Kiemen, hoe vaak en welke?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Hoe vaak eet je kiemen?

Elke dag
2
8%
5 a 6 dagen per week
1
4%
1 tot 4 dagen per week
4
17%
Heel weinig
14
58%
Nooit
3
13%

Totaal aantal stemmen: 24

PetraPS
Leefwijze: veganist

Kiemen, hoe vaak en welke?

Bericht door PetraPS »

Hi hi,
Kiemen is zo ontzettend gezond! En lekker! :D

De vitamine-, mineraal en eiwit-gehaltes zijn zeer hoog van kiemen. En je kan ze bijna overal bij gebruiken en in verwerken. Ik ben er iig een grote fan van, heerlijk!

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie kiemen, en ook welke kiemen jullie het lekkerst vinden.

Groetjes van Petra.
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Truus

Re: Kiemen, hoe vaak en welke?

Bericht door Truus »

PetraPS schreef:Kiemen is zo ontzettend gezond! En lekker!
En goedkoop!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik weet niet zeker waar het hier om gaat.
Ik kocht pas dit:
http://farm3.static.flickr.com/2317/230 ... e9dd_m.jpg
Zijn dat kiemen?

Hoe dan ook, ik eet ze nu dus heel zelden of nooit :) het klinkt wel interessant.

Vegan Guest

Bericht door Vegan Guest »

Volgens mij zijn dat prei-kiemen...

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Hoi,
Truus, welke vindt jij het lekkerst, of kan je niet kiezen? :lol:

Bonnie, net wat Vegan Guest zegt...volgens mij zijn dat ook prei kiemen, waren ze lekker? Die heb ik nog nooit geprobeert, ga ik snel eens doen. Van de natuurwinkel?

Ikzelf vind eigenlijk alle kiemen wel lekker, maar bonen vind ik iets minder dan de granen en zaden.
Gerst kiemen zijn wel mijn favoriet, gooi ik overal door.

marjan

Bericht door marjan »

De kiemen op de foto zijn chinese preischeuten. Het is dus ontkiemd zaad van Chinese prei. Ik vind deze ook erg lekker en doe ze vaak op een boterham met halvarine (voor de vitamine D2 :)) en marmite (voor al die leuke B-vitamientjes)...

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik eet ze best vaak, vooral broccolikiemen vind ik lekker!
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

PetraPS schreef:Hoi,
Bonnie, net wat Vegan Guest zegt...volgens mij zijn dat ook prei kiemen, waren ze lekker? Die heb ik nog nooit geprobeert, ga ik snel eens doen. Van de natuurwinkel?
Het waren idd (biologische) chinese preischeuten, maar ik wist niet of dat hetzelfde was als kiemen en kon er op internet zo snel niks over vinden. Hoe dan ook, ik vind ze ook lekker op brood met iets anders hartigs :hungry2: Ik ga ze ook eens in een salade doen...

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik heb standaard 1 of 2 potjes alfalfa in de vensterbank staan, ik eet ze dus bijna elke dag. Met andere kiemen ben ik niet bekend: ik neem aan dat je het zaad van een willekeurige groentesoort kiemt, op dezelfde manier als alfalfa? Ga ik eens proberen!

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Hi,
ja de B-vitamientjes (y) en nog veel meer....
oa B1, B2, E, C....in veel kiemen zit ijzer, fosfor.
In adzuki en rode wonderbonen kiemen zit nog kalium.
lima en bruine bonen kiemen Niacine.
In mungbonen kiemen zit choline (een tekort aan choline geeft dezelfde klachten als B12 gebrek).

Ik denk dat het best belangrijk is om als veganist zelf te kiemen (want er is niet zo veel te koop), kiemen zijn een grote bron van vitaminen, mineralen en eiwitten.
(die vlees/zuivel eters vervangen door dierlijke)

Ik zelf heb nu staan: bruine linzen (zijn eigenlijk al klaar, maar morgen kan ook nog wel)
gerst
quinoa
kleine groene linzen (even de precieze naam kwijt)
en gisteren heb ik alfalfakiemen door m'n cashewnotencurry gedaan, heerlijk :D .

en kikkererwten staan in de week, zodat die vanavond in de kiembak kunnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik heb af en toe wel alfalfa.

jet
Moderator

Bericht door jet »

hmmm, wie riep er broccoli kiemen? Waar haal koop je die in vredesnaam.

Ik zag trouwens bij de Natuurwinkel en kiemgeval, zo'n lading bakjes op elkaar van Lima geloof ik. Met een zakje zaadjes erbij.
Iemand ervaring daarmee? Is dat handig?

Ik vind van mezelf dat ik eigenlijk te weinig kiemen eet.
Meestal blijft het bij taugé, en dat eens in de week ofzo :(
Misschien moet ik eens wat meer 'recepten' gaan opduikelen (ik vind sommige kiemen zo bitter, en ze gaan zo snel stuk in de koelkast...)

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

... gewoon bij de natuurwinkel ligt het hier, bij de paddestoelen.

van kiemerij de peuleschil :mrgreen:
http://www.depeuleschil.nl/" target="_blank
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

jet schreef:Misschien moet ik eens wat meer 'recepten' gaan opduikelen
Ik eet elke ochtend en avond een paar plukjes gewoon zo, zonder recept. Ze zijn trouwens lekker op een broodje Zwergenwiese ;)
Kirsty xvx schreef:... gewoon bij de natuurwinkel ligt het hier, bij de paddestoelen.

van kiemerij de peuleschil :mrgreen:
http://www.depeuleschil.nl/" target="_blank" target="_blank
Dan zijn ze al ontkiemd? Heb je dan niet veel meer dan je op kunt?

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb af en toe een kiem manie en dan ben ik de hele tijd ermee bezig maar nu doe ik het al een tijdje niet meer. Ik heb echt van alles geprobeerd, allerlei groenten soorten maar ook bijv. zonnepitten, die zijn erg lekker!
Ik heb van die kiembakjes en dat is inderdaad wel handig maar je kunt het ook gewoon met lege potjes doen, dat is een stuk goedkoper!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Met lege potjes? Hoe doe je dat dan precies? gewoon met een kladpapiertje en watten zoals we op de kleuterschool deden?
Neemt dat trouwens niet veel ruimte in beslag? Ik heb namelijk altijd ruimtegebrek.... :P
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb ook ruimte gebrek, daarom doe ik het niet zoveel meer.

Het makkelijkste is om een stuk kaasdoek om het potje te binden. Je kan de zaden dan makkelijk omspoelen zonder dat ze eruit vallen. Er zijn volgens mij allerlei 'technieken', het hangt er ook weer vanaf wat je wilt kiemen bijvoorbeeld, maar daar bestaan vast wel sites over, ik ga wel even zoeken.
Het is eenvoudig om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Wat u hiervoor nodig heeft zijn: een grote (jam)pot, vers water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen. Dan gaat u als volgt te werk:

* Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.
* Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.
* Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Bonnie schreef:Het waren idd (biologische) chinese preischeuten, maar ik wist niet of dat hetzelfde was als kiemen
Kiemen en scheuten zijn gewoon hetzelfde.
jet schreef:Ik zag trouwens bij de Natuurwinkel en kiemgeval, zo'n lading bakjes op elkaar van Lima geloof ik.
Ik heb eentje van Lima, blauwe onderkant en deksel 3 bakjes, de deksel gebruik ik ook als bakje, met een keukenpapiertje eroverheen tegen evt stofjes en te veel licht.
Marla schreef:Ik heb van die kiembakjes en dat is inderdaad wel handig maar je kunt het ook gewoon met lege potjes doen, dat is een stuk goedkoper!
Ach, ....zo'n lima-setje kost maar 17,50 en met potjes is echt een heel gedoe, die bakjes stapel je, dus het neemt maar heel weinig ruimte in beslag. En doordat er gaatjes in de onderkant zitten heb je niet zo snel last van te veel vocht, en dat is met potjes wel....dan moet je meer laten uitlekken.
Als ik nu iets van kleine zaadjes heb doe ik er een keukenpapiertje in het bakje, zodat de zaadjes niet door de gaatjes spoelen.

Ik spoel elke ochtend en avond de kiemen af onder de kraan en dan stapel ik de bakjes weer, kost weinig tijd. En het lukt altijd :D .

reggie

Bericht door reggie »

ik eet vrij weinig kiemen als ik ze koop is dit enkel tauge,of sprouty van de peuleschil.
Andere soorten moeten al in de groentetas zitten,dan gebruik ik ze wel al is het vaak dat ik ze grotendeels op het laatste moment toevoeg aan groente in de wok.
ik doe er anders gewoon te lang mee

Truus

Bericht door Truus »

Tarwe is ook lekker gekiemd. Het krijgt een zoetige smaak.

Eerst 8 - 12 uren laten weken in water. Afgegoten water kan gebruikt worden voor soep. Doe ze daarna in een zeefmand of vergiet, en twee drie keer per dag afspoelen afhankelijk van de temperatuur. Na drie dagen zijn ze klaar om verder verwerkt te worden, b.v. in brood of vegakroketje's. Als ze te lang kiemen worden ze taai.

Plaats reactie