Nieuw product alpro!!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fee

Re: Nieuw product alpro!!

Bericht door Fee »

Zal een stukje over kokosvet aanmaken in de rubriek veganisme en gezondheid! Hier: http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... 54#p120354

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:Nee is D3 er staat Vitamine D [ spatie ] 2,3mcg (of iets dergelijks.

Iedereen leest het een beetje fout altijd. En leest dan Vitamine D 2

Een petitie zouden we kunnen doen. Misschien wil iemand een petitie aanmaken?

http://petities.nl/" target="_blank" target="_blank
Begrijp ik nou goed dat je eigenlijk nog niet zeker weet wat het is (maar er alleen vanuit gaat dat het zoals meestal D3 is), maar wel meteen een petitie wil gaan houden?
Moeten we niet eerst bij hen informeren zodat we ZEKER weten hoe het zit, ipv gelijk als een dolle stier er op af te stormen?
Ik las trouwens in een heel oud topic op het forum (http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... e&start=20" target="_blank) dat D3 ook misschien synthetisch gemaakt kan worden zonder dierlijke grondstoffen? Als dat inderdaad kan, zou dat hier ook het geval kunnen zijn, als het D3 is.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Nee, van dat product weet ik het niet, maar van andere producten heeft alpro wel bevestigd dat het D3 is.

Die synthetische D3... D3 is altijd gesynthetiseerd, want ze nemen het 'wolvet' en dan synthetiseren ze dat tot D3.

Volgens mij zegt alleen Ami dat hun D3 een niet-dierlijke is. Voor de rest wordt juist altijd bevestigd dat het dierlijk is.

Had trouwens nog wat nagevraagd bij dat productschap voor margarines. Antwoord:
Zowel vitamine D2 als vitamine D3 mogen toegevoegd worden, maar 9 van de 10 keer wordt er D3 toegevoegd.

Zodra een levensmiddel wordt verrijkt, is het verplicht (aldus verordening (EG) nr. 1925/2006, art. 7, lid 3) de uitgebreide voedingswaardedeclaratie (Richtlijn 90/496/EEG, artikel 4, lid 1 groep 2) op het etiket te vermelden èn de totale hoeveelheid van het vitamine of mineraal dat na toevoeging in het levensmiddel aanwezig is.
De basis van alle wetgeving is dat het niet misleidend mag zijn. Mocht er geen spatie tussen de D en het getal zijn dan is daar sprake van.

Wat betreft de aanduiding plantaardig is er een onderscheid tussen 'zuiver plantaardig' en 'plantaardig'.
Plantaardig: er zijn geen producten gebruikt die zijn afgeleid van dode dieren.
Zuiver plantaardig: er is geen gebruik gemaakt van stoffen afkomstig van dieren.
Het is niet zo dat D2 niet mag in supermarktproducten. Dat vroeg ik me nog af o.a.

Ananas

Bericht door Ananas »

Vegantastic schreef:
Zuiver plantaardig: er is geen gebruik gemaakt van stoffen afkomstig van dieren.
Volgens deze omschrijving is koemelk etc. ook plantaardig, dat kan toch nooit kloppen?

Truus

Bericht door Truus »

Wen schreef:Is kokosvet nu gezond of niet?
Dat hangt er vanaf wie je gelooft. Ikzelf geloof het meeste dat er beweerd wordt over gezondheid niet.

Ik betaal voor 500gr kokosolie €1,99.

Hebben jullie trouwens de Alpro gezien op Radar?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ananas schreef:Volgens deze omschrijving is koemelk etc. ook plantaardig, dat kan toch nooit kloppen?
Nee, klopt ook niet.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Truus, welke uitzending is dat dan precies?
Ik kan namelijk niks vinden in die uitzendingen over Alpro, of is het onderdeel van een ander programmaonderdeel?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Het is wel die link van Truus, alleen het programma gaat niet echt over Alpro. Er wordt alleen ergens halverwege genoemd dat 10% van de ondervraagden de Alpro fruitfilet kent en 3% 'em ooit geproefd heeft of iets dergelijks (er zijn ook cijfers van twee andere geteste producten).

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:
Oh geez.....
Het zal me niks verbazen als ze volgend jaar groente met maar een paar stukjes vlees erdoor heen ook plantaardig gaan noemen (Het is toch grotendeels plant? Ach die paar kleine stukjes...), en ze veganistische producten 'Extreem plantaardig' noemen :roll:

Dit is echt belachelijk. Zouden ze echt serieus dit als uitgangspunt hanteren, of zou er gewoon een dom blondje bij de klantenservice werken?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Fynnya schreef:Dit is echt belachelijk. Zouden ze echt serieus dit als uitgangspunt hanteren, of zou er gewoon een dom blondje bij de klantenservice werken?
Even voor de duidelijkheid, het is iemand van productschap MVO. Niet van een klantenservice.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:
Fynnya schreef:Dit is echt belachelijk. Zouden ze echt serieus dit als uitgangspunt hanteren, of zou er gewoon een dom blondje bij de klantenservice werken?
Even voor de duidelijkheid, het is iemand van productschap MVO. Niet van een klantenservice.
Misschien is klantenservice niet het goede woord aangezien je niet hun klant bent, maar de afdeling die vragen beantwoordt, is ook een soort klantenservice toch?

reggie

Bericht door reggie »

het viel mij op dat de alpro soyayoghurt tegenwoordig echte vitamine D2 bevat (de nieuwe verpakkingslijn)
in ieder geval de vanilleversie en de nieuwe met blauwe bosbessen (deze is erg lekker trouwens)

ik heb gisteren gebeld met alpro of de minnarine ook D2 ipv D3 gaat bevatten in de nieuwe verpakkingslijn
men kon niet direct antwoord geven,en zou mij later deze week terugbellen of mailen

Marla

Bericht door Marla »

Hmm, ik heb nu de 'verbeterde' vanille yofu en het eerste wat me opviel was de structuur, hij is heel erg brokkelig terwijl op de verpakking staat dat hij smeuïger is. Verder heb ik het idee dat de smaak ook anders is, minder vanille, ik vind hem echt veel minder lekker nu :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Fynnya schreef:
Vegantastic schreef:
Misschien is klantenservice niet het goede woord aangezien je niet hun klant bent, maar de afdeling die vragen beantwoordt, is ook een soort klantenservice toch?
Ik dacht dat je wellicht opgevat had als antwoord van alpro, omdat je het klantenservice noemde.

Van productschap gaat het om afdeling publieksvoorlichting.

reggie

Bericht door reggie »

Marla schreef:Hmm, ik heb nu de 'verbeterde' vanille yofu en het eerste wat me opviel was de structuur, hij is heel erg brokkelig terwijl op de verpakking staat dat hij smeuïger is. Verder heb ik het idee dat de smaak ook anders is, minder vanille, ik vind hem echt veel minder lekker nu :(
ik vind de vanilleversie nog wel aardig,maar de blauwe bosbesversie vind ik lekkerder,al zit er maar6% bosbes in,overigens geen synthetisch aroma,zoals wel in de vanilleversie,maar dat zat ook al in de oude verpakking

op de perzikversie staat nu nog fruitiger,maar er zit ipv voorheen 11,3%perzik nu 11% perzik in.
beetje misleidend dus(al zit er nu misschien (meer) citroensapconcentraat in(weet niet zeker of dat ook in de oude versie zat en is het daardoor fruitiger)

de structuur vind ik overigens wel ok,ik had gehoopt dat deze na opening iets minder snel uiteen zou vallen als de oude receptuur(het waterige laagje)

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Ik heb er niets [meer] mee met die alpro-producten. Er zit gerafineerde fabriekssuiker in en allerlei toegevoegde kunstvitaminen.
Bovendien vind ik soya een slechte eiwitbron, veel te geconcentreerd, mijn maag-darmstelsel kan er niet tegen [net als bij melk].
En het wordt ook nog eens niet lokaal verbouwd, in Zuid-Amerika verliezen allerlei dier- en plantsoorten hun habitats voor al maar meer nieuwe soyaplantages.
Sowieso probeer ik zo weinig mogelijk industrievoeding te gebruiken.
Het lijkt erg hip en vegan die alpro-soya, maar ik vind het nax.

Patricia

Bericht door Patricia »

reggie schreef:
ik heb gisteren gebeld met alpro of de minnarine ook D2 ipv D3 gaat bevatten in de nieuwe verpakkingslijn
men kon niet direct antwoord geven,en zou mij later deze week terugbellen of mailen
Ik gebruik de minarine van Alpro en hier staat toch echt D2 op hoor :roll:
Ik snap het niet zo goed hoe jullie bij de D3 komen...

En nog eventjes wat...op de Alpro yoghurt staat ook D2..

jet
Moderator

Bericht door jet »

:mrgreen:
dat dacht ik de eerste keer ook.... :wink:
Er staat vitamine D 2 ,6 microgram ofzoiets....., maar wat er in zit is toch echt D3, helaas...
even gezocht:
aroma's; kleurstof: beta-caroteen; vitaminen (vitamine A: 24 IE/g, vitamine D: 2,4 IE/g).
Op de verpakking is dat 'gezichtsbedrog' nog een tandje erger, omdat het erg klein op elkaar geprutst er staat...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Brent schreef:En het wordt ook nog eens niet lokaal verbouwd, in Zuid-Amerika verliezen allerlei dier- en plantsoorten hun habitats voor al maar meer nieuwe soyaplantages.
Alpro heeft daar beleid in en gebruikt alleen originele landbouwgronden.

Waar jij over spreekt daar is vooral de veesector schuldig aan.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Vegantastic schreef:Alpro heeft daar beleid in en gebruikt alleen originele landbouwgronden.

Waar jij over spreekt daar is vooral de veesector schuldig aan.
Vooral die ja, maar toch mot ik het niet meer.
Taugé is voor mij nog te doen, ook een bewerkt product, maar dat hebben ze slechts laten ontspruiten en verpakt.
Geen toevoegingen zoals kunstsuikers bij taugé en ik hoef er niet eens voor de zuivelafdeling in. :mrgreen: :wink:

Plaats reactie