Vage berichten op verpakkingen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dennis

Vage berichten op verpakkingen

Bericht door Dennis »

Vandaag kocht ik een potje biologische kikkererwten. Er staat op het label: De inhoud niet uitscheppen met metalen bestek.

Wat moet ik in hemelsnaam met zo'n opmerking? Moet ik het dan ook met plastic bestek eten? Ga ik dood als ik het niet doe?

Op de lessini flessen staat een bericht dat het niet geschikt is voor kinderen onder de 4 jaar. Sorry maar dan drink het ook niet als volwassene.

Op de potten Patak curry's staat dat je het produkt niet rauw mag consumeren. Wat gebeurt er dan wel niet als ik het wel doe? En wat als ik het minder lang bereid?

Vaag gedoe!

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

helemaal gelijk, dat van Lessini had ik ook gelezen, aan meneer bij de winkel gevraagd of die wist waarom, maar die wist het ook niet......
Er mag best van mij veel info op staan, maar bij dit type opmerkingen inderdaad het waarom ook even vermelden :)

Anna

Bericht door Anna »

ik denk dat het op verpakkingen van aanmaaklimonade ed staat, omdat sommige diksappen al aan babies van 4 maanden mag worden gegeven.

en over die kikkererwten: misschien een antroposofisch, zweverig iets? ik eet kikkererwten in ieder geval altijd met een metalen vork, ik hoop toch niet dat ik daaraan doodga :shock: :D

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Er zijn wel meer producten die rauw niet zo goed zijn. Een vriend van me heeft me eens stellig verteld dat je geen rauwe champignons moet eten omdat je dat niet kunt verteren. Hij had dat geleerd bij een biochemisch/enzymologisch vak, dus ik geloof t wel. Al eet ik wel eens rauwe champignons, maar dit terzijde :wink: .
Dus ik zal niet al te erg schrikken van het curry-verhaal :wink:

Eagle

Bericht door Eagle »

Mijn ervaring met Patak India curry pasta vorig jaar mei:

De eerste keer toen ik het gebruikte, heb ik wat van de rand afgelikt (ik had de verpakking nog niet goed gelezen) en de tweede keer heb ik het waarschijnlijk niet goed doorgewarmd. Ik raakte in ieder geval aardig aan de spuitpoep en dit is vanaf de derde keer niet meer gebeurd. Maar misschien is het een kwestie van gewenning. :wink:

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Shantisabine schreef:Er zijn wel meer producten die rauw niet zo goed zijn. Een vriend van me heeft me eens stellig verteld dat je geen rauwe champignons moet eten omdat je dat niet kunt verteren. Hij had dat geleerd bij een biochemisch/enzymologisch vak, dus ik geloof t wel. Al eet ik wel eens rauwe champignons, maar dit terzijde :wink:
:shock:
maarja, ze zijn zo lekker :D

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Van dat metalen bestek staat ook op potten van Hak.. Geen idee waarom. :?

Dennis

Bericht door Dennis »

Net een mailtje gestuurd naar Hak, ben benieuwd.

Dennis

Bericht door Dennis »

Idem voor het patak's verhaal

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Shantisabine schreef:Er zijn wel meer producten die rauw niet zo goed zijn. Een vriend van me heeft me eens stellig verteld dat je geen rauwe champignons moet eten omdat je dat niet kunt verteren. Hij had dat geleerd bij een biochemisch/enzymologisch vak, dus ik geloof t wel. Al eet ik wel eens rauwe champignons, maar dit terzijde :wink: .
Dus ik zal niet al te erg schrikken van het curry-verhaal :wink:
Dat heb ik vaker gehoord, ook gelezen dat er wel eens iemand daardoor in het ziekenhuis opgenomen moest worden.

Dick
Contacteer:

Re: Vage berichten op verpakkingen

Bericht door Dick »

Dennis schreef:Vandaag kocht ik een potje biologische kikkererwten. Er staat op het label: De inhoud niet uitscheppen met metalen bestek.

Wat moet ik in hemelsnaam met zo'n opmerking? Moet ik het dan ook met plastic bestek eten? Ga ik dood als ik het niet doe?
Kan het zijn omdat er wellicht blauwzuur in het vocht zit. Er wordt ook gezegd dat je het vocht niet mag gebruiken. Bij opwarmen zou het weer wel kunnen.
Ik kan er niet echt veel over vinden.

Boukje

Bericht door Boukje »

metalen bestek gebruiken in blik of glas en dan terug zetten (dus niet helemaal opmaken) zorgt voor oxidatie in dat product daarom staat het op de verpakking, ik ging er van uit dat de meeste mensen dit wel wisten.

Verder zitten er in lessine producten die niet goed verteerd worden door (jonge)kinderen maar dit zegt niets over of volwassenen het wel of niet aan kunnen.

Een ander voorbeeld (wat waarschijnlijk weinig mensen hier zullen nuttigen) is honing. Dat is 'rauw' en voor babys onder de 1 kunnen deze besmet worden door een bepaalde bacterie die er in de honing aanwezig is. Oudere mensen (kinderen) zijn hier immuun voor.

Truus

Bericht door Truus »

Shantisabine schreef:Een vriend van me heeft me eens stellig verteld dat je geen rauwe champignons moet eten omdat je dat niet kunt verteren.
Ik heb twee redenen gehoord:
(1) ze zouden groeiën op paardenmest;
(2) er zou een kankerverwekkende stof in zitten.

Ik geloof geen van beiden, en geniet wekelijks van een enorme salade van rauwe champignons. Wel kan ik uit ervaring vertellen dat alleen de witte champignons rauw geschikt zijn voor consumptie. Van andere soorten werd ik beslist niet lekker.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Boukje schreef:metalen bestek gebruiken in blik of glas en dan terug zetten (dus niet helemaal opmaken) zorgt voor oxidatie in dat product daarom staat het op de verpakking, ik ging er van uit dat de meeste mensen dit wel wisten.
Dat is inderdaad wel logisch! Nooit over nagedacht, maar ik bewaar dan ook nooit restjes uit pot.
Ze zouden het er ook iets duidelijker op kunnen zetten, maar nu zijn ze natuurlijk niet aansprakelijk als er iets gebeurt...

bianka

gek

Bericht door bianka »

Laatst stond er op een verpakking van nootjes: Kan sporen van noten bevatten en gemaakt in een fabriek waar men ook noten produceert.

ik snap wel dat mensen met een notenallergie bijvoorbeeld wel walnoten kunnen eten en geen pinda's maar dit was wel een rare opmerking

Dennis

Bericht door Dennis »

Het antwoord van Patak's op mijn vraag:

Thank you for your recent email, it’s always a pleasure to hear from someone who enjoys our products.

I’m sure you’ll be happy to hear that it is quite safe for you to use our pastes the way you have been doing, providing you consume the food immediately.

The reason for the statement you refer to on our labels is that there are spices in the pastes and they contain some bacteria in small, harmless quantities. However, when the pastes are added to food this gives the bacteria a good environment in which to multiply to a level that could prove hazardous to a consumer’s health. The bacteria are eliminated through the cooking process, thus rending the paste quite harmless. Hence the statement we’ve put onto our paste labels.

I sincerely hope that this answers your question satisfactorily and that you continue to enjoy our pastes.

Please feel free to contact our Customer Services Desk at any time if you have a problem or query with any of our product range. Freephone: 0800 0195 617.

Assuring you of our very best attention at all times, we remain.

Yours sincerely - For Patak's Foods Ltd

reggie

Bericht door reggie »

Truus schreef:Ik heb twee redenen gehoord:
(1) ze zouden groeiën op paardenmest;
(2) er zou een kankerverwekkende stof in zitten.

Ik geloof geen van beiden, en geniet wekelijks van een enorme salade van rauwe champignons. Wel kan ik uit ervaring vertellen dat alleen de witte champignons rauw geschikt zijn voor consumptie. Van andere so
orten werd ik beslist niet lekker.

ze worden wel degelijk op paardenmest en kippenmest gekweekt
zie
http://www.phoenixcontact.nl/local_cont ... ht_CNC.pdf

Framboos

Bericht door Framboos »

Dennis schreef:Het antwoord van Patak's op mijn vraag:

Thank you for your recent email, it’s always a pleasure to hear from someone who enjoys our products.

I’m sure you’ll be happy to hear that it is quite safe for you to use our pastes the way you have been doing, providing you consume the food immediately.

The reason for the statement you refer to on our labels is that there are spices in the pastes and they contain some bacteria in small, harmless quantities. However, when the pastes are added to food this gives the bacteria a good environment in which to multiply to a level that could prove hazardous to a consumer’s health. The bacteria are eliminated through the cooking process, thus rending the paste quite harmless. Hence the statement we’ve put onto our paste labels.

I sincerely hope that this answers your question satisfactorily and that you continue to enjoy our pastes.

Please feel free to contact our Customer Services Desk at any time if you have a problem or query with any of our product range. Freephone: 0800 0195 617.

Assuring you of our very best attention at all times, we remain.

Yours sincerely - For Patak's Foods Ltd
Wat een net antwoord.

Truus

Bericht door Truus »

reggie schreef:ze worden wel degelijk op paardenmest en kippenmest gekweekt
Staat dat daar nou? Of staat daar dat ze het beste op paardemest groeiën maar in de praktijk wordt compost gebruikt?

Volgens mijn champignonleverancier op de markt wordt paardemest niet meer gebruikt. Indien dat wel het geval zou zijn, zou men zich af kunnen vragen of champignons, rauw of niet, geschikt zijn voor veganisten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Nee, niet echt. Dan kan je je ook afvragen of andere groenten geschikt zijn voor veganisten. Mest word toch wel gebruikt voor 'onze' producten.

Plaats reactie