Kiemen, hoe vaak en welke?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Hoe vaak eet je kiemen?

Elke dag
2
8%
5 a 6 dagen per week
1
4%
1 tot 4 dagen per week
4
17%
Heel weinig
14
58%
Nooit
3
13%

Totaal aantal stemmen: 24

Framboos

Re: Kiemen, hoe vaak en welke?

Bericht door Framboos »

Ik wil eigenlijk wel eens tarwegras maken om te juicen (ga ik dan ook door voor de oranje band in het vegandom?). Kan ik daarvoor gewoon een pak tarwe bij de Natuurwinkel kopen? (Verkopen ze dat daar?) Of moet het speciaal tarwe zijn?
Laatst gewijzigd door Framboos op do mar 06, 2008 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraPS
Leefwijze: veganist

Bericht door PetraPS »

Framboos,
je kan dan het beste biologische tarwe kopen, waar maakt niet uit.
Kan van de natuurwinkel, maar ook van een boer of molenaar of zo.
Biologisch is wel het gezondst.

En gras kweken (heel gezond) gaat weer een stapje verder dan kiemen, je moet de gekiemde korrels in vruchtbare aarde planten. Dus het is wel even een werkje.

Drink alleen het sap, de pulp moet je niet opeten, maar ik had wel eens gelezen dat je er wat mee kan doen (goed voor de huid of zo).

Groetjes!

P.S. Deze: "(ga ik dan ook door voor de oranje and in het vegandom?)" snap ik even niet......????
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Marla

Bericht door Marla »

Volgens mij is ze de b vergeten, het moet denk ik zijn "ga ik dan voor de oranje band in het vegandom".

Ik heb meteen gister maar weer eens wat kiemen ingezet. Ik ben wel altijd heel ongeduldig, heb jij dat ook Petra? Dat je in het begin eigenlijk continu gaat checken of er al iets gegroeid is?
Zet jij trouwens de kiemen in het begin in het donker of sla je dat over? Ik doe het zelf eigenlijk nooit en het kiemen gaat prima.

Truus

Bericht door Truus »

Marla schreef:Ik ben wel altijd heel ongeduldig
Ha ha. Ik heb eerder last van de zaadjes en boontjes die onbedoeld kiemen in het putje van de gootsteen...

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik vind kiemen lekker.

Alleen de praktijk is dat ik er weinig tijd voor maak, maar ook dat het te koud is in huis hier voor. Wij hebben het buiten de zomer periode vaak niet warmer dan 18 graden en als er niemand thuis is wordt het nog kouder en dat is vaak te koud voor het goed kiemen.

Ik heb nog heel wat kiemzaad liggen, genoeg voor maanden.
Laatst gewijzigd door Dick op do mar 06, 2008 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Dat is goed dat je dat aangeeft Dick :!:
Hier is het ook altijd 'koud' (ik vind het wel meevallen). Wij hebben de verwarming eigenlijk nooit aan en het is hier regelmatig rond de 13 graden met het weer zoals nu....
Misschien moet ik dan even kijken of de temperatuur in de keuken wel hoog genoeg is :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Een tijdje geleden heb ik via Vegatopia (oude kookboekjes) voor een paar euro'tjes twee kiemboekjes gekocht. Daar staan handige tips in. Ook over verschillende kiemtemperaturen.
Ik zal deze boekjes weer eens te voorschijn toveren.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Marla,
oja, die b maakt het een stuk logischer....ik kwam er echt even niet op haha.

Ik heb geen tijd om ongeduldig te zijn, hihi, ik heb vaker er last van dat ik denk:"oeps deze zijn eigenlijk ook al eetbaar", ik gooi ook wel eens wat in de diepvries, er zullen wel wat vitamines en zo verloren gaan, maar dat is altijd nog beter dan dat ze niet meer eetbaar zijn.

Ik heb de bakjes in de keuken staan, ik leg er wel een keukenpapiertje overheen, maar helemaal in het donker doe ik niet nee....het gaat altijd wel goed zo.

Haha, Truus, heb je daar eens een fotootje van? Dat lijkt me wel een leuk gezicht en wie weet een nieuwe rage, kiemen in de gootsteen :lol: .

Hier in huis is het nooit helemaal koud, ik denk nooit onder de 18, bij uitzondering eens 15 of zo.
Ik ben meestal thuis en m'n man is nogal een koukleum (komt uit sri lanka), dus kiemen gaat wel goed hier.
We hebben sinds kort ook een volkstuintje (even offtopic sorry), dat lijkt me ook leuk om groentes zelf te kweken (biologisch natuurlijk :D ).

Dick, welke temperatuur wordt in die boekjes aangegeven?

Groetjes!

indra

Bericht door indra »

PetraPS schreef:Framboos,
je kan dan het beste biologische tarwe kopen, waar maakt niet uit.
Kan van de natuurwinkel, maar ook van een boer of molenaar of zo.
Biologisch is wel het gezondst.

En gras kweken (heel gezond) gaat weer een stapje verder dan kiemen, je moet de gekiemde korrels in vruchtbare aarde planten. Dus het is wel even een werkje.

Drink alleen het sap, de pulp moet je niet opeten, maar ik had wel eens gelezen dat je er wat mee kan doen (goed voor de huid of zo).

Groetjes!

P.S. Deze: "(ga ik dan ook door voor de oranje and in het vegandom?)" snap ik even niet......????
ik was vorig jaar bij Midi Mondial, restaurantje bij het museum van Volkenkunde in Leiden, daar hadden ze tarwegras in potjes te koop.. je kon er geloof ik ook sap van krijgen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

PetraPS schreef:
Dick, welke temperatuur wordt in die boekjes aangegeven?

Groetjes!
Ik heb net even snel gekeken. Aanbevolen wordt wel 20 - 25 graden Celcius. Als het kouder is dan zullen ze ook wel ontkiemen, maar mijn ervaring is dat het dan veel langzamer gaat en het resultaat ook veel minder is.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

De laatste tijd ik eet zowat iedere dag kiemen, lekker. Ik heb zo een kiempot van lima. Momenteel heb ik alfalfa en taugescheuten. Ik heb het vanmiddag nog op mijn boterham gedaan: streich (rode biet en mierikswortel), rucola en taugescheuten: lekker!

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Ik heb nog een uitgeprobeert om de kiembakjes wat donkerder weg te zetten.
En inderdaad, ondanks dat het altijd wel lukt, worden ze nu wat langer, dus ik denk dat ik toch maar de eerste dagen donker wegzet van nu af aan.

jet
Moderator

Bericht door jet »

die kiembakjes zijn echt fantastisch.
Ik heb bovenin tuinkers, en die wordt ook door mijn vriendje opgegeten.
Daaronder eoa boon (geen idee welke)
En daaronder de Lima kiemmix ofzoiets.

Iemand enig idee waar je sojabonen koopt voor het maken van taugé? Bij de Jumbo kon ik ze niet vinden.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Om taugé te maken heb je mungbonen nodig. Die kun je vaak kopen in toko's, maar dan is het meestal niet biologisch en het kiemt daarom niet zo best.
In grote natuurvoedingswinkels is wel een assortiment voor kiemen.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Ik gebruik de mungboontjes van Ekoland.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb een paar handjes tarwe geweekt. Omgespoeld en nu maar hopen dat het gaat kiemen zodat ik ze uit kan zaaien. Ik zie al wel wat kleine witte puntjes, dus ben benieuwd of het gaat lukken!

Moet je trouwens een speciale juicer hebben voor tarwegras of kan het ook met een 'gewone'?

veglife

Bericht door veglife »

Framboos schreef:Ik heb een paar handjes tarwe geweekt. Omgespoeld en nu maar hopen dat het gaat kiemen zodat ik ze uit kan zaaien. Ik zie al wel wat kleine witte puntjes, dus ben benieuwd of het gaat lukken!

Moet je trouwens een speciale juicer hebben voor tarwegras of kan het ook met een 'gewone'?
Kijk eens op http://shop.livingfoods.nl/shop/kieskas ... ucts_id/58

Framboos

Bericht door Framboos »

Badankt, maar dat beantwoordt mijn vraag alleen niet echt.

veglife

Bericht door veglife »

PetraPS schreef:Hi hi,
Kiemen is zo ontzettend gezond! En lekker! :D

De vitamine-, mineraal en eiwit-gehaltes zijn zeer hoog van kiemen. En je kan ze bijna overal bij gebruiken en in verwerken. Ik ben er iig een grote fan van, heerlijk!

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie kiemen, en ook welke kiemen jullie het lekkerst vinden.

Groetjes van Petra.
Alfalfa vind ik toch wel erg lekker en fris. Ben nu weer broccoli en rode kool aan het kiemen. Ook gekiemde zonnebloempitten vind ik heerlijk, even licht roerbakken met wat seitan en er ontstaat een soort zuurkool achtige smaak(moet je van houden).

Plaats reactie