Mag dit wat Gouda's Glorie doet?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
bianka

Mag dit wat Gouda's Glorie doet?

Bericht door bianka » vr okt 31, 2008 12:58

(ik kon het vorige topic over Gouda's Glorie niet meer vinden vandaar een nieuw topic)

De Gouda's Glorie Mayo light bevat visgelatine. Dit staat echter niet vermeld op het etiket dus denk je dat je het kunt eten als veganist. Mag dit volgens de voedselwarenwet? Kan hier iets aangedaan worden?

Dit zijn hun reacties:

Allereerst onze hartelijke dank voor uw belangstelling in ons product.
In de Gouda's Glorie Mayo Light wordt visgelatine gebruikt.
Volgens de Universiteit van Wageningen is het product geschikt voor Veganisten,
(volgens de lezing van andere mensen is dit niet het geval, vanwege de beta-caroteen).
Van Dijk Food Products hanteert de lezing van de universiteit en noemt de Gouda's Glorie Mayo Light daarom geschikt.
Wij vertrouwen erop u met deze informatie naar tevredenheid te hebben ingelicht.
Met vriendelijke groet,
Van Dijk Food Products B.V.

Mijn reactie op deze mail:

Waarom staat er niet op de verpakking vermeld dat er visgelatine in zit?
Moet dit niet vermeld worden voor mensen die een allergie hebben?
Mvg, bianka

dan hun antwoord:

In antwoord op uw vraag, willen wij u hierbij het volgende mededelen.

Visgelatine is een afgeleide van het allergeen vis. De wet heeft voorzien in vrijstellingen voor verplichte vermeldingen op het etiket voor een aantal afgeleiden omdat deze geen allergische reactie of overgevoeligheid veroorzaken. Visgelatine is dan ook een dergelijke afgeleide.
Samengevat; de wet ziet Visgelatine niet als een allergeen en het hoeft ook niet als zodanig vermeld te worden op het etiket.

Vertrouwende u hiermee te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Van Dijk Food Products B.V.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Mag dit wat Gouda's Glorie doet?

Bericht door Vegantastic » vr okt 31, 2008 13:33

Wageningen heeft zelf al aangegeven tegen mij dat ze op hun site niet volledig zijn. Gouda's glorie hanteert dus een verkeerde bron. Ik heb ze al erover aangesproken. Ik had een hele boze brief gestuurd waar nooit antwoord op is gekomen. Vele maanden later nogmaals die brief gestuurd. Maar nu met melding dat ik eventueel gerechtelijke stappen zou nemen.. toen waren ze wel snel met reageren.

Ze gaven aan nu vervanging aan het zoeken te zijn. Maar ik weet niet of dat alleen gezegd is om mij tevreden te houden. Ze hebben mij als consument tweemaal misleid. Eerst met de wajang light en later met de gouda's glorie.

Fiepie

Bericht door Fiepie » za nov 01, 2008 23:02

Het komt erop neer dat je geen enkel product kunt vertrouwen. Daarom koop ik alleen grondstoffen en maak alles zelf.

VEMP

Bericht door VEMP » ma nov 03, 2008 14:48

Ik heb gemailt en krijg deze reactie:

Allereerst onze hartelijke dank voor uw belangstelling in ons product. In de Gouda's Glorie Mayo Light wordt inderdaad visgelatine gebruikt.

Uiteraard betreuren wij het ten zeerste dat u zich misleid voelt. Hoewel het percentage visgelatine in de Mayo-Light te verwaarlozen is, nl. 0,0003%,
begrijpen wij dat u dit als veganist niet wilt consumeren.

Na intern overleg hebben wij dan ook besloten om de Beta-carotheen op termijn te vervangen door een zuiver plantaardige kleurstof. We zijn op dit moment bezig met die ontwikkeling daarvan, maar kunnen u nog geen tijdspad aangeven. Op het moment dat de wijzigingen zijn doorgevoerd, zullen wij u informeren.
Wij vertrouwen erop u met deze informatie naar tevredenheid te hebben ingelicht.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma nov 03, 2008 17:10

fiepie, heb jij een goed recept voor lekkere mayo dan? :?:

Ik heb nooit goed gelukte mayo op vegan manier gehad of gemaakt. Alles wat ik probeerde ging schiften, of smaakte smerig. :( Ik vind de tofunaise of hoe heet dat spul ook niet echt lekker. Zurig en teveel tofu-smaak (wat wil je, het is natuurlijk ook op basis van tofu, maar toch). :?
Mocht je een goed recept hebben, dan hoor ik hem in elk geval graag!

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 03, 2008 17:20

Ik vind die van Plamil erg lekker (beetje aan de zurige kant, niet zo'n zoete). Te koop bij de Jumbo...

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma nov 03, 2008 19:00

jet schreef:fiepie, heb jij een goed recept voor lekkere mayo dan? :?:

Ik heb nooit goed gelukte mayo op vegan manier gehad of gemaakt. Alles wat ik probeerde ging schiften, of smaakte smerig. :( Ik vind de tofunaise of hoe heet dat spul ook niet echt lekker. Zurig en teveel tofu-smaak (wat wil je, het is natuurlijk ook op basis van tofu, maar toch). :?
Mocht je een goed recept hebben, dan hoor ik hem in elk geval graag!

groetjes
jet
Da's heel simpel: je neemt sojamelk zonder toevoegingen en zonnebloem olie, half om half. Niet te veel! Met de staafmixer mix je tot het dik wordt terwijl je steeds meer olie erbijgiet. Beetje geduld maar ook niet te lang want het wordt écht dik. Dan doe je er gewoon mosterd bij, kruiden die je lekker vindt.. Dus een heel simpel te maken goedkoop alternatief waar je helemaal naar je eigen smaak van alles in kan gooien omdat 't van zichzelf smakeloos is.
Misschien had je dit al eens geprobeerd en vond je het helemaal niks maar dat kan ik me niet voorstellen <3

Fiepie

Bericht door Fiepie » ma nov 03, 2008 21:29

jet schreef:fiepie, heb jij een goed recept voor lekkere mayo dan?
Uh, nee, :oops: :oops: :oops:

Gelukkig Eva wel.

Waar heb je het voor nodig? Op de sla? Ik gebruik wel eens Sojade, daar roer ik wat mosterd of kruiden door.

Maar mijn filosofie is dat een lekkere sla geen sauce nodig heeft. In tegendeel, ik gebruik middelen als cocosmeel en psyllium om de vocht uit de slagroenten te binden omdat ik die niet wil afgieten. Die gebonden vocht is op zich de sauce.

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 03, 2008 22:19

Hey, waar koop je psyllium?!

Fiepie

Bericht door Fiepie » di nov 04, 2008 22:50

Framboos schreef:Hey, waar koop je psyllium?!
Het is te koop bij apotheken, kruidenieren en De Tuinen, maar je betaalt dan belachelijk veel. Ik koop het bij Indische winkels want die hebben het spot goedkoop. Daar heet het isabgol.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 04, 2008 23:13

Wow, dat je dat op zo veel plaatsen kunt kopen en dat ik het dan compleet mis... Maar dank! Al moet ik dat wel even op een briefje schrijven voordat ik naar de toko ga...

jet
Moderator

Bericht door jet » wo nov 05, 2008 15:28

Da's heel simpel: je neemt sojamelk zonder toevoegingen en zonnebloem olie, half om half. Niet te veel! Met de staafmixer mix je tot het dik wordt terwijl je steeds meer olie erbijgiet. Beetje geduld maar ook niet te lang want het wordt écht dik. Dan doe je er gewoon mosterd bij, kruiden die je lekker vindt.. Dus een heel simpel te maken goedkoop alternatief waar je helemaal naar je eigen smaak van alles in kan gooien omdat 't van zichzelf smakeloos is.
Misschien had je dit al eens geprobeerd en vond je het helemaal niks maar dat kan ik me niet voorstellen <3
heb dat nog nooit geprobeerd!
wel eens iets vergelijkbaars, maar dat werd een kliederzooi :mrgreen: :mrgreen:
Smaakmaken, dat kan ik wel, dus dat komt vast goed, ik ga het proberen!
bedankt!

groetjes
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan » wo nov 05, 2008 16:09

Zou het ook met een andere olie kunnen? Lijkt me namelijk zo gezond voor veganisten om niet zo overmatig veel omega-6-vetzuren binnen te krijgen... Of ben ik nu een vreselijke tut?

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » wo nov 05, 2008 17:45

Geen idee (lijkt me wel want het is allemaal olie toch..) maar mayonaise is toch niet iets waar je dagelijks heel veel van eet, ik niet tenminste. Overigens ben ik daar niet echt heel erg mee bezig, ik werk rustig een halve zak chips naar binnen met die mayonaise als dipsaus (....heel soms hoor! Zolang ik maar niet dik word :P ) (en voor de rest eet ik heel gezond, echt waar ^^ )
Succes met het maken Jet :D

Framboos

Bericht door Framboos » wo nov 05, 2008 18:16

marjan schreef:Zou het ook met een andere olie kunnen? Lijkt me namelijk zo gezond voor veganisten om niet zo overmatig veel omega-6-vetzuren binnen te krijgen... Of ben ik nu een vreselijke tut?
Ik heb van die mayo met flax oil gehad (in een potje) en die was echt niet te eten...

Hoezo trouwens 'voor veganisten'?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do nov 06, 2008 15:54

In het kookboek 'Cookbook for people who love animals' staat ook een recept om mayo te maken van sojamelk, azijn, zonnebloemolie en nog wat kruiden.
Ik heb dit vaak gemaakt en vind dit toch de lekkerste vegan mayo.
Qua omegavetzuren niet echt handig. Dat ben ik met Marianne eens.
Ik heb een paar dagen geleden een ander sausje gemaakt. Ik kwam op het idee door Vive le Vegan van Dreena Burton.
Ik deed biologische ketchup in een schaaltje en heb daar twee eetlepels lijnzaadolie in gedaan en een snufje knoflookpoeder. Even doorroeren en het werd een heel lekkere ketchup. Dat vettige vond ik wel lekker en geen nare smaak van de lijnzaadolie.
Ik denk dat ik dit nu regelmatig bij mijn eten ga gebruiken. Het was ook erg lekker op brood ipv margarine.

Groetjes,
Annikka-Ayla

jet
Moderator

Bericht door jet » do nov 06, 2008 21:38

misschien moet ik dat met die lijnzaadolie ook eens proberen.
Nu staat er een flesje ongebruikt in de kast om ik het echt te smerig vind om weg te krijgen.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar nog geen combi met ketchup :mrgreen: dus wie weet!

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » do nov 06, 2008 22:05

zou notenolie in de mayo ook zo slecht smaken?

jet
Moderator

Bericht door jet » do nov 06, 2008 23:24

vast niet :mrgreen:
notenolie smaakt van zichzelf al veel lekkerder dan lijnzaadolie....
lijnzaadolie is echt :sick:

Wen

Bericht door Wen » vr nov 07, 2008 15:04

Die mayo die je zelf maakt smaakt toch totaal niet zoals mayo uit een pot. Ik heb nog nooit zo'n mayo kunnen produceren, dus blijft mijn man gewone eten.

Plaats reactie