Vegan-keurmerk

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gast

Vegan-keurmerk

Bericht door Gast » ma jun 02, 2008 6:48

Hoi,

Weet iemand of er ergens een lijst staat met voedselproducten die het Vegan-keurmerk dragen?
Zoja, waar dan?

Alvast bedankt.

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Re: Vegan-keurmerk

Bericht door Valkyrjur » do jun 05, 2008 11:26

Er stond een keer een lijst in de Vega! geloof ik, maar dat is alweer een tijdje geleden, er zijn inmiddels meer producten met het keurmerk.

Gast

Bericht door Gast » do jun 05, 2008 11:47

Ok, bedankt!!

Weet er hier iemand seitan met 't keurmerk erop?

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do jun 05, 2008 11:49

Wil je per sé producten met het vegan keurmerk? Er is heel veel te koop dat wél vegan is, maar het keurmerk niet draagt. Een kwestie van etiketten lezen ;)

Gast

Bericht door Gast » vr jun 06, 2008 10:34

Ja weet ik, maar voor de zekerheid..

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr jun 06, 2008 13:55

Valkyrjur schreef:...Er is heel veel te koop dat wél vegan is, maar het keurmerk niet draagt. Een kwestie van etiketten lezen ;)
Daarmee kom je heel ver, maar geeft geen 100% zekerheid. Volgens mij hoeven ingrediënten niet te worden vermeld als die procentueel gezien onder een bepaald wettelijk minimum zitten. Kan er toch nog iets dierlijks inzitten, al is het dan superweinig. Ook wordt niet altijd vermeld of iets dierproefvrij is.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » vr jun 06, 2008 14:28

Veganpix: natuurlijk heb je gelijk. Ik denk alleen dat als je je beperkt tot producten met het keurmerk, er dan wel erg weinig overblijft om lekker en gevarieerd te kunnen eten.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jun 06, 2008 19:31

Veganpix schreef:
Valkyrjur schreef:...Er is heel veel te koop dat wél vegan is, maar het keurmerk niet draagt. Een kwestie van etiketten lezen ;)
Daarmee kom je heel ver, maar geeft geen 100% zekerheid. Volgens mij hoeven ingrediënten niet te worden vermeld als die procentueel gezien onder een bepaald wettelijk minimum zitten. Kan er toch nog iets dierlijks inzitten, al is het dan superweinig. Ook wordt niet altijd vermeld of iets dierproefvrij is.
Dit klopt volgens mij niet helemaal.
Alle ingredienten moeten vermeld staan. Alleen mag een ingredient 'samengesteld' vermeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het ingredient 'margarine'. Margarine bestaat zelf weer uit een aantal ingredienten.

Waar jij mee in de war bent, denk ik, is dat er soms 'zuiver plantaardig' of 'plantaardig' op een product staat. In dat geval ben je namelijk nog niet zeker dat het product ook daadwerkelijk volledig plantaardig is. Wanneer er zuiver plantaardig op een product staat moet het voor (geloof ik) 99% plantaardig zijn, als er plantaardig op staat 95% (geloof ik).

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr jun 06, 2008 19:44

Ik ben niet in de war met wel of niet zuiver plantaardig, maar ik meen ergens gelezen of ooit gehoord te hebben van die minimale hoeveelheden. Mogelijk heeft dat idd te maken met samengestelde ingrediënten.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 06, 2008 21:02

...en natuurlijk heb je ook nog bijproducten die bij het maken bijvoorbeeld vrijkomen, of juist gebruikt worden in het productieproces, die eventueel niet vegan kunnen zijn (waarschijnlijk heeft iemand dat al een keer geroepen, maar ik had even geen zin om terug te scrollen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jul 01, 2009 17:09

Veganpix schreef:Ik ben niet in de war met wel of niet zuiver plantaardig, maar ik meen ergens gelezen of ooit gehoord te hebben van die minimale hoeveelheden. Mogelijk heeft dat idd te maken met samengestelde ingrediënten.
Dat heb ik ook gelezen, dat als het onder een bepaald percentage komt, het niet vermeld hoeft te worden. En dan is het ook nog zo dat dingen die gebruikt worden voor het maken van het product maar er niet in zitten, ook niet vermeld hoeven te worden. Zoals melk die gebruikt wordt om schimmels op te laten groeien, maar als die melk dan zelf niet in het product terecht komt.... Omdat die niet in het product zelf meer aanwezig zijn.
Vanuit allergien-oogpunt logisch, maar vanuit idealistisch oogpunt natuurlijk niet. Maar dat criterium gebruiken ze bij de universiteit van wageningen bij de informatie over e-nummers. Tijd voor een protestactie?
Maar als een ingredient niet in het product komt te zitten, heb je natuurlijk wel een heel vage scheidingslijn... is een product niet-vegan als de vrachtwagen voor het vervoer niet-vegan brandstof (als dat bestaat) gebruikt? Waar leg je de grens?
Maar toch, stomme onzin dat het dan vegan genoemd mag worden!

Ik weet ook niet of het uitmaakt als er ergens 0,0001 procent van iets inzit.... ik vind zelf een product dat 99,5% vegan is al heel tof, is al een gigantische verbetering met eenzelfde product dat vol met melk of ei gegooid is! Maar als twee merken eenzelfde product verkopen, de ene is 100%vegan en de andere 99,5%, dan is het toch fijn om daar duidelijkheid over te hebben, dan kunnen we de meest veganistische kopen. Dus wat dat betreft vind ik zo'n keurmerk wel heel fijn.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr aug 21, 2009 16:37

Gast schreef: Weet iemand of er ergens een lijst staat met voedselproducten die het Vegan-keurmerk dragen?
Zoja, waar dan?
Alweer een tijdje geleden deze vraag, dus weet niet of de desbetreffende persoon er nog naar zoekt. Maar voor ieder die het interessant vind: http://www.vegansociety.com/business/trademark/listings" target="_blank

Plaats reactie