Is sojamelk de toekomst?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Is sojamelk de toekomst?

Ja
13
72%
Nee
5
28%
Interesseerd me niet
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

vegzie1

Bericht door vegzie1 » di aug 28, 2007 13:01

Ineke schreef:
De Nederlandse taal wordt zo vaak veranderd dat je zowiezo door de bomen het bos niet meer ziet. . .
Het is trouwens "sowieso". Is immers duits woord.

Nu weet ik zelf niet of duits met of zonder hoofdletter is.

Theo

Bericht door Theo » di aug 28, 2007 13:10

vegzie1 schreef:
Het is trouwens "sowieso". Is immers duits woord.

Nu weet ik zelf niet of duits met of zonder hoofdletter is.
zonder ;-)

ik geef een aantal schrijfvakken aan HBO-studenten. de taal verandert helemaal niet zo vaak, hoor. meestal gaat het om details die niet echt van belang zijn.

op fora trek ik me er overigens niets van aan en gebruik ik doorgaans nooit hoofdletters. al zijn mijn bijdragen wel altijd taalfoutloos, naar ik hoop ;-)

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 28, 2007 16:33

Kromme tenen van de de laatst keer
Afkorting Frankrijk Fran- krijk (he??????????lp daar wordt ik nou helemaal gestoord van)
zijn ze helemaal geflipt of zo of is het gefl-ipt nu?

Vakverdwazing, hokjes gedoe,

of appel en app?l
tjonegejonegejonge
ik ben geen neerlandicus, en dat hoeft ook niet om het te ver doorgevoerd te vinden.

ik snap wel dat het taaltechnisch zal kloppen maar toch... tjongejongejonge (n?)
Laatst gewijzigd door Ineke op vr aug 31, 2007 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Fiepie

Bericht door Fiepie » vr aug 31, 2007 18:36

Waarom drinken ?berhaupt zoveel mensen melk, of het van een koe of van sojabonen komt? Zuigelingen drinken melk omdat ze nog niet kunnen eten, maar volwassenen kunnen erzonder. Om dorst te lessen gaat niets boven water. Heb je geen dorst, dan kan ik me voorstellen dat je toch wel eens een slokje lust, van ouzo of zo :wink: maar (soja)melk?

Als ik sojaboontje's wil, dan kook ik hele sojaboontje's. Overigens liever niet, want het is onmogelijk om zeker te zijn dat sojabonen niet GM zijn. De voortplanting van planten gaat immers via de open lucht, dus integenstelling tot wat de GM-propagandisten beweren, is het niet mogelijk dit kenmerk te beperken tot een bepaald omsloten gebied.

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 31, 2007 18:49

Volgens sommige is alcohol drinken een baby behoefte, het is de vervanging voor het drinken van moedermelk het beschermd willen voelen etc.
Alcohol is eigenlijk gewoon vergif.
Ik vraag me af of alcohol drinken eigenlijk wel bijveganisme hoort, wij krijgen toch al relatief veel vrouwelijke fyto hormonen binnen met de sojaproducten en alcohol remt de aanmaak van mannelijk hormonen die vrouwen ook hebben en dat kan zelfs bortkanker veroorzaken, daarbij komt ook nog dat alcohol de cellen beschadigd wat allerlei akelige dingen kan veroorzaken.

Maar goed dat even terzijde

Dan lijkt me vruchtensap beter eerlijk gezegt, dat kan ook gaan gisten en wat alcohol maken in je lichaam maar dat lijken volgens mij de meer normale hoeveelheden, ikzelf heb nooi gedronken en ik wordt meestal prettig vrolijk van vruchtensappen.

Ik denk dat met soja melk allerlei melkvervangers bedoeld worden.
rijstmelk, granendrank etc.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Fiepie

Bericht door Fiepie » za sep 01, 2007 21:48

Ineke schreef:Ik vraag me af of alcohol drinken eigenlijk wel bijveganisme hoort
Sorry, het was niet m'n bedoeling een discussie over alcohol te ontketenen, alleen mijn verbazing te uiten dat er zo'n behoefte is aan melk(vervangers).
Ineke schreef:wij krijgen toch al relatief veel vrouwelijke fyto hormonen binnen met de sojaproducten
Zoals hierboven gezegd, ik vermijd soja. Heb er geen behoefte aan. Er zijn genoeg andere peulvruchten, helemaal zonder kan ook.
Ineke schreef:Dan lijkt me vruchtensap beter eerlijk gezegt
Ik heb trouwens gisteren pudding gekookt van versgeperste appelsap. Er hoefde geen suiker bij ook, alleen een lepeltje maiszetmeel om het te laten opstijven en wat amandeltjes en kaneel voor de smaak. Ook d?t kan dus zonder melk(vervangers).

Ineke

Bericht door Ineke » za sep 01, 2007 23:33

Als je maar lekker en verantwoord eet en vooral genoeg voesingstoffen binnen krijgt. :wink:

Truus

Bericht door Truus » zo sep 02, 2007 16:31

Ineke schreef:Als je maar lekker en verantwoord eet en vooral genoeg voesingstoffen binnen krijgt. :wink:
Ik denk dat de preoccupatie met voedingsstoffen afkomstig is uit de (amerikaanse) voedselreclameindustrie. In de reclame cre?er je een niche voor een product. Zodoende is het idee ontstaan dat je b.v. vlees eet voor het eiwit, melk drinkt voor de kalk, spinazie eet voor de ijzer, en sinaasappelsap drinkt voor de vitamine C.

Geen van deze stellingen zijn redelijk. Tal van groenten zijn rijker aan vit. C dan sinaasappels, niet dat er enige gezondheidswinst te halen valt aan hogere consumptie dan de miniscule hoeveelheden die het lichaam nodig heeft. En hetzelfde geldt voor al die andere producten.

Dat op verpakkingen staat hoeveel de dagelijks (minimum) aanbevolen hoeveelheid is geeft de schijn dat die kennis echt bestaat. Echter, het is niet mogelijk om zoiets te onderzoeken. Er bestaat geen di?et met een tekort van alleen ??n ge?soleerd voedingsbestanddeel. B.v., om geen vit. C te consumeren, zou je nooit plantaardig voedsel kunnen innemen, en dan mis je gelijk ook allerlei andere stoffen. Wil je geen eiwit consumeren, moet je nooit iets anders eten dan olie, suiker en zetmeel. Eiwitten zijn immers de bouwstenen van alles dat leeft, ook planten, dus alles dat je in je mond steekt zit er vol van. Zelfs Marsbars zijn rijk aan eiwitten. Enz. enz., om niet te spreken van de ethische bezwaren tegen dergelijk onderzoek.

De voedingsleer is dus helemaal nep, en vooral erop gericht de consumptie van producten te stimuleren. Op de ongegronde angst voor tekorten liften de producenten van sojaproducten mee.

Natuurlijk moet je wel voldoende energie uit je voedsel kunnen putten, en zolang je dat niet doet met alleen snoep en cola, krijg je genoeg van alles binnen.

Ineke

Bericht door Ineke » zo sep 02, 2007 22:19

Ik ken je niet dus ik weet niet wat je weet en eet, er zijn vaak nieuwe veganisten die gewoon nogal ongezond eten dus ik zeg het maar uit bezorgdheid en zo, en ik zeg het gewoon in het algemeen, als je maar weet wat je doet

Truus

Bericht door Truus » di sep 04, 2007 0:43

Ineke schreef:Ik ken je niet dus ik weet niet wat je weet en eet
Hallo Ineke, ik ben Truus. Ben tegen de zestig jaar, sinds m'n jeugd vegetarier, en de laatste decennia veganist. Ik eet hoofdzakelijk verse, rauwe groenten. 's Winters eet ik ook gekookte groenten en peulvruchten.
Ineke schreef:er zijn vaak nieuwe veganisten die gewoon nogal ongezond eten
Ja hoor, mijn reactie was ook niet bedoeld als meningsverschil met jou, in tegendeel. Wanneer ik lees dat men op zoek is naar "veganistische" snoep, koek en snacks, en zelfs tabak en pillen, krab ik wel eens op mijn hoofd. Dierenliefde is prima, maar hoe zit het me jezelf en je eigen lijf?

Niet dat ik me nooit vergrijp aan snoep, koek, enz. Ik kom regelmatig in de verleiding.

Waar ik op doelde was de slag die bepaalde producenten slaan uit de (m.i. ongegronde) angst voor tekorten, als voorbeeld het onderwerp van deze draad: koemelk vs. sojamelk. Mensen zullen hoogst waarschijnlijk altijd een of andere vorm van melk blijven drinken, maar niet omdat het nodig is.

Plaats reactie