Roosvicee update

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
confusedreality
Leefwijze: veganist

Roosvicee update

Bericht door confusedreality » za mar 29, 2008 14:01

Hoihoi, ik zag een tijdje geleden berichten hier over dat de Multivit siropen van Roosvicee vis bevatten. Ik heb ze geschreven over Ferro en Opgroeimix, en dit was hun reactie:

"Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail bericht. Onze Roosvicee Opgroeimixen en Ferro bevatten geen dierlijke ingrediënten. Dit geldt overigens voor ons gehele assortiment. In het verleden werden er in een aantal van onze Multivit varianten een viscomponent gebruikt om een bepaalde vitamine te kunnen toevoegen. Inmiddels zijn ook al onze Multivit varianten vrij van deze component. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
KONINKLIJKE DE RUIJTER B.V.
Marja Moederzoon
Consumentenservice Roosvicee "

Yay! :D
Be the change you wish to see in the world - Mahatma Ghandi

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Roosvicee update

Bericht door Vegantastic » zo mar 30, 2008 2:33

Ik vertrouw ze niet zo.

Ben ook benieuwd naar wat ze gebruiken bij klaren van sappen.

Jippia

Bericht door Jippia » za apr 05, 2008 10:57

En wat ze nu gebruiken om bepaalde vitamines toe te voegen.

JesseL

Bericht door JesseL » di okt 13, 2009 16:49

Ik zie dat dit wel een heel oud topic is, maar aangezien wij veel Roosvicee Multivit en Karvan Cevitam drinken zou ik wel graag willen weten of dit nu inderdaad vegan is.
Het lijkt me wel, aangezien ik geen rare ingrediënten kan vinden en er geen vitamine D in zit.

Overigens staat er wel iets raars in dat antwoord van De Ruijter. Ze schrijven dat in hun gehele assortiment geen dierlijke ingrediënten zitten, maar in de roze muisjes zit karmijn (en uiteraard in de melk- en witte chocolade vlokken/hagelslag melk).

Ik neem aan dat jullie als jullie op kraamvisite ergens gaan de beschuit met muisjes (bij een meisje) vriendelijk weigeren?
Wel jammer dat er zo vaak karmijn gebruikt wordt. Een rode kleur is toch ook makkelijk plantaardig te bereiken? Bijvoorbeeld met bietenrood, dat lijkt me nog goedkoper ook.
Laatst gewijzigd door JesseL op di okt 13, 2009 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di okt 13, 2009 16:59

Hmm, ik vertrouw het ook niet zo. Misschien toch weer een emailtje op de post met de vraag naar het klaren/inkapselen?
JesseL schreef:Ik neem aan dat jullie als jullie op kraamvisite ergens gaan de beschuit met muisjes (bij een meisje) vriendelijk weigeren?
Ja. In beschuit zit meestal ei en als er in rode muisjes karmijn zit, hoef ik die ook niet.
Zit er vaak karmijn in producten? Ik zie dat nooit staan. Bietensap lijkt mij ook fijner. Daar kan je tyrouwens ook je kleding mee verven, maar dat terzijde.

lena

Bericht door lena » di okt 13, 2009 17:07

JesseL schreef:Ik zie dat dit wel een heel oud topic is, maar aangezien wij veel Roosvicee en Karvan Cevitam drinken zou ik wel graag willen weten of dit nu inderdaad vegan is.
Het lijkt me wel, aangezien ik geen rare ingrediënten kan vinden en er geen vitamine D in zit.
Sommige sappen worden gefilterd met gelatine. Dan zit er geen gelatine in het eindproduct, maar het wordt wel gebruikt in het productieproces. Vitamines worden ook soms in gelatine ingekapseld voor ze toegevoegd worden. Dat gaat om zo'n minieme hoeveelheid dat het niet op de verpakking hoeft te staan.

Ik drink deze sappen wel, anderen doen dat uit voorzorg niet.
Overigens staat er wel iets raars in dat antwoord van De Ruijter. Ze schrijven dat in hun gehele assortiment geen dierlijke ingrediënten zitten, maar in de roze muisjes zit karmijn (en uiteraard in de melk- en witte chocolade vlokken/hagelslag melk).
Het begrip "dierlijke ingredienten" is voor veel bedrijven onduidelijk. Het is altijd beter om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat je niet eet. In dit geval kan ik me voorstellen dat ze met "ons assortiment" het Roosvicee assortiment bedoelt trouwens.
Ik neem aan dat jullie als jullie op kraamvisite ergens gaan de beschuit met muisjes (bij een meisje) vriendelijk weigeren?
Ja, maar ook omdat de beschuit ei bevat.
Wel jammer dat er zo vaak karmijn gebruikt wordt. Een rode kleur is toch ook makkelijk plantaardig te bereiken? Bijvoorbeeld met bietenrood, dat lijkt me nog goedkoper ook.
Ik vind dat ook zo jammer! Er zijn wel meer dingen uit de supermarkt die helemaal vegan zijn, op E120 na. Zo stom! Ik heb juist het idee dat het vaker gebruikt wordt, onder het mom "natuurlijke kleurstof".
Mijn dochter kwam trouwens thuis met een kinderboekenweektijdschrift waar een heel onderwerp over karmijn ging. Het wordt wel steeds bekender, maar mensen lijken er toch niet van terug te schrikken.

abbe

Bericht door abbe » di okt 13, 2009 17:07

foutje :grin:

Wen

Bericht door Wen » di okt 13, 2009 18:07

Iedereen moet zelf beslissen hoe ver hij in zo'n zaken gaat. Maar ik vind persoonlijk dat als een bedrijf zegt dat er niets dierlijks in zijn produkt zit dan is dat voor mij voldoende.

JesseL

Bericht door JesseL » di okt 13, 2009 19:22

Tja het is lastig. Als je zelfs al geen vruchtensappen zou kunnen drinken...

Wij gebruiken Karvan veel om aangelengd in een fles mee te nemen bij dagjes uit en onderweg en in de bidons tijdens onze fietstochten en fietsvakanties (water met siroop wordt beter opgenomen tijdens sport dan alleen water).
Ook dronk ik vroeger altijd melk bij avondeten, maar sinds een aantal jaar heb ik dat vervangen door een glas Karvan of Roosvicee, omdat melk de ijzeropname verminderd en vitamine c de opname verbeterd. Nu zal ik bij het avondeten allen nog Roosvicee multivit drinken aangezien daar ook vitamine B12 in zit en ik las dat B12 het beste wordt opgenomen als je het zo vaak mogelijk in kleine beetje binnen krijg. Dus 's ochtends en 's middags bij door de sojamelk en 's avonds door de Roosvicee. Dan heb ik een groot deel van mijn B12 behoefte al te pakken lijkt me (voor de zekerheid ga ik er nog wel Solgar of Veg1 bij slikken). :wink:

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 27, 2009 20:04

JesseL schreef:Tja het is lastig. Als je zelfs al geen vruchtensappen zou kunnen drinken...
Ik zie er het probleem niet van in. Mensen hebben al veel langer zonder dan met vruchtensap overleefd. Het is alleen maar een suikerbom.

Wen

Bericht door Wen » di okt 27, 2009 20:30

Ik vind vruchtensappen echt geen probleem. Je moet ergens de lijn trekken en zonder enig dierleed te veroorzaken leven in onze huidige maatschappij is niet mogelijk.

JesseL

Bericht door JesseL » di okt 27, 2009 20:45

Ananas schreef:
JesseL schreef:Tja het is lastig. Als je zelfs al geen vruchtensappen zou kunnen drinken...
Ik zie er het probleem niet van in. Mensen hebben al veel langer zonder dan met vruchtensap overleefd. Het is alleen maar een suikerbom.
Mensen aten ook al eeuwen vlees, dat is juist een argument van vleeseters om vlees te blijven eten. Dus dan vind ik jouw argument ook niet zo sterk. Bovendien konden mensen al sinds de prehistorie fruit eten en dus ook de sappen uit het fruit drinken.
Vruchtensap op zich klinkt toch behoorlijk veganistisch.
Ik ben het met Wen eens dat je ergens een grens moet trekken en dit lijkt mij persoonlijk een goede grens.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 27, 2009 21:21

Het gaat niet over vruchtensappen, maar meer over die vitaminedranken. Dus vruchtensappen met veel toegevoegde vitamines en mineralen. Je moet het dan geloof vruchtendrank noemen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo okt 28, 2009 11:32

Ik snap het niet goed.
Als een bepaald vruchtendrankje behoorlijk twijfelachtige ingredienten bevat, willen jullie het wel drinken?
Het lijkt me niet een onoverkomelijk probleem om het te laten staan, eerlijk gezegd. Diksap is sowieso veganistisch. Bepaalde siropen ook. Dus ja, waarom?

Wen

Bericht door Wen » wo okt 28, 2009 13:45

Omdat ik vind dat er niemand gediend is als ik het mezelf extra moeilijk ga maken. Natuurlijk ga ik niets drinken waar vlees of vis ofzo inzit, maar als het vitamines ofzo zijn maak ik daar geen probleem van.
Ten slotte is er niet veel diervrij. Je fiets is waarschijnlijk gespoten met niet diervrije verf, .... ga zo maar verder. Iedereen moet zelf beslissen wat hij doenbaar vindt. Maar ik wil mezelf niet zo veel beperkingen opleggen dat het leven niet leuk meer is. Dan geef je ook geen voorbeeld dat anderen willen navolgen. Wie wil er zo leven?

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 28, 2009 13:58

JesseL schreef:
Ananas schreef:
Mensen aten ook al eeuwen vlees, dat is juist een argument van vleeseters om vlees te blijven eten. Dus dan vind ik jouw argument ook niet zo sterk. Bovendien konden mensen al sinds de prehistorie fruit eten en dus ook de sappen uit het fruit drinken.
Vruchtensap op zich klinkt toch behoorlijk veganistisch.
Ik ben het met Wen eens dat je ergens een grens moet trekken en dit lijkt mij persoonlijk een goede grens.
Het was niet zozeer als argument bedoeld, laat ik het dan anders zeggen. Toen ik klein was kreeg ik water en thee, en soms limonade. De afgelopen jaren zijn er allemaal dure drankjes e.d. normaal geworden. Ik denk dat je heel goed zonder kan, omdat het ongezond en duur is. En sap uit fruit is hetzelfde als sap uit de sapcentrifuge, niet als een pak met een beetje sapconcentraat, waar water en troep aan toegevoegd is.

JesseL

Bericht door JesseL » wo okt 28, 2009 14:16

Ja, ik ben het weer met Wen eens.
Bovendien is Roosvicee niet zo heel twijfelachtig, aangezien er geen vitamine D meer in zit.

Andere dubieuze zaken zouden kunnen zijn dat het geklaard is met gelatine, maar Roosvicee is redelijk troebel, en klaren was om het echt helder te maken zoals appelsap toch?

Maar zeker buiten de deur moet je toch nog wel iets van drinken kunnen bestellen. Melk of yoghurt dranken vallen al af, Frisdrank lijkt me ook niet reuze gezond (zeker niet voor kinderen), water hou ik (en mijn dochter) echt niet van, dus dan blijven vruchtensappen over. Daarom schreef ik al, als je zelfs dat niet meer kan drinken, dan kan je ongeveer het huis niet meer uit (en thuis wordt het er ook niet makkelijker op).

Zelfgemaakt sap lijkt me inderdaad het beste, maar dat is best duur (ik vind fruit redelijk onbetaalbaar aan het worden) ook en ook best veel werk om te maken. Daar heb ik niet altijd zin en tijd voor. Bovendien heb je daar buitenhuis (in restaurants e.d.) niet zoveel aan.
Limonade (Karvan) drinken we ook veel, maar daar zitten ook vitamines in en zou ook dubieus geproduceerd kunnen worden.

Ik begrijp alleen de stelling van Ananas niet dat die drankjes (het ging hier over Roosvicee) ongezond zouden zijn? En als je het goed inkoopt is het ook zeker niet duurder dan zelf sap maken.

lena

Bericht door lena » wo okt 28, 2009 14:18

Wen schreef: Ten slotte is er niet veel diervrij. Je fiets is waarschijnlijk gespoten met niet diervrije verf, .... ga zo maar verder. Iedereen moet zelf beslissen wat hij doenbaar vindt.
Precies! En wat voor de een totaal geen probleem is, is voor een ander wel lastig. Jij hebt ongetwijfeld ook dingen die je wel vervelend zou vinden om op te geven als ineens zou blijken dat ze niet volgens een bepaalde definitie 100% vegan zouden zijn.
Zie ook Vegan Outreach. Door de nadruk te leggen op die kleine dingen, waar we geen echt dierenleed mee voorkomen, doen we uiteindelijk de dieren misschien wel meer kwaad dan goed.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo okt 28, 2009 14:23

Wen schreef:Omdat ik vind dat er niemand gediend is als ik het mezelf extra moeilijk ga maken. Natuurlijk ga ik niets drinken waar vlees of vis ofzo inzit, maar als het vitamines ofzo zijn maak ik daar geen probleem van.
Ten slotte is er niet veel diervrij. Je fiets is waarschijnlijk gespoten met niet diervrije verf, .... ga zo maar verder. Iedereen moet zelf beslissen wat hij doenbaar vindt. Maar ik wil mezelf niet zo veel beperkingen opleggen dat het leven niet leuk meer is. Dan geef je ook geen voorbeeld dat anderen willen navolgen. Wie wil er zo leven?
Sommige dingen zijn welhaast onvermijdelijk. Ik blijf zeggen dat het schipperen is in deze wereld. Maar dat geldt mijns inziens niet voor iets als roosvicé, een product waar men heel goed zonder kan. Als er echt niks anders voorhanden is, zelfs geen water, dan kan ik me voorstellen dat je het neemt. Omdat je echt dorst hebt. Maar zelf kopen als er een goed alternatief is? Lijkt me niet. Je koopt toch ook geen eieren, zodat mensen je eerder wilen navolgen.

lena

Bericht door lena » wo okt 28, 2009 14:27

JesseL schreef:Ja, ik ben het weer met Wen eens.
Bovendien is Roosvicee niet zo heel twijfelachtig, aangezien er geen vitamine D meer in zit.

Andere dubieuze zaken zouden kunnen zijn dat het geklaard is met gelatine, maar Roosvicee is redelijk troebel, en klaren was om het echt helder te maken zoals appelsap toch?
Ja, maar in al die mengdrankjes zit appelsap, en je weet niet of die geklaard is of niet.
Maar zeker buiten de deur moet je toch nog wel iets van drinken kunnen bestellen. Melk of yoghurt dranken vallen al af, Frisdrank lijkt me ook niet reuze gezond (zeker niet voor kinderen), water hou ik (en mijn dochter) echt niet van, dus dan blijven vruchtensappen over.
En (kruiden)thee/koffie natuurlijk. Ik drink buitenshuis meestal thee.
Ik begrijp alleen de stelling van Ananas niet dat die drankjes (het ging hier over Roosvicee) ongezond zouden zijn? En als je het goed inkoopt is het ook zeker niet duurder dan zelf sap maken.
Er is niets mis met af en toe sap/limonade, maar het is wel een suikerbom. In een glas zitten ongeveer 100 calorieen (als je het goed verdunt wat minder), geen eiwit, geen vet, geen vezels, en niet al te veel vitamines. Het is ook een van de voornaamste oorzaken van tanderosie.

Plaats reactie