV homepage. Zoekfunctie van forum vindt niet alles.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » wo dec 23, 2009 21:27

mijn oplossing is cappucino maken of anders zwart drinken dus espresso.
maar buiten de deur is inderdaad lastig, bij mensen waar je vaak komt zal het nog wel te doen zijn maar voor andere dingen lijkt plantenmelk in poedervorm me het best werken (lang houdbaar en zo)

jet
Moderator

Bericht door jet » za dec 26, 2009 10:46

ik heb soyatoo koffiemelk in huis, maar nog niet geprobeerd.
Met cuisine vind ik koffie niet lekker. Meestal drink ik mn koffie zwart, maar soms dan heb ik wat last van mn maag, wil ik wel koffie, en dan wil ik toch wel graag een scheutje 'melk' in de koffie.
Heb verschillende mensen de soja cuisine variant laten proeven, en de mensen die hem lekker vonden waren degenen die toch ook al 3 kg suiker in de koffie deden (die proeven dan niet dat het naar soja gaat smaken blijkbaar).
De officiele koffieroom ga ik nog proberen, dan zal ik het hier wel posten.
Overigens heb ik een jaar geleden ofzo precies dezelfde fout gemaakt met Campina plantaardig. Had ik ook meegenomen in de veronderstelling dat het volledig plantaardig is.... maar helaas.
Wel een boze brief gestuurd toen, maja, nooit meer wat van gehoord :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Berti

Bericht door Berti » za dec 26, 2009 10:59

ben benieuwd hoe je ervaringen zijn.
het blijft lastig om iets anders voor de koffie te vinden dan gewoon sojamelk die is opgeklopt :)

anderszijds vind ik eigenlijk niet dat er 100% plantaardig op een verpakking mag staan als het niet ook INDERDAAD plantaardig is... dat kom je op meerdere plaatsen tegen.....

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 26, 2009 11:05

Als Radar of Kassa hier tegen in actie komen dan gebeurt er meestal wel iets. Die zullen het bij dit onderwerp niet doen, omdat de doelgroep te klein is, maar ik zou graag zien dat de NVV meer zou optreden tegen dit soort misleiding.

Berti

Bericht door Berti » za dec 26, 2009 12:02

misschien iets voor de reclamecode commissie ivm valse weergave van feiten.

Wen

Bericht door Wen » za dec 26, 2009 12:59

Ik vind het echt niet kunnen om plantaardig op de verpakking te zetten, als het niet geheel plantaardig is :!:
Dat is gewoon misleiding

Plaats reactie