Medicijnen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
ARM14

Medicijnen

Bericht door ARM14 » di jan 06, 2009 22:17

Als veganist kan men medicijnen nodig hebben. Zo is er Ascal, een bloedverdunner. De werkzame stof is voor zover ik weet geen probleem. Het vulmiddel wel. Dat bestaat uit lactose. Soms is het vulmiddel ook microkristallijn cellulose [E460a, bij mijn weten geen probleem]. Vulmiddelen zijn slechts hulpstoffen. De tablet zou te klein zijn wanneer deze alleen uit werkzame stof zou bestaan. Vandaar dat die hulpstoffen worden gebruikt. De apotheker die ik heb aangeschreven, heeft mij geantwoord dat uit navraag bij de fabrikant bleek dat de lactose die werd gebruikt van dierlijke herkomst was. Zij wist geen alternatieven. Dit is een serieus probleem. Er zijn genoeg soorten voedsel waar men zonder kan. Maar bij medicijnen ligt dit anders. Wie weet er raad?

Fiepie

Re: Medicijnen

Bericht door Fiepie » di jan 06, 2009 22:40

Ascal is gewoon een variant van aspirine (échte aspirine, niet paracetemol). Als je overtuigd bent dat je hier niet zonder kunt, b.v. omdat je een TIA hebt gehad, dan kun je ook kiezen voor aspirine met b.v. cellulose en maiszetmeel als vulmiddel.

Raar dat je apotheker dit niet weet. Overleg ook eens met de voorschrijvende arts. Niet dat hij/zij meer verstand van geneesmiddelen heeft dan de apotheker, maar hij/zij is de persoon die de overheid heeft bemachtigd om beslissingen te maken over wat je slikt.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 06, 2009 22:47

Heb je gevraagd of ze ook een versie met een ander vulmiddel maken? Of kunnen maken?
Of eventueel een ander medicijn van ander merk met zelfde werkzame stof die misschien geen gebruik maken van lactose?

Ik zie trouwens op hun site dat alleen de laaggedosseerde medicatie lactose bevat. De hoog gedoseerde niet.
Wellicht kan je overleggen met arts of die ook ok zijn. Of wellicht zou een apotheker deze versies versnijden (als het van die tabletten zijn) om op dezelfde dosering te komen?

@Fiepie:

Volgens mij is het niet gewoon asperine. Maar wel iets afkomstig uit asperine. Tenminste begrijp ik.

ARM14

Bericht door ARM14 » wo jan 07, 2009 22:33

Hartelijk dank voor de tips en reacties. Inderdaad heeft asperine dezelfde werking. Tot mijn verrassing meldde de fabrikant vandaag het volgende:
"Een alternatief zonder lactose hebben wij niet in ons assortiment. Het product Asperine EC Protect 100 van de firma Bayer is een vergelijkbaar product, met vergelijkbare indicaties en bevat geen lactose."
Een bijzonder eerlijk antwoord, waarvoor ik de contactpersoon bijzonder erkentelijk ben. De volledige tekst heb ik aan het e-mail adres van de vereniging opgestuurd.
Het probleem is opgelost! Ook de inzenders: nogmaals dank.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 08, 2009 17:15

Kwam dit tegen:
http://www.abolitionistapproach.com/?p=93" target="_blank

Wat is de vertaling in NL van “compounding pharmacies”?

Fiepie

Bericht door Fiepie » vr jan 09, 2009 1:38

Vegantastic schreef:Wat is de vertaling in NL van “compounding pharmacies”?
Dit zijn apotheken waar nog echte apothekers werken, die hun vak kennen en bereid zijn uit te oefenen.

Vroeger werden medicijnen in de apotheek gemaakt van grondstoffen, vandaar het begrip "doktersrecept". Tegenwoordig komen medicijnen kant-en-klaar en zelfs voorverpakt van de fabriek, en doen de apothekers niet meer dan het juiste pakje uit de la trekken.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr jan 09, 2009 12:16

Apothekers moeten toch ook nog wel de doktersrecepten nakijken op eventuele fouten en goede informatie geven over de medecijnen.
Dus het is echt niet alleen een uitgifte balie.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jan 09, 2009 20:25

Ze hebben bij de apotheek waar ik wel eens kom een stapel hele grote boeken met gegevens (een soort 'ingredienten'boek als het ware) over alle pillen (ik geloof per merk of soort gesorteerd.
Op mijn vraag hebben ze opgezocht voor me of er alternatieven waren voor een bepaald geneesmiddel. Dat bleek gelukkig zo te zijn, en dus ging er gelijk een faxje naar het ziekenhuis en kon ik uiteindelijk een ander geneesmiddel krijgen.
Als je op een tijdstip gaat dat ze het niet heel druk hebben bij de apotheek dan zijn ze van harte bereid om je te helpen. Bij mij vonden ze het in elk geval erg leuk om het voor me uit te zoeken (geeft ze een gevoel van beter zijn dan de arts :mrgreen: )

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

gast

Bericht door gast » vr feb 06, 2009 21:00

Hallo Allemaal,

Inmiddels een jaar of 12 vegetarier geweest, heb ik al vaker pogingen gedaan om helemaal geen dierlijke producten meer te gebruiken, maar dit vond ik best moeilijk vol te houden. Tot ik "geholpen" werd door de voedselallergie van mijn zoontje, die geen ei, melk, soja, sesam, noten en pinda's mag. Omdat ik hem borstvoeding geef, heb ik nu al ruim 5 maanden een vegetarisch dieet zonder ei, melk, soja, sesam, noten en pinda's (dus eigenlijk veganistisch - honing lust ik niet). Ik voel me er best goed bij, al mis ik soja, noten en pinda's wel!
Alleen mijn schildkliermedicijnen vormen wel een probleem. Ik moet deze echt gebruiken, maar er zit helaas lactose en zelfs gelatine in als hulpstof. Het is het medicijn thyrax duotab, en de werkzame stof is levothyroxine. Weet iemand of er een plantaardig alternatief hiervoor is? Of zou ik eventueel de fabrikant aan kunnen schrijven?

Graag een reactie!
Nienke

vegalan

Bericht door vegalan » za feb 07, 2009 11:43

gast schreef:Alleen mijn schildkliermedicijnen vormen wel een probleem. Ik moet deze echt gebruiken, maar er zit helaas lactose en zelfs gelatine in als hulpstof. Het is het medicijn thyrax duotab, en de werkzame stof is levothyroxine. Weet iemand of er een plantaardig alternatief hiervoor is? Of zou ik eventueel de fabrikant aan kunnen schrijven? Graag een reactie! Nienke
Kelp is geen vervanger en er is waarschijnlijk geen plantaardig alternatief voor dit schildklierhormoon?
De alternatieve behandelingen worden hoofdzakelijk gericht op het versterken van de schildklier en zullen niet de behoefte aan de medicijnen van het schildklierhormoon elimineren. De kruiden remedies om schildklierfunctie te verbeteren en symptomen van hypothyroidism te verlichten omvatten blaaswrack (vesiculosus Fucus), die in capsulevorm of als thee kan worden genomen. Sommige voedsel, met inbegrip van kool, perziken, radijzen, de sojabonen, de pinda's, en de spinazie, kunnen zich in de productie van schildklierhormonen mengen. Iedereen met hypothyroidism kan dit beter vermijden.

Mogelijk kun je in plaats van thyrax duotab het middel Eltroxin gebruiken?
Het bevat volgens de bijsluiter de werkzame stoffen:levothyroxinenatrium x-water, levothyroxinenatrium 0-water en geen lactose en gelatine, maar wel magnesiumstearaat (E470b).
Het magnesiumstearaat (E470b) is meestal van plantaardige herkomst, toch is het niet geheel uit te sluiten dat het dierlijk is. Dit kan je navragen bij de fabrikant.

Er bestaat een verband tussen het gebruik van schildklierhormonen (thyroxine) en osteoporose.
Het is misschien belangrijk om extra oestrogenen te gebruiken?

.
Laatst gewijzigd door vegalan op za feb 07, 2009 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 07, 2009 17:37

Ik begrijp dat de werkzame stof wel sythetisch is gemaakt.

vegalan

Bericht door vegalan » za feb 07, 2009 23:23

Vegantastic schreef:Ik begrijp dat de werkzame stof wel sythetisch is gemaakt.
Ja dat klopt.
De stofnaam van synthetisch T4 is Levothyroxine. Merknamen van tabletten zijn onder andere Thyrax, Levothyroxine, Euthyrox en Eltroxin. Het synthetisch hormoon wordt bij een behandeling van hypothyreoïdie standaard voorgeschreven. Het wordt gewonnen uit de speciale- en gecontroleerde kweek van bacteriën.

.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo feb 08, 2009 10:52

taeka schreef:Apothekers moeten toch ook nog wel de doktersrecepten nakijken op eventuele fouten en goede informatie geven over de medecijnen.
Dus het is echt niet alleen een uitgifte balie.
Dat is wat ze zeggen ja.

In 5 jaar tijd, al 4x de verkeerde medicijnen meegekregen van de apotheek.

Gelukkig altijd een te lage dosis, bv 100mcg ipv 1000mcg, maar ik vertrouw apotheken niet meer blindelings.

gast

Bericht door gast » vr feb 27, 2009 15:49

vegalan schreef:

Mogelijk kun je in plaats van thyrax duotab het middel Eltroxin gebruiken?
Het bevat volgens de bijsluiter de werkzame stoffen:levothyroxinenatrium x-water, levothyroxinenatrium 0-water en geen lactose en gelatine, maar wel magnesiumstearaat (E470b).
Het magnesiumstearaat (E470b) is meestal van plantaardige herkomst, toch is het niet geheel uit te sluiten dat het dierlijk is. Dit kan je navragen bij de fabrikant.
Nog bedankt voor de tip!
Mijn internist heeft inmiddels Eltroxin voorgeschreven.

Groetjes,
Nienke

Plaats reactie