Houdbaarheid soja producten

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Houdbaarheid soja producten

Bericht door xmarloesx »

Hallo allemaal even een topic over houdbaarheid van soja producten.

Als ik iets van soja melk, yoghurt of vla open maak, dan houd ik het altijd nog zo'n 4 dagen in de koelkast maar dan gooi ik het vaak al weg omdat ik t niet meer vertrouw om het dan nog te eten of te drinken. Dit is zo gekomen aangezien ik 5 jaar terug eens een pak choco-vla na 5 dagen weer gebruikte en er allemaal vliesjes in zaten.

De laatste tijd heb ik vaker het idee dat het eigenlijk dan nog wel goed is. Ik vraag me af hoe lang jullie het bewaren en tot wanneer je het nog gebruikt :?:

dus houdbaarheid van: Soja melk (houdbare), Soja vla, Soja yoghurts, Tofu die al uit het vocht is etc...
Sanne

Re: Houdbaarheid soja producten

Bericht door Sanne »

Volgens mij is het allemaal heel lang houdbaar. Soja melk krijg als je m te lang open laat staan soms een beetje klontjes, maar dat is volgens mij ook niet erg. Zolang het niet stinkt of er rare kleurtjes op rondlopen dan is het volgens mij nog goed
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Meestal wordt volgens mij geadviseerd om sojaproducten, zodra je ze open hebt gemaakt, binnen vijf dagen op te maken. Dat probeer ik ook te doen, want ik heb gehoord dat je goed ziek kunt worden van bedorven soja... maar ik gooi het ook weer niet meteen weg na die vijf dagen. Als het goed ruikt/smaakt dan neem ik meestal maar aan dat 't OK is...
*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Volgens mij staat die sojamelk zonder toegevoegde dingen soms wel langer dan 4 dagen open hier, en de chocolademelk eigenlijk ook. Maar ook niet langer dan een week.
Had trouwens wel een keer tofu niet helemaal goed in het vocht teruggezet. Toen zat er echt een laag schimmel op en die lucht die ervan af kwam... Ik word weer misselijk als ik eraan denk :lol:
indra

Bericht door indra »

ik koop altijd yofu (soyade meestal) op de dag dat de datum verloopt, en is dan zeker nog wel 2 week houdbaar, misschien wat bizar maar wel goedkoop... half geprijsd.
Dennis

Bericht door Dennis »

met tofu neem ik geen risico, met tempeh ook niet. zoals eerder al werd aangegeven stinkt het echt enorm en als je dat eenmaal hebt geroken, dan neem je echt nooit meer het risico en gooi je het al snel weg als de datum verstreken is. in ieder geval nooit meer die geur...

met soja-melk, uhm, ik kijk er eigenlijk nooit naar. en het staat inderdaad wel eens een week in de koelkast. ik ben nog nooit ziek geworden door sojamelk en het stinkt ook niet zoals tofu kan stinken.
Marla

Bericht door Marla »

Ik kijk eigenlijk bijna nooit meer naar houdbaarheids datum, behalve in de winkel soms als ik iets koop.
Ik ruik er gewoon aan en bij twijfel schenk ik een klein beetje in de gootsteen, als het er dan raar uit ziet (dik/klonterig) dan gebruik ik het niet meer.
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb wel een keer chocoladesojamelk te lang laten staan en het gewoon ingeschonken zonder er bij na te denken. Na een paar slokken kwam ik er pas achter dat het helemáál niet goed smaakte... Ben er niet ziek van geworden ofzo, maar het was wel onzettend smerig. Maar volgens mij stond het toen niet eens zo heel lang open, dus sindsdien let ik er wel beter op...
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik heb wel een keer gehad met sojamelk en klonterig, maar dat ligt echt per pak hoe snel dat gebeurd.
Soms heb ik weken lang goede sojamelk gehad, die open was geweest, maar bij sommige soms binnen een week.
Framboos

Bericht door Framboos »

Sojamelk wordt bij mij echt zelden raar en soms staat het wel anderhalve week open. Als het er niet raar uitziet/smaakt, drink ik het gewoon. Tofu moet je gewoon elke dag water verversen, dan blijft het heel lang goed. Eet ik alleen niet als er zo'n oranje-ge laag op zit. Tempeh eet ik alleen niet meer als het naar ammoniak ruikt en yofu eet ik niet meer als er schimmel opzit.

Zo, charmant zeg.
xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

bedankt voor de vele reacties!

Wat ik al eerder zei heb ik dus eens vla gegeten die blijkbaar niet meer goed was en, zoals ik ook bij andere las, wil je dit echt niet weer mee maken :)

Wat marla zei doe ik vaak ook wel maar na 5 dagen vertrouw ik het vaak toch niet echt. En zoals de adviezen die op pakken staan over houdbaarheid enzo, kijk ik ook niet echt naar hoor aangezien dat vaak niet echt klopt.

@ Indra, ik denk dat het heel veel uitmaakt of je iets eet wat gesloten in verpakking over de verkoop datum heen is dan iets wat gewoon al 'n paar dagen open is... vaak kun je als iets gekoeld en gesloten is wel over de 'verkoop' houdbaarheids datum heen is nog eten/drinken.

Wat ik zo uit jullie reacties kan opmerken is het dus dat er ongeveer wel een week voor staat en je het gewoon maar moet aftasten of het langer goed blijft. Natuurlijk zit er een verschil tussen verse melk, yofu en de houdbaare melk of vla. Maar toch was het de houdbare vla die bij mij toen zo snel vies was geworden.
Dit was dus al wat ik n beetje aanhield.. wist trouwens niet dat tofu zo erg kon gaan stinken :)
jet
Moderator

Bericht door jet »

afkloppen, maar ik ben nog nooit ziek geworden van bedorven sojaproduct.....
Ik maak alle producten meestal gewoon op, dus ik laat het in de koelkast tot het op is.
Heb 1 keer de sojamelk dik laten worden het laatste bodempje, en dat na x weken dus wel weggemieterd.... De Sojayoghurt wordt dun, en dan vind ik het minder lekker, maar dan dik ik het gewoon op door er dingen in te doen. Tofu is bij mij nog maar 1 keer bedorven, en toen stonk het inderdaad een beetje, maja, onze koelkast bevat ook wel eens salami (huisgenoten), nou dat stinkt ook!
Maar goed, geen idee hoe lang iets houdbaar is, ik gooi het weg als ik het niet vertrouw. Als het niet stinkt, en verder gewoon nog min of meer hetzelfde smaakt (ik steek mn tong in een beetje op een lepel gegooid) dan eet ik het even zo vrolijk nog op, datum of geen datum.

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Plaats reactie