Vage berichten op verpakkingen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Truus schreef: Volgens mijn champignonleverancier op de markt wordt paardemest niet meer gebruikt. Indien dat wel het geval zou zijn, zou men zich af kunnen vragen of champignons, rauw of niet, geschikt zijn voor veganisten.
"compost"

Dutch National Asparagus and Mushroom Museum
Compostbereiding

Gecultiveerde champignons groeien op compost. Deze voedingsbodem wordt in Nederland gemaakt met de volgende ingrediënten: stro, kippen- en paardenmest, gips en veel water. Er worden verder geen chemicaliën gebruikt. Na het mengen van deze ingrediënten begint een fermentatieproces. Dit proces eindigt met het product dat "champignoncompost" wordt genoemd.
http://www.bankenchampignons.nl/index.a ... =5&siId=16
De champignontelers gebruiken compost voor het telen van champignons, dit is een speciaal mengsel bereid van strorijke paardenmest, stro, kuikenmest en gips. De verse compost is nog niet geschikt voor de champignons. Deze wordt verder behandeld in een tunnelbedrijf waar ze het mengsel van deze grondstoffen zo behandelen dat alleen de champignonschimmel hierop kan groeien. Dit noemen we het composteren
het lijkt mij aannemelijk dat champions op een mengsel worden gekweekt dat paarden of kippenmest bevat. Voor mij geen reden om ze te boycotten, maar het schijnt dat een enkele veganist ze daarom wel boycot en de voorkeur geeft aan oesterzwammen of shiitake.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Oef, als je zo zou gaan denken, zou het leven praktisch onmogelijk worden! Wat nu als de bekleding van zo'n oogstmachine gemaakt is van leer? Is de oogst dan nog wel veganistisch?

indra
Leefwijze: veganist

Bericht door indra »

Shantisabine schreef:Oef, als je zo zou gaan denken, zou het leven praktisch onmogelijk worden! Wat nu als de bekleding van zo'n oogstmachine gemaakt is van leer? Is de oogst dan nog wel veganistisch?
Dan is het gewoonweg de vraag hoe ver je gaat... dan wordt het onleefbaar op een gegeven moment denk ik eerlijk gezegd.

Truus

Bericht door Truus »

Okee, ik ben overtuigd. Champignons groeien op mest. Paarden is nog tot daar aan toe want die worden niet gehouden om geslacht te worden, maar kippen?

Ik heb niet het idee dat ik met de consumptie van champignons bij draag aan kippenleed. Als niemand kippen of eieren zou eten, zouden de compostmakers wat anders moeten verzinnen voor de champignontelers. Desalniettemin is de lust om champignons te eten me wel een beetje vergaan.

Ik weet niet of oesterzwammen en shiitake ook lekker zijn rauw.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Volgens mij is dit een van de reden waarom veganisme een streven is. De landbouw is nog niet veganistisch. Met het vermijden van champignons schiet je uiteindelijk niet veel op. Voor de productie van andere landbouwproducten wordt ook mest gebruikt.
Voorlopig zullen we moeten 'accepteren' dat 100% veganistisch leven nog erg onpraktisch is. Dat betekent niet dat er gezocht kan worden naar oplossingen. En volgens mij zijn diverse mensen aan het experimenteren hiermee. Het komt vast ooit nog wel eens, maar helaas is het nu nog niet (in voldoende mate) voor handen.

Boukje

Bericht door Boukje »

als je zelf producten zou verbouwen is misschien beter? Het schijnt best goed te kunnen zonder heel veel tijd te kosten (in Engeland doen best veel mensen dit al), maar ja je moet wel een tuin hebben dan.

100%veganisme lijkt me niet te doen,

Chantal

Bericht door Chantal »

Een kennis van mij die bloemsierkunst deed, die is regelmatig geweest in kassen en landerijen waar ook groente werd verbouwd.
Hij vertelde dat hij had gezien dat konijnen die van bespoten groentes hadden gegeten dood waren gegaan.
Dus hadden wij elke de dicussie dat hij vond dat mensen die vegetarisch waren of veganist dat die dan ook biologisch moesten gaan eten.

Misschien groente en fruit uit een ecodorp? Ik weet niet precies hoe ze het daar doen met de mest e.d, ff google

Dennis

Bericht door Dennis »

Geld het compost verhaal ook voor biologische champignons?

Chantal

Bericht door Chantal »

Het verschil tussen biologische of ecologische champignons en champignons van de ‘gangbare’ teelt is dat bij biologische teelt het compost komt van biologische landbouwbedrijven. Het assortiment ecologisch geteelde paddenstoelen bestaat onder andere uit de witte champignon, de kastanjechampignon, de Portabella, de oesterzwam en de shii-take.

Maybe heb je hier verder nog wat aan...
das de toelichting bij de wetgeving voor landbouwers inzake de plantaardige biologische productie

http://www.integra-bvba.be/BijlagenPDF/ ... .eg.pd.pdf

Wie is er trouwens wel is in een ecodorp geweest?

Dennis

Bericht door Dennis »

Verrassend voor de meeste van jullie denk ik, maar hier het antwoord van hak:

Geachte heer Seeger,

Allereerst hartelijk dank voor uw vraag via de HAK website.

Wanneer het produkt met een metalen lepel uit de pot wordt geschept kan het gebeuren dat de lepel tegen de bodem tikt. Het is helaas mogelijk dat hierdoor een stukje glas loslaat van de bodem. Dit kan voorkomen worden door een houten of kunststof lepel te gebruiken.

Deze waarschuwing is dus alleen bedoeld om glasklachten te voorkomen, en heeft niets te maken met het produkt zelf. We zetten het tegenwoordig standaard op alle etiketten van onze produkten.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, maar mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, horen wij dit graag van u.

Met vriendelijke groet,

HAK B.V.
Consumentenservice

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Dennis schreef:Verrassend voor de meeste van jullie denk ik, maar hier het antwoord van hak:

Geachte heer Seeger,

Allereerst hartelijk dank voor uw vraag via de HAK website.

Wanneer het produkt met een metalen lepel uit de pot wordt geschept kan het gebeuren dat de lepel tegen de bodem tikt. Het is helaas mogelijk dat hierdoor een stukje glas loslaat van de bodem. Dit kan voorkomen worden door een houten of kunststof lepel te gebruiken.

Deze waarschuwing is dus alleen bedoeld om glasklachten te voorkomen, en heeft niets te maken met het produkt zelf. We zetten het tegenwoordig standaard op alle etiketten van onze produkten.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, maar mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, horen wij dit graag van u.

Met vriendelijke groet,

HAK B.V.
Consumentenservice
Dat is inderdaad een verrassend antwoord.
Ik had laatst eens zo'n potje, maar had ik dit geweten, dan was ik niet zo gaan priegelen met die iets te grote houten lepel die er maar net in paste.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Niks lepels, ik laat altijd gewoon de zwaartekracht zijn werk doen :D

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Valkyrjur schreef:Niks lepels, ik laat altijd gewoon de zwaartekracht zijn werk doen :D
De zwaartekracht laat het soms afweten bij mij :D

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Rick schreef:
De zwaartekracht laat het soms afweten bij mij :D
Dan moet je een beetje schudden :roll: Tenzij je in de ruimte woont, dan helpt dat ook niet echt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Valkyrjur schreef:
Dan moet je een beetje schudden :roll: Tenzij je in de ruimte woont, dan helpt dat ook niet echt.
koop voor de gein eens een klein potje met rode bieten. Ik ben benieuwd of jij het er al schuddend uit krijgt. Lukt het je, dan ben je gewoon een stuk handiger dan ik, denk ik.

Dennis

Bericht door Dennis »

Valkyrjur schreef:Niks lepels, ik laat altijd gewoon de zwaartekracht zijn werk doen :D
*LOL* Same here!

Werkt bijna altijd. Met witte bonen in tomatensaus wil het ook niet altijd...

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Rick schreef:
koop voor de gein eens een klein potje met rode bieten. Ik ben benieuwd of jij het er al schuddend uit krijgt. Lukt het je, dan ben je gewoon een stuk handiger dan ik, denk ik.
Je maakt me benieuwd. Mag een klein blikje ook? Die heb ik nog wel ergens staan. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van rode bieten.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik wil je niet op kosten jagen, en ik wil je ook geen dingen laten eten die je niet lekker vindt, maar er is volgens mij een fundamenteel verschil tussen een blikje en een potje. Bij een blikje is de diameter van de opening en van de bodem van het potje hetzelfde, en bij een potje is de opening kleiner. De oorzak van het er niet uit krijgen zonder lepel zit 'm volgens mij in de combinatie van de vorm van de verpakking en de dreggerigheid van de bieten.

Potjes met kidneybonen heb ik een ongeveer eenzelfde probleem mee. wellicht, als je die lekkerder vindt, kun je het daarmee proberen ipv rode bieten.

;)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Rick schreef:Er is volgens mij een fundamenteel verschil tussen een blikje en een potje.
Daar was ik al bang voor.
Rick schreef: Potjes met kidneybonen heb ik een ongeveer eenzelfde probleem mee.
Gelukkig, die eet ik wel vaak!

Dennis

Bericht door Dennis »

Het antwoord van Roosvicee op de lessini vraag (iets minder verrassend):

VRAAG:
productcode: Lessini siropenreactie: Mijn vraag gaat over de Lessini siropen. Op het etiket staat vermeld dat de siropen niet geschikt zijn voor kinderen onder de 4 jaar. Ik wil graag weten wat hier de reden voor is? Ik vind het trouwens vreemd dat Roosvicee, een bekend merk met een 'kinder'-assortiment ook zijn naam associeerd met produkten die juist niet voor kinderen geschikt zijn! Alvast bedankt voor uw moeite,met vriendelijke groet,Dennis

ANTWOORD:
Geachte heer Seeger, Hartelijk dank voor uw e-mailbericht van 21 januari jl., betreffende een vraag over ons product Roosvicee Lessini siroop. Wij adviseren onze Lessini pas vanaf 4 jaar te gebruiken, omdat het product vervangende, de z.g. "intensieve " zoetstoffen bevat. Dit betekent echter niet dat deze zoetstoffen schadelijk zijn voor kinderen. Wanneer kinderen een beperkte hoeveelheid (afhankelijk van de zoetstof) gebruiken is er niets aan de hand. Wij voeren hiermee dus een voorzichtig beleid, omdat kinderen snel aan hun ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)komen. Indien u meer wenst te lezen over zoetstoffen en het gebruik hiervan, adviseren wij u om de site http://www.voedingscentrum.nl te raadplegen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, KONINKLIJKE DE RUIJTER B.V. Karolien BlankestijnConsumentenservice Roosvicee

Plaats reactie