Nieuw product alpro!!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Nieuw product alpro!!

Bericht door Fynnya » za apr 10, 2010 18:41

Brent schreef:
Vegantastic schreef:Alpro heeft daar beleid in en gebruikt alleen originele landbouwgronden.

Waar jij over spreekt daar is vooral de veesector schuldig aan.
Vooral die ja, maar toch mot ik het niet meer.
Taugé is voor mij nog te doen, ook een bewerkt product, maar dat hebben ze slechts laten ontspruiten en verpakt.
Geen toevoegingen zoals kunstsuikers bij taugé en ik hoef er niet eens voor de zuivelafdeling in. :mrgreen: :wink:
Vergelijk je taugé met alpro-producten omdat je het als eiwitbron gebruikt of omdat taugé soms ook (onterecht) soja genoemd wordt? Of is het om een andere reden dat je het hier haalt?
Benieuwd namelijk, als het een goede eiwitbron is, vind ik dat namelijk wel interessant om te weten.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za apr 10, 2010 19:47

Vergeleken met wortelen en bladgroenten heeft taugé [zijn dat niet ontsproten mungbonen?] meer eiwitten.
Een mens heeft dagelijks relatief weinig eiwitten nodig, de rest [het teveel] moet verbrand of uitgescheiden worden en kan schadelijk zijn voor je organen.

Daarom haal ik mijn aminozuren liever uit fruit, groenten, taugé, avocado's en noten [meest paranoten].
Sinds ik die geconcentreerde eiwitbronnen zoals zuivel en soya heb opgegeven heb ik veel minder gezondheidsklachten en voel ik me geestelijk ook veel helderder.

Maar ik kan me voorstellen dat je in een cultuur waar veel vlees, vis, eieren en melkpoducten gegeten wordt sneller angstig gaat worden voor eiwittekorten en op zoek gaat naar vervangers die er wat op lijken.

Dat ik taugé met soyaproducten vergelijk komt ook omdat ik geen bonen kan verdragen.
Taugé gaat nog net als ik het goed doorbak.

glitters

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 15:12

oohw dat appel ding is echt heeel lekker!
:D
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Marten
Leefwijze: veganist

Bericht door Marten » zo apr 11, 2010 16:26

glitters schreef:oohw dat appel ding is echt heeel lekker!
Dat is een van de weinige vegan dingen uit NL die ik mis hier...

Framboos

Bericht door Framboos » zo apr 11, 2010 16:41

Marten, stop rubbing it in please. :wink:

Zen

Bericht door Zen » zo apr 11, 2010 16:52

Ik las ergens dat dat appelding van Alpro zelfs een award had gewonnen. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vond het toch vooral heel jammer van m'n geld. Qua prijs is het vergelijkbaar met veel bio producten uit de Natuurwinkels die ik echt veel lekkerder vindt. Ook qua voedingswaarde is het niet zo impressive allemaal...

Wel goed verder dat een vegan product wint bij beste 'vleesvervanger' en niet een vegetarisch product met kippeneiwit ofzo...
Cut cold stone with a warm heart

Truus

Bericht door Truus » zo apr 11, 2010 17:13

Zen schreef:Ik las ergens dat dat appelding van Alpro zelfs een award had gewonnen.
Dat is dus die nepprijs waar in Radar over bericht werd.

Marten

Bericht door Marten » zo apr 11, 2010 17:15

Framboos schreef:Marten, stop rubbing it in please. :wink:
Zo bedoel ik het niet hoor... :wink:

Zen

Bericht door Zen » zo apr 11, 2010 18:15

Truus schreef:
Zen schreef:Ik las ergens dat dat appelding van Alpro zelfs een award had gewonnen.
Dat is dus die nepprijs waar in Radar over bericht werd.
Ah okee, makes a lot more sense! (:

Maar misleiding dan dus? Heb Radar niet gezien...
Cut cold stone with a warm heart

Truus

Bericht door Truus » zo apr 11, 2010 19:36

Zen schreef:Maar misleiding dan dus?
Moeilijk te zeggen. Het zijn algemene praktijken in de voedselindustrie, zoals ook de onzin waar Foodwatch voor waarschuwt. Ik wil het niet goed praten, maar soms weet een mens niet of die zich moet ergeren aan de industrie of aan de consument die maar wat graag in sprookje's gelooft.
Zen schreef:Heb Radar niet gezien...
Dat kan alsnog.

glitters

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 19:55

Marten schreef:
je woont dus in het buitenland neem ik aan?
inslaan als je een keer naar NL komt :P..
of als familie of vrienden uit nederland je komen bezoeken vragen of ze het voor je willen meenemen?
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Marten

Bericht door Marten » zo apr 11, 2010 20:23

glitters schreef:
Marten schreef:
je woont dus in het buitenland neem ik aan?
inslaan als je een keer naar NL komt :P..
of als familie of vrienden uit nederland je komen bezoeken vragen of ze het voor je willen meenemen?
Ik woon in Noord-oost Engeland, in Nederland inslaan zou een optie kunnen zijn, al vrees ik dat gekoeld vervoeren oid lastig gaat worden.

Truus

Bericht door Truus » zo apr 11, 2010 20:27

Marten schreef:al vrees ik dat gekoeld vervoeren oid lastig gaat worden.
Maak je daarover geen zorgen, het is dit jaar slechts enkele uren warmer geweest dan in de koelkast. De Britse douane zullen een groter struikelblok zijn.

Framboos

Bericht door Framboos » zo apr 11, 2010 20:42

Want waarom zouden die daar moeilijk over doen? Ik heb alleen een aantal keren een opmerking gehad dat ze in Engeland/Nederland ook voedsel hadden...

Truus

Bericht door Truus » zo apr 11, 2010 21:42

Framboos schreef:Want waarom zouden die daar moeilijk over doen?
Van mij mogen ze er ook makkelijk over doen hoor. Heb overigens op de Alpro site gekeken en kon niet vinden in welke landen hun producten te koop zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 12, 2010 10:45

Interessant trouwens, die reclame van Alpro op de achterkant van de V....
Dat hun producten de enige 100% plantaardige vleesvervangers zijn die in supermarkten verkocht worden.... :roll:

Naast de 3 tofusoorten van AH Puur en Eerlijk, de falafel die de AH verkoopt (weet t merk even niet) en de tempeh van de Jumbo bedoelen ze dan? :roll:
Zie ik nou iets heel stoms over het hoofd, of is dit gewoon een heel idiote claim van Alpro?

Truus

Bericht door Truus » ma apr 12, 2010 11:15

Fynnya schreef:falafel die de AH verkoopt (weet t merk even niet)
Tivall
Fynnya schreef:is dit gewoon een heel idiote claim van Alpro?
Wat is überhaubt een vleesvervanger? Zolang daar geen wettelijke bepaling over is kan je daarmee alles dat geen vlees is bedoelen, en misschien zelfs producten als separatorvlees.

lena

Bericht door lena » ma apr 12, 2010 11:48

Fynnya schreef: Naast de 3 tofusoorten van AH Puur en Eerlijk, de falafel die de AH verkoopt (weet t merk even niet) en de tempeh van de Jumbo bedoelen ze dan? :roll:
Zie ik nou iets heel stoms over het hoofd, of is dit gewoon een heel idiote claim van Alpro?
Tofu en tempeh zijn geen vleesvervangers! Dat zijn gewoon sojaproducten die al eeuwen gebruikt werden, lang voordat vegetariers ze gingen gebruiken en ze ineens als vleesvervanger gezien werden.
Falafel is ook een oud product met een eigen geschiedenis, die niets te maken heeft met het vervangen van vlees.

Ik vraag hetzelfde als Truus. Wat is een vleesvervanger? Ik denk dat de meeste mensen dat zien als iets dat het stukje vlees op het bord dat ze gewend zijn kan vervangen naast de aardappels en groente. Daar is die falafel niet voor bedoeld, en tofu en tempeh ook niet direct. Dan vind ik de claim niet zo idioot. Het is jammer dat er geen beter woord is. Ik heb het zelf altijd over burgers, maar ja, daar wil Alpro nou net vanaf natuurlijk, met hun filets. Het is wel een feit dat Alpro de enige plantaardige burger-achtige dingen heeft die in de supermarkt liggen. Ik ben daar echt super blij mee.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 12, 2010 12:01

lena schreef:Tofu en tempeh zijn geen vleesvervangers! Dat zijn gewoon sojaproducten die al eeuwen gebruikt werden, lang voordat vegetariers ze gingen gebruiken en ze ineens als vleesvervanger gezien werden.
Falafel is ook een oud product met een eigen geschiedenis, die niets te maken heeft met het vervangen van vlees.
Het maakt toch niet uit dat het een eigen geschiedenis heeft die los staat van het vervangen van vlees? In ónze cultuur wordt het veel gebruikt in de functie van vleesvervanger, dus kan je het gewoon een vleesvervanger noemen.

En die burgers van Alpro lijken net zo min op vlees als tofu en tempeh, dus ik vind echt niet dat die meer vleesvervanger zijn dan tofu of tempeh.

lena

Bericht door lena » ma apr 12, 2010 12:44

Fynnya schreef:
lena schreef:Tofu en tempeh zijn geen vleesvervangers! Dat zijn gewoon sojaproducten die al eeuwen gebruikt werden, lang voordat vegetariers ze gingen gebruiken en ze ineens als vleesvervanger gezien werden.
Het maakt toch niet uit dat het een eigen geschiedenis heeft die los staat van het vervangen van vlees? In ónze cultuur wordt het veel gebruikt in de functie van vleesvervanger, dus kan je het gewoon een vleesvervanger noemen.
Tsja, dan zou je ook kunnen stellen dat paddestoelen vleesvervangers zijn, omdat die in onze cultuur ook zo gebruikt worden.

Ik vind het echt jammer, en heel erg beperkend, dat tofu als vleesvervanger wordt gezien. Zo komen mensen ook nooit op het idee om het te gebruiken om een soepje mee te binden of een pudding mee te maken bijvoorbeeld. Het zou zo goed zijn als mensen tofu zouden waarderen voor wat het is, in plaats van het alleen maar te zien als vervanger van wat het niet is.

Ik heb moeite met de term vleesvervanger in het algemeen. Ben het wel eens met Mark Bittman, die zegt dat je varkensvlees net zo goed een seitan-vervanger zou kunnen noemen :) Maar als we het dan toch over vleesvervangers gaan hebben, dan denk ik toch wel in de eerste plaats aan producten die specifiek gefabriceerd zijn met het doel om vlees te vervangen, en niet aan producten die daar toevalligerwijs voor gebruikt worden.
En die burgers van Alpro lijken net zo min op vlees als tofu en tempeh, dus ik vind echt niet dat die meer vleesvervanger zijn dan tofu of tempeh.
Oh, dat vind ik echt wel. Ze vervangen veel meer de functie van vlees op het bord (bij de aardappels/groente dus. Gekruimeld door de chili vind ik het een ander verhaal).

Voordat die alpro burgers er waren was eten bij mijn ouders ofzo veel meer gedoe. Ik at dan meestal pasta ofzo, met alleen saus en groente (dan valt het gebrek aan vlees minder op). Ik vind het een enorm verschil maken dat die burgers er nu zijn, en vind ook best dat Alpro daar op mag wijzen en het goed dat ze zich realiseren dat het feit dat hun burgers helemaal plantaardig zijn belangrijk is. Dat ze dat doen betekent ook dat de kans kleiner wordt dat er een nieuw marketing-iemand besluit dat kippeneiwit misschien wel goed is voor de glans van het product of iets dergelijks.

Plaats reactie