Tandarts

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Tandarts

Bericht door Truus » vr okt 09, 2009 17:45

JesseL schreef:Ik zit nu wel met een duivels dilemma...
En dat al op de eerste dag van je veganisme!

Door het gebruik van een bepaald merk tandpasta is je bijdrage aan dierenleed uiterst gering. Als iedereen veganist werd behalve tanden poetsen met Zendium dan was dit een fijne wereld.

lena

Bericht door lena » vr okt 09, 2009 19:33

JesseL schreef:Ik slik al mijn hele leven multi vitamines.
Soms zitten in multivitamines maar weinig van een bepaalde vitamine. Misschien is het de moeite waard om eens een hooggedoseerd vitamine B complex, of vitamine B2 alleen te slikken.

Ben het wel met Truus eens: veganisme is niet alles of niets, en zeker in het begin moet je ook nog wat je weg er in vinden. Zuivel en eieren in je voeding weglaten is al een grote stap, ik zou me ook eerst daar op focussen.

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 09, 2009 19:40

Nou los van de multi-vitamines drink ik ook al mijn hele leven zeer veel melk. :oops:
En at ik tot drie jaar geleden ook nog vlees. Dus ik kan me bijna niet voorstellen dat daar het probleem zat. Bovendien laat ik als ik toch moet bloed prikken (gemiddeld toch wel 1x per jaar) ook gelijk controleren op ijzer en (B-)vitamines.
Maar goed ik neem zeker je advies ter harte en ben sowieso wel van plan om wat sterkere Solgar multivitamines te gaan slikken.
Alleen is de keus daarin zo groot dat je ook bijna door de bomen het bos niet meer ziet.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » vr okt 09, 2009 20:49

Het klopt inderdaad dat Zendium helpt tegen aften,
de preciese werking ervan is nog steeds niet bekend maar het werkt echt onwijs goed. Er is een theorie dat het komt omdat zendium relatief minder schuimt. Aften komen namelijk voornamelijk voor bij mensen met een goede mondhygiëne en dus een hele schone mond, door het poetsen met een minder schuimende tandpasta wordt dat iets verminderd.

(dit wil niet zeggen dat je minder goed moet gaan poetsen, integendeel ;) )

Helaas weet ik zelf ook verder geen advies. Ik adviseer mijn patiënten ook meestal om met Zendium te poetsen omdat het het enige is dat echt effect heeft helaas :(

lena

Bericht door lena » vr okt 09, 2009 21:18

JesseL schreef:Nou los van de multi-vitamines drink ik ook al mijn hele leven zeer veel melk. :oops:
En at ik tot drie jaar geleden ook nog vlees. Dus ik kan me bijna niet voorstellen dat daar het probleem zat.
Veel melk sluit een B2 tekort bijna uit inderdaad. Soms is het echter zo dat supplementen ook nuttig zijn zonder tekort. Maar ik wil je helemaal niet die hoek in duwen hoor. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik vooral andere remedies zou gaan/blijven proberen, zodat uiteindelijk de speciale tandpasta niet meer nodig is. Ik zou niet van de een op de andere dag je Zendium weggooien en dan beginnen met veganisme terwijl je niets kunt eten vanwege de pijn in je mond.

Als Annika's theorie klopt dat Zendium zo goed werkt omdat het minder schuimt, zou dan de natuurvoedingswinkel ook geen tandpasta hebben die werkt? Urtekram tandpasta bevat ook geen SLS bijvoorbeeld, en de Aloe vera en citroenmelissevariant zijn veganistisch. Deze tandpasta's bevatten alleen geen fluoride, dat zou ik wel een nadeel vinden, maar misschien is het iets om tijdelijk uit te proberen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr okt 09, 2009 23:45

Ik gebruik meestal de plantentandpasta van weleda, maar of dat helpt bij recidiverende orale ulceraties weet ik niet. In edelgistvlokken zitten trouwens ook B-vitamines.
Maar misschien zeg ik nu wel hele domme dingen.
Het stoppen met melk en eieren is i.i.g. al een hele goede stap, Jesse! :govegan:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 17, 2010 17:34

Op een ander forum:
Helga schreef:Vandaag tanden laten trekken bij de tandarts. Nadat ze getrokken waren, stak hij er iets watachtig in. Ik ben altijd nieuwsgierig in wat hij allemaal doet, dus vroeg ik ernaar. Hij toonde me een doosje waarop gelatine stond en vertelde dat het een soort sponsachtige structuren zijn om de bloeding sneller en efficiënter te stoppen. Ik schrok wel, maar ja, die dingen zaten er al in. Ik moet ze er niet uitnemen, ze vergaan vanzelf. Heeft iemand dit ook al voorgehad?
Ik post dit ook even omdat misschien veel vegans dit niet weten. Tenzij het al eerder gepost werd, maar ik volg hier niet alles zo goed...

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo mar 17, 2010 22:25

http://www.corimdental.nl/ProductImages/014883.jpg

Denk dat ze zo iets bedoeld. Er zijn verschillende verpakkingen van.
De Gelitaspon is volgens mij van Gelatine de Gelitacel van Cellulose (en dus volgens mij plantaardig)
Site van fabrikant:
http://www.gelitamedical.com/content4.a ... 10&CID=144" target="_blank" target="_blank

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo mar 17, 2010 22:47

Van het merk Spongostan bestaat een verglijkbaar produkt.

lena

Bericht door lena » do mar 18, 2010 10:41

Oh, goed om te weten! Maar hoe ga je hier nu mee om als je bij de tandarts bent? Moet je dan van te voren vragen of je een gelatinevrij sponsje kunt krijgen ofzo? Moet je je eigen spul meenemen? Kan bij een normale extractie een gewoon gaasje niet? Dat het iets langer duurt voor de wond genezen is vind ik op zich geen probleem.

Annika, ik heb ook nog een vraagje over gevoelige tanden: ik las iets over Gluma (desensitizer). Weet jij of dat vegan is? Het zal wel op dieren getest zijn (zoals alle pijnstillers/geneesmiddelen/tandartsbehandelingen), maar als het verder vegan is is het misschien wel een optie voor sommigen.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » do mar 18, 2010 10:48

Bij normale extracties worden die sponsjes bijna niet gebruikt. Alleen als er een grote wond is of het belangrijk is dat de bloeding snel(ler) stelpt.

Gluma, fijn spul :)
Gluma is synthetisch voor zover ik weet.

Truus

Bericht door Truus » do mar 18, 2010 10:56

Annika schreef:Gluma is synthetisch voor zover ik weet.
Dat hoor ik zo vaak, maar het zegt me niet veel. Dierlijke producten kunnen ook gesynthetiseerd worden. Het woord betekent slechts dat het ingredient in sterk gewijzigde vorm voorkomt in het product, en zegt niets over de afkomst ervan. Glycerine, b.v., is ook een synthetisch product, dat zowel van dierlijke als plantaardige vetten vervaardigd kan worden.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo sep 25, 2013 0:52

Wie kan mij vertellen of fluoride goed dan wel slecht voor je gebit is? Mijn tandarts raadt mij dringend aan tandpasta met fluoride te gebruiken (ik kom er net achter dat ik regelmatig poets met Lavera die sodium fluoride bevat, maar ook regelmatig tandpasta zonder fluoride van Urtekram gebruik). Op internet lees ik allemaal verschillende verhalen over fluoride. Sommige zeggen dat het echt gif is en schadelijk voor grondwater en dieren bovendien, maar of dat waar is? Tegenstanders van fluoride schijnen hun argumenten vooral via dierproeven verkregen te hebben, niet zo betrouwbaar dus, aangezien mensen anders in elkaar zitten dan ratten of welke andere dieren dan ook. Maar ik wil ook niet klakkeloos aannemen dat fluoride belangrijk of nodig is. Ik heb nooit gaatjes gehad ondanks (of dankzij?) de tandpasta zonder fluoride, dus ik denk dat ik het zo laat, tenzij mensen hier iets interessants over het onderwerp te melden hebben.

Truus

Bericht door Truus » wo sep 25, 2013 6:52

Zoals je al hebt ontdekt zijn de meningen verdeeld, vaak afhankelijk van de belangen. Mijn kinderen die inmiddels allemaal volwassen zijn hebben nooit fluoride gekregen, ook niet via de tandpasta (moeilijk aan te komen) en hebben nooit gaatje's gehad. Nu hoor ik wel af en toe van een die een gaatje heeft. Maar of dat met fluoride was voorkomen? Als het puntje bij het paaltje komt, moet je zélf besluiten wat je gelooft.

Plaats reactie