Tandarts

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Dadella
Leefwijze: veganist

Re: Tandarts

Bericht door Dadella » wo jun 24, 2009 20:57

Framboos schreef:Aqua, Alcohol, sorbitol, poloxamer 407, Benzoic Acid, Eucalyptol, Menthol, Thymol, Methyl salicylate, aroma, saccharin sodium, sodium benzoate, Cl 42053
Daar zit het dus niet in. Je bent zeker veganist? :lol:

Welk merk is dat?

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 24, 2009 21:13

Mja, dat is dan weer een beetje onvegan: ik heb een fles van mijn ouders' huis meegenomen die zij niet meer gebruikten en weet dus niet of het op dieren getest is of niet (gok van wel): Listerine.

lena

Bericht door lena » wo jun 24, 2009 21:28

Maar je zei dat het in alle mondwaters zat behalve Kruidvat, en je hebt Listerine, zo'n beetje het bekendste merk, dat bij iedere drogist ligt, niet eens gecheckt? Kun je nog zeggen hoe levertraan dan in de ingredientenlijst staat? Schlecker mondwater: aqua, glycerin, polysorbate-20, chlorhexidine digluconate, aroma, sodium monofluorophosphate, sodium benzoate, sodium saccharin, ci 19140, ci 42090

Dadella

Bericht door Dadella » wo jun 24, 2009 21:47

lena schreef:Maar je zei dat het in alle mondwaters zat behalve Kruidvat, en je hebt Listerine, zo'n beetje het bekendste merk, dat bij iedere drogist ligt, niet eens gecheckt?
:oops: Dat spul is zo duur, dat ik niet eens gekeken heb. :oops:
lena schreef:aqua, glycerin, polysorbate-20, chlorhexidine digluconate, aroma, sodium monofluorophosphate, sodium benzoate, sodium saccharin, ci 19140, ci 42090
Ook niet. Misschien zit het alleen in de goedkopere merken? Blijkbaar is het de combinatie van veganisme en extreme gierigheid waar m'n mond van onfris wordt.

Ik herinner me dat het er in het Engels op staat: cod liver oil. De volgende keer dat ik bij de drogist ben zal ik kijken.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 24, 2009 21:51

Nog nooit zien staan. En het lijkt me ook zo raar, waarom zou je olie in mondwater willen stoppen?

Ik zal ook eens kijken!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jun 24, 2009 23:09

Bah, levertraan in mondwater, ik moet er niet aan denken! :cry: Nou gebruik ik toch al nooit mondwater, dus dat scheelt.

Maar dat Oral-B van Procter&Gamble is, vind ik dan wel een zeer enorme teleurstelling. Dat wordt dan erg lastig met tandenstoken, want die stokers die m'n ouders altijd gebruiken zijn te groot, die passen niet tussen mijn tanden. Welk merk gebruiken jullie dan?
Als ik niet stook, wordt m'n mondhygienste boos :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jun 24, 2009 23:10

Of zou je zelf stokertjes kunnen slijpen uit hout...

Marla

Bericht door Marla » do jun 25, 2009 6:22

Ik heb nu geen fles staan maar in het AH mondwater zit volgens mij ook geen levertraan.

Dadella

Bericht door Dadella » do jun 25, 2009 6:44

Marla schreef:Ik heb nu geen fles staan maar in het AH mondwater zit volgens mij ook geen levertraan.
Okee, okee, okee, ik moet bewijzen aandragen of excuses aanbieden. Even geduld, de drogist is nog niet open....

lena

Bericht door lena » do jun 25, 2009 8:17

Dadella schreef: Ook niet. Misschien zit het alleen in de goedkopere merken? Blijkbaar is het de combinatie van veganisme en extreme gierigheid waar m'n mond van onfris wordt.
Schlecker huismerk is goedkoop. Het kan trouwens ook Action geweest zijn, het spul heet "Max dent". Ik geloof niet dat ik het zou aanraden voor dagelijks gebruik, dat chloorhexidine is vrij sterk spul en kan je tanden verkleuren.

Ik gebruik nu Etos tandenstokers (weet niet of deze helemaal vegan zijn). In het begin pasten ook alleen Oral B's die de tandarts had aangeraden, dus ofwel ik ben handiger geworden, ofwel mijn tanden zijn er nu aan gewend. Dat gezegd hebbende: ik vind niet dat Oral B niet vegan is puur en alleen omdat het moederbedrijf dierproeven doet op andere producten. Ik vind het wel relevant om te weten of die tandenstokers zelf, nu, op dieren getest worden.

Dadella

Bericht door Dadella » do jun 25, 2009 9:30

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik heb gekeken, naar b.v. de Odol. Er staat niet Cod Liver Oil maar Castor Oil, en dat komt niet van een vis maar van een plant.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Zo zie je maar, dat je informatie niet altijd kunt vertrouwen, zelfs niet van een medeveganist.
Sorry.

lena

Bericht door lena » do jun 25, 2009 9:59

Dadella schreef: Ik heb gekeken, naar b.v. de Odol. Er staat niet Cod Liver Oil maar Castor Oil, en dat komt niet van een vis maar van een plant.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
:D
Blij dat het een misverstand was!

Listerine is trouwens gewoon alcohol met essentiele olieen. Dat zou je dus ook zelf kunnen maken met wodka en die olieen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jun 25, 2009 12:19

Gelukkig maar.
lena schreef:Listerine is trouwens gewoon alcohol met essentiele olieen. Dat zou je dus ook zelf kunnen maken met wodka en die olieen.
Een hele fles, en dan niet gorgelen, maar doorspoelen. Ruik je lekker fris van :D

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » vr jun 26, 2009 8:02

Haha gelukkig maar :)

Weet zelf niet of alcohol zo verstandig is. Dagelijks je mond spoelen met een flinke concentratie alcohol is ook niet echt verstandig. Volgens mij kun je je slijmvlies ermee beschadigen.
En Chloorhexidine is leuk voor eventjes als je tijdelijk niet kunt poetsen door bijvoorbeeld een ontsteking, maar na 2 weken verkleuren je tanden, tong en heb je geen smaak meer dus idd zeker niet voor dagelijks gebruik.

Dus qua veganheid is het enig twijfelgevan van mondwater dus de glycerine?

Dadella

Bericht door Dadella » vr jun 26, 2009 8:08

Annika schreef:Dus qua veganheid is het enig twijfelgevan van mondwater dus de glycerine?
Tenzij er ingrediënten of processen bij gemoeid zijn die niet op het etiket staan (zoals bij drankje's de visolie die wordt gebruikt als draagstof of de gelatine die wordt gebruikt om te klaren).

lena

Bericht door lena » vr jun 26, 2009 8:43

Annika schreef:Weet zelf niet of alcohol zo verstandig is. Dagelijks je mond spoelen met een flinke concentratie alcohol is ook niet echt verstandig. Volgens mij kun je je slijmvlies ermee beschadigen.
Ik zou ook niet puur wodka doen, maar Listerine is ook 27% alcohol, dat is juist het bacteriedodende. Ik zou alcoholhoudende mondspoelingen wel altijd naspoelen met water, dus niet laten drogen op je tanden zoals je zou doen met alcoholvrije mondspoelingen met fluoride.

Zen

Bericht door Zen » vr jun 26, 2009 10:25

Weet er iemand een dierproefvrij alternatief voor sensodyne? Dit is getest op dieren en bovendien afkomstig van GlaxoSmithKline. Dat ga ik dus nooit halen...

Bij controle raadde m'n tandarts dit aan omdat ik aangaf dat ik soms last heb van een kies. Mijn glazuur is daar nagenoeg verdwenen. Teveel vruchtensap! :D
Cut cold stone with a warm heart

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr jun 26, 2009 10:36

Annika, waar doe je je opleiding?
Ik zit namelijk naast de tandheelkunde in Groningen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jun 26, 2009 21:46

taeka schreef:Annika, waar doe je je opleiding?
:shock: Ik krijg een associatie met langwerpig grijs gebouw, groen-gele streep diagonaal eroverheen>het nieuwe proefdierenlab...
Volg je daar ergens een opleiding (tot tandarts)?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » za jun 27, 2009 6:07

taeka schreef:Annika, waar doe je je opleiding?
In Amsterdam :)

Zen schreef:Weet er iemand een dierproefvrij alternatief voor sensodyne? Dit is getest op dieren en bovendien afkomstig van GlaxoSmithKline. Dat ga ik dus nooit halen...

Bij controle raadde m'n tandarts dit aan omdat ik aangaf dat ik soms last heb van een kies. Mijn glazuur is daar nagenoeg verdwenen. Teveel vruchtensap!
Alle merken hebben wel een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Sensodyne werkt wel heel goed merk ik. Maar misschien dat de speciale tandpasta's van dierporefvrije merken ook werken :)

Plaats reactie