Chocolade en gelatine

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: veganist

Chocolade en gelatine

Bericht door Brent »

Ik lees vandaag in de Volkskrant dat er gelatine zou zitten in chocola.
Elders op het forum lees ik dat de suiker wordt gereinigd met gelatine (vreemd, waarvoor zou dit nodig zijn dan?).
Wat is waar, of blijven er resten gelatine in de chocolade achter?
Of is het meer zoals bij stremsel of homeopathie, dat het meer vanwege "het idee" is, maar er (bijna) niets in het product achterblijft?

PetraPS

Re: Chocolade en gelatine

Bericht door PetraPS »

Je wilt niet weten wat er allemaal gebruikt wordt voor vanalles :? .
Als je gewoon alleen maar producten met bio-keurmerk koopt (en vegan natuurlijk) dat heb je al een stuk meer zekerheid op een clean product. :D
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Brent schreef:Ik lees vandaag in de Volkskrant dat er gelatine zou zitten in chocola.
Elders op het forum lees ik dat de suiker wordt gereinigd met gelatine (vreemd, waarvoor zou dit nodig zijn dan?).
Wat is waar, of blijven er resten gelatine in de chocolade achter?
Of is het meer zoals bij stremsel of homeopathie, dat het meer vanwege "het idee" is, maar er (bijna) niets in het product achterblijft?
Dit artikel? http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... t_halal_is" target="_blank" target="_blank
Dat betekent: kauwgum, chocola en andere snoepjes zonder gelatine. Dat verdikkingsmiddel wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral varkens en koeien te laten trekken in heet water. Ook E-nummers 472, 441, 485 en 471 zijn uit den boze. Die kunnen bestanddelen van onreine dieren bevatten, weet Deacon. Voor veel Nederlandse moslims is het halal-snoep een eye-opener. ‘Er zijn weinig moslims die in de supermarkt met een lijstje met E-nummers rondlopen’, zegt hij. ‘Veel moslims weten dat kauwgum gelatine bevat, maar van chocola is dat minder bekend.’
Echter volgens http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm" target="_blank" target="_blank zouden die e-nummers vervallen zijn en niet meer gebruikt worden.

Ik zelf heb het nog niet op de ingredientenlijst zien staan, en denk dat in goede chocola geen gelatine gebruikt wordt.

Over de suiker; suiker wordt niet gereinigd (ontkleuren) met gelatine, maar kan met beenderkool gebeuren, in europa/nederland gebruikt men die kool niet.

Als de gelatine of dat E-nummer op de ingredientenlijst staat, dan zit het er ook in.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Wie wil weten welke E-nummers mogelijk van dierlijke afkomst zijn; de NVV heeft een heel handig e-nummer kaartje daarvoor.

Verder schijnen veel van die "twijfel" e-nummers toch synthetisch te zijn omdat het op die manier goedkoper te produceren is als uit dierlijke oorsprong.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb het even aan mijn oom gevraagd, hij heeft veel onderzoek naar Chocolade gedaan en hij heeft er nog nooit van gehoord dat er gelatine in zou zitten.

Truus

Bericht door Truus »

Volgens mij zit er in een gewone chocoladereep geen gelatine, maar het kan wel zitten in gevulde chocola, bonbons, en allerlei met chocola omhulde snoepgoed.

Over chocolade omhulling gesproken, aan de marsepein van de Hema is de laatste jaren een enzyme toegevoegd die er vroeger niet in zat, althans niet op de verpakking stond vermeld, en vanwaar ik de herkomst niet vertrouw.

Brent

Bericht door Brent »

Zeer bedankt allemaal voor de nuttige antwoorden. :D

Plaats reactie