pannekoeken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Boukje

pannekoeken

Bericht door Boukje »

Kan iemand mij hier misschien hun recept voor pannekoeken vertellen? (Ik verving altijd de melk door soya melk) maar de eieren eruit laten maakte raar beslag. enige ideeen?

Groetjes, Boukje.

Boukje

Re: pannekoeken

Bericht door Boukje »

ik heb gewoon een meergranen pannekoeken mix (is wel vegan) maar op het pak staat, voeg 2 eieren en melk toe, kan ik gewoon iets minder melk doen een beetje baking powder wat olie en daar een papje van maken (of werkt dat niet bij die mix)?

Ik zit namelijk te denken om gewoon natural fresh alpro soya melk te doen en dan de eieren weg te laten , maar dan doe ik iets minder melk zodat het niet te dun word (omdat de eieren het niet binden) heeft iemand hier (al) ervaring mee?

xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

als ik n mix gebruik dan gebruik ik ook een meergranen mix en voeg alleen vanille of naturel houdbaare melk toe. Verder niets en ze lukken altijd goed mijn moeder vind ze nu zelfs makkelijker bakken zo. Ik let nooit op de hoeveelheid melk, op 1 pak meergranen mix gaat bijna een hele pak melk. Gewoon opgevoel n beetje mixen. De ei maakt t misschien luchtiger maar voor het binden is het echt niet nodig.

en anders zou je altijd nog n stuk gepureerde banaan toevoegen want baking soda ofzo lijkt me echt niet nodig.

Boukje

Bericht door Boukje »

xmarloesx schreef:als ik n mix gebruik dan gebruik ik ook een meergranen mix en voeg alleen vanille of naturel houdbaare melk toe. Verder niets en ze lukken altijd goed mijn moeder vind ze nu zelfs makkelijker bakken zo. Ik let nooit op de hoeveelheid melk, op 1 pak meergranen mix gaat bijna een hele pak melk. Gewoon opgevoel n beetje mixen. De ei maakt t misschien luchtiger maar voor het binden is het echt niet nodig.

en anders zou je altijd nog n stuk gepureerde banaan toevoegen want baking soda ofzo lijkt me echt niet nodig.
bedankt voor je reactie :) geeft een beetje banaan er in niet een 'banaan smaak' ? want ik wilde ook pannekoeken maken met appel er in enzo hihi. (Vind ik lekker :grin: )

groetjes.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

dat geeft zeker n banaan smaak. maar met appel zou ik er gewoon veel kaneel bij doen. Maar bij mij is alleen melk voldoende hoor. Had je t al eens geprobeerd? En dan de pan wel heel warm laten worden en boter met olie mixen zodat de boter heter kan worden. Dan blijft de pannekoek ook niet plakken ofzo.

Boukje

Bericht door Boukje »

xmarloesx schreef:dat geeft zeker n banaan smaak. maar met appel zou ik er gewoon veel kaneel bij doen. Maar bij mij is alleen melk voldoende hoor. Had je t al eens geprobeerd? En dan de pan wel heel warm laten worden en boter met olie mixen zodat de boter heter kan worden. Dan blijft de pannekoek ook niet plakken ofzo.
ik zal dat eerst proberen dank je (en als het niet lukt, maar daar ga ik niet vanuit hoor) kan ik altijd nog banaan toevoegen. :thanks:

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Als je gewoon lekkere luchtige pannekoeken wil doet een half flesje bier wonderen heb ik zondag gemerkt. Ik had het naar een recept in de change gedaan, met 500 gram zelfrijzend bakmeel (ik heb bloem en bakpoeder gebruikt want 't zelfrijzende bakmeel was op), beetje zout, een half flesje bier en sojamelk totdat het goed is. Als er te weinig sojamelk indoet lijkt het net oliebollenbeslag maar dan moet je dus gewoon nog meer erbij doen en dan wordt het vanzelf goed.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

1 kg bloem, 2 liter sojamelk, 5 zakjes vanillesuiker en 4 scheutjes olijfolie

Sojamelk doe ik vaak de helft naturel en de helft chocolade. Klinkt erg simpel, maar iedereen vindt het hier erg smakelijk. :D (Banaan of aardbei lijkt me ook lekker, dus dat ga ik ook maar eens proberen. :) )

Zo zien ze er bij mij altijd uit:
http://img361.imageshack.us/img361/2352/21hq0.jpg" target="_blank

Boukje

Bericht door Boukje »

Bowlertje schreef:1 kg bloem, 2 liter sojamelk, 5 zakjes vanillesuiker en 4 scheutjes olijfolie

Sojamelk doe ik vaak de helft naturel en de helft chocolade. Klinkt erg simpel, maar iedereen vindt het hier erg smakelijk. :D (Banaan of aardbei lijkt me ook lekker, dus dat ga ik ook maar eens proberen. :) )

Zo zien ze er bij mij altijd uit:
http://img361.imageshack.us/img361/2352/21hq0.jpg" target="_blank" target="_blank
ziet er lekker uit :D ik zal mijn best doen (woensdag ga ik pannekoeken maken) dus dan post ik wel even een plaatje ;)

Bedankt voor de vele reacties ,groetjes Boukje.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Bowlertje schreef:1 kg bloem, 2 liter sojamelk, 5 zakjes vanillesuiker en 4 scheutjes olijfolie
En als je dan meel neemt ipv bloem krijg je nog wat voedingsstoffen binnen ook, is wel zo fijn! :)
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Boukje

Bericht door Boukje »

PetraPS schreef:
En als je dan meel neemt ipv bloem krijg je nog wat voedingsstoffen binnen ook, is wel zo fijn! :)
zeker weten, ik heb zelf meergranen pannekoek mix (dus verschillende soorten meel) :grin:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Je kunt ipv vanillesuiker ook wat een beetje echte vanillepoeder aan de mix toevoegen. Vanillesuiker is een chemisch goedje waar veel mensen nare bijwerkingen van hebben.

In de pannenkoekenmix die ik zelf maak vind ik het ook lekker om wat boekweitmeel te doen. Lijken de pannenkoeken op poffertjes. Ik doe ook vaak de helft sojamelk, de helft water. Dan worden de pannenkoeken iets lichter verteerbaar.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Annikka-Ayla schreef:
Je kunt ipv vanillesuiker ook wat een beetje echte vanillepoeder aan de mix toevoegen. Vanillesuiker is een chemisch goedje waar veel mensen nare bijwerkingen van hebben.

In de pannenkoekenmix die ik zelf maak vind ik het ook lekker om wat boekweitmeel te doen. Lijken de pannenkoeken op poffertjes. Ik doe ook vaak de helft sojamelk, de helft water. Dan worden de pannenkoeken iets lichter verteerbaar.
Okee, ga de vanillesuiker volgende keer vervangen! :)

Als je voor de helft water neemt, zit de smaak van pannenkoeken er dan nog echt aan? (Bak ze namelijk vooral voor m'n vader en broertje. En die hebben het al niet zo op mijn eten. :roll: )

Annikka-Ayla

Ik ben de enige hier die vegan eet (ik ben getrouwd en heb 2 zoons, waarvan 1 vegetariër, misschien handig om dit er nog een keertje bij te zetten). Mijn man houdt niet zo van pannenkoeken, maar dat deed hij ook al niet toen ik ze nog 'gewoon met melk en eieren' maakte.
Mijn zoons vinden de vegan pannenkoeken heerlijk en vooral met die mix van sojamelk en water. Dan zijn ze iets minder zwaar en kunnen ze er dus meer van eten. Ik doe wel een paar eetlepels rietsuiker door het beslag. Ik bak ze in arachideolie.
Het is trouwens al even geleden dat ik pannenkoeken gemaakt heb.'Één van mijn zoons kan niet meer zo goed tegen suiker en ik ook niet. Binnenkort ga ik maar eens pancakes maken als toetje en dan met ahornsiroop. Krijg er nu al trek in :)

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Annikka-Ayla schreef:Ik ben de enige hier die vegan eet (ik ben getrouwd en heb 2 zoons, waarvan 1 vegetariër, misschien handig om dit er nog een keertje bij te zetten). Mijn man houdt niet zo van pannenkoeken, maar dat deed hij ook al niet toen ik ze nog 'gewoon met melk en eieren' maakte.
Mijn zoons vinden de vegan pannenkoeken heerlijk en vooral met die mix van sojamelk en water. Dan zijn ze iets minder zwaar en kunnen ze er dus meer van eten. Ik doe wel een paar eetlepels rietsuiker door het beslag. Ik bak ze in arachideolie.
Het is trouwens al even geleden dat ik pannenkoeken gemaakt heb.'Één van mijn zoons kan niet meer zo goed tegen suiker en ik ook niet. Binnenkort ga ik maar eens pancakes maken als toetje en dan met ahornsiroop. Krijg er nu al trek in :)
Ik ga het de volgende keer gewoon proberen! :) Gebruik je de gewone sojamelk of de melk om echt mee te bakken? :oops:
Kan ook wel een keer poffertjes bakken als het beslag er dan toch al een beetje naar smaakt. :)

Bedankt voor de tips! :D

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana »

Ik paste vaak op bij een meisje met allerlei allergieen en dan moest ik altijd pannenkoeken voor haar maken. Het principe heb ik maar gejat, want ik vind ze erg lekker!

We nemen gewoon de normale (ik ben niet zó gezond) mix van Koopmans (volgens mij heet hij 'speciaal', die waar 800ml melk en 2 eieren in moeten) en dan doen we er ipv die melk alleen dezelfde hoeveelheid vanille alpro melk bij en dan heb je heerlijke pannenkoeken!

Ze zijn wel een beetje zoet, maar dan hoeft er minder beleg op denk ik altijd maar zo. En iedereen die ze hier gegeten heeft vind ze ook erg lekker terwijl ze normaal erg anti-vegan zijn.

Heb ze volgens mij ook wel een keer geprobeerd met Rice Dream en een zakje vanillesuiker, maar toen gingen ze heel raar bol worden in de pan (maar smaakte wel oke...).

Eet smakelijk vandaag ;)

Annikka-Ayla

Ik gebruik de naturel sojamelk van Provamel. Vroeger gebruikte ik wel de sojamelk met vanillesmaak van Provamel. Lukt goed en die smaken erg lekker. Vooral als je alleen zoete pannenkoeken wilt maken.

Boukje

Bericht door Boukje »

ik heb zelf soya natural fresh (uit het koelschap) gekocht omdat ik deze lekker vind en minder 'sterk' dan gewone soya melk. Ik kook voor mensen die nou ja niet anti vegan, maar zeker geen voorstanders zijn ervan. Dus ik maskeer het altijd.

En het leuke is niemand heeft door dat ik vegan pannekoeken maak :grin:

mijn vader is nogal lastig met die dingen. (beetje offtopic) maar ik maak altijd eten voor hem voor op zijn werk (hij moet afvallen en ik doe dus verantwoord calorieen tellen voor hem haha) en vaak doe ik vegan halvarine op zijn brood. Terwijl hij altijd het liefst roomboter neemt, ze merken het niet eens ;)

Maar zodra ik het vertel dat het vegan is vinden ze het allemaal :x hahaha (dus nu verzwijg ik het :D )

Ik zal foto's maken vanavond en posten.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Oceana schreef:Heb ze volgens mij ook wel een keer geprobeerd met Rice Dream en een zakje vanillesuiker, maar toen gingen ze heel raar bol worden in de pan (maar smaakte wel oke...).
Dat heeft dacht ik te maken met het vetgehalte....in rijstdrank zit niet veel vet.
Ik heb het ook een keer geprobeert, bij gebrek aan sojamelk, het werd een plakkerige zooi en alles is zo de vuinisbak (agf :wink: ) ingegaan.
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Framboos

Bericht door Framboos »

Boukje schreef:zeker weten, ik heb zelf meergranen pannekoek mix (dus verschillende soorten meel) :grin:

Dat is bloem van meerdere soorten granen, helaas geen meel. Meestal tenminste, weet natuurlijk niet welk merk jij hebt.

Plaats reactie