Nieuw product alpro!!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Nieuw product alpro!!

Bericht door Vegantastic » vr apr 02, 2010 12:29

Er staat vitamine D op, dus dat zal wel D3 zijn

Marla

Bericht door Marla » vr apr 02, 2010 12:39

Waar had je dat gezien?
Suf zeg, ik snap dat echt niet van alpro. Al helemaal niet omdat ze bij provamel wel gewoon D2 gebruiken.
Misschien eens een grootscheepse mailactie op touw zetten vanuit de NVV?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » vr apr 02, 2010 15:24

en al helemaal onbegrijpelijk als je weet dat dat een en dezelfde fabrikant is.
in hun alpro margarine zit (laatste keer toch) wel D2 bijv.

misschien een beter idee als iemand het eerst even navraagt voor we gaan mopperen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr apr 02, 2010 16:28

Alpro is helaas heel slecht in antwoorden. Heb al meerdere keren gevraagd of het D3 of D2 is wat in hun margarine zit, maar nog geen antwoord op gekregen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr apr 02, 2010 16:30

Nee is D3 er staat Vitamine D [ spatie ] 2,3mcg (of iets dergelijks.

Iedereen leest het een beetje fout altijd. En leest dan Vitamine D 2

Een petitie zouden we kunnen doen. Misschien wil iemand een petitie aanmaken?

http://petities.nl/" target="_blank

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr apr 02, 2010 17:32

Vegantastic schreef:Nee is D3 er staat Vitamine D [ spatie ] 2,3mcg (of iets dergelijks.

Iedereen leest het een beetje fout altijd. En leest dan Vitamine D 2
Maar D - spatie - betekent toch niet automatisch D3? In de praktijk misschien meestal wel, maar toch niet per definitie?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr apr 02, 2010 19:38

Niet per definitie, maar D3 is standaard en D2 speciaal. Als het D2 is, staat het er meestal wel bij. Als het D3 is staat het er niet altijd bij.

Fee

Bericht door Fee » za apr 03, 2010 1:49

Heb het van die margarine ook wel eens nagevraagd. Er zat/zit D3 in. Laatst keek ik weer eens op de verpakking en toen dacht ik dat er D2 in zat, maar dat was een vergissing (het ging precies zoals Vegantastic omschrijft).

Ananas

Bericht door Ananas » za apr 03, 2010 11:41

Marla schreef:Las net in de nieuwsbrief:
Nieuw! Bakken & Braden in knijpfles
Met Alpro® soya Bakken & Braden in een handige knijpfles wordt het nu nog lekkerder wokken, bakken of braden! Vanaf week 14 vind je de nieuwe knijpfles bij Albert Heijn. Alpro® soya Bakken & Braden is rijk aan goede, onverzadigde vetzuren en bovendien 100% plantaardig.

Ik vraag me af of hier dan geen vitamine D3 in zit, het staat nog niet op hun site.
Ik snap niet waarom mensen dat willen gebruiken, die vloeibare baktroep, maar vind het wel goed om meer alpro in de winkels te zien.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za apr 03, 2010 12:41

Ananas schreef:
Marla schreef:Las net in de nieuwsbrief:
Nieuw! Bakken & Braden in knijpfles
Met Alpro® soya Bakken & Braden in een handige knijpfles wordt het nu nog lekkerder wokken, bakken of braden! Vanaf week 14 vind je de nieuwe knijpfles bij Albert Heijn. Alpro® soya Bakken & Braden is rijk aan goede, onverzadigde vetzuren en bovendien 100% plantaardig.

Ik vraag me af of hier dan geen vitamine D3 in zit, het staat nog niet op hun site.
Ik snap niet waarom mensen dat willen gebruiken, die vloeibare baktroep, maar vind het wel goed om meer alpro in de winkels te zien.
Ik ken dit product niet, maar dat soort producten smaken gewoon heel anders dan olie, dus ik kan me voorstellen dat mensen het lekkerder vinden. Misschien ook wel als een vervanger voor roomboter?
Ik vind zelf in olijfolie bakken makkelijker, maar dat zal ook vast per persoon verschillen.

Ananas

Bericht door Ananas » za apr 03, 2010 21:10

Het lijkt me alleen zo kunstmatig, vloeibare boter. Mja als het als alternatief werkt voor roomboter en geheel plantaardig is, wie weet.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo apr 04, 2010 10:16

Vloeibare boter heeft niets met roomboter te maken. Het is vloeibare margarine. Dit wordt meestal gebruikt om vlees in te bakken. Vloeibaar is gezonder dan niet vloeibaar. Wij gebruiken vloeibare margarine om aardappels in te bakken. Vinden we lekkerder dan in olie.
Je kan vloeibare margarine niet gebruiken als vervanger van roomboter, want het stolt niet. In gebak is het niet goed bruikbaar.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 04, 2010 18:21

Wij vinden neutrale kokosvet erg lekker om aardappeltjes in te bakken. Het is alleen niet zo goedkoop.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo apr 04, 2010 20:52

JudithK schreef:Vloeibare boter heeft niets met roomboter te maken. Het is vloeibare margarine. Dit wordt meestal gebruikt om vlees in te bakken. Vloeibaar is gezonder dan niet vloeibaar. Wij gebruiken vloeibare margarine om aardappels in te bakken. Vinden we lekkerder dan in olie.
Je kan vloeibare margarine niet gebruiken als vervanger van roomboter, want het stolt niet. In gebak is het niet goed bruikbaar.
Ik vind dingen bakken in dat vloeibare spul wel een beetje lijken op bakken in roomboter. Niet even lekker helaas, maar het lijkt er wel iets op. Maar ik bedoelde inderdaad voor dingen in de pan bakken, niet in gebak.

Ananas

Bericht door Ananas » ma apr 05, 2010 5:34

Annikka-Ayla schreef:Wij vinden neutrale kokosvet erg lekker om aardappeltjes in te bakken. Het is alleen niet zo goedkoop.
Die gebruik ik ook vaak, bij de toko is het niet heel duur. Wel duurder dan zonnebloemolie of iets dergelijks.

Framboos

Bericht door Framboos » ma apr 05, 2010 8:53

JudithK schreef: Vloeibaar is gezonder dan niet vloeibaar.
Dat hoeft niet per se zo te zijn volgens mij.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 05, 2010 19:47

Een artikel met uitleg/studies waarom vloeibaar gezonder is dan niet vloeibaar: http://www.docstoc.com/docs/6564909/Ond ... e-gezonder" target="_blank

lena

Bericht door lena » ma apr 05, 2010 20:18

Die studies zeggen dat bepaalde vetzuren (die voorkomen in plantaardige olie) in bepaalde studies bepaalde gezondheidseffecten hebben, niet dat vloeibare margarine gezonder is dan vaste margarine. Geen van die studies die ze noemen gaat over vloeibare margarine.

Als je geinteresseerd bent in studies over de gezondheidseffecten van olieen en vetten, dan ben je misschien ook geinteresseerd in de onderzoeken die zeggen dat te veel omega-6 (wat doorgaans in margarine zit) niet goed is. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fa ... th_effects" target="_blank" voor veel referenties naar studies.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 05, 2010 20:34

Dat wist ik inderdaad. Bedankt voor de link, altijd interessant om er meer over te lezen.

Wen

Bericht door Wen » di apr 06, 2010 11:56

Even een ander vraagje. Is kokosvet nu gezond of niet? Het is verzadigd vet, maar er wordt beweerd dat het toch gezond zou zijn. Wie weet het? Ik gebruik nu vaak kokosmelk in gerechten van mijn man om het een romige smaak te geven, maar ik vraag me af of dat nu wel zo gezond is.

Plaats reactie