Aanvulling productinformatie

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Aanvulling productinformatie

Bericht door Ineke » vr dec 14, 2007 21:02

Helaas zijn er door een communicatiefout twee productgroepen in de vega vermeld die voor het volgende nummer bedoeld waren

namelijk

De scheerzeep en de Tandpasta's

Deze zijn nog niet volledig uitgezocht,

Scheerzepen: niet uitgezocht behalve

Gillette: wilde het niet uitzoeken.
De Vergulde hand spuitbus niet vega: bevat lanoline, de andere zoek ik nog beter uit.
Weleda niet vega: bevat geitenmelk

Tandpasta's

Elmex is niet vega: (aminfluoride uit wolvet)
Weleda wel alle tandpasta's en mondwater (A)
Zendium Niet vega (melk en ei bestanddelen)
Paradontax is vega
de rest is nog niet uitgezocht,
Hema heb een ooit uitgezocht en waren toen vega (maar dat wil ik toch opnieuw uitzoeken),
Prodent was destijds ook vega, maar dat wil ik toch opnieuw uitzoeken),

Het spijt me heel erg dat dit voor komt temeer omdat ik juist deze keer zo seccuur heb gewerkt om geen fouten te maken en ik zo goed mogelijk geprobeert heb om de bedrijven de garantieverklaring te laten tekenen en zo.
Ik zou er zelf ook kwaad van worden of onzeker
ik wil mensen geen dingen laten kopen die misschien niet OK zijn, vandaar dat ik toch vind dat ik maar eerlijk moet opbiechten.
Ik probeer zo goed mogelijk vooruit te werken maar het valt vaak niet mee om bedrijven op te porren om hun informatie op tijd aan te leveren als ze daar uberhaubt toe bereid zijn.

Ook al is het goed uitgezocht het blijft toch belangrijk om de etiketten te blijven checken bij aankoop want soms wordt het het weer veranderd en wij worden daar nou eenmaal niet over ingelicht, helaas,

Wél geschikt zijn de Ecobos kleur- potloden FSC hout (R/A)
Laatst gewijzigd door Ineke op do dec 27, 2007 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

lena

Bericht door lena » vr dec 14, 2007 22:45

Ei in tandpasta?!! Soms sta ik nog steeds verbaasd. Bedankt voor al het uitzoekwerk.

Veg_eric

Re: Aanvulling productinformatie

Bericht door Veg_eric » vr dec 14, 2007 23:41

Ineke schreef:
Scheerzepen: niet uitgezocht behalve

Gillette: wilde het niet uitzoeken.
De Vergulde hand niet vega: bevat lanoline,
Gilette, veel, zo niet alle scheerschuim in spuitbussen bevat lanoline, dus niet vegan.

Vergulde Hand...... shiiiiiit...... is dat het bakje of de stick, of allebei?
Ik zou toch zweren dat ik die in het verleden ergens als ok werden aangemerkt.
Dan maar terug naar zeeploos nat scheren, dat gaat ook goed onder de douche.

In ieder geval bedankt voor het uitzoeken, je doet een hoop werk om dat soort dingen uit te zoeken en dat waardeer ik. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Ineke

Bericht door Ineke » za dec 15, 2007 2:57

Bedankt voor jullie sportieve reacties,

Ik heb dat in ieder geval op de foam/spuitbus zien staan, (ook op de website hieronder)
Er staat dat de stick en crème OK zijn, ik zal het bedrijf nog een keer benaderen of ze het goed uit willen uitzoeken,
Want er wordt van alles geclaimed op allerlei websites.

http://www.winkelplein.nu/barbershopsup ... 4Ys30Hk4ty
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Aanvulling productinformatie

Bericht door Annika » za dec 15, 2007 9:01

Ineke schreef:Paradontax: zijn wel allemaal vega en niet op dieren getest.(Procter&Gamble)
Ik dacht dat parodontax van GSK was, en dus wél op dieren was getest

Wesley

Bericht door Wesley » za dec 15, 2007 10:26

Ik dacht dat alles van De Vergulde Hand vegan is, behalve het schuim uit spuitbus.

Schuim uit bakje en die stick zijn dus wel vegan normaal gezien, zo staat het ook in de cosmeticagids:

"Van De Vergulde Hand

Het bedrijf is een sponsor van de campagne “Leef Proefdiervrij”.

Verkrijgbaar in de winkel (drogist, reform en dergelijke)

Verkrijgbaar bij kapsalons

Info: Alle producten van dit merk zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten, behalve de scheerschuim uit de spuitbus."

Ineke

Bericht door Ineke » za dec 15, 2007 13:11

Annika zei:
Ik dacht dat Parodontax van GSK was, en dus wél op dieren was getest
Dat is het ook
GSK test niet alles op dieren, daarom zet ik het er ook bij.
Geachte mevrouw,

Zoals afgesproken zenden wij u hierbij de positie van GSK CH ten aanzien van dierproeven.

GlaxoSmithKline Consumer Healthcare BV voert geen dierproeven uit, of laat dit doen, op haar cosmetische producten. Dit geldt voor zowel de eindproducten als de ingredi?nten.

In Nederland zijn dierproeven op cosmetische eindproducten al sinds 1995 verboden. Een eindproduct, zoals u dat in de winkel kunt kopen, wordt dus niet getest op dieren. Echter, grondstoffen worden (of werden in het verleden) soms wel getest. Fabrikanten van grondstoffen zijn namelijk bij wet verplicht om testen uit te voeren, onafhankelijk van mogelijk later gebruik van die stoffen in cosmetica. Wij claimen dan als cosmeticabedrijf ook niet dat ons product ?proefdiervrij? is, omdat een ingredi?nt ooit getest kan zijn door een grondstoffenfabrikant. Dierproefvrij-claims zeggen dus alleen wat over het eindproduct, maar niets over de ingredi?nten.

In Europa wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van verschillende alternatieve testmethoden. Van belang is dat deze alternatieven op de kortst mogelijke termijn gestandaardiseerd en gevalideerd (wettelijk geaccepteerd) worden. Ook wij vinden het van groot belang de veiligheid van onze producten voor mens en milieu te kunnen garanderen op basis van goede testresultaten door middel van alternatieve testmethoden.

Wij hopen u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande dan kunt u ons bereiken via het telefoonnummer 030-6938760. Ook verwijzen wij u graag naar onze internationale website http://www.gsk.com, en de websites van de Europese en Nederlandse Cosmetica Vereniging (http://www.colipa.com en http://www.ncv-cosmetica.nl), alwaar u meer informatie over dit onderwerp en met name de inspanningen om te komen tot alternatieven, aantreft.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

GlaxoSmitKline Consumer Healthcare
Consumentenservice
Ik zal trouwens mijn best doen om van nu af aan zulke stomme fouten niet meer te maken.
Laatst gewijzigd door Ineke op ma dec 17, 2007 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 15, 2007 13:53

Sommige bedrijven vind ik iets wat je niet moet promoten of in ieder geval duidelijk erbij zetten dat het bedrijf wel test op dieren of dat ze de ingredienten nog wel laten testen. Voor veganisten is die info belangrijk!

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » za dec 15, 2007 18:15

Vegantastic schreef:Sommige bedrijven vind ik iets wat je niet moet promoten of in ieder geval duidelijk erbij zetten dat het bedrijf wel test op dieren of dat ze de ingredienten nog wel laten testen. Voor veganisten is die info belangrijk!
+10000!

Wesley

Bericht door Wesley » za dec 15, 2007 21:42

Snap sowieso niet waarom iemand in godsnaam die Glaxotroep zou gebruiken als je praktisch dezelfde tandpasta hebt van Weleda (die in de blauwe verpakking :? :? :? )

lena

Bericht door lena » zo dec 16, 2007 13:40

Ik ben het niet met de laatste reacties eens. Ik wil weten of een product veganistisch is (en dus niet op dieren getest is), niet of het bedrijf ethisch is. Als je dat als vereniging ook al wilt beoordelen dan is het einde echt zoek. Het is ZO moeilijk om de grens te leggen, daar is ook al vaak over gediscussieerd hier.

Als Sensodyne tandpasta ZELF op dieren getest wordt is het natuurlijk niet vegan. Maar als het moederbedrijf ANDERE PRODUCTEN op dieren test, dan is Sensodyne tandpasta gewoon vegan.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo dec 16, 2007 14:15

lena schreef:Ik ben het niet met de laatste reacties eens. Ik wil weten of een product veganistisch is (en dus niet op dieren getest is), niet of het bedrijf ethisch is. Als je dat als vereniging ook al wilt beoordelen dan is het einde echt zoek. Het is ZO moeilijk om de grens te leggen, daar is ook al vaak over gediscussieerd hier.

Als Sensodyne tandpasta ZELF op dieren getest wordt is het natuurlijk niet vegan. Maar als het moederbedrijf ANDERE PRODUCTEN op dieren test, dan is Sensodyne tandpasta gewoon vegan.
Da's waar, in de eerste plaats wil ik weten of het product zelf veganistisch is. Maar als er alternatieven zijn van bedrijven die helemaal niet op dieren testen dan geef ik m'n geld toch liever daaraan uit. Dus ik vind het wel goed om die info te hebben - kan ik er in ieder geval rekening mee houden.

lena

Bericht door lena » zo dec 16, 2007 14:55

Ja, dat ben ik ook met je eens. Ik vind dat Ineke het nu goed doet: vermelden of het product veganistisch is, met de vermelding erbij als het van een twijfelachtig bedrijf is, zodat mensen zelf een keuze kunnen maken.

Misschien dat er nog wel een discussie zou mogen komen over welke bedrijven dan twijfelachtig genoeg zijn om apart vermeld te worden.

Dave

Bericht door Dave » zo dec 16, 2007 14:56

Ik ging in den beginne ook alleen uit van het product zelf, maar nu houd ik ook rekening met het hele consortium, want je geld komt uiteindelijk in 1 grote pot terecht waar die dierproeven uit betaald worden.
Misschien kan dit probleem opgelost worden door een kanttekening te maken bij het product dat op zich zelf vegan is, maar dat binnen de corporatie of het merk toch dierproeven gedaan worden. Ik denk dat er een grote groep veganisten behoefte heeft aan deze informatie, omdat het niet altijd even duidelijk is.

The Body Shop heeft veel veganistische producten, maar daar kom ik niet meer sinds ze overgenomen zijn door l'Oreal om maar een voorbeeld te noemen.

En ik denk dat het een waardevolle aanvulling is voor de productinformatie. Misschien is het handig dat het PGV formulier op dit punt uitgebreid worden met de vraag of er binnen het merk of de corporatie dierproeven gehouden worden.

Ook is het van belang na te vragen wat het criterium voor proefdiervrij is.
Voor het vegan keurmerk en de PGV van de NVV is dat voor medische producten )of de ingredienten) de laatste 5 jaar niet getest mogen zijn op dieren, dat is de zog. 5 year rolling rule.
Voor alle andere producten geldt een vaste datum, de Fixed Cut Off Date (FCOD) zelf te bepalen door de fabrikant waarna niet meer getest mag worden op dieren. Zo is Ecover hun Vegan keurmerk kwijt geraakt omdat ze de 5 year rolling rule hanteerden voor hun schoonmaakproducten.
Bij de Vereniging Proefdiervrij is dat niet altijd even duidelijk. Ik heb een keer een mailtje gestuurd met die vraag maar nog geen antwoord ontvangen.

Ineke

Bericht door Ineke » ma dec 17, 2007 15:36

Cruydhof: Aloë Vera tandpasta's whitening en sensitive zijn vega de Original niet deze bevat iets uit garnalen (chitosan)

Ineke

Bericht door Ineke » ma dec 17, 2007 15:37

Wesley schreef:Ik dacht dat alles van De Vergulde Hand vegan is, behalve het schuim uit spuitbus.

Schuim uit bakje en die stick zijn dus wel vegan normaal gezien, zo staat het ook in de cosmeticagids:

"Van De Vergulde Hand

Het bedrijf is een sponsor van de campagne “Leef Proefdiervrij”.

Verkrijgbaar in de winkel (drogist, reform en dergelijke)

Verkrijgbaar bij kapsalons

Info: Alle producten van dit merk zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten, behalve de scheerschuim uit de spuitbus."

reggie

Bericht door reggie » ma dec 17, 2007 17:44

het zou idd handig zijn als er enige achtergrondinfo van het betreffende bedrijf bij zou staan zodat men zelf kan kiezen.

een ander voorbeeld
de pure chocoladereep van tony chocolonely

Op dwe site van tony chocolonely staat vermeld dat deze niet geschikt is voor veganisten.
uit de ingredientenlijst maak ik het niet op.
enkel dat er sporen van melk in kunnen zitten.
dit is niet bewust toegevoegd dus heb ik er geen problemen mee.
echter er zijn wel vegans die dat niet accepteren als vegan.
Toch zie ik liever dat men een tony chocolonely reep koopt als een ander niet bio of fairtrade gangbaar merk

als productnavraag gedaan is door iemand die geen sporen accepteerd krijgt het product daardoor een negatief stempel.
en helaas komen nog steeds nagenoeg alle voedingsproducten voor vegans van fabrieken die ook zuivel e.d. verwerken.

als er genoeg alternatieven zijn dan kan wat mij betreft een product enkel vegan genoemd worden zonder kans op sporen

Ineke

Bericht door Ineke » ma dec 17, 2007 20:48

Ook is het van belang na te vragen wat het criterium voor proefdiervrij is.
Voor het vegan keurmerk en de PGV van de NVV is dat voor medische producten )of de ingredienten) de laatste 5 jaar niet getest mogen zijn op dieren, dat is de zog. 5 year rolling rule.
Voor alle andere producten geldt een vaste datum, de Fixed Cut Off Date (FCOD) zelf te bepalen door de fabrikant waarna niet meer getest mag worden op dieren. Zo is Ecover hun Vegan keurmerk kwijt geraakt omdat ze de 5 year rolling rule hanteerden voor hun schoonmaakproducten.
Bij de Vereniging Proefdiervrij is dat niet altijd even duidelijk. Ik heb een keer een mailtje gestuurd met die vraag maar nog geen antwoord ontvangen.
Voor alle andere producten geldt dat ze in opdracht van het desbetreffende bedrijf niet op dieren getest mogen zijn volgens mij.

Ineke

Bericht door Ineke » do dec 20, 2007 13:18

In Albert Heijn tandpasta Anti tandsteen zit PEG-8 (iets uit bijenwas), dus die valt voor ons in ieder geval af,
dat zag ik zelf in de winkel, of er in de andere nog bestanddelen zitten die zowel plantaardig /dierlijk of synthetisch zijn kan ik nog niet zeggen.
van AH zelf heb ik nog geen antwoord gehad.

Ineke

Bericht door Ineke » do dec 20, 2007 13:22

Reggei zei:
Op de site van Tony's Chocolonely staat vermeld dat deze niet geschikt is voor veganisten.
uit de ingredientenlijst maak ik het niet op.
enkel dat er sporen van melk in kunnen zitten.
Ik heb bericht van ze gehad dat ze volgens volgens hun wettelijk niet mogen zeggen dat het veganistsich is als het sporen bevat, ik heb terug gemaild dat kruisbesmetting daar niet onder valt, ze halen denk ik de allergenenlijst en onze regels door elkaar.
Ik wacht nog op een antwoord

Plaats reactie