Tandarts

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Dadella
Leefwijze: veganist

Re: Tandarts

Bericht door Dadella » za jun 27, 2009 23:20

Annika schreef:In Amsterdam
Bij de ACTA?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo jun 28, 2009 8:36

Dadella schreef:
Annika schreef:In Amsterdam
Bij de ACTA?
Yep :)

Zen

Bericht door Zen » zo jun 28, 2009 21:52

Annika schreef: Alle merken hebben wel een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Sensodyne werkt wel heel goed merk ik. Maar misschien dat de speciale tandpasta's van dierporefvrije merken ook werken :)
Thanks. Dat was ook m'n enige gedachte. Ik zal eens kijken welke merken allemaal een variant hebben voor gevoelige tanden...
Cut cold stone with a warm heart

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jun 29, 2009 7:52

Zen schreef:
Annika schreef: Alle merken hebben wel een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Sensodyne werkt wel heel goed merk ik. Maar misschien dat de speciale tandpasta's van dierporefvrije merken ook werken :)
Thanks. Dat was ook m'n enige gedachte. Ik zal eens kijken welke merken allemaal een variant hebben voor gevoelige tanden...
Succes :)

indra

Bericht door indra » ma jun 29, 2009 21:07

Zen schreef:

ik heb ook veel last van gevoelige tanden, gebruik nu Lavera, is ok maar denk dat het nog 'beter' zou kunnen, - ik heb ook gewoon een zwak gebit -maarwaarmee.. laat me weten als je iets gevonden hebt?

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » di jun 30, 2009 10:12

Jasmijn schreef:Bah, levertraan in mondwater, ik moet er niet aan denken! :cry: Nou gebruik ik toch al nooit mondwater, dus dat scheelt.

Maar dat Oral-B van Procter&Gamble is, vind ik dan wel een zeer enorme teleurstelling. Dat wordt dan erg lastig met tandenstoken, want die stokers die m'n ouders altijd gebruiken zijn te groot, die passen niet tussen mijn tanden. Welk merk gebruiken jullie dan?
Als ik niet stook, wordt m'n mondhygienste boos :wink:
Bijna alle bekende A-merken testen wel op dieren. Procter&Gamble krijgt van mij ook geen cent maar helaas hebben die heel veel producten op de markt, net als GSK. Ik gebruik altijd de extra fijne tandenstokers van Kruidvat. Is ook handig voor achter m'n spalkjes.

lena

Bericht door lena » di jun 30, 2009 10:58

Sensodyne wordt niet op dieren getest. Sensodyne wordt alleen gemaakt door een bedrijf dat weer onderdeel is van een bedrijf dat andere producten op dieren test.

Je zou je af kunnen vragen hoe ver je gaat met het boycotten van bedrijven die je slecht vindt. Ik vind het op zich een begrijpelijke stelling, maar niet als het betekent dat je dan veel slechtere tanden krijgt, waardoor hart- en vaatziekten krijgt, of tandartsbehandelingen nodig hebt die direct dierenleed aan zich hebben kleven. Of weigeren mensen die beslist geen GSK producten willen gebruiken ook dan iedere medische behandeling?

Zen

Bericht door Zen » di jun 30, 2009 12:40

lena schreef: Sensodyne wordt niet op dieren getest.
(Hoe) weet je dat zo zeker? Ik zal er nog eens naar kijken en zien wat ik kan vinden...
lena schreef: Sensodyne wordt alleen gemaakt door een bedrijf dat weer onderdeel is van een bedrijf dat andere producten op dieren test.
Het gaat om een bedrijf dat op enorme schaal dierproeven doet en dan ook nog eens hele gruwelijke. Een aanzienlijk deel, waarschijnlijk het merendeel zelfs aangezien GSK hoofdzakelijk een farmabedrijf is, van hun producten is op dieren getest. Dat lijkt me toch voldoende reden om het niet te willen kopen.
lena schreef: Je zou je af kunnen vragen hoe ver je gaat met het boycotten van bedrijven die je slecht vindt. Ik vind het op zich een begrijpelijke stelling, maar niet als het betekent dat je dan veel slechtere tanden krijgt, waardoor hart- en vaatziekten krijgt, of tandartsbehandelingen nodig hebt die direct dierenleed aan zich hebben kleven.
Sensodyne is 1 van de hulpmiddelen om bijvoorbeeld tanderosie tegen te gaan en te beschermen waar iemand hier al last van heeft. Het is geen wondermiddel dat garandeert dat je geen slechtere tanden kunt krijgen. Bovendien, er zullen zonder meer andere vergelijkbare producten beschikbaar zijn van fabrikanten die geen dierproeven uitvoeren, vandaar mijn vraag.

In mijn geval gaat het om wat ongemak en daarvoor ga ik echt niet aan de Sensodyne van Glaxo.

lena

Bericht door lena » di jun 30, 2009 13:19

Zen schreef:
lena schreef: Sensodyne wordt niet op dieren getest.
(Hoe) weet je dat zo zeker? Ik zal er nog eens naar kijken en zien wat ik kan vinden...
Dat zeggen ze zelf, ook op hun website.
Het gaat om een bedrijf dat op enorme schaal dierproeven doet en dan ook nog eens hele gruwelijke. Een aanzienlijk deel, waarschijnlijk het merendeel zelfs aangezien GSK hoofdzakelijk een farmabedrijf is, van hun producten is op dieren getest. Dat lijkt me toch voldoende reden om het niet te willen kopen.
Dat kan, maar boycotten van bedrijven is iets heel persoonlijks, dat op zich los staat van veganisme. Ik vind Wessanen ook een slecht bedrijf bijvoorbeeld, omdat het de bio industrie promoot met voedingskundig waardeloze kroketten waar heel veel dieren onnodig voor moeten sterven. Toch boycot ik de Natuurwinkel niet. Boycot jij de natuurwinkel dan ook? En andere bedrijven die op wat voor manier dan ook dieren misbruiken? Ik vind dat op zich prima hoor, ik roep zelf op het forum ook wel eens op tot een boycot van Nestle omdat ik dat een bedrijf vindt dat moreel veel verwerpelijker is dan McDonalds of GSK, en ik denk dat veel veganisten dezelfde waarden delen, maar "geen producten gebruiken van bedrijven die op andere producten dierproeven uitvoeren" behoort niet tot de omschrijving van veganisme.
Sensodyne is 1 van de hulpmiddelen om bijvoorbeeld tanderosie tegen te gaan en te beschermen waar iemand hier al last van heeft. Het is geen wondermiddel dat garandeert dat je geen slechtere tanden kunt krijgen.
Het garandeert het niet, maar het is wel een van de beste preventiemiddelen. Ik heb sinds ik Sensodyne gebruik een veel sterker gebit.
Bovendien, er zullen zonder meer andere vergelijkbare producten beschikbaar zijn van fabrikanten die geen dierproeven uitvoeren, vandaar mijn vraag.
Ik heb nog nooit een alternatief gevonden dat zo goed werkt als Sensodyne van een huismerk. En zoals ik al eerder zei vind ik ook dat een beetje hypocriet, want die huismerken maken gewoon gebruik van de kennis die de grote dierproevenuitvoerende bedrijven opgedaan hebben.
In mijn geval gaat het om wat ongemak en daarvoor ga ik echt niet aan de Sensodyne van Glaxo.
Maar mijn vraag was dus: hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt? Het is toch een teken dat er iets aan de hand is. Misschien krijg je gaatjes, of hart- en vaatziekten. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Misschien heb je later een brug of iets dergelijks nodig. Wil je dan ook geen behandeling? Ik dacht dat juist veganisten het wel eens zouden zijn met het idee om zoveel mogelijk ziektes te voorkomen, juist omdat de behandelingen voor ernstige problemen zoveel dierenleed met zich meedraagt.

Truus

Bericht door Truus » di jun 30, 2009 16:50

lena schreef:Of weigeren mensen die beslist geen GSK producten willen gebruiken ook dan iedere medische behandeling?
Geen gek idee, want de meeste medische -- en vooral farmaceutische -- therapieën zijn overbodig (behalve chirurgie). Het meeste dierenleed gaat helemaal niet over het redden van mensenlevens, doch over het op de markt krijgen van wéér een kassakraker. Denk maar aan b.v. inenting tegen de Mexicaanse griep.

Wat betreft tandpasta, wie geen commerciëel product wil gebruiken kan prima zelf tandpasta maken. Meer dan voldoende recepten te vinden op het Internet. Of, als je daar te lui voor bent, zoals ik, poetsen zonder tandpasta werkt evengoed. Toen ik een kind was (héél héél lang geleden) gaven tandartsen dat gewoon toe.

Zen

Bericht door Zen » di jun 30, 2009 17:17

lena schreef:Dat zeggen ze zelf, ook op hun website.
Het zou kunnen, maar dit soort bedrijven beweren wel vaker dingen die ik niet zomaar voor waar aanneem. Maar het kan zijn dat je gelijk hebt en dat het klopt.
lena schreef:Dat kan, maar boycotten van bedrijven is iets heel persoonlijks, dat op zich los staat van veganisme. Ik vind Wessanen ook een slecht bedrijf bijvoorbeeld, omdat het de bio industrie promoot met voedingskundig waardeloze kroketten waar heel veel dieren onnodig voor moeten sterven. Toch boycot ik de Natuurwinkel niet. Boycot jij de natuurwinkel dan ook? En andere bedrijven die op wat voor manier dan ook dieren misbruiken? Ik vind dat op zich prima hoor, ik roep zelf op het forum ook wel eens op tot een boycot van Nestle omdat ik dat een bedrijf vindt dat moreel veel verwerpelijker is dan McDonalds of GSK, en ik denk dat veel veganisten dezelfde waarden delen, maar "geen producten gebruiken van bedrijven die op andere producten dierproeven uitvoeren" behoort niet tot de omschrijving van veganisme.
Ik heb nooit beweerd dat je om jezelf veganist te kunnen noemen bepaalde bedrijven moet boybotten. Ik vind dit iets wat je op een case-by-case basis kunt afwegen voor jezelf. Overigens, uiteindelijk is ook veganisme een persoonlijke keuze, net als het al dan niet boycotten van bepaalde bedrijven. Nestle gebruik ik ook niets van MacDonalds, tja dat spreekt voor zich bijna zou ik zeggen (maar zelfs dat vinden sommigen nog verenigbaar met veganisme zolang ze alleen sla scoren of naar het toilet gaan ofzo). Ik boycot de Natuurwinkel niet. Hell ik kom wel eens bij de Albert Heijn. Het gaat mij er niet om of jij wel of geen Sensodyne van GSK gebruikt. Ik wil het alleen niet hebben om redenen die ik eerder al heb gegeven.
lena schreef:Het garandeert het niet, maar het is wel een van de beste preventiemiddelen. Ik heb sinds ik Sensodyne gebruik een veel sterker gebit.
Bij mij gaat het dus niet om preventie. Dat is niet de reden waarom het me was aangeraden.
lena schreef: Ik heb nog nooit een alternatief gevonden dat zo goed werkt als Sensodyne van een huismerk. En zoals ik al eerder zei vind ik ook dat een beetje hypocriet, want die huismerken maken gewoon gebruik van de kennis die de grote dierproevenuitvoerende bedrijven opgedaan hebben.
Je mag het hypocriet vinden, ik kan daar niet zo mee zitten. Ik vind het ook belangrijk dat m'n geld bij voorkeur niet terechtkomt bij bedrijven die zelf dierproeven uitvoeren.
lena schreef: Maar mijn vraag was dus: hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt? Het is toch een teken dat er iets aan de hand is. Misschien krijg je gaatjes, of hart- en vaatziekten. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Misschien heb je later een brug of iets dergelijks nodig. Wil je dan ook geen behandeling? Ik dacht dat juist veganisten het wel eens zouden zijn met het idee om zoveel mogelijk ziektes te voorkomen, juist omdat de behandelingen voor ernstige problemen zoveel dierenleed met zich meedraagt.
Dit is puur hypothetisch en wat mij betreft alleen bedoeld om bij mij inconsequentie te zoeken. Dat zul je gerust vinden; niemand is perfect in dit soort kwesties. Maar zo'n opmerking is nogal flauw. Ik kan jou ook bepaald inconsequenties wijzen maar dat doe ik ook niet.

Als inhoudelijke reactie; je hebt geen sensodyne nodig om een gezond gebit te houden. Bewijs daarvoor kun je vinden in alle mensen met een gezond gebit die het niet gebruiken.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 30, 2009 18:02

Zen schreef:Als inhoudelijke reactie; je hebt geen sensodyne nodig om een gezond gebit te houden. Bewijs daarvoor kun je vinden in alle mensen met een gezond gebit die het niet gebruiken.
Het is mogelijk dat er mensen zijn die wèl Sensodyne nodig hebben om een gezond gebit te houden. Het enige wat jij bewijst is dat er mensen zijn die het niet nodig hebben.

lena

Bericht door lena » di jun 30, 2009 18:29

Zen schreef:
lena schreef:Dat zeggen ze zelf, ook op hun website.
Het zou kunnen, maar dit soort bedrijven beweren wel vaker dingen die ik niet zomaar voor waar aanneem.
Ja, dan houdt het op natuurlijk.
Ik vind dit iets wat je op een case-by-case basis kunt afwegen voor jezelf. Overigens, uiteindelijk is ook veganisme een persoonlijke keuze, net als het al dan niet boycotten van bepaalde bedrijven. Nestle gebruik ik ook niets van MacDonalds, tja dat spreekt voor zich bijna zou ik zeggen (maar zelfs dat vinden sommigen nog verenigbaar met veganisme zolang ze alleen sla scoren of naar het toilet gaan ofzo).
Ik vind de Mac echt geweldig sinds ze een vegan groenteburger hebben (helaas niet meer overal, dat krijg je als principiele vegetariers bedrijven boycotten), en sinds je er altijd naar de wc mag. Kom daar eens om bij je locale snackbar. Maar inderdaad, dat is voor iedereen persoonlijk. Veganisme is gewoon puur "geen dierlijke producten gebruiken". McDonalds vermijden spreekt helemaal niet voor zich.
Ik boycot de Natuurwinkel niet. Hell ik kom wel eens bij de Albert Heijn. Het gaat mij er niet om of jij wel of geen Sensodyne van GSK gebruikt. Ik wil het alleen niet hebben om redenen die ik eerder al heb gegeven.
Ik vind het ook prima dat jij alle producten van GSK boycot. Het gaat mij er alleen om om aan te geven dat Sensodyne op zich wel vegan is, en dat mensen die minder bedrijfsboycotgericht zijn het dus misschien wel zullen willen gebruiken. Dat leek me nuttige informatie voor meelezers enzo.
lena schreef:Het garandeert het niet, maar het is wel een van de beste preventiemiddelen. Ik heb sinds ik Sensodyne gebruik een veel sterker gebit.
Bij mij gaat het dus niet om preventie. Dat is niet de reden waarom het me was aangeraden.
Je hebt soms las van een kies. Met preventie bedoelde ik zorgen dat dit niet erger wordt. Glazuur zit daar niet voor niets.
lena schreef: Ik heb nog nooit een alternatief gevonden dat zo goed werkt als Sensodyne van een huismerk. En zoals ik al eerder zei vind ik ook dat een beetje hypocriet, want die huismerken maken gewoon gebruik van de kennis die de grote dierproevenuitvoerende bedrijven opgedaan hebben.
Je mag het hypocriet vinden, ik kan daar niet zo mee zitten.
Daar gaat het me ook niet om. Ik wil alleen uitleggen waarom ik vind dat Sensodyne gebruik best verenigbaar is voor veganisten. Wat individuele mensen wel of niet gebruiken moeten ze zelf weten. Aan de andere kant ben ik altijd wel nieuwsgierig hoe bedrijfsboycotters tot bepaalde keuzes komen.
lena schreef: Maar mijn vraag was dus: hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt? Het is toch een teken dat er iets aan de hand is. Misschien krijg je gaatjes, of hart- en vaatziekten. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Misschien heb je later een brug of iets dergelijks nodig. Wil je dan ook geen behandeling? Ik dacht dat juist veganisten het wel eens zouden zijn met het idee om zoveel mogelijk ziektes te voorkomen, juist omdat de behandelingen voor ernstige problemen zoveel dierenleed met zich meedraagt.
Dit is puur hypothetisch en wat mij betreft alleen bedoeld om bij mij inconsequentie te zoeken.
Welnee, ik bedoelde dat doodserieus. Als Sensodynegebruik gaatjes of een brug zou kunnen voorkomen, zou je het dan wel gebruiken?

Ik bedoelde het ook nog in wat bredere zin: is het niet verstandig om iets te doen wat tegen een klein principe ingaat, om iets te voorkomen wat tegen een groot principe ingaat? Maar goed, dat is misschien meer iets voor een andere draad.
Als inhoudelijke reactie; je hebt geen sensodyne nodig om een gezond gebit te houden. Bewijs daarvoor kun je vinden in alle mensen met een gezond gebit die het niet gebruiken.
Sensodyne is een tandpasta die werkt tegen heel specifieke problemen. Je hebt ook geen insuline nodig om een goede bloedsuikerspiegel te houden. Bewijs daarvoor kun je vinden bij alle gezonde mensen die geen insuline gebruiken. Kortom: diabetici spuiten voor niets? Ik zal nooit zeggen dat mensen zonder klachten Sensodyne moeten gebruiken, of dat Sensodyne noodzakelijk is voor een goed gebit.

Het ene gebit is het andere niet, en er is heel veel genetisch. Sommige mensen kunnen jarenlang dagelijks een liter cola drinken en niet naar de tandarts gaan en er is niets aan de hand. Andere mensen hebben iedere keer wel iets. Ik ben blij dat er tegenwoordig betere opties zijn dan een kunstgebit, en dat we tegenwoordig beter op de hoogte zijn van de waarde van een gezond gebit, vooral dus omdat gebitsproblemen kunnen leiden tot hart- en vaatziekten en andere ernstige ziektes.

Zen

Bericht door Zen » di jun 30, 2009 22:00

lena schreef:Ik vind de Mac echt geweldig sinds ze een vegan groenteburger hebben (helaas niet meer overal, dat krijg je als principiele vegetariers bedrijven boycotten), en sinds je er altijd naar de wc mag. Kom daar eens om bij je locale snackbar. Maar inderdaad, dat is voor iedereen persoonlijk. Veganisme is gewoon puur "geen dierlijke producten gebruiken". McDonalds vermijden spreekt helemaal niet voor zich.
Dan verschillen we op dat punt van mening. Ik vind dat niet goed met elkaar te verenigen. Het is een bedrijf dat symbool staat voor dierenleed en het is ontzettend eenvoudig te vermijden (dat vind ik bij een Natuurwinkel of een supermarkt wel wat anders en bovendien hebben die een veel evenwichtiger aanbod).
lena schreef:Ik vind het ook prima dat jij alle producten van GSK boycot. Het gaat mij er alleen om om aan te geven dat Sensodyne op zich wel vegan is, en dat mensen die minder bedrijfsboycotgericht zijn het dus misschien wel zullen willen gebruiken. Dat leek me nuttige informatie voor meelezers enzo.
Als het inderdaad niet op dieren getest is het product an sich vegan ja. Verder blijf ik vinden dat het past bij het veganisme om er ook zoveel mogelijk naar te streven om producten te vermijden van bedrijven die dierproeven. Hoe ver je daarin gaat en waar je de accenten legt blijft ieders persoonlijke keuze.

Je hebt soms las van een kies. Met preventie bedoelde ik zorgen dat dit niet erger wordt. Glazuur zit daar niet voor niets.
Mijn tandarts stelde dat het niet 'zomaar' erger zou worden maar dat de klachten die ik nu had (die overkomelijk zijn als het moet) ook niet zomaar terug te draaien zijn. Slijtage van glazuur is immers onomkeerbaar. Jij suggereert, zo lijkt het, dat het automatisch zal verslechteren als ik geen sensodyne gebruik, wat dus niet zo is.

Punt blijft dus dat er geen dringende reden voor mij is om uberhaupt iets te wijzigen qua tandpasta. Bij voorkeur kom ik toch wel van het ongemak af, maar ik ga daarvoor geen GSK producten kopen.
lena schreef:Maar mijn vraag was dus: hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt? Het is toch een teken dat er iets aan de hand is. Misschien krijg je gaatjes, of hart- en vaatziekten. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Misschien heb je later een brug of iets dergelijks nodig. Wil je dan ook geen behandeling? Ik dacht dat juist veganisten het wel eens zouden zijn met het idee om zoveel mogelijk ziektes te voorkomen, juist omdat de behandelingen voor ernstige problemen zoveel dierenleed met zich meedraagt.
Het blijven allemaal aannames die je maakt.

1) je doet alsof het probleem dat ik nu heb sowieso zal gaan leiden tot gaatjes (or worse)
2) je doet alsof er geen alternatief is voor Sensodyne, waar ik nog totaal niet van overtuigd ben
3) je doet alsof behandeling voor een gaatje meer dierenleed met zich meebrengt dan een levenlang financiële steun aan GSK omdat je aan de Sensodyne zit, ook dat vind ik nogal twijfelachtig en ik vraag me af waar je het op baseert. Ik weet wel dat voor bepaalde nieuwe technieken en materialen inderdaad nog steeds nieuwe en soms vrij extreme experimenten gebeuren, onder meer op honden en apen. Maar die zijn voor zover mij bekend wel gericht op de behandeling van ernstigere gebitsproblemen dan een eenvoudig gaatje.
lena schreef: Sensodyne is een tandpasta die werkt tegen heel specifieke problemen. Je hebt ook geen insuline nodig om een goede bloedsuikerspiegel te houden. Bewijs daarvoor kun je vinden bij alle gezonde mensen die geen insuline gebruiken. Kortom: diabetici spuiten voor niets? Ik zal nooit zeggen dat mensen zonder klachten Sensodyne moeten gebruiken, of dat Sensodyne noodzakelijk is voor een goed gebit.
Wat ik bedoelde je hebt niet per se (per definitie) sensodyne nodig hebt voor een gezond gebit. Het stond er inderdaad niet goed. Maar dan nog blijft de vraag, is er werkelijk geen altenatief product.
Laatst gewijzigd door Zen op di jun 30, 2009 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 30, 2009 22:09

Om mijn antwoord op de laatste vraag te geven: ik heb het nog niet gevonden. Ik heb behoorlijk wat geprobeerd en wilde ook liever geen GSK-producten kopen. Uiteindelijk was ik na een tandartsbezoek echt wanhopig en heb ik het gekocht. Na jaren van gaatjes, wortelkanaalbehandeling, bloedend tandvlees, vullingen die uit mijn mond knapten (waardoor ik dus meestal vijf of zes afspraken had bij tandarts en mondhygienist om alles weer te herstellen) etc etc had ik deze keer bij de controle helemaal niets. Geen gaatjes, geen gevoelig of bloedend tandvlees, geen verder teruggetrokken tandhalzen, niets. Ik kreeg zelfs complimenten hoe goed alles eruit zag.

Ik weet dat één voorbeeld natuurlijk niets zegt, maar ik blijf toch maar Sensodyne gebruiken.

Zen

Bericht door Zen » di jun 30, 2009 22:26

Wel fijn voor je dat het nu werkt. Klinkt vrij ernstig waar je allemaal last van hebt gehad!

lena

Bericht door lena » di jun 30, 2009 23:24

Zen schreef:
lena schreef:Ik vind de Mac echt geweldig sinds ze een vegan groenteburger hebben (helaas niet meer overal, dat krijg je als principiele vegetariers bedrijven boycotten), en sinds je er altijd naar de wc mag. Kom daar eens om bij je locale snackbar. Maar inderdaad, dat is voor iedereen persoonlijk. Veganisme is gewoon puur "geen dierlijke producten gebruiken". McDonalds vermijden spreekt helemaal niet voor zich.
Dan verschillen we op dat punt van mening.
Je spreekt jezelf wel tegen dan, want eerder zei je nog: "Ik heb nooit beweerd dat je om jezelf veganist te kunnen noemen bepaalde bedrijven moet boybotten."
Ik vind dat niet goed met elkaar te verenigen.
Het is een bedrijf dat symbool staat voor dierenleed en het is ontzettend eenvoudig te vermijden (dat vind ik bij een Natuurwinkel of een supermarkt wel wat anders en bovendien hebben die een veel evenwichtiger aanbod).
Dat hangt natuurlijk van je persoonlijke omstandigheden/wensen af. Ik vind een supermarkt niet bijzonder moeilijk te vermijden (maar dat doe ik niet). Ben de Mac erg dankbaar omdat mijn dochter van drie haar plas niet lang genoeg kon ophouden (en ikzelf, toen ik zwanger was) en de Mac een van de weinige plaatsen in veel steden is waar je altijd zomaar naar de wc kan. Ik waardeer dat, zoals waarschijnlijk iedereen die ooit met enige mate van incontinentie te maken heeft gehad, enorm.

Symboolpolitiek doet me niet zoveel. Ik ben verbaasd dat je niet meer protest van vegetariers hoort over de C1000, die volgens mij in Nederland erger is dan de Mac. Altijd maar weer die folders met grote lappen spotgoedkoop vlees als lokmiddel. Brrr.
Mijn tandarts stelde dat het niet 'zomaar' erger zou worden maar dat de klachten die ik nu had (die overkomelijk zijn als het moet) ook niet zomaar terug te draaien zijn. Slijtage van glazuur is immers onomkeerbaar. Jij suggereert, zo lijkt het, dat het automatisch zal verslechteren als ik geen sensodyne gebruik, wat dus niet zo is.
Ik suggereer niet zozeer dat die kies erger zal worden, maar dat je huidige problemen ook niet op zichzelf staan. Een pijnlijke kies is niet normaal, dat is een teken dat er iets niet goed is met de gezondheid van je gebit. De kans dat dat een enkel op zichzelf staand probleempje zal blijven lijkt me niet groot, maar ik hoop dat ik het mis heb. Misschien is het ook simpel te beteugelen door minder sap te drinken en altijd een rietje te gebruiken/het aantal eetmomenten te beperken/xylitol kauwgum te kauwen/niet te snel te poetsen na het eten van zure dingen etc.
lena schreef:Maar mijn vraag was dus: hoe ver trek je dat door als het ongemak erger wordt? Het is toch een teken dat er iets aan de hand is. Misschien krijg je gaatjes, of hart- en vaatziekten. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Misschien heb je later een brug of iets dergelijks nodig. Wil je dan ook geen behandeling? Ik dacht dat juist veganisten het wel eens zouden zijn met het idee om zoveel mogelijk ziektes te voorkomen, juist omdat de behandelingen voor ernstige problemen zoveel dierenleed met zich meedraagt.
Het blijven allemaal aannames die je maakt.
Het zijn geen aannames, het zijn mogelijkheden.
1) je doet alsof het probleem dat ik nu heb sowieso zal gaan leiden tot gaatjes (or worse)
Nee, ik vraag wat je doet als dat gaat gebeuren. Ik vind het altijd interessant om te weten waar andere mensen grenzen leggen. Herinner me nu dat daar laatst ook al een draadje over was.
2) je doet alsof er geen alternatief is voor Sensodyne, waar ik nog totaal niet van overtuigd ben
Denk je niet dat je tandarts die zou kennen? Of andere mensen hier?
3) je doet alsof behandeling voor een gaatje meer dierenleed met zich meebrengt dan een levenlang financiële steun aan GSK omdat je aan de Sensodyne zit, ook dat vind ik nogal twijfelachtig en ik vraag me af waar je het op baseert.
Ik heb het niet over 1 gaatje. Alle tandartsbehandelingen worden uitgebreid op dieren getest (dat was juist het onderwerp van deze draad toch?). En dan heb ik het nog niet over de behandelingen/medicijnen tegen hart- en vaatziekten en diabetes.

Hm, misschien geeft Framboos' voorbeeld duidelijker aan waarom ik Sensodyne verdedig :)

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 5:58

lena schreef:Je spreekt jezelf wel tegen dan, want eerder zei je nog: "Ik heb nooit beweerd dat je om jezelf veganist te kunnen noemen bepaalde bedrijven moet boybotten."
Nee. Er is een verschil tussen vinden dat iemand iets niet moet en vinden dat iets wat jou betreft voor zich spreekt (dat je bijvoorbeeld als veganist MacDonalds beter kunt vermijden - en al zeker niet 'geweldig' noemt).
lena schreef:Dat hangt natuurlijk van je persoonlijke omstandigheden/wensen af. Ik vind een supermarkt niet bijzonder moeilijk te vermijden (maar dat doe ik niet). Ben de Mac erg dankbaar omdat mijn dochter van drie haar plas niet lang genoeg kon ophouden (en ikzelf, toen ik zwanger was) en de Mac een van de weinige plaatsen in veel steden is waar je altijd zomaar naar de wc kan. Ik waardeer dat, zoals waarschijnlijk iedereen die ooit met enige mate van incontinentie te maken heeft gehad, enorm.
Dat van die WC was niet erg serieus bedoeld maar dat kwam waarschijnlijk niet zo goed door. Je betaalt er immers niet voor daar. Maar het is vast ook ontzettend moeilijk om het eten daar te vermijden?
lena schreef:Symboolpolitiek doet me niet zoveel. Ik ben verbaasd dat je niet meer protest van vegetariers hoort over de C1000, die volgens mij in Nederland erger is dan de Mac. Altijd maar weer die folders met grote lappen spotgoedkoop vlees als lokmiddel. Brrr.
Ach misschien. Het percentage van het geld dat je bij een C1000 uitgeeft gaat in ieder geval procentueel minder naar dierenleed dan bij MacDonalds, waar bijna aan alles wat je kunt kopen dierenleed kleeft.
lena schreef:Ik suggereer niet zozeer dat die kies erger zal worden, maar dat je huidige problemen ook niet op zichzelf staan. Een pijnlijke kies is niet normaal, dat is een teken dat er iets niet goed is met de gezondheid van je gebit.
Nee, dat is een teken dat er iets mis met die kies. Glazuur kan op de ene plaats meer gesleten zijn dan op andere. Vandaar dat ik ook alleen daar klachten heb.
lena schreef:De kans dat dat een enkel op zichzelf staand probleempje zal blijven lijkt me niet groot, maar ik hoop dat ik het mis heb. Misschien is het ook simpel te beteugelen door minder sap te drinken en altijd een rietje te gebruiken/het aantal eetmomenten te beperken/xylitol kauwgum te kauwen/niet te snel te poetsen na het eten van zure dingen etc.
Je noemt het zelf al. Als je goed had gelezen in het begin zag je al waaraan het waarschijnlijk ligt bij mij; teveel vruchtensap en vooral te vaak op een dag (teveel drinkmomenten). Daar houdt ik nu rekening mee.
lena schreef: Het zijn geen aannames, het zijn mogelijkheden.
Er is zoveel mogelijk. Aannames zijn niet onmogelijk. Als er geen duidelijke aanwijzing ergens voor is, noem ik dat een aanname.
lena schreef:Nee, ik vraag wat je doet als dat gaat gebeuren. Ik vind het altijd interessant om te weten waar andere mensen grenzen leggen. Herinner me nu dat daar laatst ook al een draadje over was.
Dat zie ik dan wel weer. Ik kan dat niet beoordelen als ik het niet ervaar (en heb vooralsnog ook geen enkele redenen om me daar mee bezig te houden). Het is namelijk een afweging tussen klachten en principes, zoals Framboos ook al aangaf.
lena schreef:Denk je niet dat je tandarts die zou kennen? Of andere mensen hier?
Ik heb het mijn tandarts nog niet gevraagd. Toen hij sensodyne aanraden had ik nog geen idee dat het van GSK was, dus heb ik niet doorgevraagd. Dat zal ik nog doen. En zoals je kunt lezen zijn er andere dingen voorgesteld die voor mij wellicht prima werken, mocht het uberhaupt al nodig zijn.
lena schreef:Ik heb het niet over 1 gaatje. Alle tandartsbehandelingen worden uitgebreid op dieren getest (dat was juist het onderwerp van deze draad toch?). En dan heb ik het nog niet over de behandelingen/medicijnen tegen hart- en vaatziekten en diabetes.
Je had het wel degelijk over gaatjes, en of dat er nu 1, 2 of 3 zijn; de vraag blijft hetzelfde.
Verder vind ik dat je het wel heel erg in het extreme trekt; met je hart- en vaatziekten en diabetes vanwege gebitsproblemen (omdat iemand geen sensodyne gebruikt). Ik zeg niet dat het niet voorkomt maar ik krijg nou niet de indruk dat ik sensodyne nodig ga hebben om dit te voorkomen...

lena

Bericht door lena » wo jul 01, 2009 7:48

Zen schreef:
lena schreef:Je spreekt jezelf wel tegen dan, want eerder zei je nog: "Ik heb nooit beweerd dat je om jezelf veganist te kunnen noemen bepaalde bedrijven moet boybotten."
Nee. Er is een verschil tussen vinden dat iemand iets niet moet en vinden dat iets wat jou betreft voor zich spreekt (dat je bijvoorbeeld als veganist MacDonalds beter kunt vermijden - en al zeker niet 'geweldig' noemt).
Ik open hier wel even een nieuwe draad over.
lena schreef: Het zijn geen aannames, het zijn mogelijkheden.
Er is zoveel mogelijk. Aannames zijn niet onmogelijk. Als er geen duidelijke aanwijzing ergens voor is, noem ik dat een aanname.
Van een aanname neem je, het woord zegt het al, aan dat het gebeurt. Ik neem helemaal niet aan dat je grote tandproblemen krijgt. Ik vraag alleen wat je doet ALS dat gebeurt. Zoals ik me bijvoorbeeld ook afvroeg wat ik zou doen als Alpro overgenomen zou worden door Nestle. Dat betekent niet dat het gebeurt, of dat ik aanneem dat het gebeurt, maar gewoon dat ik rekening hield met de mogelijkheid.

Mijn vraag was niet meer dan dat: gewoon een vraag. Hoever ga je met het vermijden van Sensodyne. Doe je dat ook nog als je wel serieuzere problemen krijgt, want dat zou best kunnen gebeuren (zie ook Framboos' verhaal). Jij doet net of dat hele scenario complete onzin is, maar dat is het niet.

En zoals gezegd: ik wilde vooral dat andere veganisten met tandproblemen niet zouden afzien van een volstrekt vegan middel om dat te behandelen, omdat ze op dit forum door jou het idee kregen dat het niet vegan zou zijn. Dat jij het niet gebruikt moet je helemaal zelf weten. Ik ben nieuwsgierig waar je die grenzen dan legt, maar als jij daar verder niet over wilt praten en niet over na wilt denken vind ik dat ook prima hoor.
lena schreef:Ik heb het niet over 1 gaatje. Alle tandartsbehandelingen worden uitgebreid op dieren getest (dat was juist het onderwerp van deze draad toch?). En dan heb ik het nog niet over de behandelingen/medicijnen tegen hart- en vaatziekten en diabetes.
Je had het wel degelijk over gaatjes, en of dat er nu 1, 2 of 3 zijn; de vraag blijft hetzelfde.
Ik had het duidelijk over gaatjes en andere dingen, en ik vind wel dat er verschil is tussen een keer een gaatje, en constant naar de (door GSK gesponsorde) tandarts moeten om weer een behandeling te hebben.

Is het jouw mening dat het beter is om af en toe iets te doen waar direct dierenleed aan kleeft (een tandartsbehandeling) dan het is om vaak iets te doen waar slechts indirect dierenleed aan kleeft (Sensodyne gebruiken)?
Verder vind ik dat je het wel heel erg in het extreme trekt; met je hart- en vaatziekten en diabetes vanwege gebitsproblemen (omdat iemand geen sensodyne gebruikt).
Dat zeg ik helemaal niet. Een gezond gebit is heel belangrijk voor je gezondheid. Voor sommige mensen helpt Sensodyne enorm om een gezond gebit te behouden. Mijn vraag was dus: hoe ver ga je met je GSK boycot, en houd je je daar uberhaupt mee bezig. Je antwoord is inmiddels duidelijk.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jul 01, 2009 7:50

Zen schreef: Ach misschien. Het percentage van het geld dat je bij een C1000 uitgeeft gaat in ieder geval procentueel minder naar dierenleed dan bij MacDonalds, waar bijna aan alles wat je kunt kopen dierenleed kleeft.
Dit snap ik niet helemaal?

Plaats reactie