Oreo Koekjes

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
EmEm
Leefwijze: vleeseter

Oreo Koekjes

Bericht door EmEm » vr feb 08, 2008 16:38

erm, hallo!
Haha het is altijd weer vreemd om een eerste post of topic te maken in een nieuw forum.
Naja, ik ben dus geen veganist, maar wel heel erg geïntresseerd om er een te worden.
Ik woon nu nog thuis en m'n ouders vinden het allebij een beetje onzin, dus in de dichstbijzijnde toekomst zal het nog niet gebeuren, maar ik probeer ze in ieder geval al zover te krijgen om voor mij minder vlees te kopen.

Okay, nu over naar het onderwerp van het topic, ik ben namelijk vrij actief op myspace en daar heb je de myspace/stickam/youtube beroemdheid Matthew Lush aka the gay god, overtuigd veganist.
Hij claimde dat oreo koekjes veganistisch zijn. Nu wil ik heel graag een veganistische oreo taart maken. Maar.

Zijn Oreo koekjes ook echt veganistisch hier in Nederland?

Ik heb het pak er bij genomen, maar omdat ik vrij nieuw ben in het hele veganistische eten weet ik niet precies de definitie van alle ingrediënten.

Dit staat er op:
Ingrediënten: suiker, tarwemeel, plantaardige vetten (bevatten antioxydant E320), magere cacao poeder, glucose- en fructosestroop, rijmiddelen, (natrium en ammonium bicarbonaat), weipoeder, cacaomassa, zout, emulgator (soja lecithine), aroma.

Zou iemand mij hier opheldering over kunnen geven?

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Re: Oreo Koekjes

Bericht door Valkyrjur » vr feb 08, 2008 16:41

Weipoeder is niet veganistisch. Het is een bijproduct dat ontstaat bij het maken van kaas. Daarnaast zitten er 'aroma's' in. Dat kan van alles zijn, dus dierlijk, synthetisch of plantaardig.
Edit: welkom trouwens!

EmEm

Bericht door EmEm » vr feb 08, 2008 16:46

Ahaaaa, dankjewel voor de uitleg. En voor het welkom heten^^

Ik was al bang voor zoiets. Het schijnt ook dat bijv skittles in Engeland een andere product samenstelling heeft dan in de rest van de wereld.
Dus misschien werkt dat ook zo voor de oreo's.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr feb 08, 2008 16:51

In NL zijn ze niet veganistisch, in de VS wel.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Niels

Bericht door Niels » vr feb 08, 2008 17:02

Ze hadden eerst wel de Amerikaanse variant bij de Bijenkorf (die afdeling daar boven...), maar misschien was dat tijdelijk.
Laatst gewijzigd door Niels op vr feb 08, 2008 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

EmEm

Bericht door EmEm » vr feb 08, 2008 17:07

Hmmm... Ohja idd!
en bij de America Today ook, toch?
Ik ga binnenkort dan wel even checken of er verschil is tussen de pakken in de supermarkt en die bij de AT.
Thanks voor de tip!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr feb 08, 2008 18:26

Ik dacht dat er in Nederland zowel veganistische als niet veganistische Oreos te koop waren (afhankelijk van waar ze geproduceerd zijn) en check dus af en toe de verpakkingen, maar steeds weipoeder idd.

Ik dacht dat ik ze ook een keer bij de Bijenkorf oid had gezien, ik kom vast nog wel eens een vegan verpakking tegen ^^

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr feb 08, 2008 18:46

EmEm schreef:Hmmm... Ohja idd!
en bij de America Today ook, toch?
Ik ga binnenkort dan wel even checken of er verschil is tussen de pakken in de supermarkt en die bij de AT.
Thanks voor de tip!
Bij de AT in Bussum & Almere hebben ze gewoon de Nl'se, maar ms heb jij meer geluk.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

EmEm

Bericht door EmEm » vr feb 08, 2008 19:20

Ohja, en ik zat ook nog te denken, er is een winkel in Amsterdam met Amerikaanse producten.
Ik zal daar ook wel eens rond kijken.

Ik ben nu ook een beetje de website aan het doorzoeken met wat wel en niet kan en dat in een lijst samenstellen.
Anders wordt m'n hoofd zo vol en dan vergeet ik dingen^^

Marla

Bericht door Marla » za feb 09, 2008 12:45

Niels schreef:Ze hadden eerst wel de Amerikaanse variant bij de Bijenkorf (die afdeling daar boven...), maar misschien was dat tijdelijk.
En dat vertel je niet eens aan mij????

Je kan aan de verpakking zien of het de veganistische versie is of niet. De niet vegan versie zit in een kartonnen doosje, de vegan versie zit in een soort folie. Ik weet niet zeker of er uitzonderingen zijn dus je moet voor de zekerheid toch altijd even de ingrediënten checken.

Bij sommige (surinaamse) toko's hebben ze ook oreo's, en soms hebben ze ook nep-oreo's die veganistisch zijn (en nog goedkoper ook!)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za feb 09, 2008 13:26

Marla schreef:
Bij sommige (surinaamse) toko's hebben ze ook oreo's, en soms hebben ze ook nep-oreo's die veganistisch zijn (en nog goedkoper ook!)
!! goed om te weten, ik moet echt eens naar zo'n toko.

Over die verpakkingen: in de kantine bij mij op school verkopen ze ook Oreo's (een paar in een pakje). Die zitten in een soort plasticfolie en zijn niet vegan - dus het is idd altijd goed om te checken.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » za feb 09, 2008 17:11

Ah, ik vroeg me altijd al af waarom die mensen van het peta2 forum zo gek waren op Oreo koekjes :lol:
Ik ga dan ook maar eens kijken of die Amerikaanse hier ergens zijn...

bianka

Bericht door bianka » zo feb 10, 2008 15:51

Ik heb 5 jaar bij AT gewerkt en weet uit ervaring dat ze de europese versie hebben. Die komt uit Spanje en is niet vegan. In Amsterdam op de Leidsestraat zit een Amerikaanse winkel maar ik weiger 8 euro voor een pak koekjes te betalen. Op Schiphol verkopen ze ook de EU versie.
De versie bij de Bijenkorf is was wel vegan (USA versie) maar die is uit het assortiment toen ik die laatst zocht maar is dus ook veel te duur. Ik laat ze altijd door vrienden meenemen uit de USA.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jun 08, 2008 3:22

wauw!!!! Oreo koekjes zijn lekker :) Ik heb eindelijk de Oreo koekjes te pakken :)
Moest wel even naar New York reizen, maar dan heb je ook wat ;)
Gelukkig zit mijn koffer niet zo vol, dus dat word straks een hoop terug meenemen :)

marjan

Bericht door marjan » zo jun 08, 2008 9:09

En je had van die goede voornemens om vooral worteltjes te eten? :wink:

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma jun 09, 2008 15:08

Oreo koekjes?
Nog nooit van gehoord
Maar ik ben ook geen koekjes fanaat

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » wo jun 25, 2008 11:30

Laatst bij de drijvende Chinese supermarkt in Rotterdam (achter de Euromast) twee versies niet-Europese oreos gevonden waar van de ene (de normale, de lightly sweet bevat lactose) vegan is. Zwaar over-verpakt, wel.
Nu, waar kan ik een recept voor oreo-taart vinden? Ik moet zeggen dat ik nu wel wat benieuwd ben.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo jun 25, 2008 11:37

Tijmetje schreef:Laatst bij de drijvende Chinese supermarkt in Rotterdam (achter de Euromast) twee versies niet-Europese oreos gevonden waar van de ene (de normale, de lightly sweet bevat lactose) vegan is. Zwaar over-verpakt, wel.
Nu, waar kan ik een recept voor oreo-taart vinden? Ik moet zeggen dat ik nu wel wat benieuwd ben.
In Vegan Cupcakes take over the world staat een recept voor oreo-cupcakes. Volgens mij is dit het recept: http://www.chow.com/recipes/10794" target="_blank

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » wo jun 25, 2008 12:09

Bedankt! De link werkt tijdelijk niet, maar via google heb ik wat andere dingen gevonden wat er vast op lijkt. De oreos lijken vooral nodig voor de garnering. Ik dacht dat het meer iets zou zijn waar de oreos gecrushed werden en door het beslag gingen.
Ik zal er eens mee gaan knutselen...

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 25, 2008 12:18

Orea cookie cookies van have cake will travel?

Plaats reactie