Tofutti kaasplakjes vs. Cheezly

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Char
Leefwijze: part-time veganist

Tofutti kaasplakjes vs. Cheezly

Bericht door Char » di dec 08, 2009 22:19

Sinds 3 weken eet ik bijna helemaal veganistisch en ik heb al verschillende producten uitgeprobeerd. Ook heb ik vegan kaas geprobeerd: Creamy Smooth plakjes van Tofutti, in de smaak Cheddar. Ik ben er serieus van geschrokken hoe smerig ik het vond! Werd er misselijk van :oops: Hun Boursin-achtige smeerkaas vind ik wel super lekker. Nu is mijn vraag wat anderen hier vinden van die Tofutti kaasplakjes??
Ook vraag ik me af of Cheezly van Redwood lijkt op de plakjes van Tofutti of dat dat echt heel anders smaakt? Ik wil die namelijk opzich wel proberen, maar het is redelijk duur dus als de meesten hier het super erg op Tofutti vinden lijken laat ik het liever in de winkel liggen :wink:
Is het trouwens ook ongesmolten te gebruiken of is het echt de bedoeling dat je het smelt?

Ik hoor het graag!

PS: Ik heb al op dit forum gezocht op sojakaas enzo maar heb niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden.

Wendy uit Haarlem
Leefwijze: veganist

Re: Tofutti kaasplakjes vs. Cheezly

Bericht door Wendy uit Haarlem » wo dec 09, 2009 9:26

Nou, toen ik net gestopt was met het eten van kaas vond ik Tofutti ook heel vies (de plakjes dan, de smeer"kaas" is heerlijk). Maar nu ik al een hele tijd de smaak van kaas kwijt ben vind ik het heerlijk. Maar ik eet het nooit koud!

Wat ik vaak doe is boterham beetje roosteren en dan in de oven met plakje Tofutti en tomaat, of pesto en pijnboompitjes. Ik neem altijd wel de Tofutti Mozarella, die Cheddar vind ik niet lekker.

Cheezly (ook de mozarella style) gebruik ik altijd voor op de pizza en is heerlijk! Bijna niet van echt te onderscheiden en zelfs de vleeseters hierin huis vinden het te eten. Kan ook op de tosti gebruikt worden.

Je moet er gewoon mee experimenteren. Beetje groenvoer erbij bijvoorbeeld vind ik ook altijd al een stuk lekkerder.

Succes!

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 09, 2009 9:45

Ik kan me bij Wendy aansluiten.

Wij hadden eerst de Redwood geprobeerd, maar die wil je ook niet koud eten. De smaak is nieteens zo slecht, maar de structuur is heel anders en een beetje melerig. Gesmolten is het wel erg lekker. Wij hebben nu alle 4 de smaken van Redwood geprobeerd (op zelf gemaakte pizza's) en ze schelen niet veel in smaak.

De Tofutti roomkaas was erg lekker. Dus we hadden er meer vertrouwen in dat de Tofutti plakjes ook lekker voor zo op brood waren. Bij ons in Almere verkochten ze alleen de Cheddar style. Deze is qua structuur beter dan de Redwood (voor koud), omdat het smeuïger is net als echte kaas, maar qua smaak is het inderdaad niks. Nu gebruiken we het om 1x per week onze dochter te trakteren met een tosti. Daar was ze toen we nog alleen vegetariërs waren nogal gek op en dat miste ze wel. Ik vind de plakjes bijna onbetaalbaar, maar voor dit doel (1x per week 1 plakje, de plakjes zijn individueel verpakt) is het wel een goede optie. Gesmolten is het redelijk.

Zelf mis is van alle dingen die je als veganist kan missen kaas ook het meeste. Ik was echt verslaafd aan kaas. Oude kaas, jonge kaas, komijnekaas, Friese nagelkaas, geitenkaas, brie, blauwe kaas etc. Zalig!

Ik hoop dat daar nog eens goede vervangers voor komen. (wellicht kaas van moedermelk ;) )

Marla

Bericht door Marla » wo dec 09, 2009 10:13

Ik vind de Redwood kazen echt de lekkerste die er zijn, en eet ze regelmatig gewoon zo op brood. Het is wel zo dat je er echt aan moet wennen, de eerste keer dat ik een vegan kaas at vond ik het echt niet te vreten.

Char

Bericht door Char » wo dec 09, 2009 21:51

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 't inmiddels zelf gekocht want het was 'maar' 3 euro en dat vond ik toch wel meevallen. Ik heb Super Melting Gouda Style gekocht en ben er heel enthausiast over! Gelukkig, was even bang dat ik ze allemaal zo vies zou vinden als die van Tofutti. Ik vind het qua smaak best wel op echte kaas lijken, alleen is de structuur wel anders, inderdaad melerig Jesse. Gesmolten vind ik 't helemaal goed :D Het smelt heel anders dan die Tofutti toen we die probeerden, Cheezly werd vloeibaar en werd opnieuw vast toen het afkoelde terwijl die Tofutti een raar papje bleef. Ben helemaal blij met Cheezly haha, ga denk ik binnenkort lasagna proberen te maken! Heb ook al ergens een receptje voor 'kaassaus' met gistvlokken gevonden, is misschien lekker om de bechamelsaus te vervangen die er normaal overheen ging.
:thanks:

JesseL

Bericht door JesseL » do dec 10, 2009 9:43

Mooi dat je het lekker vond!
Wij hebben toevallig gisteren Lasagne met de tweede helft van onze Redwood eroverheen gegeten. Maandag hadden we al zelfgemaakt pizza met de eerste helft erover gegeten. Zo is het nog een beetje betaalbaar. De hoeveelheid vind ik net iets te groot per pakje. Zelfs voor ons als gezin is één verpakking per keer toch echt teveel. En het is helaas eenmaal geopend niet lang houdbaar. De eerste keer ging het al na 4 dagen een heel klein beetje schimmelen.

JesseL

Bericht door JesseL » vr dec 11, 2009 11:00

JesseL schreef:Ik hoop dat daar nog eens goede vervangers voor komen. (wellicht kaas van moedermelk ;) )
Beetje offtopic: Geen kaas, maar ijs van moedermelk is ook een goed idee:
http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watc ... melk.dhtml" target="_blank

Berti

Bericht door Berti » za dec 12, 2009 9:41

ben ook nog redelijk vers als vegan dus het is hier ook nog een ontdekkingsreis.
de tofutti kaasplakjes vind ik persoonlijk niet echt een succes, inderdaad erg melig.
cheezly vond ik ook niet veel aan, en over yakso ga ik het helemaal al niet hebben.
het boek ultimate uncheese cookbook van joan stepaniak vind ik daarentegen een openbaring!!!
zo heb ik al tosti's gemaakt, "kaas"saus, en blokkaas die veel beter smaakte EN goedkoper was dan die tofutti plakjes...
dus ik vind het boek een aanrader, het mondgevoel klopt ook beter en het is vaak ook even bevredigend ook al trekt het geen draden ;) al moeten sommige recepten een tikje aangepast worden naar je smaak misschien maar recepten zijn dan ook slechts een leidraad en niet in rots gebeiteld ;)
mondgevoel is erg belangrijk bij eten, dus melige kaasplakjes, die mag iemand anders hebben :)
denk dat het ook belangrijk is als je een kaasvervanger zoekt, geen kaassmaak/ structuur te verwachten dat helpt al een eind, wat je zoekt is juist bevrediging van een behoefte.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za dec 12, 2009 13:40

Het is prima in te vriezen. Ik rasp het meestal helemaal en vries dan restanten in in kleine zakjes/bakjes.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 12, 2009 22:25

Hallo mensen, ben nieuw hier maar wilde ook mijn 2 cents even laten horen.
Die zogeheten veganistische kaas van Yakso is precies wat de naam al zegt: 'JAK'.
Ik heb daarna de Cheezly Nacho smaak geprobeerd en die vind ik wel lekker. Dat heet, in gesmolten toestand.
Voor nog betere nepkazen hou ik me aanbevolen :)

jet
Moderator

Bericht door jet » zo dec 13, 2009 15:34

die yakso is inderdaad te *piep* voor woorden. Ik weet niet hoe ik het pakje heb opgekregen. Ik weet wel dat ik het niet nog een keer ga kopen (ik was net zo blij dat het in de gewone supermarkt, de jumbo, verkocht werd, en dat ik er niet voor naar de natuurwinkel hoefde, maar helaas.....)

De cheezly van tofutti vind ik wel lekker. Duurt wel langer dan de niet-vegan-variant om het bijvoorbeeld te smelten en ik gebruik het echt alleen maar als smeltkaas. Als niet gesmolten en op brood ofzo, dan eet ik liever wat anders..... Meestal zorg ik ook voor voldoende kruiderij, dus gaat het me vooral om de gesmolten-kaas-textuur ipv de smaak. Je kunt het vergelijken met dezelfde soort plakjes die ze bij bijvoorbeeld de Aldi verkopen en die men op hamburgers bij de Macdonalds enzo pleegt te doen. Ook die eet je bij voorkeur niet zoals 'gewone' kaas op je brood......
Dus om de originele vraag te beantwoorden: ik denk dat de plakjes vooral bedoeld zijn om te smelten, en niet voor op brood of iets dergelijks....
Bij de Natuurwinkel hebben ze ook van die ronde kaasjes die je zelf moet schaven. Ook die smelt ik liever, maar dan vind ik dat ze (i.t.t. de tofutti-smeerkazen) erg slecht houdbaar zijn (ik doe er tijden over om zo'n rond kaasje op te krijgen, en op een gegeven moment schimmelt het echt wel).
Overigens heb ik ontdekt dat het in Duitsland allemaal stukken goedkoper is. Moet je er alleen wel voor naar D :mrgreen: (en de dichtst bijzijnde winkel in Duitsland voor mij is helaas weg :( )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo dec 13, 2009 23:09

Als je het invriest is het toch opgelost?

jet
Moderator

Bericht door jet » ma dec 14, 2009 11:11

kun je dat invriezen dan?
als ik tofu of iets dergelijks invries, dan heeft het na het ontdooien een andere textuur/structuur.
Ik dacht dat dat ook zou gelden voor dingen als cheezly, omdat dat immers ook sojakaas is....?
(heb het nog niet geprobeerd, want ik vind tofutti extreem lekker, dus daar ga ik niet mee experimenteren, en de cheezly probeer ik dan gewoon op te maken, door een keertje een extra pizza te maken ofzo)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » ma dec 14, 2009 11:30

De cheezly heb ik nooit geprobeerd in te vriezen maar die redwoodkaasjes wel en dat gaat prima.

Marla

Bericht door Marla » ma dec 14, 2009 13:30

Hihi, volgens mij gaat het niet helemaal goed in de posts hierboven. Cheezly is de kaas van Redwood, niet die van tofutti! Apraxia, jij hebt dus gewoon cheezly ingevroren en dat gaat inderdaad prima :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet » ma dec 14, 2009 15:05

ah kijk!
die smeerkaasprut van tofutti is lekker genoeg om op tijd op te hebben :mrgreen:
heb altijd alleen moeite met zo'n blok van die kaas die je moet schaven, maar misschien eens in de diepvries mikken dan.
Geen textuurveranderingen dan?

Marla

Bericht door Marla » ma dec 14, 2009 16:05

Wij hebben er nooit moeite mee om de cheezly op tijd op te krijgen maar eten hem dus ook gewoon zó op brood, dus dan gaat het ook wat makkelijker. Mijn moeder vriest hem wel altijd in als ze een stuk voor me heeft gekocht en dat smaakt daarna nog prima.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jan 19, 2013 17:51

Ik had in Dortmund de Tofutti Creamy Smooth Slices, Cheddar Style meegenomen en van de week voor het eerst geprobeerd met een "salami"tosti en dat was al heerlijk, en zojuist een bagel met tomaat en twee plakjes cheddar en in de oven.
Zo'n 20 jaar geleden had ik een bagel verslaving "tomato 'n cheddar bagel" en dit was toch wel precies zoals ik het in mijn hoofd had hoor. Vond het echt super goed nagemaakt. Het lijkt enorm veel op die goedkope cheddar die ik in mijn studententijd bij de aldi kocht.

http://nutritionempire.net/Content/Prod ... 342763.png

Cheezly heb ik ooit geprobeerd maar dat vond ik vreselijk overigens.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas » wo feb 27, 2013 21:10

(beetje late reactie maar ik loop erg achter met bijlezen 'sinds mijn vakantie')

Dani, deze kun je ook gewoon hier bij bio winkels kopen! In elk geval EkoPlaza kan het voor je bestellen als het niet vast in het assortiment zit. Ik vind deze plakjes lekker op burgers :)

Charlotte80
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 » do feb 28, 2013 13:46

Brrrrrr ik vind alle soja-kazen die ik tot nu toe heb geprobeerd echt smerig - ben dus ook vrij snel opgehouden ze te proberen :D Ik maak zelf twee verschillende notenkazen, één op cashew-basis, en één op amandel-basis, en die vind ik zowel op brood als op ovengerechten lekker. Ze smelten niet, maar dat neem ik dan maar voor lief :-)

Ik lees steeds hele goede verhalen over Daiya, hopelijk komt dat nog een keer naar Europa!

Plaats reactie