Tandarts

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Tandarts

Bericht door Jasmijn » za jun 20, 2009 23:30

Ik vroeg me af in hoeverre een bezoekje aan de tandarts/mondhygieniste vegan verantwoord is... Iemand een idee?

Shantisabine

Re: Tandarts

Bericht door Shantisabine » zo jun 21, 2009 9:42

Nou, die van mij smeert altijd varkensreuzel over m'n kiezen, dat is altijd wel naar :P .

Maar serieus; waar komt die vraag vandaan? Wat kan er niet-vegan zijn aan iemand die met zo'n naar haakje tegen je tandvlees duwt om te kijken of het gaat bloeden?

Framboos

Bericht door Framboos » zo jun 21, 2009 9:51

Misschien heeft Jasmijn het over verdovingen, 'lijm' waarmee ze composiet vastplakken, het spul waarmee de mondhygiënist je tanden polijst, etc?

Tja, ik kan me er niet echt druk om maken, eerlijk gezegd. Bovendien kun je dan maar beter zo snel en zo vaak mogelijk naar de tandarts gaan, want hoe eerder ze iets kunnen doen hoe minder ze over het algemeen hoeven doen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo jun 21, 2009 12:09

Een paar jaar geleden moest ik fluor spoelen, dan krijg je een soortement kunstgebitje in, waar dan van dat gore spul aan zit. Paar minuutjes tegen je tanden aan geplakt, uitspugen dat ding en dan flink gorgelen met water. Nadien mag je minstens een half uur of een uur ofzo niks drinken en eten. Vroeg me af of dat fluor veganistisch is.

En de vorige keer verwijderden ze wat tandplak, en na het haakje volgde een 'hogedrukspuit': een waterig mintgoedje werd m'n mond ik geblazen. Geen idee wat dat nou weer bevatte...

Truus

Bericht door Truus » zo jun 21, 2009 14:03

Ik heb gevraagd welke kleurstof in een rood vloeistof zit. Ze nam me serieus, maar het lukte haar niet deze informatie te achterhalen.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo jun 21, 2009 15:04

Het is natuurlijk onwijs vegan als jullie allemaal mijn patiënt worden als ik afgestudeerd ben :mrgreen:

Hihi, nee erm vega-verantwoord: Niet echt :oops:
De vulmaterialen en lijmen zijn volgens mij op synthetische basis. Maar voor de zekerheid zou je navraag kunnen doen bij een fabrikant zoals 3m ESPE.
Het afdrukmateriaal alginaat is op zeewierbasis maar dit wordt op zeer milieu onvriendelijke wijze gewonnen (lees: sleepnetten).
Latex handschoenen bevatten geloof ik Caseïne. Nu gebruikt niet elke tandarts latex maar ik vind ze persoonlijk veeeeeel lekkerder zitten dan nitriel handschoenen. :oops:

Affijn, en de dierproeven daar begin ik maar niet eens over. De tandheelkundige materialen zullen sowieso op dieren zijn getest. En tandartsen worden redelijk gesponsord met eindeloze voorraden tandenborstels/tandpasta en andere goodies door bedrijven als GSK enzo.

Het is eigenlijk net als alle medische dingen/medicijnen enz.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo jun 21, 2009 15:11

Jasmijn schreef:
En de vorige keer verwijderden ze wat tandplak, en na het haakje volgde een 'hogedrukspuit': een waterig mintgoedje werd m'n mond ik geblazen. Geen idee wat dat nou weer bevatte...
Dat mintige goedje is dacht ik natriumbicarbonaat, een zout dus:
http://www.kavo.com/Default.aspx?navid= ... =En&rid=42" target="_blank (dit)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jun 21, 2009 15:24

Annika schreef:Het is natuurlijk onwijs vegan als jullie allemaal mijn patiënt worden als ik afgestudeerd ben :mrgreen:
Hoe lang moet je nog? :)
Latex handschoenen bevatten geloof ik Caseïne. Nu gebruikt niet elke tandarts latex maar ik vind ze persoonlijk veeeeeel lekkerder zitten dan nitriel handschoenen. :oops:
Je hebt ook vegan geschikte latex handschoenen. Even zoeken op Vegan Latex Gloves.
Maar weet niet of die tandartsen anders zijn dan die qua kwaliteit/veiligheid e.d.
Affijn, en de dierproeven daar begin ik maar niet eens over. De tandheelkundige materialen zullen sowieso op dieren zijn getest. En tandartsen worden redelijk gesponsord met eindeloze voorraden tandenborstels/tandpasta en andere goodies door bedrijven als GSK enzo.

Het is eigenlijk net als alle medische dingen/medicijnen enz.
Daar ontkom je niet aan. Het is jammer dat er dierproeven gedaan wordt, maar helaas vaak verplicht e.d. dus je kan geen alternatief vinden dan. Je staat als 'patient' op dat vlak tegen de muur.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo jun 21, 2009 15:36

Vegantastic schreef:
Annika schreef:Het is natuurlijk onwijs vegan als jullie allemaal mijn patiënt worden als ik afgestudeerd ben :mrgreen:
Hoe lang moet je nog? :)
Nog 2 jaar :)
Je hebt ook vegan geschikte latex handschoenen. Even zoeken op Vegan Latex Gloves.
Maar weet niet of die tandartsen anders zijn dan die qua kwaliteit/veiligheid e.d
.

Oh wat goed :D
Die ga ik echt zoeken dan, thanks!

Truus

Bericht door Truus » zo jun 21, 2009 17:38

Annika schreef:Nog 2 jaar
Waar denk je je te gaan vestigen?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jun 22, 2009 7:50

Truus schreef:
Annika schreef:Nog 2 jaar
Waar denk je je te gaan vestigen?
Eigenlijk hoop ik Zuid-West Engeland :P
En anders eerst NoordHolland

Truus

Bericht door Truus » ma jun 22, 2009 8:12

Annika schreef:En anders eerst NoordHolland
Laat t.z.t. maar weten. Misschien kun je 's werelds eerste veganistische tandartspraktijk zijn!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 22, 2009 9:26

Leuk..dan kan het gecombineerd worden met een reisje naar Engeland. Eventueel een groepsreis. Gaan we met een volle bus langs :)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jun 22, 2009 10:30

Haha oh hemel dat wordt lopende band tandheelkunde :P
Maar vegans poetsen en flossen toch heel goed :mrgreen:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jun 22, 2009 11:48

Oeps! Snel even tandenstoken, anders ontkracht ik het vooroordeel van keurige gebitsreinigende veganisten nog :) Nee hoor, dat zit wel goed.
Maareh... Dat wordt dus elk halfjaar een reisje Engeland met een veganistische touringbus...leuk :lol:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di jun 23, 2009 7:08

Gezellie :)
Ik zal een huisje met giga achtertuin kopen, komen jullie lekker allemaal kamperen ;)

Dadella

Bericht door Dadella » di jun 23, 2009 8:28

Annika, kun jij een veganistisch mondspoelproduct aanbevelen? De meeste mondspoelproducten bevatten levertraan.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di jun 23, 2009 10:06

Levertraan??
Serieus? Jakkes :S

Wil je gewoon een fluoride mondspoelmiddel of eentje voor een speciaal doel zoals tegen ontstoken tandvlees of na een extractie of operatie in je mond?
Ik zou het zo uit m'n hoofd niet weten maar kan even voor je gaan mailen.

Dadella

Bericht door Dadella » di jun 23, 2009 20:09

Annika schreef:Wil je gewoon een fluoride
mondspoelmiddel
Liever geen fluoride, maar het zal erzonder wel niet te krijgen zijn. Zelfs de tandenstokers zijn geïmpregneerd met fluoride.
Annika schreef:of eentje voor een speciaal doel zoals tegen ontstoken tandvlees of na een extractie of operatie in je mond?
Nee hoor, gewoon, voor een frisse mond.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 23, 2009 20:57

http://www.therabreath.nl/tekst.php?id=4" target="_blank

Dierproefvrij en vegan gaven ze aan eens.

Plaats reactie