Punselie ingredienten

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Punselie ingredienten

Bericht door lena » vr nov 06, 2009 10:11

Ik keek net even op de site van Punselie naar de ingredienten. Er staat dat er gehard plantaardig vet in zit, en boteraroma. Dat geharde vet, dat zat er toch eerst nooit in? En weet iemand hoe het zit met boteraroma? Er staat nog wel steeds bij dat ze koemelk-eiwit en lactosevrij zijn, maar dat kan natuurlijk ook omdat het inmiddels zo ver doorbewerkt is dat er geen eiwitten/suikers meer in zitten. Heb ik gewoon nooit goed opgelet (het is alweer een poosje geleden dat ik deze koekjes gekocht heb), of zijn de ingredienten veranderd?

Framboos

Re: Punselie ingredienten

Bericht door Framboos » vr nov 06, 2009 10:23

Nee, dat zat er eerst niet in...

Hoop wel dat ze nog vegan zijn!

lena

Bericht door lena » vr nov 06, 2009 11:37

Ik heb ze maar even gebeld. Volgens de meneer aan de telefoon zijn de ingredienten de laatste 15 jaar niet veranderd. Boteraroma is niet van boter of andere melkbestanddelen gemaakt.

Dan ga ik er maar vanuit dat het goed is. Waarschijnlijk zaten er altijd altijd al geharde vetten in maar stond dat niet zo op de verpakking? Ik heb geen verpakking bij de hand, dus ik kon het ook niet vergelijken.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr nov 06, 2009 11:43

http://www.veganisme.org/gi/g26/g26_p27.htm" target="_blank
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/ ... ter_aroma/" target="_blank
http://www.food-info.net/nl/colour/caramel.htm" target="_blank (Diacetyl=boteraroma)

Ik wist niet dat boteraroma dus plantaardig kan zijn. Grappig om daar achter te komen. :)
Biedt weer mogelijkheden als je ergens 'boteraroma' op ziet staan en je het daardoor anders niet zou nemen :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr nov 06, 2009 12:01

Ik vroeg me dit laatst ook al af. Had van Hellema spritsen gekocht. Bij allergie informatie stond dat er niets doorzat, maar thuis zag ik bij de ingrediënten aroma (boter) staan. Goed om te weten dat dit dus plantaardig is. De speculaas van Hellema is ook plantaardig (staat in de link van Vegantastic), voor de spritsen zal dan wel hetzelfde gelden.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 06, 2009 12:56

JudithK schreef:Ik vroeg me dit laatst ook al af. Had van Hellema spritsen gekocht. Bij allergie informatie stond dat er niets doorzat, maar thuis zag ik bij de ingrediënten aroma (boter) staan. Goed om te weten dat dit dus plantaardig is.
Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. En als er staat 'aroma (boter)', dan betekent dat volgens mij dat er in het aroma boter zit.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr nov 06, 2009 13:05

Is wel een redelijk oude link hoor. Weet niet of dat nu nog actueel is.

Ik weet niet of aroma (boter) hetzelfde is als boteraroma. Zou daar ook weer verschil in zitten?

lena

Bericht door lena » vr nov 06, 2009 13:13

Framboos schreef:
JudithK schreef:Ik vroeg me dit laatst ook al af. Had van Hellema spritsen gekocht. Bij allergie informatie stond dat er niets doorzat, maar thuis zag ik bij de ingrediënten aroma (boter) staan. Goed om te weten dat dit dus plantaardig is.
Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. En als er staat 'aroma (boter)', dan betekent dat volgens mij dat er in het aroma boter zit.
Dat dacht ik dus ook, maar volgens de Punselie meneer was dat niet zo. Op de Punselie website staat ook aroma's (boter).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr nov 06, 2009 13:36

Interessant stuk:

http://objectief.be/diacetyl.html" target="_blank

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 06, 2009 17:51

lena schreef: Dat dacht ik dus ook, maar volgens de Punselie meneer was dat niet zo. Op de Punselie website staat ook aroma's (boter).
O, zie nu dat het idd zo op de site staat, ik dacht dat daar wel boteraroma op had gestaan....

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 08, 2009 13:43

Boteraroma dat niet van boter komt, en vegan is... ik vind het echt heel vaag

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo nov 08, 2009 15:56

Erg vaag allemaal. Weet nu niet of die punselie koekjes vegan zijn. Enerzijds hoop ik van wel, want die keer dat ik ze gehad heb waren ze superlekker bros, anderzijds hoop ik van niet i.v.m. risico's van te veel en te ongezond eten :grin:

lena

Bericht door lena » ma nov 09, 2009 10:01

Zijn deze koekjes niet ooit "officieel" uitgezocht? Indien niet lijkt het me wel goed als de NVV om een productgarantieverklaring vraagt.

Ik heb nog even in de winkel gekeken, en de ingredientenlijst op de verpakking is anders. Er staan geen geharde vetten op de verpakking. Er staat wel "aroma's" op, maar niet wat voor aroma's dat zijn. Ik kan het niet precies vergelijking, want ik heb ze niet gekocht.

Plaats reactie