redwood faux turkey

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: redwood faux turkey

Bericht door Framboos »

lena schreef:Dank je! Dat lijkt wel mee te vallen. Ik kan alles volgens mij hier wel kopen, silken tofu is alleen soms problematisch, mijn Toko heeft dat slechts af en toe. Mijn natuurwinkel heeft wel Tofutti cream cheese, maar dat is met geharde vetten, en dat koop ik daarom nooit. Zou Provamel Spread werken in een recept dat cream cheese nodig heeft?

Ik vind taarten zo feestelijk, zeker in de winter, maar zie altijd op tegen het werk van korst rollen, dus dit ebook klinkt wel ideaal.
O, dan is het echt ideaal, want deze taarten zijn zó snel klaar (10 a 15 minuten, min baktijd dan natuurlijk). En die cran-cherry pie ziet er ook zó feestelijk uit...

Tja, ik heb precies hetzelfde probleem met tofutti cream cheese; daarom koop ik m eigenlijk ook nooit en die provamel spread is echt heel anders, en smaakt ook meer tofu-erig.

lena

Bericht door lena »

Ik heb hem gekocht. Het ziet er allemaal heeel lekker uit, en het lijkt inderdaad supersimpel, dus dit is echt perfect. En precies op tijd, want ik moet nog kerstdingen bakken.

Wat gebruik jij voor "brown sugar"? Bruine basterdsuiker of ruwe rietsuiker? Ik doe normaal meestal rietsuiker, maar weet niet wat het beste is voor zo'n topping, en wil voor kerst graag het beste natuurlijk.

Framboos

Bericht door Framboos »

Leuk!

Voor brown sugar gebruik ik... brown sugar, uit Engeland meegenomen. Is sucanat niet ongeveer hetzelfde? En anders zou ik denk ik bruine bastedsuiker gebruiken. Of rietsuiker met een heel klein beetje molasse?

lena

Bericht door lena »

Framboos schreef:Voor brown sugar gebruik ik... brown sugar, uit Engeland meegenomen.
Ooh! Ik moet echt weer naar Engeland. Pepermuntextract enzo haal je vast ook daar vandaan?
Ik heb de apple pie gemaakt voor kerstmis, en vond hem zeer geslaagd. Ik was positief verrast dat de recepten relatief gezond zijn. In de apple pie zit maar een kwart cup olie, alleen in de topping.
Ik heb gewoon rietsuiker gebruikt. Had eerst gemengd met molasse, maar ik vond de smaak te overheersend, dus maar zo gedaan. Ik denk dat bruine suiker, vooral in de topping, wel beter geweest zou zijn, dus tsja, dan moet ik me maar opofferen en hem nog een keer bakken om het zeker te weten :D
Nogmaals bedankt voor de tip!

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

*wil ook weer naar engeland*
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos »

lena schreef:
Framboos schreef:Voor brown sugar gebruik ik... brown sugar, uit Engeland meegenomen.
Ooh! Ik moet echt weer naar Engeland. Pepermuntextract enzo haal je vast ook daar vandaan?
Ja, maar dat kun je geloof ik ook wel in Frankrijk en Italie kopen.
Ik heb de apple pie gemaakt voor kerstmis, en vond hem zeer geslaagd. Ik was positief verrast dat de recepten relatief gezond zijn. In de apple pie zit maar een kwart cup olie, alleen in de topping.
Ja, dat krijg je, als er geen losse bodem/korst bij zit.
Ik heb gewoon rietsuiker gebruikt. Had eerst gemengd met molasse, maar ik vond de smaak te overheersend, dus maar zo gedaan. Ik denk dat bruine suiker, vooral in de topping, wel beter geweest zou zijn, dus tsja, dan moet ik me maar opofferen en hem nog een keer bakken om het zeker te weten :D
Nogmaals bedankt voor de tip!
He, vervelend zeg, ik leef met je mee. :wink:

Ondanks de hydrogenated fats heb ik toch een keer gesplurged en tofutti creamcheese gekocht (ik ontwijk het de rest van het jaar al...) en de chocolate pie gemaakt. Ik vond m echt heerlijk (mijn vader vond 'm niet chocolade-rig genoeg, wat waarschijnlijk precies hetzelfde ding is waarom ik m heerlijk vond...).

Ook de cran-cherry weer gemaakt; mag net iets minder suiker in de volgende keer, maar ik (en de tafelgasten) vonden 'm heerlijk.

JesseL

Bericht door JesseL »

Wat is er mis met het vet in Tofutti cream cheese??

Ik ben net zo blij dat ik iets vegan gevonden had wat op roomkaas lijkt en nu lees ik hier allemaal negatieve bijklanken...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dat valt toch mee? Zie maar 2 dingen erover staan.

Zelf vind ik tofutti cream cheese niet lekker. Maar kan wel lekker zijn als ik het gebruik in een vegan monchou taart :)

lena

Bericht door lena »

JesseL schreef:Wat is er mis met het vet in Tofutti cream cheese??
Het zijn gedeeltelijk geharde oftewel gehydrogeneerde vetten, ook wel bekend als transvetten. Dat zijn de ongezondste vetten die er zijn, geassocieerd met veel moderne ziektes.

JesseL

Bericht door JesseL »

Ik dacht dat transvetten alleen in dierlijke producten voorkwamen...

Maar is die Tofutti dan zelfs ongezonder dan normale koemelk kaas? Dat at ik vroeger veel en zit ook boordevol verzadigde vetten.
Bovendien eet ik dan hooguit één boterham per dag ermee, dus dat zal toch wel loslopen?

En ik eet veganistisch voornamelijk voor de dieren. Het is leuk dat het ook gezonder is, maar ik wil daarmee niet overdrijven. Ik at vroeger ook af en toe een Bossche bol als die bij de AH afgeprijsd waren, ik denk dat weinig ongezonder is dan dat. :wink:

lena

Bericht door lena »

JesseL schreef:Ik dacht dat transvetten alleen in dierlijke producten voorkwamen...
Transvetten ontstaan bij het harden van plantaardige olieen. Dat is een chemisch proces waardoor vloeibare olie harder wordt. Er zitten ook wel wat natuurlijke transvetten in dierlijke producten, maar als mensen het hebben over schadelijke transvetten, dan gaat het doorgaans over de chemisch geharde vetten.
Maar is die Tofutti dan zelfs ongezonder dan normale koemelk kaas?
Ja, transvetten zijn ongezonder dan verzadigde vetten.

Wen

Bericht door Wen »

Tofutti is ook super lekker om tiramisu en kaastaart mee te maken. Zelfs vleeseters proeven dan niet dat het geen gewone tiramisu of kaastaart is. Hier steeds een groot succes bij gasten :)

JesseL

Bericht door JesseL »

Ik denk dat vlees/kaas eters ook bij de Tofutti cream chees gewoon zo op een toastje nooit zouden merken dat het niet "echt" is. :D

Trouwens de Hachee steaks (Viana)/ gehaktbal (Healty people) (beide exact hetzelfde) zijn ook wel erg lekker en bijna niet van een echte gehaktbal/Duitse biefstuk te onderscheiden. Ze zijn wel prijzig, maar voor wie zijn/haar vleesetende partner een plezier wilt doen, zonder leed aan te richten, is dit een aanrader!

Van het restant van de olie/bakboter (waarin het "vlees" gebakken is) met een vegan maggie blokje jus gemaakt en ook dit smaakte heerlijk over de aardappels en snijbonen.

Even een andere vraag, hoelang is Redwood kaas te bewaren nadat het geopend is? Het is nogal een enorm blok, we hadden de helft over onze pizza's gedaan, maar de andere helft is nog over en er staat niet op hoelang het houdbaar is, als het eenmaal geopend is.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

JesseL schreef:Even een andere vraag, hoelang is Redwood kaas te bewaren nadat het geopend is? Het is nogal een enorm blok, we hadden de helft over onze pizza's gedaan, maar de andere helft is nog over en er staat niet op hoelang het houdbaar is, als het eenmaal geopend is.
Als je het pakje goed afsluit, zou een week denk ik de maximale houdbaarheid zijn. Daarna vind ik het tenminste niet aanvaardbaar meer. Maar je zintuigen zullen dit wel aangeven, denk ik.

Framboos

Bericht door Framboos »

JesseL schreef: Even een andere vraag, hoelang is Redwood kaas te bewaren nadat het geopend is? Het is nogal een enorm blok, we hadden de helft over onze pizza's gedaan, maar de andere helft is nog over en er staat niet op hoelang het houdbaar is, als het eenmaal geopend is.
Niet heel lang, maar hoezee voor vegan kaas: je kunt het invriezen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Framboos schreef:Niet heel lang, maar hoezee voor vegan kaas: je kunt het invriezen.
Oh, daar heb ik niet bij stil gestaan. Zou dit ook gelden voor tofutti smeerkaas? Er zit namelijk erg veel spul in dat bakje voor 1 persoon.

Framboos

Bericht door Framboos »

Hm, dat weet ik niet, denk dat je dan mss problemen krijgt met de structuur. Klein beetje in een bakje doen en proberen?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ja, zal het eens proberen. In een ander bakje overplaatsen lijkt me ook wel handig, want het materiaal lijkt me niet zo vriezerbestendig (hoewel...).

Plaats reactie