Bakpoeder

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
indra
Leefwijze: veganist

Bakpoeder

Bericht door indra »

Wie kan me vertellen of bakpoeder (Backin) van Dr. Oetker vegan is?
Ingr. Rijsmiddelen E 450i (=natriumpolyfosfaat) en E500ii (natriumcarbonaat), maiszetmeel

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ja, is wel ok.

Truus

Bericht door Truus »

Het probleem met bakpoeders is dat ze vaak stearaten bevatten. Die kunnen van plantaardig oorsprong zijn maar meestal is dat niet zo. Stearaten zitten ook veel als vulmateriaal in geneesmiddelen, pepermunt en andere tablet-achtige producten.

In plaats van bakpoeder gebruik ik een mespunt natrium bicarbonaat (vroeger verkocht onder de onappeteitelijke naam maagzout, tegenwoordig heet het zuiveringszout). Dit kun je bij de apotheek kopen. Om te reizen moet het gecombineerd worden met iets zuur. Als er niets zuur in het recept is, kunnen een paar druppeltjes citroensap, rode bessensap of azijn soelaas bieden.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Truus schreef: In plaats van bakpoeder gebruik ik een mespunt natrium bicarbonaat (vroeger verkocht onder de onappeteitelijke naam maagzout, tegenwoordig heet het zuiveringszout). Dit kun je bij de apotheek kopen. Om te reizen moet het gecombineerd worden met iets zuur. Als er niets zuur in het recept is, kunnen een paar druppeltjes citroensap, rode bessensap of azijn soelaas bieden.
Dat "zuiveringszout" kun je ook in toko's kopen onder de naam bakingsoda.

Truus

Bericht door Truus »

Veg_eric schreef:Dat "zuiveringszout" kun je ook in toko's kopen onder de naam bakingsoda.
Klopt, maar controleer altijd of het geschikt is voor inwendig gebruik. Wat je bij de super koopt als "soda" is veelal enkel als schoonmaakmiddel te gebruiken.

ingenting

Bericht door ingenting »

je kan ook wijnsteenpoeder (dacht ik..wijnsteen iets.. te vinden in reformzaken/natuurwinkels/etc.) gebruiken... werkt prima.
La maquereau des petits g?teaux (h)

Fee

Re:

Bericht door Fee »

Veg_eric schreef:
Truus schreef: In plaats van bakpoeder gebruik ik een mespunt natrium bicarbonaat (vroeger verkocht onder de onappeteitelijke naam maagzout, tegenwoordig heet het zuiveringszout). Dit kun je bij de apotheek kopen. Om te reizen moet het gecombineerd worden met iets zuur. Als er niets zuur in het recept is, kunnen een paar druppeltjes citroensap, rode bessensap of azijn soelaas bieden.
Dat "zuiveringszout" kun je ook in toko's kopen onder de naam bakingsoda.
Of bij de drogist. Het zit dan in een groen doosje van karton.

Nel

Re:

Bericht door Nel »

Veg_eric schreef: Dat "zuiveringszout" kun je ook in toko's kopen onder de naam bakingsoda.
Kan ik het ook bij een brood doen dat ik zelf bak ?
Dus extra bij het gist?
:scratch:
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Fee

Re: Re:

Bericht door Fee »

Nel schreef:
Veg_eric schreef: Dat "zuiveringszout" kun je ook in toko's kopen onder de naam bakingsoda.
Kan ik het ook bij een brood doen dat ik zelf bak ?
Dus extra bij het gist?
:scratch:
Misschien helpt dit: http://www.foodbgood.com/index.php/Gist ... Bakpoeders" target="_blank" target="_blank

Groetjes,

Fee

Nel

Re: Bakpoeder

Bericht door Nel »

Dank je wel Fee, dit is verhelderend.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Plaats reactie