Tandarts

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Zen
Leefwijze: veganist

Re: Tandarts

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 9:50

lena schreef:Van een aanname neem je, het woord zegt het al, aan dat het gebeurt. Ik neem helemaal niet aan dat je grote tandproblemen krijgt.
Nee, een aaname kan het net zo goed iets wat je aanneemt dat kan gebeuren. Overigens suggereer je wel degelijk dat de kans groot is; anders zou je er niet zo over doorgaan.
lena schreef:Mijn vraag was niet meer dan dat: gewoon een vraag. Hoever ga je met het vermijden van Sensodyne. Doe je dat ook nog als je wel serieuzere problemen krijgt, want dat zou best kunnen gebeuren (zie ook Framboos' verhaal). Jij doet net of dat hele scenario complete onzin is, maar dat is het niet.
Ik stel alleen dat jouw aannames onzin zijn met betrekking tot mijn situatie.
lena schreef:En zoals gezegd: ik wilde vooral dat andere veganisten met tandproblemen niet zouden afzien van een volstrekt vegan middel om dat te behandelen, omdat ze op dit forum door jou het idee kregen dat het niet vegan zou zijn.
Ik schrijf nergens dat het product zelf niet vegan is. Dat maak jij er van. Ik geef m'n redenen om het niet te gebruiken.
lena schreef: Dat jij het niet gebruikt moet je helemaal zelf weten. Ik ben nieuwsgierig waar je die grenzen dan legt, maar als jij daar verder niet over wilt praten en niet over na wilt denken vind ik dat ook prima hoor.
Als je goed had gelezen dan heb ik hier al een antwoord op gegeven. Je bent op zoek naar de inconsequentie van een ander omdat je zelf wel sensodyne gebruikt. Dat moet je verder zelf weten.

Het lijkt er sterk op dat het je daarom gaat, want je blijft erover doorgaan...
lena schreef:Ik had het duidelijk over gaatjes en andere dingen, en ik vind wel dat er verschil is tussen een keer een gaatje, en constant naar de (door GSK gesponsorde) tandarts moeten om weer een behandeling te hebben.
Je had het dus onder meer over gaatjes.
lena schreef:Is het jouw mening dat het beter is om af en toe iets te doen waar direct dierenleed aan kleeft (een tandartsbehandeling) dan het is om vaak iets te doen waar slechts indirect dierenleed aan kleeft (Sensodyne gebruiken)?
Je maakt het (wederom) wel erg zwart-wit hier. Zo indrect is het dierenleed niet als je regelmatig producten koopt van een bedrijf als GSK. Andersom kun je ook weer stellen dat niet voor elke individuele tandartsbehandeling dierproeven worden gedaan; die zijn namelijk ooit eens gedaan voor de behandeltechniek an sich (m.a.w. het blijft zich niet herhalen). Nieuwe technieken worden daarentegen wel weer getest.

En af en toe kan ook 1 a 2 keer in je leven zijn, terwijl je aan de andere kant van de balans wellicht wel maandelijks een product van GSK (sensodyne bijv.) koopt.

Het punt is dat zoiets niet makkelijk te kwantificeren is.
lena schreef: Dat zeg ik helemaal niet.
Je suggereert het wel degelijk.
Laatst gewijzigd door Zen op wo jul 01, 2009 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 9:58

Framboos schreef:
Zen schreef: Ach misschien. Het percentage van het geld dat je bij een C1000 uitgeeft gaat in ieder geval procentueel minder naar dierenleed dan bij MacDonalds, waar bijna aan alles wat je kunt kopen dierenleed kleeft.
Dit snap ik niet helemaal?
Nou, kijk naar het menu van MacDonalds en naar het assortiment van een C1000.

Als je bij de MacDonalds een vegaburger koopt gaat 90% van het geld dat je daar besteed naar producten waar dierenleed aan kleeft (strikt gelet op het deel van elk bedrag dat naar de inkoop van nieuw voedsel gaat). Bij de C1000 zal dat aanzienlijk lager zijn, wanneer je daar bijv. vegan boodschappen gaat doen, omdat ze veel meer plantaardige en non-food (zonder dierenleed) producten verkopen in verhouding tot vlees, zuivel, eieren, etc.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 01, 2009 9:59

Discussie graag voort in ander topic. Zal later even dit stuk afsplitsen en samenvoegen.

lena

Bericht door lena » wo jul 01, 2009 10:29

Zen schreef:
lena schreef:Van een aanname neem je, het woord zegt het al, aan dat het gebeurt. Ik neem helemaal niet aan dat je grote tandproblemen krijgt.
Nee, een aaname kan het net zo goed iets wat je aanneemt dat kan gebeuren.
Dat is volgens mij niet zo, maar dan nog, het kan toch ook gebeuren?
zen schreef:
lena schreef:En zoals gezegd: ik wilde vooral dat andere veganisten met tandproblemen niet zouden afzien van een volstrekt vegan middel om dat te behandelen, omdat ze op dit forum door jou het idee kregen dat het niet vegan zou zijn.
Ik schrijf nergens dat het product zelf niet vegan is. Dat maak jij er van. Ik geef m'n redenen om het niet te gebruiken.
Dat is niet waar, jij schreef dat Sensodyne op dieren getest wordt. Dat zou het niet vegan maken.
lena schreef: Dat jij het niet gebruikt moet je helemaal zelf weten. Ik ben nieuwsgierig waar je die grenzen dan legt, maar als jij daar verder niet over wilt praten en niet over na wilt denken vind ik dat ook prima hoor.
Als je goed had gelezen dan heb ik hier al een antwoord op gegeven.
Ik heb gelezen dat je hebt gezegd "dat zie ik dan wel weer".
Je bent op zoek naar de inconsequentie van een ander omdat je zelf wel sensodyne gebruikt. Dat moet je verder zelf weten.
Ik ben helemaal niet op zoek naar inconsequenties. Ik begrijp niet helemaal hoe je daar steeds bij komt.
Andersom kun je ook weer stellen dat niet voor elke individuele tandartsbehandeling dierproeven worden gedaan; die zijn namelijk ooit eens gedaan voor de behandeltechniek an sich (m.a.w. het blijft zich niet herhalen). Nieuwe technieken worden daarentegen wel weer getest.
Ja, dat geldt voor alle dierproeven, lijkt me niet een reden om het dan maar te bagatelliseren.

Nogmaals: het is mij echt wel duidelijk dat jij geen Sensodyne wilt gebruiken omdat jij alleen maar een zere kies hebt en verder geen enkele reden hebt om aan te nemen dat je meer gebitsproblemen zult krijgen en dat je ook niet na wilt denken over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren. Prima.
Trouwens, ik snap niet waarom je zo selectief reageert. Waarom vind je MacDonalds zou geweldig, maar C1000 niet?
Ik reageer niet selectief. Ik had al gezegd dat ik de discussie over de Mac even verplaats naar een ander onderwerp, omdat dat wat off topic wordt.

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 10:38

lena schreef: Dat is niet waar, jij schreef dat Sensodyne op dieren getest wordt. Dat zou het niet vegan maken.
Dus (leiding)water is niet vegan? Leidingwater is op dierengetest. Alle E-nummers ook en weet ik niet wat.

Overigens ben ik nog steeds niet 100% zeker dat het ook echt niet op dieren is getest, maar zoals ik al zei, je zou goed gelijk kunnen hebben en dan was ik te voorbarig.
lena schreef:Ik heb gelezen dat je hebt gezegd "dat zie ik dan wel weer".
Nou dan. Het is toch niet mijn probleem dat jij kennelijk niet tevreden bent met dat antwoord.
lena schreef: Ja, dat geldt voor alle dierproeven, lijkt me niet een reden om het dan maar te bagatelliseren.
Wie bagetelliseert er iets? Ik wijs je erop dat alles niet zo zwart-wit is als jij het presenteert. That's all. En daar reageer je eigenlijk niet inhoudelijk op. Jammer.
lena schreef:Nogmaals: het is mij echt wel duidelijk dat jij geen Sensodyne wilt gebruiken omdat jij alleen maar een zere kies hebt en verder geen enkele reden hebt om aan te nemen dat je meer gebitsproblemen zult krijgen en dat je ook niet na wilt denken over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren. Prima.
Hoe kom je er toch steeds bij dat ik er totaal niet over nadenkt alleen maar omdat ik niet meteen naar de Sensodyne grijp (zoals jijzelf misschien?). Het enige wat ik gezegd heb is mocht in onverhoopt toch ernstigere problemen krijgen dat ik pas dan kan bepalen wat ik zal gaan doen. Dat is toch niet zo'n gek antwoord? Ik krijg gewoon steeds de indruk dat je jezelf ontzettend aangevallen voelt omdat je het zelf wel gebruikt.
lena schreef:Ik reageer niet selectief. Ik had al gezegd dat ik de discussie over de Mac even verplaats naar een ander onderwerp, omdat dat wat off topic wordt.
Heb ik gezien. Excuus. Had het hier al weggehaald.

lena

Bericht door lena » wo jul 01, 2009 12:05

Zen schreef:
lena schreef: Dat is niet waar, jij schreef dat Sensodyne op dieren getest wordt. Dat zou het niet vegan maken.
Dus (leiding)water is niet vegan? Leidingwater is op dierengetest. Alle E-nummers ook en weet ik niet wat.
Wat bedoel je hiermee te zeggen? Dat of een product wel of niet op dieren getest wordt niet uitmaakt voor de vegan-heid ervan? Het vegan keurmerk eist dat een product niet op dieren getest wordt. Als Sensodyne op dieren getest zou worden zou het, volgens de meest gangbare definities van veganisme, niet vegan zijn.
lena schreef:Ik heb gelezen dat je hebt gezegd "dat zie ik dan wel weer".
Nou dan. Het is toch niet mijn probleem dat jij kennelijk niet tevreden bent met dat antwoord.
Jawel hoor, ik zei toch dat jouw antwoord me inmiddels duidelijk is?
lena schreef: Ja, dat geldt voor alle dierproeven, lijkt me niet een reden om het dan maar te bagatelliseren.
Wie bagetelliseert er iets? Ik wijs je erop dat alles niet zo zwart-wit is als jij het presenteert. That's all. En daar reageer je eigenlijk niet inhoudelijk op. Jammer.
Ik vond dat jij dierproeven bagatelliseerde in het stukje dat je wegknipte. Je gebruikt precies de argumenten die voorstanders vaak noemen: niet voor ieder individueel product/behandeling worden dierproeven gedaan, alleen nieuwe behandelingen/producten worden getest.

Dat het niet zo zwart wit is ben ik volledig met je eens, dat is juist mijn argument volgens mij. Bedrijven die foute dingen doen, kunnen ook aan de andere kant wel degelijk hele goede dingen doen.
lena schreef:Nogmaals: het is mij echt wel duidelijk dat jij geen Sensodyne wilt gebruiken omdat jij alleen maar een zere kies hebt en verder geen enkele reden hebt om aan te nemen dat je meer gebitsproblemen zult krijgen en dat je ook niet na wilt denken over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren. Prima.
Hoe kom je er toch steeds bij dat ik er totaal niet over nadenkt alleen maar omdat ik niet meteen naar de Sensodyne grijp (zoals jijzelf misschien?).
Jij zegt zelf steeds dat je er nu niet over na wilt denken.
Het enige wat ik gezegd heb is mocht in onverhoopt toch ernstigere problemen krijgen dat ik pas dan kan bepalen wat ik zal gaan doen. Dat is toch niet zo'n gek antwoord?
Nee, op zich niet, maar mijn argument is dus dat Sensodyne die ernstigere problemen misschien zou kunnen voorkomen en of dat voor jou redenen zou zijn om het wel te gebruiken. Het is me duidelijk dat jij dat niet gelooft.
Ik krijg gewoon steeds de indruk dat je jezelf ontzettend aangevallen voelt omdat je het zelf wel gebruikt.
Ik heb echt geen idee waar je dat vandaan haalt. Wat je nu doet (en ook hierboven, waar je suggereert dat ik "meteen naar de Sensodyne grijp" is overigens "op de man spelen". Dat helpt meestal een discussie niet echt.
lena schreef:Ik reageer niet selectief. Ik had al gezegd dat ik de discussie over de Mac even verplaats naar een ander onderwerp, omdat dat wat off topic wordt.
Heb ik gezien. Excuus. Had het hier al weggehaald.
OK, excuses aanvaard.

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 12:29

lena schreef: Wat bedoel je hiermee te zeggen? Dat of een product wel of niet op dieren getest wordt niet uitmaakt voor de vegan-heid ervan? Het vegan keurmerk eist dat een product niet op dieren getest wordt. Als Sensodyne op dieren getest zou worden zou het, volgens de meest gangbare definities van veganisme, niet vegan zijn.
Ik zeg wat er staat. Die vegan-keurmerken zijn niet zaligmakend. Wederom is het niet zo zwart-wit als jij suggereert.
lena schreef:Ik vond dat jij dierproeven bagatelliseerde in het stukje dat je wegknipte. Je gebruikt precies de argumenten die voorstanders vaak noemen: niet voor ieder individueel product/behandeling worden dierproeven gedaan, alleen nieuwe behandelingen/producten worden getest.
Ik heb helemaal niets weggeknipt alleen dat stukje over MacDonalds omdat ik later pas zag dat je een nieuw topic was begonnen waarin je hierop inging.

Verder bagatelliseer ik niets, ik plaats dingen in perspectief.
Waarom verdraai je mijn woorden? Ik heb enkel gezegd dat het verschil dat jij aanbrengt tussen direct en indirect veel genuanceerder is dan jij doet voorkomen. Op het andere deel van mijn opmerkingen ben je overigens niet ingegaan. Dat bedoel ik met selectief reageren.
lena schreef:Dat het niet zo zwart wit is ben ik volledig met je eens, dat is juist mijn argument volgens mij. Bedrijven die foute dingen doen, kunnen ook aan de andere kant wel degelijk hele goede dingen doen.
Daar gaat mijn opmerking van zwart en wit niet over. Die ging over een vergelijking van direct en indirect dierenleed.
Zen schreef:
lena schreef: Hoe kom je er toch steeds bij dat ik er totaal niet over nadenkt alleen maar omdat ik niet meteen naar de Sensodyne grijp (zoals jijzelf misschien?).
Jij zegt zelf steeds dat je er nu niet over na wilt denken.
Dan begrijp je me dus verkeerd. Ik denk wel na over preventie, maar het heeft wat mij betreft niet zoveel zin om heel concreet te gaan bedenken wat ik in die en die situatie zou gaan wanneer ik onverhoopt toch ergens last van krijg. Ik krijg het gevoel dat je per se een bepaald antwoord uit me wilt trekken, maar je zult het moeten doen met hetgeen ik al heb gezegd.
lena schreef:Nee, op zich niet, maar mijn argument is dus dat Sensodyne die ernstigere problemen misschien zou kunnen voorkomen en of dat voor jou redenen zou zijn om het wel te gebruiken. Het is me duidelijk dat jij dat niet gelooft.
Goed zo.
lena schreef:Ik heb echt geen idee waar je dat vandaan haalt. Wat je nu doet (en ook hierboven, waar je suggereert dat ik "meteen naar de Sensodyne grijp" is overigens "op de man spelen". Dat helpt meestal een discussie niet echt.
De toon van je postings. Dat het de discussie niet helpt daar heb je gelijk in, maar die discussie was al niet aangenaam omdat je daarvoor al een bepaalde toon aansloeg. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze quote:
lena schreef:Nogmaals: het is mij echt wel duidelijk dat jij geen Sensodyne wilt gebruiken omdat jij alleen maar een zere kies hebt en verder geen enkele reden hebt om aan te nemen dat je meer gebitsproblemen zult krijgen en dat je ook niet na wilt denken over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren. Prima
Het komt heel betweterig op me over en dat helpt een discussie ook niet echt.

lena

Bericht door lena » wo jul 01, 2009 13:26

Zen schreef:
lena schreef: Wat bedoel je hiermee te zeggen? Dat of een product wel of niet op dieren getest wordt niet uitmaakt voor de vegan-heid ervan? Het vegan keurmerk eist dat een product niet op dieren getest wordt. Als Sensodyne op dieren getest zou worden zou het, volgens de meest gangbare definities van veganisme, niet vegan zijn.
Ik zeg wat er staat. Die vegan-keurmerken zijn niet zaligmakend. Wederom is het niet zo zwart-wit als jij suggereert.
Een product dat op dieren getest wordt is niet geschikt voor veganisten, daar is volgens mij iedereen het over eens. Staat dat volgens jou echt ter discussie?
zen schreef:
lena schreef:Ik vond dat jij dierproeven bagatelliseerde in het stukje dat je wegknipte. Je gebruikt precies de argumenten die voorstanders vaak noemen: niet voor ieder individueel product/behandeling worden dierproeven gedaan, alleen nieuwe behandelingen/producten worden getest.
Ik heb helemaal niets weggeknipt
Ik bedoelde het stukje van jezelf, waar ik op reageerde. Je schreef: Andersom kun je ook weer stellen dat niet voor elke individuele tandartsbehandeling dierproeven worden gedaan; die zijn namelijk ooit eens gedaan voor de behandeltechniek an sich (m.a.w. het blijft zich niet herhalen). Nieuwe technieken worden daarentegen wel weer getest.

Ik vind dat je hierin dierproeven bagatelliseert. Dit geldt namelijk voor alle dierproeven. Niet iedere individuele lippenstift wordt op dieren getest. En alle bedrijven testen alleen de nieuwe producten op dieren.
Verder bagatelliseer ik niets, ik plaats dingen in perspectief.
Waarom verdraai je mijn woorden? Ik heb enkel gezegd dat het verschil dat jij aanbrengt tussen direct en indirect veel genuanceerder is dan jij doet voorkomen. Op het andere deel van mijn opmerkingen ben je overigens niet ingegaan. Dat bedoel ik met selectief reageren.
Waar wil je nog graag een reactie op hebben?
lena schreef:Dat het niet zo zwart wit is ben ik volledig met je eens, dat is juist mijn argument volgens mij. Bedrijven die foute dingen doen, kunnen ook aan de andere kant wel degelijk hele goede dingen doen.
Daar gaat mijn opmerking van zwart en wit niet over. Die ging over een vergelijking van direct en indirect dierenleed.
Ook daar ben ik het met je eens dat het niet zo zwart-wit is, maar ik vind dus dat er zeker wat voor te zeggen is om eerst maar eens direct dierenleed te voorkomen, en je daarna druk te maken over indirect dierenleed.

Veganisme is vaak een erg principiele positie die niet altijd even logisch is. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het minibeetje weipoeder dat in sommige koekjes zit, of het kleine beetje melk in een aroma, nou echt significant dierenleed aan zich heeft kleven. Het is zo weinig. Als ik een keer per ongeluk een spin doodtrap veroorzaak ik meer leed. Maar toch gebruik ik het niet, omdat ik me niet bij ieder product dat ik koop weer die afweging wil maken. Aan de andere kant kleeft er veel indirect dierenleed aan de producten die ik koop, al is het maar de dieren die doodgaan/gebruikt worden bij het oogsten van groenten en fruit. Persoonlijk kies ik dus in eerste instantie voor het vermijden van direct dierenleed. Dat is stap 1, het allerbelangrijkst. Indirect dierenleed komt op de tweede plaats, ook omdat ik denk dat het laatste makkelijker zal gaan als het eerste bereikt is.
Zen schreef: Dan begrijp je me dus verkeerd. Ik denk wel na over preventie, maar het heeft wat mij betreft niet zoveel zin om heel concreet te gaan bedenken wat ik in die en die situatie zou gaan wanneer ik onverhoopt toch ergens last van krijg. Ik krijg het gevoel dat je per se een bepaald antwoord uit me wilt trekken, maar je zult het moeten doen met hetgeen ik al heb gezegd.
Ik heb volgens mij al een paar keer gezegd dat je standpunt duidelijk is.
De toon van je postings. Dat het de discussie niet helpt daar heb je gelijk in, maar die discussie was al niet aangenaam omdat je daarvoor al een bepaalde toon aansloeg. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze quote:
lena schreef:Nogmaals: het is mij echt wel duidelijk dat jij geen Sensodyne wilt gebruiken omdat jij alleen maar een zere kies hebt en verder geen enkele reden hebt om aan te nemen dat je meer gebitsproblemen zult krijgen en dat je ook niet na wilt denken over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren. Prima
Het komt heel betweterig op me over en dat helpt een discussie ook niet echt.
Het is jammer dat je je standpunten niet echt beargumenteerd. Je zegt dat je iets "een raar argument" vindt, dat ik "betweterig overkom", terwijl ik alleen een discussie over standpunten wil(de). Ik zei al dat jouw standpunt me duidelijk was, en dat had ik ook al eerder gezegd.

Ik heb het idee dat de discussie naarder werd toen jij schreef: Dit is puur hypothetisch en wat mij betreft alleen bedoeld om bij mij inconsequentie te zoeken. Dat zul je gerust vinden; niemand is perfect in dit soort kwesties. Maar zo'n opmerking is nogal flauw. Ik kan jou ook bepaald inconsequenties wijzen maar dat doe ik ook niet. Dat was je antwoord op mijn vraag "hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt?". Als je toen geantwoord had "daar wil ik nog niet over nadenken, dat wil ik pas doen op het moment dat het zover is", in plaats van mijn motivatie voor het stellen van de vraag in twijfel te trekken, dan hadden we deze hele discussie niet gehad. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik oprecht benieuwd ben hoever mensen met erg veel principes die doortrekken. Mensen mogen mij dat soort vragen ook altijd stellen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo jul 01, 2009 13:50

lena schreef:Ik heb het idee dat de discussie naarder werd toen jij schreef: Dit is puur hypothetisch en wat mij betreft alleen bedoeld om bij mij inconsequentie te zoeken. Dat zul je gerust vinden; niemand is perfect in dit soort kwesties. Maar zo'n opmerking is nogal flauw. Ik kan jou ook bepaald inconsequenties wijzen maar dat doe ik ook niet. Dat was je antwoord op mijn vraag "hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt?". Als je toen geantwoord had "daar wil ik nog niet over nadenken, dat wil ik pas doen op het moment dat het zover is", in plaats van mijn motivatie voor het stellen van de vraag in twijfel te trekken, dan hadden we deze hele discussie niet gehad. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik oprecht benieuwd ben hoever mensen met erg veel principes die doortrekken. Mensen mogen mij dat soort vragen ook altijd stellen.
+1

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 14:07

lena schreef: Een product dat op dieren getest wordt is niet geschikt voor veganisten, daar is volgens mij iedereen het over eens. Staat dat volgens jou echt ter discussie?
Vandaar mijn vraag; alle e-nummers zijn dus niet vegan? Die zijn namelijk allemaal op dieren getest voor zover ik weet.
lena schreef: Waar wil je nog graag een reactie op hebben?
Dat ging over het het zwart-wit denken mbt direct en indirect dierenleed. Maar het wordt een erg langdradige discussie zo. Ik vind het inmiddels wel prima zo. :)
lena schreef:Ook daar ben ik het met je eens dat het niet zo zwart-wit is, maar ik vind dus dat er zeker wat voor te zeggen is om eerst maar eens direct dierenleed te voorkomen, en je daarna druk te maken over indirect dierenleed.
Dat is dus m'n punt; zo duidelijk zijn die definities niet van direct en indirect. Zie mijn eerdere opmerkingen. Je mag er nog op reageren natuurlijk, maar zoals ik al zei hierboven, wordt het een beetje een discussie zonder einde.
lena schreef:Het is jammer dat je je standpunten niet echt beargumenteerd. Je zegt dat je iets "een raar argument" vindt, dat ik "betweterig overkom", terwijl ik alleen een discussie over standpunten wil(de). Ik zei al dat jouw standpunt me duidelijk was, en dat had ik ook al eerder gezegd.
Ja dat is dan een interpretatieverschil wellicht. Mensen hebben mijn intenties ook vaak genoeg niet goed begrepen. Dat ligt deels aan hoe iemand het brengt denk ik en deels aan hoe iemand het opneemt.
lena schreef:Ik heb het idee dat de discussie naarder werd toen jij schreef: Dit is puur hypothetisch en wat mij betreft alleen bedoeld om bij mij inconsequentie te zoeken. Dat zul je gerust vinden; niemand is perfect in dit soort kwesties. Maar zo'n opmerking is nogal flauw. Ik kan jou ook bepaald inconsequenties wijzen maar dat doe ik ook niet. Dat was je antwoord op mijn vraag "hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt?". Als je toen geantwoord had "daar wil ik nog niet over nadenken, dat wil ik pas doen op het moment dat het zover is", in plaats van mijn motivatie voor het stellen van de vraag in twijfel te trekken, dan hadden we deze hele discussie niet gehad. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik oprecht benieuwd ben hoever mensen met erg veel principes die doortrekken. Mensen mogen mij dat soort vragen ook altijd stellen.
Dat kan. Maar ik was toen dus al agitated omdat ik sterk het gevoel krijg dat iemand me tot de verantwoording aan het roepen was.

lena

Bericht door lena » wo jul 01, 2009 17:41

Zen schreef: Dat ging over het het zwart-wit denken mbt direct en indirect dierenleed. Maar het wordt een erg langdradige discussie zo. Ik vind het inmiddels wel prima zo. :)
Ik ook, we houden er over op :) Misschien kunnen we een andere keer nog eens praten over drinkwater en e-nummers :)

Achteraf heb ik er spijt van dat ik deze discussie zo in dit draadje gegooid heb. Ik had beter meteen een "welke bedrijven boycot je en hoe ver ga je daarmee" draadje kunnen beginnen. Dan had je je vast minder persoonlijk aangesproken gevoeld en dan had de discussie wellicht beter gegaan.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » do jul 02, 2009 6:08

Nog even over die behandeltechnieken:
die zijn idd niet op dieren getest, maar de behandelredenen wel.
Er zijn in het verleden hele nare experimenten oa op Beagles gedaan door dieren te infecteren met bacteriën die cariës (gaatjes) gingivitis (ontstoken tandvlees) of parodontitis (ontsteking van het weefsel waarmee de tand aan het bot zit).

Tevens hebben ze gaatjes en ontstoken tandvlees laten ontstaan bij knaagdieren door ze alleen zacht een suikerrijk eten te geven.

Dit soort verhalen mag ik dan regelamtig aanhoren in colleges. Niet fijn :(

Zen

Bericht door Zen » do jul 02, 2009 7:08

Ja, verschrikkelijk... :(

Naar dat je dat steeds weer moet aanhoren.

Helaas wordt voor bepaalde(?) experimentele behandeltechnieken, zoals bijvoorbeeld met uittesten van nieuwe dentale implantaten, wel degelijk op dieren, waaronder beagles, java-aapjes (makaken) en bavianen, geëxperimenteerd. Alleen klikken als je de foto's wilt zien.

Publicaties over dit soort experimenten dragen titels als:

Healing of the roots and surrounding structures after intentional damage with miniscrew implants.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » do jul 02, 2009 19:21

Zen schreef:Ja, verschrikkelijk... :(

Naar dat je dat steeds weer moet aanhoren.

Helaas wordt voor bepaalde(?) experimentele behandeltechnieken, zoals bijvoorbeeld met uittesten van nieuwe dentale implantaten, wel degelijk op dieren, waaronder beagles, java-aapjes (makaken) en bavianen, geëxperimenteerd. Alleen klikken als je de foto's wilt zien.

Publicaties over dit soort experimenten dragen titels als:

Healing of the roots and surrounding structures after intentional damage with miniscrew implants.
precies, heel naar allemaal :(

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 09, 2009 11:09

Ik ben dus sinds één dag veganist en zit nu onze hele huisvoorraad te toetsen. Ik gebruik al jaren Zendium tandpasta, aangezien ik tot ik Zendium ging gebruiken extreem veel last had van flinke aften in mijn mond. Zendium is het enige wat daar echt tegen helpt. Ik gebruik momenteel de pro-glazuur variant, aangezien ik ook erg gevoelige tanden heb (ik gebruik af en toe gedeeltelijk pro-glusur van sensodyne). Deze variant bevat melk en ei eiwitten, aangezien deze de schadelijke zuren in je mond neutraliseren. Nu heb ik Zendium gemaild om te vragen welke varianten wel voor veganisten geschikt zijn, maar helaas is hun antwoord dat alle varianten melk en ei bevatten.

Wat nu? Ik wil graag veganistisch gaan leven, maar een leven lang verschrikkelijke aften hebben is ook niet bepaald leuk...

Ik las in de Wiki dat paradontax wel vegan is, maar dat gebruikte ik jaren voor zendium en hielp dus absoluut niet tegen aften.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr okt 09, 2009 11:22

Wat zijn aften?

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 09, 2009 11:54

lena

Bericht door lena » vr okt 09, 2009 17:07

Slik je ook vitamines? Ik herinner me dat ik op een buitenlands forum eens gelezen heb dat mensen veel baat hadden bij een bepaalde B vitamine. Ik zie nu ook op wikipedia B2 genoemd.

Truus

Bericht door Truus » vr okt 09, 2009 17:31

Sommige aften worden veroorzaakt door vervelende doch onschadelijke virussen. Die gaan dan weer vanzelf over.

Als je al jaren geen aften meer hebt gehad, is het dan een idee om een poosje over te gaan op gewone tandpasta? Misschien dat je die Zendium niet meer nodig hebt.

Als ze dan terug komen, kun je dat meewegen in je besluit om deze tandpasta wel of niet te blijven gebruiken.

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 09, 2009 17:31

Ik slik al mijn hele leven multi vitamines. Zendium is echt het enige wat helpt. Zodra ik een paar dagen stop met het poetsen met Zendium zijn ze gelijk terug.
De enzymen in de Zendium schijnen de oplossing te zijn, waarom er nog geen andere oplossingen tegen aften zijn snap ik niet.
Zendium is overigens geen officieel middel tegen aften, maar als je op aften googled zal je zien dat zeer veel mensen aangeven baat te hebben bij Zendium.

Ik zit nu wel met een duivels dilemma...

Plaats reactie